heavyheart Skrevet 28. februar 2022 #2741 Skrevet 28. februar 2022 Trampstamped skrev (9 minutter siden): Dette var uventet. Putin har tydeligvis en viss tillit til Macron. Putin har angivelig gått med på å moderere sitt "angrip alt", til å spare sivile og infrastruktur. Da burde kanskje Ukraina vurdere om de har råd til å bli kvitt problemområdene sine, mot at Russland i det videre skal respektere deres grenser og suverenitet og at de kan bli med i Nato og EU om de ønsker. https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927#1.15873310.1.15873310 Hadde ikke stolt på Putins ord for fem øre. Han ler av Macron mens han juger han opp i trynet. Men jeg begynner også å helle mot at Ukraina kanskje skulle skilt ut problemområdene mot at resten av landet for bestemme sin egen regjering og sine nasjonale anliggender. Problemet er at Putin ikke hadde nøyd seg med det, siden han mener seg berettiget til å kontrollere hele landet. Så da hadde han sikkert sagt ja til det for å lure Ukraina videre. Det er krisemøte i FNs sikkerhetsråd og en figur fra Russland står på talerstolen står og gulper opp nazi-vinklingen russerne har lagt seg til. Det er jo ingen av de i salen som tar det seriøst, siden den benevnelsen i beste fall omtaler russisk ledelse selv. Retorikken deres er jo på linje med visse andre lukkede land. Og de som mener at vesten ikke dkal blande seg; nå har Russland forgrepet seg mot Ukraina i seks-sju år. Når de nå eskalerer angrepene så står ikke Europa og vesten stille og ser på selvfølgelig. Forhåpentligvis kan noen borti USSR snakke Putin bort fra å havne i historiebøkene for å ha startet atomkrig. 8
heavyheart Skrevet 28. februar 2022 #2742 Skrevet 28. februar 2022 Becky skrev (9 minutter siden): Følger dere med på FN møtet nå?! Helt hårreisende. Russland vender alt opp ned. Alt er Ukraina's skyld. Det er tydeligvis helt fredlig i Kiev. Jeg detter nesten av stole. Jesus :') Det var helt absurd å høre på. Russland pisser på kunnskapen til folk. Evt at de er helt rævva i engelske ord. 3
Gjest Pianobar Skrevet 28. februar 2022 #2743 Skrevet 28. februar 2022 Nafiaa skrev (31 minutter siden): Jeg er enig, er det lov å si at man er sliten nå? Må være lov det❤
Silva Pluvialis Skrevet 28. februar 2022 #2744 Skrevet 28. februar 2022 tussi84 skrev (3 timer siden): vi bør ikke blande oss i andre konflikter, hvis konsekvensen er atomkrig tilbake. Det vil føre til massedød, og at mange steder blir helt ubebolig. jo færre døde jo bedre. Det er min oppfatning. VI Bør kun reagere om enten Norge eller andre nato land blir angrepet, ellers bør vi være så nøytral som mulig ovenfor andre land. Egentlig enig, men Norge ville jo også være nøytrale under 2VK. Helt frem til vi ble invadert… 3
Gjest Krokanrullene Skrevet 28. februar 2022 #2745 Skrevet 28. februar 2022 lille pille skrev (1 time siden): NATO ønsker ikke Ukraina som medlem da dette er svært kontroversielt. Ukraina har ikke søkt om medlemskap. Men som generelt prinsipp ønsker ikke NATO å si at Ukraina ikke kan bli medlem (selv om de i praksis trolig ikke vil bli medlemmer). Hadde man vært litt pragmatisk hadde man sagt at Ukraina ikke vil bli medlemmer. Problem solved. Nato har en åpen dør-policy. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ea2lOo/stoltenberg-kun-nato-avgjoer-medlemskap
Silva Pluvialis Skrevet 28. februar 2022 #2746 Skrevet 28. februar 2022 Trampstamped skrev (2 timer siden): Her analyserer en britisk psykolog Putin. https://www.youtube.com/watch?v=HUNCGMtz1t4 Kan du gjengi kort på norsk? Jeg er ikke så god i engelsk.
Gjest Krokanrullene Skrevet 28. februar 2022 #2747 Skrevet 28. februar 2022 ops2 skrev (1 time siden): Putin er ikke udødelig. Så dette med at "vi må sloss imot, selv om det blir atomkrig er det bedre enn å bli invadert av Putin" og "jeg vil ikke la barna mine vokse opp i et diktatur" er jeg helt uenig i. Russland har fått kraftig juling. Nå er det beste Putin kan håpe på, en avtale om at Ukraina ikke blir med i NATO. Himmel, hvem av dere tror helt alvorlig at han har styrker nok og en stor nok pengekasse til å krige med hele Europa? Så dere vil heller ha en atomkrig nå? Han trenger å erstatte alt millitært personell og materiell som han har tapt. Og Russlands økonomi trenger å bygges opp igjen. Krigskassen hans må fylles på. Jeg tror vi er trygge i mange år. Og så dør Putin av naturlige årsaker, eller blir avsatt. Vi har absolutt ingen garanti for at den som kommer etter er bra, men vi kan ikke gå og tenke på hva som skjer om fem eller ti år. Lev en dag om gangen, sier jeg. Håper på et attentat jeg. Beklager Putin, men du må vekk.
