Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leier de ut hytta til andre når ingen av dere bruker den? 

Anonymkode: 0a527...f95

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at det er vanlig. Har dine foreldre dårligere råd enn før? Mine foreldre har tre hytter, vi har aldri betalt for å låne de. Har mange venner som har foreldre som har hytter - de betaler heller ikke. Og vi har heller ikke betalt leie til de hvis vi har vært med på deres hytte.

Har selvfølgelig med mat og drikke til oss selv og gjerne en vin og snack til de som eier hytter dersom de er der samtidig og vi er invitert dit

Anonymkode: 5e348...73b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar ikke leie av mine barn. Når vi blir pensjonister, må vi muligens dele på strøm. Kommer an på priser og pensjonen, når den tid kommer.

Anonymkode: 2486f...d54

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt "greit", og så hadde jeg sluttet å besøke hytta. Synes foreldre bør være glade for at barna bruker hytta. Det er jo tross alt dere som skal overta etter at de er borte...

Mine svigerforeldre er sjeleglade for at jeg og samboer engasjerer oss i hytta deres. Nå orker ikke svigerfar alt vedlikeholdet lengre, så hytta kommer til å bli skrevet over på samboer. De gamle er fortsatt velkomne til å bruke hytta så lenge de lever. Vinn-vinn situasjon. 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg egentlig ikke at det er rimelig. Min bestemor eier en hytte/sommerhus sammen med sin bror 50/50, og tviler på at det akkurat er billig å vedlikeholde og styre på så mye som de gjør. Både ungene til bestemor og deres egne familier, samt familiene til barna til broren hennes, har alltid hatt egne uker de kan være på hytten alene i løpet av sommeren, uten å betale noe. Har selv vært med min far til hytten hver sommer siden jeg ble født, sammen med min mor, stemor osv. Til gjengjeld blir de fleste med på årlig dugnad, utenom dem som bor langt borte (de bruker også hytta bare 1-2 uker hver sommer, de som bor nærme bruker den ofte mange helger gjennom hele året + sommeren). Synes det er rimelig egentlig, så lenge man kjøper egen mat, kjøper inn ting til hytta, hjelper med vedlikehold så mye man har mulighet til, og alt av sånne ting.

Anonymkode: b00b6...b2e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres litt mye ut, men samtidig synes jeg dere bør bidra litt når dere er der såpass mye. Hva med å dele på 365 og så betale pris pr natt dere er der?

Anonymkode: 3f840...770

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt urimelig, da venter jeg heller på arv før jeg drar dit igjen.

Anonymkode: 5dccc...41e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange skal ha alt gratis, ser jeg.

Anonymkode: 6a8d7...ed6

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Rett og rimelig å betale litt for å låne hytta🙃 selv om det er foreldrene dine sin hytte👍

Anonymkode: 032c9...d8d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet er det helt fair å måtte betale for å bruke noe. Dere har jo valget å la være. Og det dere blir bedt om å betale, er antakelig lite sammenlignet med å skulle leie.

Samtidig forstår jeg at det er litt kjipt. Dette bør uansett være en god anledning for dere til å ta en prat om hyttas fremtid. Hvilke tanker har alle tre parter om hva som skal skje når foreldrene ikke orker eller vil eie hytta mer eller når de dør.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig mange skal ha alt gratis, ser jeg.

Anonymkode: 6a8d7...ed6

Det er foreldrene som har valgt å ha dyr hytte, hadde heller lagt de 25000 på en ferie jeg hadde fått mer ut av, spesielt om jeg har bidratt til vedlikehold i alle år.

Anonymkode: 5dccc...41e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel egentlig at det er uvesentlig hva andre mener og har av egne erfaringer. Foreldrene dine synes tydeligvis det er blitt for mye med disse utgiftene, og da må dere bestemme dere for om dere vil betale for bruken av hytta eller la være å bruke hytta og risikere at foreldrene deres selger.

I min manns familie var det dette som skjedde med en gammel sæter familien disponerte. Ingen ville betale, alle ville bruke, bestemoren bestemte seg til slutt for å selge og etter salget angret alle. 😉 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er foreldrene som har valgt å ha dyr hytte, hadde heller lagt de 25000 på en ferie jeg hadde fått mer ut av, spesielt om jeg har bidratt til vedlikehold i alle år.

Anonymkode: 5dccc...41e

25 000??

Anonymkode: 20dba...74e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...