Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

dere kan sannsynligvis leie lignende hytter fra andre privatpersoner, og til en lavere pris enn det der. 

Anonymkode: 4b8be...9ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis foreldrene deres har bedt om at dere bidrar, så bør det vel føles godt å gjøre det? Det har kanskje kviet seg for å spørre dere? Det er jo foreldrene deres, og dere vil vel ikke «forhandle» med dem hvorvidt summen er rimelig? Det virker bare merkelig for meg. 8000 kr årlig er IKKE mye for å ha tilgang på en hytte. 

Vi pleier alltid å vippse over en sum når vi har brukt hytta til våre foreldre. De protesterer alltid, men vi føler det er riktig å betale for strøm + litt til. 

Tydelig mange har en liten forståelse av hva en hytte koster å ha. Og som bare forventer å bruke hytta uten å bidra. 

I tillegg er det flere som sier «dere arver vel hytta en gang». Nei, det er faktisk heller ikke en rett man har, foreldrene kan jo selge den og bruke pengene på reiser og annen moro. 

Anonymkode: 06e77...c7b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ser at mange spør om foreldrene mine sin økonomiske situasjon. De er pensjonister, men gjeldfrie. De lever et godt liv, og det unner jeg dem. Som sagt har ikke søsteren min og jeg så veldig mye ekstra å rutte med, men vi vil klare å betale et ekstra beløp i måneden. Spørsmålet er bare om det er rimelig.

Det har også slått meg at dersom vi skal dele likt på alle utgifter, bør vi også kunne stå likt når det gjelder å fordele tid vi skal tilbringe på hytta. Enn så lenge et det jo de som bestemmer alt.

Interessant å lese alles svar her! 

Anonymkode: 2c3f6...634

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

dere kan sannsynligvis leie lignende hytter fra andre privatpersoner, og til en lavere pris enn det der. 

Anonymkode: 4b8be...9ee

Leie hytte ved sjøen i en uke om sommeren pluss helger ellers til mindre enn 8000,- per år? Det er ikke mange nei. Da vi så etter sjøhytte for en sommeruke for noen år siden var det absolutt ingen for under 10.000,-

Anonymkode: 5349c...e1f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har foreldrene deres forklart da, ts? Om hvorfor de ber om at dere deler på utgiftene?

Her må dere vel ta en ordentlig prat, slik at årsakene og forventningene kommer ordentlig frem. 

Anonymkode: 06e77...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreldrene mine kjøpte hytte for et par år siden ble vi enige om at de faste kostnadene skulle deles på tre; mellom de, min søster og meg. Det er foreldrene mine som eier hytta, men vi bruker den ca like mye alle sammen. Synes det er en veldig grei ordning. Får mye bruk ut av de 1500kr vi betaler hver måned. Men vi var jo enige om det fra start av da. 

Anonymkode: 19167...c51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for raushet så dersom dine foreldre har god (nok) råd som du skriver og dere hjelper til med forfallende arbeid så synes jeg faktisk ikke at det er innafor å kreve at dere barna skal dele på disse avgiftene. Det er jo foreldrene dine sitt valg å eie hytta i utgangspunktet. Hadde dere kjøpt hytta i fellesskap hadde det blitt annerledes.  Det virker som at penger og økonomi skal splitte altfor mange familier og det er bare trist.  

Endret av bluedot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har foreldrene deres forklart da, ts? Om hvorfor de ber om at dere deler på utgiftene?

Her må dere vel ta en ordentlig prat, slik at årsakene og forventningene kommer ordentlig frem. 

Anonymkode: 06e77...c7b

De sier at de ber om at vi deler på utgiftene fordi vi nå er i 30-årene og har inntekt, og at det er rimelig at vi deler på de løpende utgiftene.

Det som er litt morsomt, er at jeg tror at de har glemt at de aldri ville klart den utgiften selv i 30-årene. Med utgifter til barnehage, SFO, boliglån osv var det så vidt de fikk det til å gå rundt. Men det er klart, det var andre tider da enn det er nå. Søsteren min og jeg vil klare disse utgiftene, men da på bekosting av å kunne gjøre andre hyggelige ting med familiene våre. Vi sitter ikke «fett» i det, noen av oss. Så dette er helt klart en avveining. 

Til spørsmål om når foreldrene mine bruker hytta- de bor der tre måneder hele sommeren, fra rundt 01. juni til 01. september. Som sagt får jeg og søsteren min én uke hver med våre familier. 

Anonymkode: 2c3f6...634

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bluedot skrev (4 minutter siden):

Det virker som at penger og økonomi skal splitte altfor mange familier og det er bare trist.  