Gjest Krokanrullene Skrevet 28. februar 2022 #2748 Skrevet 28. februar 2022 alabay skrev (1 time siden): vi må ikke provsere russland nå,, vi har grense mot dem så dette må vi ikke delta i vi nå. de følge med hva vi gjør også hvis dere ikke trodde det,, selv om det er synd på ukraina så må vi tenke hva vi gjør i denne saken. hvis vi sier noe kan de ta nord norge som straff for at vi snakket mot russland i denne krigen Nå må vi roe oss kraftig ned. Russland har store deler av styrkene sine i Ukraina, og de har tapt mye materiell. Med de økonomiske sanksjonene andre land har pålagt Russland, blir det lite penger igjen å krige for. Vi skal ikke la være å støtte et demokrati som blir angrepet fordi vi tror Nord-Norge som straff.
Silva Pluvialis Skrevet 28. februar 2022 #2749 Skrevet 28. februar 2022 Jajajane skrev (2 timer siden): Jeg er ikke enig. Jeg ser heller at vi bidrar til folkemord ved å blande oss såpass inn. Jeg merker at jeg er utrolig delt i dette. Jeg er fantastisk glad at det ikke er jeg som skal ta beslutninger. På en side vil jeg nærmest regne meg som pasifist, og ønsker ikke at Norge skal sende våpen til et land som vil føre til mer drap. På den andre siden synes jeg heller ikke det er greit å se på at Ukraina står alene i kampen og bare må underkaste seg. Det er liksom ingen gode alternativer her uansett. Det blir jævlig uansett. 7
Gjest Peanut Skrevet 28. februar 2022 #2750 Skrevet 28. februar 2022 (Selv om det kan skje noe ute i verden, trenger man ikke å få krig her inne Ta dere sammen )
Fiskegrateng Skrevet 28. februar 2022 #2751 Skrevet 28. februar 2022 Mange her håper at Ukraina bare legger ned våpnene og bukker under for Russlands krav. At det er verdt å ofre Ukraina for alle andres fred. Jeg dømmer ikke de som tenker slik, det er menneskelig å sette seg selv først. Jeg er bare redd for at denne løsningen ikke vil bli en happy ending mange her håper på. Det vil sende en farlig signal for Russland og hans likesinnede at hvis du ikke får viljen sin, så er det bare å sende kampfly og stidsvogner for å få kravene sine oppfylt. Det er nok en grunn til hvorfor vi ser så sterke reaksjoner fra Vesten. Det at Tyskland tar en slik u-sving og sender våpen til Ukraina bør vare et veldig klart hint om at det handler om mye mer enn Ukraina. Det er mulig Ukraina ikke klarer å stå imot dem og må gå på noen av deres krav. Bare følger synd på de naive menneskene som tror at det vil ende der. 6 3
kar90 Skrevet 28. februar 2022 #2752 Skrevet 28. februar 2022 Endelig tar FIFA til fornuft og stenger ute Russland. Den svir for Russland. Godt. Her kunne FIFA for en gang skyld gjort noe riktig, i stedet demonsterer de nok en gang at de er noen feiginger som må tvinges til å gjøre de riktige moralske valgene. Veldig stolt av footballverden og idrettsverden for at de går sammen om å få innført disse sanksjonene. 4 1 1
tussi84 Skrevet 28. februar 2022 #2753 Skrevet 28. februar 2022 Tvillingsjel skrev (10 minutter siden): Egentlig enig, men Norge ville jo også være nøytrale under 2VK. Helt frem til vi ble invadert… forskjellen mellom den andre verdenskrig og evt den 3, er at ved den 2.verdenskrigen så lot vi være å blande oss. Vi gjorde ikke noe på forhånd som gav Tyskland grunnlag for å slå tilbake på oss. Grunnen til at Tyskland i hovedsak okkuperte oss all like vel var at vi lå strategisk til iht kystlinjer. 1
Becky Skrevet 28. februar 2022 #2754 Skrevet 28. februar 2022 Trampstamped skrev (21 minutter siden): I følge han og Gremlings har han ikke invadert Ukraina. Litt spesielt at han nå vurderer å spare sivilbefolkning, om han ikke har invadert, men la oss håpe det når propaganda-nyhetene. Jaa, veldig merkelig. Guffen følelse av å sitte å høre på alt det der. 1
Jajajane Skrevet 28. februar 2022 #2755 Skrevet 28. februar 2022 Russiske medier: Putin innfører sanksjoner President Vladimir Putin har mandag underskrevet et dekret med innføring av sanksjoner som svar på de økonomiske sanksjonene fra Vesten. Det er nettstedet RBK som melder dette. Det er også lagt ut på Kremls hjemmesider. Ett av tiltakene er at russiske statsborgere fra 1. mars ikke får overføre utenlandsk valuta til sine utenlandske kontoer. Det heter også at russiske eksportører må selge 80 prosent av sine valutainntekter. Putin karakteriserte tidligere mandag, i et møte med flere ministre om den økonomiske situasjonen og sanksjonene, Vesten som “løgnens imperium”. 1
Gjest Krokanrullene Skrevet 28. februar 2022 #2756 Skrevet 28. februar 2022 tussi84 skrev (4 minutter siden): forskjellen mellom den andre verdenskrig og evt den 3, er at ved den 2.verdenskrigen så lot vi være å blande oss. Vi gjorde ikke noe på forhånd som gav Tyskland grunnlag for å slå tilbake på oss. Grunnen til at Tyskland i hovedsak okkuperte oss all like vel var at vi lå strategisk til iht kystlinjer. Vel. Jeg tror ikke Putin skiller så mye mellom landene i Nato/Eu/Vesten nå for å være helt ærlig. Og hvis vi først skal blande inn verdenskrigene, så ville Norge være nøytrale i 1.verdenskrig også, det gikk ikke det heller.
