Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det må være helt lov å ha forskjellige meninger om Norges innblanding i krigen. Det betyr ikke at man er et dårlig menneske av den grunn. Vi er er fortvilte alle sammen og aner ikke våre arme råd. Ingen vet hvordan situasjonen vil utvikle seg videre, og alle er redd for å ty til et virkemiddel som eskalerer konflikten mer, den ene eller den andre veien. La oss ta vare på hverandre, ikke kutte strupen av hverandre fordi vi er uenige. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tvillingsjel skrev (30 minutter siden):

Hvis Russland får Ukraina, så går Putin videre til neste land. Garantert. Hans mål er å gjenopprette Sovjet.

Av den grunn kan vi ikke la være å blande oss.

Hvis vi blander oss kan det hisse opp Putin ytterligere. Garantert. Da kan han gå til angrep på NATO og vi får 3.verdenskrig.

Av den grunn er det skummelt å blande seg.

Jeg tror alle ønsker å ta den beste beslutningen, men det er ikke lett å vite hva som er riktig å gjøre. Putin er uforutsigbar og vi aner ikke hva han kan finne på enten vi kjemper imot eller overgir oss.

Kjemper vi imot kan vi risikere atomkrig. Overgir vi oss så er vi kanskje nestemann, uansett.

Vi er fucked uansett hva vi gjør. Det riktige vil være å ta den beslutningen som sparer flest liv. Hva som vil spare flest liv vet ikke jeg.

så det du sier er at Russland tar alle land uansett, om vi hadde valgt å avstå fra å hjelpe Ukraina. 

Det er 2 veier ut av dette, og ingenting av det blir riktig uansett hvordan vi snur og vender på det. 

nr 1: vesten slutter å blande seg, for å unngå en atomkrig i hele Europa + Nord Amerika. Dette vil føre til at færre liv går tapt enn scenario 2. Russland på sikt klarer mest Sannsynlig å ta kontrollen over noen land som var medlem av Sovjetuninon, som Hviterussland, Ukraina, Georgia, Aserbajdsjan og Armenia. Liv kommer til å tapt, men langt færre enn i en atomkrig. Ufordelen er st disse landene blir kontrollert av Russland til en viss grad. 

Latvia, Lithauen og Estland er nato land, så det spørs hvor interessert Putin er i å prøve seg på dem. 

Mest sannsynlig er ikke Putin så interessert i noen særlige flere land utover dette.

nr 2: vesten fortsetter å blande seg inn, og krigen eskalerer til å bli en atomkrig verden aldri har sett før. Mange millioner døde om ikke milliarder. 

• Liker 3
Skrevet
ludden skrev (19 timer siden):

Nei,det stemmer nok ikke, det flyet der har landet i norge kun en gang, det var i 2014. Det finnes heller ikke flere av dem, det er kun ett, og det ble ødelagt på torsdag. Om du har sett live bilder av at de har losset det i norge,så kan du skrive det i historiebøkene,evt.legge ut en link.

Her er artikkelen i Teknisk ukeblad For de som har interesse.

https://www.tu.no/artikler/her-lander-verdens-storste-fly-pa-gardermoen/225607

• Liker 1
Skrevet
lille pille skrev (8 timer siden):

Har du lest om Ukrainas og Russlands historie? Jeg er ikke historiker, men jeg har prøvd å lese meg opp, og slik jeg forstår det har Russland og Ukraina kulturelle bånd. Russland står langt nærmere Ukraina enn land i Norden. I tillegg er det mye korrupsjon i Ukraina og slik jeg forstår det nyter Russland av Ukrainas ressurser.

De nordiske landene har liten tilhørighet til Russland. Vi er vestlige, rike land som etterlever visse prinsipper. Vi i Norden har våre egne bånd og vi er «amerikanisert».

Jeg er ikke historiker heller, men jeg har forsøkt og sette meg inn i det lit jeg og. Det virker ganske åpenbart for meg at de er to selvstendige land med forskjellig historie, forskjellige språk og kultur. De er selvsagt påvirket av hverandre (det gjør alle naboland), men det betyr ikke at vi kan se vek fra folke retten. Hitler begynte også med et nabolandene feles språk, det er for dumt å late som det er «rasjonelt» og undertrykke naboer man har vert nære til. 

For en måned siden trodde vi ikke det ville bli krig i Europa men nå er det krig. Det blir for naivt og forsette å tro at ingenting kan skje med oss bare for de vi «etterlever prinsipper». Putin bryr seg ikke om våre «prinsipper», han bryr seg om styrke. Viser vi han at vi gir han alt han vill ha og ikke tør å stå opp for noe er det ingen grund til å tro han skal respektere oss for det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke historiker heller, men jeg har forsøkt og sette meg inn i det lit jeg og. Det virker ganske åpenbart for meg at de er to selvstendige land med forskjellig historie, forskjellige språk og kultur. De er selvsagt påvirket av hverandre (det gjør alle naboland), men det betyr ikke at vi kan se vek fra folke retten. Hitler begynte også med et nabolandene feles språk, det er for dumt å late som det er «rasjonelt» og undertrykke naboer man har vert nære til. 

For en måned siden trodde vi ikke det ville bli krig i Europa men nå er det krig. Det blir for naivt og forsette å tro at ingenting kan skje med oss bare for de vi «etterlever prinsipper». Putin bryr seg ikke om våre «prinsipper», han bryr seg om styrke. Viser vi han at vi gir han alt han vill ha og ikke tør å stå opp for noe er det ingen grund til å tro han skal respektere oss for det. 

Nettopp. Mye vil ha mer. Han er fullstendig grenseløs, stormannsgal og ønsker å bli husket koste hva det koste vil. Mannen er gal, vi kan ikke la han holde på.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Oh no..Norge skal sende våpen. Dette er IKKE til hjelp for hverke Ukraina eller oss selv. Faens jævla idioter som har presset Støre til dette..

• Liker 4
Skrevet
AprilRyan skrev (8 timer siden):

Dette er vel svært usannsynlig. Krig koster og at han skal klare å gå til krig igjen om 6 måneder er ikke særlig sannsynlig. Han har vel omtrent sendt alt ned til Ukraina og Russland er ikke akkurat uovervinnelige.

Her kan man for eksempel lese om at han har tømt garnisonene på Kolahalvøya:

https://www.nordlys.no/tommer-garnisoner-og-havner-pa-kola-mens-nato-rykker-inn-i-nord/s/5-34-1579932

Så det er ikke akkurat som Putin har prioritert forsvar av nordområdene og krigen har kostet han såpass mye at han har måttet sende omtrent alt til Ukraina.

Dessuten så er det ingenting som tyder på at han ser land i Skandinavia som en del av Russland.

6 måneder var et litt tilfeldig valgt tall, jeg er enig at det er litte sannsynlig med en ny krig allerede da, men jeg tror utfallet av denne krigen har mye og si for fremtiden. Selv om Putin dør så vil det jo komme en ny leder som ikke trenger å være mer demokratisk valgt. Det er ikke bra om ledelsen i Russland (eller andre ledere i Europa) lærer at man kan tjene på åpen krigføring og aggresjon i Europa. Vi har vært veldig naive i troen på at vi er kommet til et mer «sivilisert» sted nå en vi var før andre verdenskrig, men om vi ser en anden vei og feiler i å stå opp mot Putin nå så er jo ikke arbeidet gjort etter Hitler verd noen ting! 

• Liker 4
Skrevet
Tvillingsjel skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Mye vil ha mer. Han er fullstendig grenseløs, stormannsgal og ønsker å bli husket koste hva det koste vil. Mannen er gal, vi kan ikke la han holde på.

Jeg er usikker på om han er gal eller bare har et veldig annet tankesett en oss. En gang i tiden drev hele Europa med kolonisering og utnytting av andre folk. Det er ikke så lange siden Soviet (som Putin begynte sin karriere i) ble oppløst, nå virker det som om han ønsker å kolonisere og utnytte Ukraina på ny. Men jeg er helt enig i at mye vil ha mer, det er vel nettop dette som gjenkjenner denne mentaliteten.  Jeg sliter med å tro at han skal nøye seg med å ødelegge kun et folk. Det føles som et angrep på Europa, og jeg tror det må behandles slik. 

• Liker 9
Skrevet

Hva er forskjellen på å sende våpen og mennesker? Dette er et klart signal om at Norge ikke holder seg nøytral og har valgt side, så nå får vi bare vente å se hva Putin mente med "konsekvenser vi aldri har sett maken til".  

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
tussi84 skrev (20 minutter siden):

Det er 2 veier ut av dette,

jeg tror det kan være en tredje mulighet: en gruppe mennesker på innsiden stopper ham fordi de skjønner at han virkelig mener 100% alvor med atombomben. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
Krokanrullene skrev (15 minutter siden):

Endelig skal vi også sende våpen. 

Ja og dette er det DUMMESTE Norge kunne gjort, der de som har presset Støre til det, av medier og partier, burde teppebombes med kritikk. At land som ikke er i Nato, gir våpen er én ting, men det er vi, og vi er også nabo med Russland. Dette er ikke å hjelpe Ukraina. Det er en lite gjennomtenkt og dårlig beslutning som ikke er i Norges, Natos eller Ukrainas interesse. 

Endret av Trampstamped
  • Liker 16
Gjest Krokanrullene
Skrevet
Trampstamped skrev (Akkurat nå):

Ja og dette er det DUMMESTE Norge kunne gjort, der de som har presset Støre til det, burde teppebombes med kritikk. At land som ikke er i Nato, gir våpen er én ting, men det er vi, og vi er også nabo med Russland. Dette er ikke å hjelpe Ukraina. Det er en lite gjennomtenkt og dårlig beslutning som ikke er i Norges, Natos eller Ukrainas interesse! 

Nå er regjeringen uenig med deg i dette, heldigvis. 

Skrevet
Trampstamped skrev (1 minutt siden):

Ja og dette er det DUMMESTE Norge kunne gjort, der de som har presset Støre til det, burde teppebombes med kritikk. At land som ikke er i Nato, gir våpen er én ting, men det er vi, og vi er også nabo med Russland. Dette er ikke å hjelpe Ukraina. Det er en lite gjennomtenkt og dårlig beslutning som ikke er i Norges, Natos eller Ukrainas interesse! 

For Putin sin del er dette med å fóre Ukraina med våpen etter våpen en helt klar innblanding i krigen. Vær ikke i tvil om at han mener det. Samtidig har han vel sagt noe om hvordan han vil gå videre med dette. Eller?

• Liker 4
Skrevet
I Grosny skrev (49 minutter siden):

Jeg tror han blir tatt av FSB eller sine egne livvakter. Noen av disse vil gjøre hva  som helst for å unngå atomkrig.

Jeg holder en knapp på oligarkene. Nå som Sveits også har innført sanksjoner (hvem hadde trodd det) så begynner disse personene å merke det økonomisk. Og jeg tror det kameratslige forholdet til Putin har vært basert på at han har vært nyttig for dem. Nå tipper jeg han er mer en klamp rundt foten.

Hvis noen her leser russisk; stemmer det at det står her at alle eksportbedrifter i Russland er pålagt å veksle inn til sentralbanken 80% av alle inntekter siden 1. januar? I så fall holder Putin på å gjøre seg rimelig upopulær hos ganske mange av betydning.

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
tussi84 skrev (25 minutter siden):

så det du sier er at Russland tar alle land uansett, om vi hadde valgt å avstå fra å hjelpe Ukraina. 

Det er 2 veier ut av dette, og ingenting av det blir riktig uansett hvordan vi snur og vender på det. 

nr 1: vesten slutter å blande seg, for å unngå en atomkrig i hele Europa + Nord Amerika. Dette vil føre til at færre liv går tapt enn scenario 2. Russland på sikt klarer mest Sannsynlig å ta kontrollen over noen land som var medlem av Sovjetuninon, som Hviterussland, Ukraina, Georgia, Aserbajdsjan og Armenia. Liv kommer til å tapt, men langt færre enn i en atomkrig. Ufordelen er st disse landene blir kontrollert av Russland til en viss grad. 

Latvia, Lithauen og Estland er nato land, så det spørs hvor interessert Putin er i å prøve seg på dem. 

Mest sannsynlig er ikke Putin så interessert i noen særlige flere land utover dette.

nr 2: vesten fortsetter å blande seg inn, og krigen eskalerer til å bli en atomkrig verden aldri har sett før. Mange millioner døde om ikke milliarder. 

Men hvorfor skulle han stoppe med disse landene? Om han lærer at alt han trenger å gjøre er å skremme med atomvåpen for å få viljen sinn, har du så utrolig tillit til hans «moral» at du ikke tror han vil misbruke den makten til noe? Hvor mange land er du villig til å ofre for å «unngå» atom krig? Finland og Sverige er heller ikke NATO land, hvorfor skulle ikke Russland ønske å ta de om de lærer at de kan?

Jeg vill ikke ha «nye Soviet» som eneste nabo! Ikke i dag og ikke om 20 år, det er viktig at alle (spesielt Russland) ser at dette var en stor feil som Russland tapper mye på. Det blir ikke lettere og stoppe Russland om 20 år om de har fått kolonisert og utnytte alle land utenfor NATO i sitt eget tempo uten noen vestlig «innblanding». Uanset hva Putin er innstilt på å gjøre så er det like greit og håndtere det nå, ikke i fremtiden når han har mer krigserfaring og mer selvtillit. Han blir ikke mindre farlig av at vi viser han at vi ikke tør å forsvare Europa. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
oleidole1999 skrev (På 26.2.2022 den 22.35):

et kamuflert spionfly.

Ikke spesielt kamuflert: det er en etteretningsdrone, og den identifiserer seg. 

Driver etterretning for USA, en av de viktigere hjelpen ukrainerne får derfra.

(Jeg lurer på om disse er i eie av et privat selskap, siden russerene ikke går apeshit på grunn av dem.)

• Liker 1
Skrevet
Krokanrullene skrev (6 minutter siden):

Nå er regjeringen uenig med deg i dette, heldigvis. 

Det gjør det ikke til en god beslutning, eller tar ansvaret for at denne beslutningen ble tatt vekk fra journalister som bruker arbeidsplassen til å fremme egne meninger og politikk, eller tar ansvaret vekk fra partier som ønsker sanke poeng med å virke "mest menneskelig". Dette er ikke klokt, eller i Norges interesse. 

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, og brudd på rommets retningslinjer, samt svar til dette. 

_popcorn_, mod

Skrevet
Trampstamped skrev (7 minutter siden):

Det gjør det ikke til en god beslutning, eller tar ansvaret for at denne beslutningen ble tatt vekk fra journalister som bruker arbeidsplassen til å fremme egne meninger og politikk, eller tar ansvaret vekk fra partier som ønsker sanke poeng med å virke "mest menneskelig". Dette er ikke klokt, eller i Norges interesse. 

Fra et presedens perspektiv er dette et problem, for seperatistene er det et problem.

Men vi kjemper mot en som med viten og vilje planla å starte tredje verdenskrig, og mot folk som VELGER å dø som en løshund i en bunker, må vi bruke alle midler. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...