Så enig! Det virker på en måte kaldt av foreldrene å be om dette, derfor tenker jeg det ville være oppklarende å høre hva de har forklart. Så tenker jeg de fleste barn gledelig ville bidratt. Og har man ikke råd, så må man jo si det på en fin måte, men da forstå at hytta kan risikere å bli solgt.
Man bør jo klare å snakke sammen og samarbeide om en løsning her på en god måte, om man er en familie som står hverandre nær.
 

Anonymkode: 06e77...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville svart tilbake at vi kunne betalt for de dagene vi er der, men ikke fast leie siden jeg ikke er medeier av hytta. Det synes jeg høres helt rimelig ut. 😊

Men likevel er det litt rart når det kommer fra foreldrene. Har de kanskje fått dårligere råd?

Anonymkode: 54684...69a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva du nå har oppsummert, synes jeg faktisk det er litt sært og lite raust av foreldrene deres. 


-De har god økonomi og har ikke gitt annen grunn til spørsmålet om bidrag enn at dere er voksne og har inntekt, og de sikkert vet dere ikke har særlig å gå på

-De bruker den hele sommeren og gir hver av dere én uke hver

-De bestemmer hvilke helger på våren dere kan være der (når de ikke er der selv)

Hadde blitt litt lei meg om dette gjaldt meg, og det kom fra mine foreldre (noe som er helt utenkelig gitt det du sier). 

Anonymkode: 06e77...c7b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde bare sluttet å bruke hytta.

Anonymkode: 8aa39...32a

Slutte å bruke noe som er verdt 30-40-50 tusen fordi du må betale 8. Hva er logikken i det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. Ser at mange spør om foreldrene mine sin økonomiske situasjon. De er pensjonister, men gjeldfrie. De lever et godt liv, og det unner jeg dem. Som sagt har ikke søsteren min og jeg så veldig mye ekstra å rutte med, men vi vil klare å betale et ekstra beløp i måneden. Spørsmålet er bare om det er rimelig.

Det har også slått meg at dersom vi skal dele likt på alle utgifter, bør vi også kunne stå likt når det gjelder å fordele tid vi skal tilbringe på hytta. Enn så lenge et det jo de som bestemmer alt.

Interessant å lese alles svar her! 

Anonymkode: 2c3f6...634

Her glemmer du en ørliten detalj. De eier hytta. De har bundet mange millioner av kapitalen sin i den. De 8 000,- du og søsteren din må betale er så og si ingen ting av hva det koster å eie hytta.

Dere finansierer for øvrig kostnaden lett ved å forlenge løpetid på lånet deres med et år eller to. Det må være helt uproblematisk. Dere er jo sikret en relativt grei arv etter hvert.

For øvrig bør dere som jeg skrev i mitt første innlegg ta en prat med foreldrene deres om hyttas fremtid generelt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Brunello said:

Nå er foreldrenes kostnad ved å ha hytta mye større enn de 25 000 i strøm og kommunale avgifter. 

Tenkte ikke over det før nå, men er ikke 25.000 kr i strøm og avgifter j*** mye? Det må jo være litt av et hyttepalass foreldrene til TS har.. Og de har definitivt ikke dårlig råd. 

Jeg har selv hytte uten innlagt strøm og vann, så jeg bare måper av hva folk i tråden betaler for ting som ikke inngår i mitt hytteliv overhodet..😛. Hele poenget meg å være på hytta er jo å leve enkelt? Eller? Men ja... smak og behag... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Knirke skrev (4 minutter siden):

Tenkte ikke over det før nå, men er ikke 25.000 kr i strøm og avgifter j*** mye? Det må jo være litt av et hyttepalass foreldrene til TS har.. Og de har definitivt ikke dårlig råd. 

Jeg har selv hytte uten innlagt strøm og vann, så jeg bare måper av hva folk i tråden betaler for ting som ikke inngår i mitt hytteliv overhodet..😛. Hele poenget meg å være på hytta er jo å leve enkelt? Eller? Men ja... smak og behag... 😅

Det er lite relevant om det er dyrt i forhold til din hytte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes det ikke er urimelig i det hele tatt å spørre om dere kan betale strøm. Syntes det heller er merkelig at søsteren din og du, TS, bruker hytta for gøy mens foreldrene din sitter igjen med utgiftene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Jeg ville sagt til de at det holder at dere kan legge igjen litt penger for strømmen, og ellers passer dere jo godt på hytta og kjøper inn egen mat og drikke, så det burde holde. 

Anonymkode: 06f63...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Brunello said:

Det er lite relevant om det er dyrt i forhold til din hytte. 

Sa jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...