Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Lykkefrø skrev (13 timer siden):

Ble det riktig slik jeg la deg inn @tjolahei:laugh: 

---

Gratulerer så mye med spiren i magen @Pølsevann, og så koselig at du fant veien hit! Håper du får en fin ferie, og at formen holder seg fin hele svangerskapet. Så spennende å skulle fortelle nyheten snart! Blir sikkert stor stas! :) 

Takk :) Skrekkblandet fryd dette her :ler: 

Lykkefrø skrev (12 timer siden):

 

Så spennende med legetime! Jeg fikk ikke komme inn før etter 8 uker, og er så utålmodig! Har masse spørsmål, men nå er det heldigvis ikke lenge igjen. :) Helt enig med deg i at det er et veldig fint miljø her inne i prøve/gravid samfunnet. Så koselig å ha noen å dele det med, som er i samme situasjon. Håper vi her inne får masse glede av hverandre i denne spesielle, nervepirrende og spennende tiden som kommer. 🌸

Burde kanskje bestille legetime jeg og, det pleier ikke å være så mange timer ledig hos fastlegen min. Fikk masse glede av termingruppa forrige gang :) 

Jeg fikk heldigvis sove i natt, så jeg er mye bedre form i dag. Skulle ta en ny test i dag, for den jeg tok hadde gått ut på dato i 2019, men var så tissetrengt i morges at jeg glemte hele greia. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kakaoen skrev (På 9.12.2021 den 22.56):

Ja legg meg inn i lista 😄 Termin er 15 august i følge terminkalkulatoren!

Jeg var muligens litt sneaky, for legetimen bestilte jeg forrige fredag. Og på kvelden kom jeg på at mensen skulle vært der dagen før og tok en test :ler: 
Men jeg har hatt litt risikosvangerskap tidligere, og har slitt med stoffskiftet. Har nettopp byttet fastlege fordi ho jeg hadde før oppførte seg som ho bare har gitt meg opp. Alle plager kan fikses med at jeg tar meg sammen, går tur og spiser sunt. Bort med alt som er godt, nå må du tåle å være mer sulten :klo:
Så jeg fikk igrunnen nok, og har byttet! Så vi får se hvordan dette går..
Uke 8 er kanskje mer normalt?? Og det er vel ikke så lenge til heller? :) 

Så godt at du har byttet fastlege! Din gamle fastlege høres jo ikke bra ut i det hele tatt. Håper du får en bedre erfaring nå, og at du føler deg tatt på alvor. Skjønner godt at du vil tidligere inn om du har har hatt litt risikosvangerskap tidligere. Godt med ekstra oppfølging, og man skal jo føle seg trygg og ivaretatt. :) 

Jeg er bare utålmodig og spent, men er akkurat 8 uker på mandag, og har legetime samme dag. :)  Fikk beskjed om mellom uke 8 og 10 eller noe slik. Tok første mulighet jeg da. :fnise: Gleder meg! Husker man fikk en slik liten bok før, men har hørt at man ikke får det lenger. Det er synd! Var så fine bilder og uke for uke inni den. Også kunne man snu den, så var det for partneren på andre siden. Snikleste i den da jeg satt på venteværelse for mange år siden. Drømte meg bort til jeg skulle få en slik bok. :laugh: Så synd at de ikke gir den ut lenger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (7 timer siden):

Så godt at du har byttet fastlege! Din gamle fastlege høres jo ikke bra ut i det hele tatt. Håper du får en bedre erfaring nå, og at du føler deg tatt på alvor. Skjønner godt at du vil tidligere inn om du har har hatt litt risikosvangerskap tidligere. Godt med ekstra oppfølging, og man skal jo føle seg trygg og ivaretatt. :) 

Jeg er bare utålmodig og spent, men er akkurat 8 uker på mandag, og har legetime samme dag. :)  Fikk beskjed om mellom uke 8 og 10 eller noe slik. Tok første mulighet jeg da. :fnise: Gleder meg! Husker man fikk en slik liten bok før, men har hørt at man ikke får det lenger. Det er synd! Var så fine bilder og uke for uke inni den. Også kunne man snu den, så var det for partneren på andre siden. Snikleste i den da jeg satt på venteværelse for mange år siden. Drømte meg bort til jeg skulle få en slik bok. :laugh: Så synd at de ikke gir den ut lenger! 

Jeg er veldig fornøyd med byttet. Ho jeg fikk nå var jo faktisk interessert i hva jeg hadde å si :ler:  Gikk ut derfra med en god følelse og litt mindre blod :P Bla hcg verdiene ble tatt, og skal ta nye til mandag. Så da får vi bare krysse fingrene 🤞

Det stemmer at første kontroll er etter uke 8. For ho ville ha meg tilbake igjen etter jul, da er jeg uke 8. Så i går gikk mer som vanlig legetime. Svangerskapsrelatert er jo gratis :danse:

Haha den boka ja, fra Babyverden var det vel. Er jo nesten så jeg skulle rota i gamle saker her og se om jeg fant den. Eller de, tror jeg fikk med begge ungene mine :klo: Skulle jammen meg sendt den til deg (om ikke jeg har kasta den da, tror ikke det) ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (11 timer siden):

Jeg er 35.. føler meg også litt som gamla 😂🙈

Jeg er eldre 😂🙈

Tok ny digital test i dag, den viste 3+, så da er det endelig bekreftet. I følge appen 5+5 i dag. 
Og begynner visst å bli hormonell. Hørte på Lørdagsrådet podcast hvor Solveig Kloppen forteller om at de har juletradisjon å pynte bein protesen til mormor, og jeg begynte å gråte 😂😂😂 
 

Lykkefrø skrev (10 timer siden):

Så godt at du har byttet fastlege! Din gamle fastlege høres jo ikke bra ut i det hele tatt. Håper du får en bedre erfaring nå, og at du føler deg tatt på alvor. Skjønner godt at du vil tidligere inn om du har har hatt litt risikosvangerskap tidligere. Godt med ekstra oppfølging, og man skal jo føle seg trygg og ivaretatt. :) 

Jeg er bare utålmodig og spent, men er akkurat 8 uker på mandag, og har legetime samme dag. :)  Fikk beskjed om mellom uke 8 og 10 eller noe slik. Tok første mulighet jeg da. :fnise: Gleder meg! Husker man fikk en slik liten bok før, men har hørt at man ikke får det lenger. Det er synd! Var så fine bilder og uke for uke inni den. Også kunne man snu den, så var det for partneren på andre siden. Snikleste i den da jeg satt på venteværelse for mange år siden. Drømte meg bort til jeg skulle få en slik bok. :laugh: Så synd at de ikke gir den ut lenger! 

Den boka burde jeg ha et eller annet sted og. Hvis ikke den har blitt borte i flytting.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pølsevann skrev (4 timer siden):

Jeg er eldre 😂🙈

Tok ny digital test i dag, den viste 3+, så da er det endelig bekreftet. I følge appen 5+5 i dag. 
Og begynner visst å bli hormonell. Hørte på Lørdagsrådet podcast hvor Solveig Kloppen forteller om at de har juletradisjon å pynte bein protesen til mormor, og jeg begynte å gråte 😂😂😂 
 

Den boka burde jeg ha et eller annet sted og. Hvis ikke den har blitt borte i flytting.. 

3 år eldre er jo ingenting :ler: Så lenge de ikke finner på å kommentere det på svangerskapskontroller så er jeg fornøyd!! 

Hvor mange barn har du? :) 

 

Jeg griner også av ingenting.. Gråt denne uka fordi det var kommet så sykt med snø, og jeg måtte frem med spaden og grave for å få ut bilen. Noe jeg haaaater.. Vi er bortskjemte her på Sørlandet, men denne uka var det andre boller :fnise: 
Og så hender det jeg dagdrømmer om den dagen guttene skal få treffe den nye babyen.. Da kommer også tårene med en gang :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (1 time siden):

3 år eldre er jo ingenting :ler: Så lenge de ikke finner på å kommentere det på svangerskapskontroller så er jeg fornøyd!! 

Hvor mange barn har du? :) 

 

Jeg griner også av ingenting.. Gråt denne uka fordi det var kommet så sykt med snø, og jeg måtte frem med spaden og grave for å få ut bilen. Noe jeg haaaater.. Vi er bortskjemte her på Sørlandet, men denne uka var det andre boller :fnise: 
Og så hender det jeg dagdrømmer om den dagen guttene skal få treffe den nye babyen.. Da kommer også tårene med en gang :sjenert:

Har bare en jente på 3,5 år. Så vi var sent i gang. Dvs, jeg var gravid 5 mnd etter vi flytta sammen da 😂 sånn er det når man treffer hverandre sent i livet. 
 

Ja, jeg er skikkelig emosjonell til vanlig, men hormoner er det jo 10 ganger verre 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (På 10.12.2021 den 21.35):

Hvor gamle er dere andre?

Jeg er 38 👵

Jeg er 27!

38 er da ingen alder😎

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er 28. Har også en unge på 3.5. 

Merket mindre til hormonene nå, merker at jeg heller er sur fordi jeg er kvalm ca hele dagen nå. Føler jeg konstant har omgangssyke uten å spy. I går var jeg på jobb og var i nokså fin form heldigvis 😅 Har ikke spydd ennå men under frokosten i dag brakk jeg meg og måtte spytte ut igjen. Er litt overrasket over hvor tidlig kvalmen kom denne gangen, og gruer meg til kvalme i jula 🤢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (15 timer siden):

Har bare en jente på 3,5 år. Så vi var sent i gang. Dvs, jeg var gravid 5 mnd etter vi flytta sammen da 😂 sånn er det når man treffer hverandre sent i livet. 
 

Ja, jeg er skikkelig emosjonell til vanlig, men hormoner er det jo 10 ganger verre 😆

Ja da skjønner jeg at man må peise på med en gang :ler: 
 

Dette med alder betyr jo så lite uansett. Merker virkelig at ting har endret seg nå enn før. En 40 åring er ikke så gammel som en 40 åring var på 80 tallet. Om det gir mening :klo:  Mamma fikk meg da ho var 32. Og jeg husker hele barneskolen så hadde jo jeg en av de eldste foreldrene i klassen. Mine var jo såååå gamle i forhold til andre sine :ler: 
Men den som ler sist ler best :lur: For nå har jeg foreldre som er pensjonister og kan passe ungene i skoleferier og planleggingsdager. Mens venninner har foreldre som fortsatt er i jobb :danse: 

 

___

Hvordan har helgen vært hos dere?

Vi har hatt barnefri. Ordnet ærend ungene synes er kjedelig og var ute i går på show og middag. Så blir det en rolig dag i dag. Tenkte jeg skulle dra meg avgårde på trening snart. Har akkurat tatt det opp igjen etter nesten 2 år uten hvor jeg har skyldt på denne pandemien :sjenert:  Men nå har både rygg, skuldre og nakke begynt å protestere.. så da må man jo :trene: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen her har vært veldig rolig. 🙂 Prøvde meg på bittelitt snømåking i går, men kjente det presset/stammet ubehagelig i magen å løfte den lille snøskuffa. Vet ikke om det er normalt jeg, men ga meg fort. 🙈 Følte meg såå sliten og susete i hode etter, som om jeg var syk. Blir nok ikke mye snømåking på meg i vinter, men skal prøve å få inn annen type aktivitet som kanskje gir litt isteden for å ta. 
 

Ellers tenker jeg på mat stort sett hele tiden. :fnise: Blir nesten aldri mett lenger, og om jeg gjør det varer det ikke lenge. Gikk ned noen kilo i starten, men håper det snur nå som matlysten har økt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen her har vært fin. I dag skal vi feire julaften for 3 åringen med hele familien, siden vi reiser bort. Så det blir nok hyggelig. 
 

Må huske å ringe legen i morgen å høre om det er noe time ledig før 31/1 som står i appen. For da er jeg jo 13 uker på vei eller noe. Jeg er ikke hjemme før 10/1, og da får jeg sikkert sykt mye å gjøre på jobb siden jeg har vært borte så lenge, så vanskelig å dra på masse legetimer osv. håper det fortsatt er hjemmekontor i januar for da kan jeg komme meg til legen uten at de merker det. 
Vil ha NIPT test, og TUL, siden det jo er ganske høy risiko når man er så gammel. 
 

Og har tenkt litt på at jeg lurer på når magen kommer denne gangen. Sen kommer jo mye tidligere når man har vært gravid før. Jeg var i ganske god form før første gang og hadde ganske sterk core, så det holdt nok magen tilbake lenge. Men denne gang er jeg helt utrent. Så nå kommer sikkert magen kjempetidlig. Bra jeg ikke kvittet meg med gravidklærne mine som jeg hadde tenkt til i sommer :ler:  Men er litt irritert over at jeg har gitt bort så mye babyutstyr. 

Endret av Pølsevann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elumi skrev (På 9.12.2021 den 20.22):

Oi så skummelt! Men så flott du ble tatt serriøst og blir fulgt opp! ❤ Kjenner ekstra etter om jeg merker stikking eller smerter nå etter sist, men har heldigvis merket lite til det.

Ja, det føles så godt at jeg blir tatt på alvor! 😊

Lykkefrø skrev (På 9.12.2021 den 21.41):

Har tenkt på deg i det siste @Lianne. Så vondt at du skulle få en slik skremmende opplevelse! :( Skjønner veldig godt at du ble redd! Så glad for å høre at alt var fint med lille inni magen din. :klem: Godt at du får fin oppfølging nå, og at de vil ta deg inn til ny kontroll. Vondt å gå slik å bekymre seg, og sikkert veldig godt å vite at du skal se lille mageboeren din igjen veldig snart! Håper du slipper flere skremmende opplevelser og at resten av svangerskapet går som på skinner. Det har du virkelig fortjent! ❤️ 

Takk for at du har tenkt på meg 🥰 Og gratulerer med gjennomført TUL til deg! Har fulgt meg i dagboken din, men er dårlig på å legge igjen spor for tiden. 

Pølsevann skrev (På 10.12.2021 den 21.35):

Hvor gamle er dere andre?

Jeg er 38 👵

Jeg er 30 😊

.... 

Her har magesmertene heldigvis blitt mildere, men kvalmen har blitt verre. Også sliter jeg med mye hodepine så dagene går saaakte da det er lite jeg kan gjøre uten å trigge kvalmen. I går hadde jeg for første gang på en stund en fin formiddag der jeg følte meg i grei form, så da fikk jeg med meg mannen på en litt lengre tur. Så deilig å kjenne seg som normalt igjen, om så bare for et par timer 😊 Da vi var på tur gikk vi forbi en stor akebakke der det var mange småbarnsfamilier ute. Var så rart å gå der og snakke om at om et par år er det kanskje vi som har med barnet vårt dit ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 uker i dag, og buksene mine begynner nå virkelig å bli stramme. 🙈 De første begynte å bli stramme i forrige uke, men nå passer ingen av jeansene mine slik de gjorde lenger. Orker ikke ha de på lenge av gangen før jeg må åpne knappen, og da ser jeg at de har begynt å lage merker i huden. Er ikke det fryktelig tidlig i uke 8, som førstegangsgravid?! 

Så da lurer jeg på om noen her inne har noen tips til bukser jeg kan bruke nå, i tiden før jeg får en ordentlig mage men jeansene jeg har fra før ikke passer? Hva bruker man liksom i mellomtiden her? Hadde vært kjekt med leggings, men det blir litt for kaldt også. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (6 timer siden):

8 uker i dag, og buksene mine begynner nå virkelig å bli stramme. 🙈 De første begynte å bli stramme i forrige uke, men nå passer ingen av jeansene mine slik de gjorde lenger. Orker ikke ha de på lenge av gangen før jeg må åpne knappen, og da ser jeg at de har begynt å lage merker i huden. Er ikke det fryktelig tidlig i uke 8, som førstegangsgravid?! 

Så da lurer jeg på om noen her inne har noen tips til bukser jeg kan bruke nå, i tiden før jeg får en ordentlig mage men jeansene jeg har fra før ikke passer? Hva bruker man liksom i mellomtiden her? Hadde vært kjekt med leggings, men det blir litt for kaldt også. :laugh:

Jeg husker jeg følte meg feit og fæl frem til uke 11-13 et sted fordi jeg var så oppblåst. Så gikk det tilbake til normal før den «ordentlige» magen kom. 
 

Mange som tar en hårstrikk i knappehullet og utvider buksa sånn. Ellers er kjole kanskje behagelig. 

og jeg holdt igjen litt sist med å kjøpe mammabukser, for jeg følte meg ikke gravid nok og tenkte at så høyt liv måtte være ubehagelig. Big mistake! Mammabukser er SÅ sykt behagelige. Brukte de et år etter fødsel :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykkefrø skrev (11 timer siden):

8 uker i dag, og buksene mine begynner nå virkelig å bli stramme. 🙈 De første begynte å bli stramme i forrige uke, men nå passer ingen av jeansene mine slik de gjorde lenger. Orker ikke ha de på lenge av gangen før jeg må åpne knappen, og da ser jeg at de har begynt å lage merker i huden. Er ikke det fryktelig tidlig i uke 8, som førstegangsgravid?! 

Så da lurer jeg på om noen her inne har noen tips til bukser jeg kan bruke nå, i tiden før jeg får en ordentlig mage men jeansene jeg har fra før ikke passer? Hva bruker man liksom i mellomtiden her? Hadde vært kjekt med leggings, men det blir litt for kaldt også. :laugh:

Jeg opplever det samme og det er visst helt normalt😊 det er ikke babyen, men rett og slett at du er oppblåst mest sannsynlig. De fleste opplever dette i første trimester. Som @Pølsevann nevner så er det genialt å bruke hårstrikk på knappen i buksa😅 ellers har jeg en del bukser i tøy fra vero moda som jeg går en del med. De heter poptrash og er veldig behagelige og fine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsevann skrev (På 10.12.2021 den 21.35):

Hvor gamle er dere andre?

Jeg er 38 👵

Jeg er 32, ble 32 i går 😄

Jeg har vært skikkelig kvalm de siste dagene. I går måtte jeg kaste opp flere ganger, så ble ikke store feiringen. I dag er jeg litt bedre, men er veldig uggen. Jeg er 8+0 i dag i følge appen, gleder meg for hver dag som går jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pølsevann Aah, ja da kan det hende den blir flat igjen da. 🙈 Kanskje like greit, for nå begynner samboeren å lure på om jeg klarer å skjule det stort lenger. Magen er svær på kvelden! Gleder meg til sommeren, da skal jeg absolutt bruke mange fine sommerkjoler og vagge rundt med kula mi! :hjerter: Håper det blir 17. mai feiring neste år! 

Takk for tips! Skal huske på det, og ikke drøye for lenge med å kjøpe gravidbukse. Synes også det høres ubehagelig ut med sånn over magen nå, men kanskje jeg erfarer det samme som deg, at det er kjempe deilig. :laugh:

@tørkestativ Godt å høre det er flere i samme båt. :laugh: Prøvde julekjolen i går, og herlighet.. I den ser jeg enda større ut! 🙈 Godt vi skal røpe det på julaften for å si det sånn. Lurer på om den flater ut igjen, eller om den bare fortsetter å være så oppblåst helt til babyen overtar. :fnise: Takk for buksetips, jeg skal absolutt sjekke de ut! Heldigvis er det enkelt å få tak i leggings, og slike tøybukser nå for tiden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjolahei skrev (31 minutter siden):


Jeg har vært skikkelig kvalm de siste dagene. I går måtte jeg kaste opp flere ganger, så ble ikke store feiringen. I dag er jeg litt bedre, men er veldig uggen. Jeg er 8+0 i dag i følge appen, gleder meg for hver dag som går jeg.

Ååå 😥 Så synd at du skulle bli så dårlig på bursdagen din! Kom kvalmen for fullt nå, eller har du slitt med det hele veien? Synes det er så moro at vi ligger helt likt! Gleder meg også for hver dag som går. Fikk vite på ultralyden at de begynner å bevege seg i uke 8-9. Gleder meg sånn til neste gang jeg får høre hjerteslagene. :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...