Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Jajajane said:

Det er jo også å stusse på hvorfor akkurat Ukraina er så viktig for land å redde nå. Det pågår flere slike landskriser i flere land. Ingen hjelp der… 

hva foregår bak kulissene siden dette nå har blitt et verdensproblem? Klarer vi å tenke noe om det? La følelser være følelser, og logisk tankegang være noe annet. 

Jeg tror det er fordi Ukraina gjør så sterk motstand. Hvis Russland hadde erobret landet på lørdag, så hadde Russland virket sterkt - for sterkt til å utfordres.

Nå virker russerene dårlig forberedt og mye svakere enn man trodde.

Og så er det en dominoeffekt. Når et land stenger luftrommet, så må alle andre land følge etter. Ellers ser det ikke bra ut for det landet som lar luftrommet være åpent. Samme med andre sanksjoner. Et land starter, andre henger seg på. Og det at krigen trekker ut, gjør det lettere å legge til nye sanksjoner. Lederene i verden føler seg modigere nå. Se bare på Tyskland, som tok en u-sving.

Samtidig ser man flyktninger, som er bare kvinner og barn. Det vekker et større sinne i europeere, som ikke har glemt den tiden det var "kvinner og barn først i livbåtene".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

kan ikke bare nato si at ukraina ikke får være med i nato da? Da har jo ikke putin lenger grunn til å banke de?

NATO ønsker ikke Ukraina som medlem da dette er svært kontroversielt.

Ukraina har ikke søkt om medlemskap.

Men som generelt prinsipp ønsker ikke NATO å si at Ukraina ikke kan bli medlem (selv om de i praksis trolig ikke vil bli medlemmer).

Hadde man vært litt pragmatisk hadde man sagt at Ukraina ikke vil bli medlemmer. Problem solved.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (3 minutter siden):

Norge sperrer ikke norsk luftrom for russiske fly, men Russland sperrer russisk luftrom for norske fly. 

Jo, Norge har stengt norsk luftrom for russiske fly. Og Russland har gjort det samme tilbake først i dag.

https://www.tv2.no/a/14608433/

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
lille pille skrev (6 minutter siden):

Konflikten rammer ikke hele Europa. Konflikten består av Russland og Ukraina, og til dels Hviterussland siden russere passerer via Hviterussland.

Dette er egentlig ikke vår konflikt.

Grunnen til at vi bistår er utelukkende idealistiske prinsipper om at alle land bør bestemme over seg selv. Og det er jo selvfølgelig sant, men vi må tenke på hva dette koster oss. 

Når det gjelder Ukraina snakker vi heller ikke folkemord. Mulig Putin ville sett seg fornøyd med en russiskvennlige regjering.

Nettopp. Dessuten er det ikke engang sikkert at Ukraina får det bedre om NATO hjelper dem. Om Putin svarer med å atombomber så taper alle alt. 

martine96 skrev (4 minutter siden):

Historien har vist at det ikke er så godt å vite hvor mye diktatorer vil si seg fornøyd med. Iblant bør de bremses i rimelig tid.

Putin kan ikke ta NATO-land. Og så lenge Finland ikke vurderer NATO så virker de også trygge. Da blir det jo ikke så mye mer Putin kan ta etter Ukraina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

martine96 skrev (5 minutter siden):

Du snakker om kostnader, men er det gratis for EU-land å ta imot millioner av ukrainske flyktninger?

Historien har vist at det ikke er så godt å vite hvor mye diktatorer vil si seg fornøyd med. Iblant bør de bremses i rimelig tid.

Jeg snakker ikke om kostnader i form av penger.

Jeg snakker om at det koster oss i menneskeliv, skjebner, frykt og relasjoner til andre land.

Vi må inne se at det er stor forskjell på å ta Ukraina kontra å angripe et NATO-land. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille pille skrev (56 minutter siden):

Det å redde Ukraina er ikke lenger verdt det.

At hele verden skal stå foran å bli blåst i filler pga Ukraina. Det er ikke sikkert det blir så ille å bo der under russisk styre heller. De hadde jo russiskvennlige president før?

Så får heller NATO ha økt tilstedeværelse i alle gamle sovjet-land, samtidig som man jobber med en langvarig strategi hva angår Russland.

Legger ved lenke til intervju med Ukrainas tidligere president av Sky news: han er svært, svært uenig med deg. 

Han sier blant annet at Molotov Coctail er velkomsten Putin vil møte i Ukraina, ikke blomster. Han ønsker Putin dratt for retten for overgrepene i Ukraina og kjemper for landet sitt, til tross for at de har stilt han for riksrett. 

https://www.youtube.com/watch?v=6SOVTHjHjbw

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, malifika said:

Akkurat dette! Han kan muligens vinne krigen, men han oppnår aldri fred.

Jeg har tatt feil før, men jeg er faktisk sikker på at Putin ikke klarer å holde Ukraina. Det kommer til å bli en enorm motstandsbevegelse, som får smuglet inn våpen fra andre land. Putin har mindre enn 900 000 aktive soldater, og for å underkue et erobret Ukrania må han ha noen hundre tusen der.

Jeg tror Putin vil ha garantier for at Ukraina ikke blir med i NATO, sanksjonene løftet, den østlige biten med majoriteten russisk befolkning blir lagt til Russland. Så trekker han seg ut.

Det er vel det som sies i forhandlingene nå. Ukraina blånekter, fordi de er oppglødd av løftene om at de skal få så mye hjelp.

Endret av ops2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart vi i 2022 fortsatt  lever i en verden der det er muleg å overlate så mye makt til en enkelt  person som Putin m/fl. 

Skjebnen til eit helt folk legges i hendene til 1 person som kan endres , og bli  høyst utilregneleg, og sinsforvirret.  Vi såg samme skjebne under 2 verdenskrig da Hitler styrte, og hadde ambisjoner om å  okkuperte land etter land, og det handlet om "Stormannsgalskap på sitt værste".  Ledere i maktpossisjoner kan vera livsfarlige når de har sittet forelenge i jobben som Putin.

Det Russiske folket er  underkuet, og hjernevasket etter mange år m/ Putin styre.  

Tidligere Borris Jeltsin var alkoholiker, og utav stand til å ta vare på seg selv, og mer som en galionsfigur.  Når ein leder mister gangsynet, og enhver fornuft, og  deikkje lenger ansees som egnet til å ta fornuftige besluttninger  i tråd m/ folket bør de kunne fjærnes umiddelbart utan eit stort byråkrati.  I de fleste yrker stilles det strenge krav til kontinuerlig oppfølgning av både pyskiske / fysiske krav.  Putin har vist at han er tilsynelatend e i god fysisk form, men det er forlengts reist spørsmål om hans psykisk tilstand. 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
ops2 skrev (17 timer siden):

Jeg har tatt feil før, men jeg er faktisk sikker på at Putin ikke klarer å holde Ukraina. Det kommer til å bli en enorm motstandsbevegelse, som får smuglet inn våpen fra andre land. Putin har mindre enn 900 000 aktive soldater, og for å underkue et erobret Ukrania må han ha noen hundre tusen der.

Jeg tror Putin vil ha garantier for at Ukraina ikke blir med i NATO, sanksjonene løftet, den østlige biten med majoriteten russisk befolkning blir lagt til Russland. Så trekker han seg ut.

Enig med deg. Putin kan ikke holde hele Ukraina. Garantier for at Ukraina ikke blir med i NATO og å beholde delene med russisk vennlig befolkning er vel realistisk.  Men i en forhandling mellom Ukraina og Russland så kan de ikke forhandle om sanksjoner fra resten av vesten. Det er jo ikke Ukraina som bestemmer om vi i vesten skal stoppe sanksjonene mot Russland. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille pille skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker ikke om kostnader i form av penger.

Jeg snakker om at det koster oss i menneskeliv, skjebner, frykt og relasjoner til andre land.

Vi må inne se at det er stor forskjell på å ta Ukraina kontra å angripe et NATO-land. 

Det er vel nettopp denne type frykt som Putin spiller på. Vår frykt for destabilisering. Og det er ikke NATO-landene som har igangsatt denne store flyktningestrømmen vestover.

Hvorfor skulle det være så veldig forskjellig? Alle land har vel rett til å kunne forsvare sitt territorium, uavhengig av allianser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (2 minutter siden):

Synes det er rart vi i 2022 fortsatt  lever i en verden der det er muleg å overlate så mye makt til en enkelt  person som Putin m/fl. 

Skjebnen til eit helt folk legges i hendene til 1 person som kan endres , og bli  høyst utilregneleg, og sinsforvirret.  Vi såg samme skjebne under 2 verdenskrig da Hitler styrte, og hadde ambisjoner om å  okkuperte land etter land, og det handlet om "Stormannsgalskap på sitt værste".  Ledere i maktpossisjoner kan vera livsfarlige når de har sittet forelenge i jobben som Putin.

Det Russiske folket er  underkuet, og hjernevasket etter mange år m/ Putin styre.  

Tidligere Borris Jeltsin var alkoholiker, og utav stand til å ta vare på seg selv, og mer som en galionsfigur.  Når ein leder mister gangsynet, og enhver fornuft, og  ikkje lenger ansees som egnet til å ta fornuftige besluttninger  i tråd m/ folket bør de kunne fjærnes umiddelbart. 

Helt enig. Og vet ikke hva som hadde skjedd hvis denne diktatoren får overtaket over hele Ukraina i tillegg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når land gir eller selger våpen til et land i krig så er de delaktig i krigen. De har fått SMAW NE som de bruker på tanks. Se på våpnene så ser du hvor de kommer fra.

Dette er allerede en verdenskrig etter min mening.

Det er sikkert ikke så lett for Putin og bli gammel. Han er også veldig redd for korona. Alle nye bilder har 10 meter mellom franske president, media, politisk teater og lignende. Kanskje Putin føler seg uviktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (17 minutter siden):

Spesielt at han er villig til å ofre egne barn og barnebarn på den måten synes jeg. 

Spesielt for oss, men han ser nok anderledes på det. Putin ser nok på det sånn at hvis verden ikke er som han ønsker og Russland ikke har den makten han vil ha- da er det bedre at alle rundt han er dø, også hans egen familie. Han vil ikke la dem leve i en verden han hater og mener er skadelig.

Vi ser jo dette i andre saker også, foreldre som har drept barna sine av det de kaller kjærlighet. De synes det var bedre at de døde enn og skulle vokse opp/leve med noe den foreldren anså som en stor trussel. Ubegripelig for oss andre, men logisk for den personen som har fått noe sånt for seg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (16 minutter siden):

kan ikke bare nato si at ukraina ikke får være med i nato da? Da har jo ikke putin lenger grunn til å banke de?

Jo, klart man kan si nei. For å være med i Nato må de ha noe å tilby andre NATO-land ved behov. Det har ikke Ukraina hatt hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (3 minutter siden):

Spesielt for oss, men han ser nok anderledes på det. Putin ser nok på det sånn at hvis verden ikke er som han ønsker og Russland ikke har den makten han vil ha- da er det bedre at alle rundt han er dø, også hans egen familie. Han vil ikke la dem leve i en verden han hater og mener er skadelig.

Vi ser jo dette i andre saker også, foreldre som har drept barna sine av det de kaller kjærlighet. De synes det var bedre at de døde enn og skulle vokse opp/leve med noe den foreldren anså som en stor trussel. Ubegripelig for oss andre, men logisk for den personen som har fått noe sånt for seg. 

som Hitler

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (12 minutter siden):

Legger ved lenke til intervju med Ukrainas tidligere president av Sky news: han er svært, svært uenig med deg. 

Han sier blant annet at Molotov Coctail er velkomsten Putin vil møte i Ukraina, ikke blomster. Han ønsker Putin dratt for retten for overgrepene i Ukraina og kjemper for landet sitt, til tross for at de har stilt han for riksrett. 

https://www.youtube.com/watch?v=6SOVTHjHjbw

Tidligere presidenten sier det så bra, han sier at presidenten i Russland fortsatt tenker at han er kgb agent. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin er ikke udødelig. Så dette med at "vi må sloss imot, selv om det blir atomkrig er det bedre enn å bli invadert av Putin" og "jeg vil ikke la barna mine vokse opp i et diktatur" er jeg helt uenig i.

Russland har fått kraftig juling. Nå er det beste Putin kan håpe på, en avtale om at Ukraina ikke blir med i NATO.

Himmel, hvem av dere tror helt alvorlig at han har styrker nok og en stor nok pengekasse til å krige med hele Europa? Så dere vil heller ha en atomkrig nå?

Han trenger å erstatte alt millitært personell og materiell som han har tapt. Og Russlands økonomi trenger å bygges opp igjen. Krigskassen hans må fylles på.

Jeg tror vi er trygge i mange år. Og så dør Putin av naturlige årsaker, eller blir avsatt. Vi har absolutt ingen garanti for at den som kommer etter er bra, men vi kan ikke gå og tenke på hva som skjer om fem eller ti år. Lev en dag om gangen, sier jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...