tussi84 Skrevet 28. februar 2022 #2757 Skrevet 28. februar 2022 Krokanrullene skrev (11 minutter siden): Nå må vi roe oss kraftig ned. Russland har store deler av styrkene sine i Ukraina, og de har tapt mye materiell. Med de økonomiske sanksjonene andre land har pålagt Russland, blir det lite penger igjen å krige for. Vi skal ikke la være å støtte et demokrati som blir angrepet fordi vi tror Nord-Norge som straff. Det er ikke bare Nord Norge som får straff. Hele Norge får straff, mesteparten av Norge kommer til å bli borte. Det samme med resten av Europa og Usa/Canada.
tussi84 Skrevet 28. februar 2022 #2758 Skrevet 28. februar 2022 Krokanrullene skrev (1 minutt siden): Vel. Jeg tror ikke Putin skiller så mye mellom landene i Nato/Eu/Vesten nå for å være helt ærlig. Og hvis vi først skal blande inn verdenskrigene, så ville Norge være nøytrale i 1.verdenskrig også, det gikk ikke det heller. Norge ble ikke innblandet i 1.verdenskrig fordi vi var nøytrale.
Becky Skrevet 28. februar 2022 #2759 Skrevet 28. februar 2022 Jajajane skrev (9 minutter siden): Russiske medier: Putin innfører sanksjoner President Vladimir Putin har mandag underskrevet et dekret med innføring av sanksjoner som svar på de økonomiske sanksjonene fra Vesten. Det er nettstedet RBK som melder dette. Det er også lagt ut på Kremls hjemmesider. Ett av tiltakene er at russiske statsborgere fra 1. mars ikke får overføre utenlandsk valuta til sine utenlandske kontoer. Det heter også at russiske eksportører må selge 80 prosent av sine valutainntekter. Putin karakteriserte tidligere mandag, i et møte med flere ministre om den økonomiske situasjonen og sanksjonene, Vesten som “løgnens imperium”. Dette er også dårlig for dem.
I Grosny Skrevet 28. februar 2022 #2760 Skrevet 28. februar 2022 (endret) Peanut skrev (1 time siden): Nå er vel «The Wagner Group» i Ukraina og. Wagner-gruppen ble grunnlagt tidlig i 2014, og er et privat militær- og sikkerhetsselskap som antas å bli brukt av Kreml for å gjennomføre sine strategiske mål, selv om Moskva har avvist slike påstander. En Bloomberg-rapport fra 2017 estimerte at gruppen har så mange som 6000 leiesoldater. I et nylig publisert bilde på nettet dukker Dimitry Utkin, sjefen for Wagner PMC, opp med nazistiske tatoveringer: nazistenes krage (med Waffen SS-bolter) og en Reichsaddle Eagle. Han mottok den russiske statens utmerkelse i 2016. Dmitry Utkin, en tidligere russisk løytnant som også tjenestegjorde i GU, tidligere GRU (= Hoveddirektoratet i Generalstaben) antas å være grunnleggeren av gruppen. Wagnergruppen var også involvert i Donbas-konflikten i 2014, på Krim, og kjempet mot «ukrainske fascister». Knall. Enda en galning. Leiesoldater er leiesoldater og det er noe litt nazi med hele yrket og de slåsserne som trekkes mot bransjen. Vi har jo hatt noen vi også, som f.eks. Moland, French og Espen Lie. I midtøsten har vi Al Nusra og IS, som har ett mennesesyn såpass lite humanistisk at man får nazistiske assosisjoner. Ukraina har jo også sine nazister i leisoldatarmeen Azov Battalion som er eid av den jødiske oligarken Igor Kholomoisky. Leiesoldatbransjen er en trussel mot verdens sikkerhet. Det er altfor mange private som har krigsvåpen. Jeg har et par ideer angåede å gjøre Putin glad. Han ønsker jo avnazifisering av Ukraina. Idè: Pensjoner leiesoldatene i Wagner Group og Azov Battalion. Putin sin angivelige kamp mot nazismen virker mot sin hensikt , fordi den mobiliserer nazister, og de kan til og med oppnå viktighet og heltestatus. Endret 28. februar 2022 av I Grosny 4 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå