Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Hei!
Vil gjerne være med i skravletråden 😊

Jeg fikk plutselig positiv test for en halv uke siden, og er nå 4+1 så fortsatt fryktelig tidlig. Foreløpig termin ser ut til å være 24.august, så håper jeg så inderlig at dette går veien :bond: Vi rakk ikke prøve så veldig lenge før den satt, men tør liksom ikke glede meg ordentlig før TUL da jeg har hørt at kort lutealfase (min er 10-11 dager) kan det gi litt høyere risiko for SA. Er lett optimist, for fikk positiv test allerede 9DPO, og fikk 2-3 på digital på 13DPO, så stigningen ser fin ut. Krysser fingrene! 

Er 27 år, og dette blir (forhåpentligvis, krysser fingrene!) første barn 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykkefrø skrev (1 time siden):

Ååå 😥 Så synd at du skulle bli så dårlig på bursdagen din! Kom kvalmen for fullt nå, eller har du slitt med det hele veien? Synes det er så moro at vi ligger helt likt! Gleder meg også for hver dag som går. Fikk vite på ultralyden at de begynner å bevege seg i uke 8-9. Gleder meg sånn til neste gang jeg får høre hjerteslagene. :hjerter:

Kvalmen kom for 1 1/2 uke siden kanskje, men i går var den som verst. Men, jeg er egentlig glad for å kjenne på det også :)

Vi skal ta en TUL til 30.des, ettersom jeg fikk høre at knøttet kun var 5 mm forrige gang. Så ble så usikker på hvor langt jeg er egentlig. Men, får det ikke til å gå opp med at jeg er 7 uker, så må være 8 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrno skrev (15 minutter siden):

Hei!
Vil gjerne være med i skravletråden 😊

Jeg fikk plutselig positiv test for en halv uke siden, og er nå 4+1 så fortsatt fryktelig tidlig. Foreløpig termin ser ut til å være 24.august, så håper jeg så inderlig at dette går veien :bond: Vi rakk ikke prøve så veldig lenge før den satt, men tør liksom ikke glede meg ordentlig før TUL da jeg har hørt at kort lutealfase (min er 10-11 dager) kan det gi litt høyere risiko for SA. Er lett optimist, for fikk positiv test allerede 9DPO, og fikk 2-3 på digital på 13DPO, så stigningen ser fin ut. Krysser fingrene! 

Er 27 år, og dette blir (forhåpentligvis, krysser fingrene!) første barn 🤗

Så trivelig! Jeg er fortsatt litt redd (jeg er 8 uker på vei), men var enda reddere for noen uker siden, så skjønner deg godt! :) Vi får krysse fingrene ja. En fin og magisk jul blir det ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjolahei skrev (3 timer siden):

Jeg er 32, ble 32 i går 😄

Jeg har vært skikkelig kvalm de siste dagene. I går måtte jeg kaste opp flere ganger, så ble ikke store feiringen. I dag er jeg litt bedre, men er veldig uggen. Jeg er 8+0 i dag i følge appen, gleder meg for hver dag som går jeg.

Gratulerer med gårsdagen! Synd den skulle bli så kjip :( 

Lykkefrø skrev (2 timer siden):

@Pølsevann Aah, ja da kan det hende den blir flat igjen da. 🙈 Kanskje like greit, for nå begynner samboeren å lure på om jeg klarer å skjule det stort lenger. Magen er svær på kvelden! Gleder meg til sommeren, da skal jeg absolutt bruke mange fine sommerkjoler og vagge rundt med kula mi! :hjerter: Håper det blir 17. mai feiring neste år! 

Takk for tips! Skal huske på det, og ikke drøye for lenge med å kjøpe gravidbukse. Synes også det høres ubehagelig ut med sånn over magen nå, men kanskje jeg erfarer det samme som deg, at det er kjempe deilig. :laugh:

@tørkestativ Godt å høre det er flere i samme båt. :laugh: Prøvde julekjolen i går, og herlighet.. I den ser jeg enda større ut! 🙈 Godt vi skal røpe det på julaften for å si det sånn. Lurer på om den flater ut igjen, eller om den bare fortsetter å være så oppblåst helt til babyen overtar. :fnise: Takk for buksetips, jeg skal absolutt sjekke de ut! Heldigvis er det enkelt å få tak i leggings, og slike tøybukser nå for tiden. :) 

Jeg er glad for hjemmekontor. Joggebukse og ingen fare for å avsløre noe. 

Yrno skrev (2 timer siden):

Hei!
Vil gjerne være med i skravletråden 😊

Jeg fikk plutselig positiv test for en halv uke siden, og er nå 4+1 så fortsatt fryktelig tidlig. Foreløpig termin ser ut til å være 24.august, så håper jeg så inderlig at dette går veien :bond: Vi rakk ikke prøve så veldig lenge før den satt, men tør liksom ikke glede meg ordentlig før TUL da jeg har hørt at kort lutealfase (min er 10-11 dager) kan det gi litt høyere risiko for SA. Er lett optimist, for fikk positiv test allerede 9DPO, og fikk 2-3 på digital på 13DPO, så stigningen ser fin ut. Krysser fingrene! 

Er 27 år, og dette blir (forhåpentligvis, krysser fingrene!) første barn 🤗

Gratulerer! Vi krysser fingrene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Yrno Gratulerer så mye med spiren og velkommen hit!! Har lest litt i dagboken din, og håpet at du ville finne veien hit. :blomst: Jeg har også hatt kort lutealfase, men min varierte veldig mellom 10-13 dager. Fikk høre av gynekologen min at det ikke skulle være noe hinder for en graviditet. Jeg har hvert fall tenkt at når du først har kommet over IKM, så er ikke den korte lutealfasen noe å si lenger for da har kroppen oppfattet at du er gravid og rukket å produsere nok progesteron til å stoppe mensen. Fra nå av bare øker produksjonen mer og mer. Noen har jo problemer med å ikke produserer nok til å holde på en graviditet, men om det er knyttet til kort lutealfase eller ikke vet jeg ikke. Men jeg er ingen lege altså, bare slik jeg har tenkt for meg selv når vonde tanker har dukket opp. Kanskje kroppen er lurere enn vi tror, og at det er derfor vi begge hadde en tidlig implantasjon? Kanskje den er så smart at den har tatt høyde for kort lutealfase? Hvem vet.. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjolahei skrev (2 timer siden):

Vi skal ta en TUL til 30.des, ettersom jeg fikk høre at knøttet kun var 5 mm forrige gang. Så ble så usikker på hvor langt jeg er egentlig. Men, får det ikke til å gå opp med at jeg er 7 uker, så må være 8 :) 

Det blir magisk med TUL i romjula! 🥰 Satser på at du har rett i termindato, og at forrige UL var en liten feilmåling. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er det tid for tidlig UL og samtale med gynekolog. Har tusen spørsmål om nattarbeid, treningsstyrke, inntak av jod når jeg er stoffskiftesyk osv. Har gått 7 nattevakter nå, og har den 8 i kveld, så jeg er litt spent på hvordan det skal gå å stå opp kl 13 for å kjøre til gynekologen😂 Sinnsykt spent, klarer ikke å konsentrere meg om noe annet enn om denna lille reka har det fint der inne. Har sinnsykt ømme brystvorter og lavt blodtrykk. Ellers ingen symptomer i det heletatt🤷‍♀️ kastet opp fra uke 6 sist, så det engster meg litt. Bare å krysse fingene. Blir lite søvn og mye spenning i dag❤️

Endret av Mammatilsukkertopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snapchat minne fra 4 år siden i dag var at jeg prøvde min første mammabukse 😂 Må ha vært uke 16-18 eller noe sånt tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt gikk bare supert! Lille magetroll hadde et superfint lite hjerte som banket og slo. Ble målt til 6+2, som er rett i følge mine beregninger. Termin 10 august❤️ herregud, er på en sky i dag. Lille, fine lillebror eller lillesøster🥰

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilsukkertopp skrev (1 time siden):

Alt gikk bare supert! Lille magetroll hadde et superfint lite hjerte som banket og slo. Ble målt til 6+2, som er rett i følge mine beregninger. Termin 10 august❤️ herregud, er på en sky i dag. Lille, fine lillebror eller lillesøster🥰

Så fantastisk ❤️
 

her er dessverre min sykemelding forlenget til over nyttår. Uke 9 i morgen (ble satt 4 dager fram når jeg var på ultralyd) og begynner å se lyset i enden av tunnelen😅 jeg har sett snart 5 sesonger av et sted å høre til ila disse 2 ukene med sykemelding. Har snart sett alt så hvis noen har serietips så tar jeg gledelig i mot. Det et stort sett det dagene består av. Sofasliting og tvtitting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd mye greier de siste dagene. Jeg booket en TUL til 13+0, men så ble mannen og jeg enige om at vi ville fortelle i julen og da vil vi helst vite at ting går greit, så det blir UL på lille julaften også (7+6). 
 

Har også booket første svangerskapskontroll til midten av januar, når jeg er sånn 11+. Forrige graviditet hadde jeg lyst på første kontroll kjempetidlig, men det var en så antiklimaktisk greie at nå kan jeg like gjerne vente😅 Selv om jeg nå, i motsetning til sist, faktisk har mye å snakke med jordmor om. Jeg fødte på Ullevål sist og barselhotellet var en så kjip opplevelse at det er jeg svært usikker på om jeg vil gjøre igjen. Dessuten fikk jeg en 3a-rift og lurer litt på hvordan det påvirker denne fødselen 🙈.

 

Jeg ble matforgiftet i går, og nå er jeg egentlig overbevist om at det har gått dårlig utover den lille mageboeren. Leser og leser om MA og hvor vanlig det er (eller ikke er), og er ganske bekymret. Jeg har ikke blødd noe, men én dag med litt brun utflod på toalettpapiret for noen dager siden har gjort meg veldig bekymret og usikker. Hadde ikke noe slik sist. Dessuten er jeg fryktelig støl og vond i korsryggen, men det kan like gjerne være å bære rundt på og samsove med en på 11 måneder 😬

ahh mye tanker 🙈🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mammatilsukkertopp skrev (3 timer siden):

Alt gikk bare supert! Lille magetroll hadde et superfint lite hjerte som banket og slo. Ble målt til 6+2, som er rett i følge mine beregninger. Termin 10 august❤️ herregud, er på en sky i dag. Lille, fine lillebror eller lillesøster🥰

Hurra!! Så bra at alt er bra. 

tørkestativ skrev (2 timer siden):

Så fantastisk ❤️
 

her er dessverre min sykemelding forlenget til over nyttår. Uke 9 i morgen (ble satt 4 dager fram når jeg var på ultralyd) og begynner å se lyset i enden av tunnelen😅 jeg har sett snart 5 sesonger av et sted å høre til ila disse 2 ukene med sykemelding. Har snart sett alt så hvis noen har serietips så tar jeg gledelig i mot. Det et stort sett det dagene består av. Sofasliting og tvtitting.

Jeg likte Love Child skikkelig godt. På NRK. Den som gjorde at vi ombestemte oss og ville ha et barn til faktisk :ler: Vi hadde egentlig bestemt oss for å bare få 1 barn, men så så vi den og det satt i gang noen kværner i topplokket

Kelsier skrev (1 time siden):

Her har det skjedd mye greier de siste dagene. Jeg booket en TUL til 13+0, men så ble mannen og jeg enige om at vi ville fortelle i julen og da vil vi helst vite at ting går greit, så det blir UL på lille julaften også (7+6). 
 

Har også booket første svangerskapskontroll til midten av januar, når jeg er sånn 11+. Forrige graviditet hadde jeg lyst på første kontroll kjempetidlig, men det var en så antiklimaktisk greie at nå kan jeg like gjerne vente😅 Selv om jeg nå, i motsetning til sist, faktisk har mye å snakke med jordmor om. Jeg fødte på Ullevål sist og barselhotellet var en så kjip opplevelse at det er jeg svært usikker på om jeg vil gjøre igjen. Dessuten fikk jeg en 3a-rift og lurer litt på hvordan det påvirker denne fødselen 🙈.

 

Jeg ble matforgiftet i går, og nå er jeg egentlig overbevist om at det har gått dårlig utover den lille mageboeren. Leser og leser om MA og hvor vanlig det er (eller ikke er), og er ganske bekymret. Jeg har ikke blødd noe, men én dag med litt brun utflod på toalettpapiret for noen dager siden har gjort meg veldig bekymret og usikker. Hadde ikke noe slik sist. Dessuten er jeg fryktelig støl og vond i korsryggen, men det kan like gjerne være å bære rundt på og samsove med en på 11 måneder 😬

ahh mye tanker 🙈🙈

Ja, første kontroll var litt sånn.. kjedelig :ler: Husker jeg og. Bare fylle ut noe papirer liksom 😂 Første jordmorkontroll var mer stas. 
Så kjipt at du fikk så dårlig opplevelse på Ullevål sist. Hva var grunnen til det? Jeg fødte også der, og hadde en helt fantastisk jordmor. Men barselhotellet var det en jordmor/sykepleier (aner ikke hva de egentlig var) som var ugrei. Hjalp ikke til å få i gang ammingen for å si det sånn, ble bare stress og mas. 

Jeg hadde små blødninger forrige gang uten at det var noe galt. Tror det er ganske vanlig, men skjønner du blir redd. 

 

Jeg har så mye tanker jeg og. Det går rundt oppi toppen. Første uka da jeg fant ut hadde jeg panikk annenhver dag. Nå har panikken gått over, og alle mulige bekymringer melder seg i stedet. Jeg synes egentlig barseltiden forrige gang var ganske pyton, så jeg gleder meg ikke til det, jeg gleder meg til ungen er 1 år. Men jeg håper at barseltiden blir enklere denne gang. Kanskje det hjelper at jeg har vært gjennom det før, og har noen tanker om hva jeg vil gjøre annerledes denne gangen. men bekymrer meg også for hvordan 3 åringen skal ta det. Om hun blir skikkelig sjalu fordi hun må dele på meg. Og at jeg kommer til å måtte være mye mer sammen med babyen enn henne. Og at hun kommer til å nekte å sove i sin seng (igjen) når babyen får sove sammen med oss, at hun vil føle seg avvist og tilsidesatt fordi hun ikke kan få min fulle oppmerksomhet lenger osv.

Føler jeg har MYE å snakke om med jordmor på timene fremover. Og tydeligvis MYE å skrive her og :ler: 
 

Endret av Pølsevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (12 minutter siden):

 

Jeg likte Love Child skikkelig godt. På NRK. Den som gjorde at vi ombestemte oss og ville ha et barn til faktisk :ler: Vi hadde egentlig bestemt oss for å bare få 1 barn, men så så vi den og det satt i gang noen kværner i topplokket

 

Jeg så love child før jeg begynte på et sted å høre til. Var nesten i sorg når jeg var ferdig. Likte den skikkelig godt😄 så morsomt at den serien fikk dere til å ønske et barn til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (3 minutter siden):

Jeg så love child før jeg begynte på et sted å høre til. Var nesten i sorg når jeg var ferdig. Likte den skikkelig godt😄 så morsomt at den serien fikk dere til å ønske et barn til!

Jaaa. det var så mye baby-greier, så vi kom i sånn baby fokus og hvor mye de ønsket seg barna sine osv, så det fikk liksom fokuset over på at vi også burde jo egentlig ha en til :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er skikkelig kvalm om dagen. Heldigvis er det kun 2 arbeidsdager før juleferie 🎉 vi får fullt hus her i jula da. Svigerfamilien kommer på besøk og skal ligge over i 4 nettet. Heldigvis er de rolige folk 😊 vi skal fortelle dem nyheten på lille julaften, det blir morsomt ☺️ Da er jeg mest sannsynlig 9+3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (11 timer siden):

Hurra!! Så bra at alt er bra. 

Jeg likte Love Child skikkelig godt. På NRK. Den som gjorde at vi ombestemte oss og ville ha et barn til faktisk :ler: Vi hadde egentlig bestemt oss for å bare få 1 barn, men så så vi den og det satt i gang noen kværner i topplokket

Ja, første kontroll var litt sånn.. kjedelig :ler: Husker jeg og. Bare fylle ut noe papirer liksom 😂 Første jordmorkontroll var mer stas. 
Så kjipt at du fikk så dårlig opplevelse på Ullevål sist. Hva var grunnen til det? Jeg fødte også der, og hadde en helt fantastisk jordmor. Men barselhotellet var det en jordmor/sykepleier (aner ikke hva de egentlig var) som var ugrei. Hjalp ikke til å få i gang ammingen for å si det sånn, ble bare stress og mas. 

Jeg hadde små blødninger forrige gang uten at det var noe galt. Tror det er ganske vanlig, men skjønner du blir redd. 

 

Jeg har så mye tanker jeg og. Det går rundt oppi toppen. Første uka da jeg fant ut hadde jeg panikk annenhver dag. Nå har panikken gått over, og alle mulige bekymringer melder seg i stedet. Jeg synes egentlig barseltiden forrige gang var ganske pyton, så jeg gleder meg ikke til det, jeg gleder meg til ungen er 1 år. Men jeg håper at barseltiden blir enklere denne gang. Kanskje det hjelper at jeg har vært gjennom det før, og har noen tanker om hva jeg vil gjøre annerledes denne gangen. men bekymrer meg også for hvordan 3 åringen skal ta det. Om hun blir skikkelig sjalu fordi hun må dele på meg. Og at jeg kommer til å måtte være mye mer sammen med babyen enn henne. Og at hun kommer til å nekte å sove i sin seng (igjen) når babyen får sove sammen med oss, at hun vil føle seg avvist og tilsidesatt fordi hun ikke kan få min fulle oppmerksomhet lenger osv.

Føler jeg har MYE å snakke om med jordmor på timene fremover. Og tydeligvis MYE å skrive her og :ler: 
 

Barselhotellet var rett og slett bare en stressende og ugrei opplevelse. Jordmødrene hadde ikke tid til oss, og når de hadde tid så ga de helt forskjellige råd og det virket utrolig lite gjennomtenkt. Det var forvirrende og ubehagelig. Opplevde liten forståelse for at vi som førstegangsforeldre var usikre på en del ting (og det til tross for at det var mye vi ikke var usikre på, fordi vi er ganske vant med babyer). Vi ble pushet veldig på å gi MME, fikk mangelfull veiledning til amming, babyen gikk en del ned i vekt, men da vi ble skrevet ut hadde de skrevet i journalen at "amming var uproblematisk, morsmelk var hovedernæringen og babyen gikk ikke ned mer enn 10%". Eneste grunnen til at baby ikke var gått ned mer enn 10% ved utskriving, var det pushet på MME, for vi var på 9,9%. Amming var i høyeste grad problematisk, og vi fikk aldri til å fullamme, men det fikk vil ikke noen god oppfølging på, verken fra føden eller helsestasjonen. 

Vi fikk ikke samtale med noen jordmor om amming før det hadde gått 1,5 døgn, og da tok de like greit utskrivingssamtalen i samme slengen "sånn at vi kunne dra hjem dagen etter om vi ville". Det var vi absolutt ikke klare for, og presset om å dra føltes veldig ugreit. Jordmor hadde i tillegg dårlig tid til samtalen og snakket som en virvelvind, noe som førte til at jeg (som var full av hormoner og nesten ikke hadde sovet) begynte å gråte fordi jeg ble overveldet og ikke fikk med meg noe. I stedet for å roe ned og gi meg litt tid og omsorg, så tok hun heller mannen ut på gangen og ga ham informasjonen der alene. 

På et tidspunkt senere prøvde jeg å snakke med en jordmor om min frykt for fødselsdepresjon, fordi jeg har en historikk med angst og depresjon, hvor det fulle og hele svaret fra henne var "det kan det være lurt å snakke med noen om". Ja, enig, og det var på en måte det jeg prøvde på i situasjonen? Følte igjen og igjen at jeg prøvde å be om hjelp og var sårbar, men jeg ble absolutt ikke hørt eller sett. 

Å komme hjem til oss selv var en ekstrem lettelse, og vi fikk helt super oppfølging fra helsestasjonen på babyens vekt og min psykiske helse, på tross av at det var rett i inngangen til nyttårshelgen. Men jeg slet med tanker og følelser knyttet til barselhotelloppholdet i mange måneder etterpå, som blant annet gikk hardt utover søvnen i en periode hvor søvn ikke akkurat var et overskuddsprodukt 😅 

Dette var egentlig ganske fint å få skrevet, for nå tror jeg at jeg landet på at det absolutt ikke kan bli barselhotellet på oss en gang til. Så da står det mellom Riksen og Bærum! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen brukte mammajeans (hadde ingen liggende fra første svangerskap). Synes det stoffet over magen er kjempebehagelig jeg også 🙊 Trikset med hårstrikk i knapphullet har vært løsningen her i 2 uker nå, men om noen uker bytter jeg nok over til mammajeansene. 

Så kjedelig med kvalme @tjolahei :( Her kom frokosten opp i dag, så jeg er spent på dagene fremover. Det mest irriterende er at jeg ikke engang var særlig kvalm, den bare plutselig kom i retur. Hadde håpt på et forvarsel, da er det enklere dersom jeg er kvalm når jeg er på jobb. Kan ikke gå og kaste opp når som helst. 

Gratulerer og velkommen hit @Yrno 🥰

Jeg bestilte en legetime sist uke pga kvalmen, og da endte det plutselig opp med å tydeligvis bli første svangerskapskontroll med fastlege. Men kortet ble fylt ut med mye feil, inkl dato (og årstall!!) og antall tidligere svangerskap. Med litt OCD kjente jeg jeg ble skikkelig irritert, "godfølelsen" av første kontroll ble liksom borte. Men jeg ble henvist til jordmor og ble oppringt av henne dagen etterpå, så vi har avtalt en kontroll i slutten av januar. Så håper hun følger opp litt bedre og gjør ting riktig 😅 Hadde en annen jordmor sist gang, men følte også at jeg ikke nådde helt frem når jeg prøvde å snakke om noe vanskelig. Alt var liksom bare måle magen og sjekke urinen, alt er fint, gi litt info og hadebra. Den nye jordmoren har jeg hørt flere positive erfaringer med, så håper det blir bedre denne gangen. 

Vurderte veldig om jeg skulle ta en UL før januar men nå har jeg ikke valget lenger. Har havnet i karantene, og krysser bare fingrene for å komme ut av den tidsnok til at vi får feire jula som planlagt. Trøsten får vel bare være at det er nok mange i samme situasjon i år, så det får bare bli som det blir. 

Av tv-serier vil jeg anbefale Outlander. Her går det stort sett i Peppa gris og Daniel tiger med 3-åringen hjemme 😆

Er rart hvor fort tiden går når man er kvalm og trøtt. Plutselig er jeg 7 uker på vei! 

Endret av Elumi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...