Gå til innhold

Ingen bønn for uvaksinerte offentlige ansatte i Washington og Massachusetts - nå ryker jobben


Example

Anbefalte innlegg

LisbethBerg skrev (1 time siden):

For en usedvanlig dårlig sammenligning dette også? Likestille vaksinering med å kjøre i fylla? Kjøre i fylla er strengt ulovlig. Det straffes med fengsel. 
 

Helsepersonell står dessverre i en jobb der de til enhver tid risikerer å smitte folk med ulike sykdommer som de ikke tåler. Bør helsepersonell bli midlertidig sagt opp når de har barn i bhg også? De risikerer jo å komme på jobb med rs- virus, norovirus og en haug av ulike forkjølelsesvirus. I verste fall kan dette føre til at svært gamle og/eller syke dør eller blir sterkt redusert. Man kan faktisk ikke eliminere all form for risiko. Vaksinering er faktisk frivillig, men det virker det som de fleste har glemt. 

Helsepersonell har et særskilt ansvar for å forhindre smitte. Det er absolutt en del av jobben deres. Selvfølgelig kan de holdes ansvarlig for neglisering av dette ansvaret.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example skrev (1 minutt siden):

Loven har vært der lenge, men blir naturlig nok ikke anvendt i særlig grad i en pandemisituasjon som dette. Dog har folk som med viten og vilje brutt karantene osv. blitt dømt for dette.

Det betyr ikke at man skal gå rundt å straffe alle som smitter andre med korona, men dette var et tilsvar til at det å kjøre bil I fylla er ulovlig. Det å smitte andre er ikke nødvendigvis lovlig det heller. 

Jeg tenker det er naturlig å vurdere å bruke denne loven mer aktivt mot uvaksinerte helsearbeidere som bringer smitte inn på sykehjem osv. hvis de i tillegg slurver med smittevernet. 

Man har helt klart et ansvar. Det er på ingen måte godt å være den som skulle ta med smitte til avdelingen , der man jobber. spesielt hvis man har trosset anbefalingene. Det er jordmødre som er uvaksinerte. Hva med de som jobber med sårbare barn? Jeg tenker at noe må gjøres , for man må kunne føle seg trygg som pasient , og at de står for pleien, tar ansvar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Man har helt klart et ansvar. Det er på ingen måte godt å være den som skulle ta med smitte til avdelingen , der man jobber. spesielt hvis man har trosset anbefalingene. Det er jordmødre som er uvaksinerte. Hva med de som jobber med sårbare barn? Jeg tenker at noe må gjøres , for man må kunne føle seg trygg som pasient , og at de står for pleien, tar ansvar. 

Personlig mener jeg at alt helsevesen i Norge bør være vaksinert mot korona nå. De det gjelder som ikke tåler vaksiner bør kunne omplasseres. Resten bør finne noe annet å jobbe med. Det er et tegn på at man ikke er sitt ansvar bevisst. 

Personlig kjenner jeg ei som jobber deltid på et sykehjem som ikke er vaksinert. Det er egentlig ufattelig at det skal være mulig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (20 timer siden):

Personlig mener jeg at alt helsevesen i Norge bør være vaksinert mot korona nå. De det gjelder som ikke tåler vaksiner bør kunne omplasseres. Resten bør finne noe annet å jobbe med. Det er et tegn på at man ikke er sitt ansvar bevisst. 

Personlig kjenner jeg ei som jobber deltid på et sykehjem som ikke er vaksinert. Det er egentlig ufattelig at det skal være mulig.


Men her virker det virkelig som enkelte tenker bare svart hvitt. Sånn fungerer ikke verden. Vaksinen er ikke redningen, slik det kanskje var ønsket til å begynne med. Smitteverntiltak fungerte greit, men kan ikke fortsette i evigheter. Hva gjenstår? Å la det gå, være obs på symptomer, holde seg hjemme om man er syk. 

Å klage over at noen ikke vil ha vaksinen hjelper iallefall ikke. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Personlig mener jeg at alt helsevesen i Norge bør være vaksinert mot korona nå. De det gjelder som ikke tåler vaksiner bør kunne omplasseres. Resten bør finne noe annet å jobbe med. Det er et tegn på at man ikke er sitt ansvar bevisst. 

Personlig kjenner jeg ei som jobber deltid på et sykehjem som ikke er vaksinert. Det er egentlig ufattelig at det skal være mulig.

Har du sagt det til henne? Helt konkret hvor skal vi omplassere til? Og hvordan skal du finne nye til våre stillinger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Personlig mener jeg at alt helsevesen i Norge bør være vaksinert mot korona nå. De det gjelder som ikke tåler vaksiner bør kunne omplasseres. Resten bør finne noe annet å jobbe med. Det er et tegn på at man ikke er sitt ansvar bevisst. 

Personlig kjenner jeg ei som jobber deltid på et sykehjem som ikke er vaksinert. Det er egentlig ufattelig at det skal være mulig.

Jeg er enig, og er glad for at helsedirektoratet går ut med anbefalinger om kartlegging nå. Jeg kjenner ikke til noen på min arbeidsplass, som ikke er vaksinert, og godt er det. Snakket med min leder ang dette , denne uken, så det blir nok kartlegging hos oss nå, Vi  var begge enig om det, og det ansvaret vi har i vår jobb. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jajajane skrev (Akkurat nå):

Men her virker det virkelig som enkelte tenker bare svart hvitt. Sånn fungerer ikke verden. Vaksinen er ikke redningen, slik det kanskje var ønsket til å begynne med. Smitteverntiltak fungerte greit, men kan ikke fortsette i evigheter. Hva gjenstår? Å la det gå, være obs på symptomer, holde seg hjemme om man er syk. 

Å klage over at noen ikke vil ha vaksinen hjelper iallefall ikke. 

●Fjernet den ene delen av innlegget, slik at ikke regelbruddet ikke ødelegger diskusjonen.

Tiltak hadde man i påvente av vaksiner. De fungerer godt, men kanskje ikke godt nok fordi for mange takker nei. Da er spørsmålet hva som bør gjøres. Da blir det tiltak eller vaksine for den delen av befolkningen sannsynligvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (6 minutter siden):

Har du sagt det til henne? Helt konkret hvor skal vi omplassere til? Og hvordan skal du finne nye til våre stillinger?

Det er ikke min oppgave å belære enkeltpersoner om deres vaksinevalg i hverdagen. Jeg vil dog gjerne diskutere det hvis hun kommer med tullete konspirasjonsteorier.

Jeg vil anta at de fleste velger å ta vaksine for å beholde jobben. Det gjør de fleste I USA. De få som er igjen må man få erstattet med andre, eventuelt gi folk som ønsker større stillingsbrøker høyere stilling.

Endret av Example
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (Akkurat nå):

●Fjernet den ene delen av innlegget, slik at ikke regelbruddet ikke ødelegger diskusjonen.

Tiltak hadde man i påvente av vaksiner. De fungerer godt, men kanskje ikke godt nok fordi for mange takker nei. Da er spørsmålet hva som bør gjøres. Da blir det tiltak eller vaksine for den delen av befolkningen sannsynligvis. 

Men nå er jo tiltakene fjernet, enda det er mange som ikke har tatt vaksiner. Hvordan holder de uvaksinerte igjen de vaksinerte da? Skjønner ikke helt dette, det gjentas at de uvaksinerte ødelegger for de vaksinerte. Hva er det vi hindrer dere i egentlig? 

Det kommer aldri til å bli sånn at alle som kan, vaksineres i Norge. Enkelt og greit. Så hva gjør man da? Hjelper ikke å drømme seg bort i straff, utfrysninger, "fjerning av udyra", da det aldri kommer til å skje. Hva er det "dere" vil egentlig? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Har du sagt det til henne? Helt konkret hvor skal vi omplassere til? Og hvordan skal du finne nye til våre stillinger?

Jeg er enig med helsedirektoratet . Arbeidsgiver bør kartlegge  risiko, og omplassere eller  pålegge smittevernsutstyr for de det gjelder.  

Jeg hadde  ikke ønsket  "at mitt  barn, som  sannsynlig ikke ville tåle smitte," ble pleiet av uvaksinerte..pleier  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 minutter siden):

Det er ikke min oppgave å belære enkeltpersoner om deres vaksinevalg i hverdagen. Jeg vil dog gjerne diskutere det hvis hun kommer med tullete konspirasjonsteorier.

Jeg vil anta at de fleste velger å ta vaksine for å beholde jobben. Det gjør de fleste I USA. De få som er igjen må man få erstattet med andre, eventuelt gi folk som ønsker større stillingsbrøker høyere stilling.

Er det riktig? Er det ok at folk tar vaksinen for å beholde sitt levebrød? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (1 minutt siden):

Er det riktig? Er det ok at folk tar vaksinen for å beholde sitt levebrød? 

Ja. De gjøres egentlig en tjeneste. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig med helsedirektoratet . Arbeidsgiver bør kartlegge  risiko, og omplassere eller  pålegge smittevernsutstyr for de det gjelder.  

Jeg hadde  ikke ønsket  "at mitt  barn, som  sannsynlig ikke ville tåle smitte," ble pleiet av uvaksinerte..pleier  

Du synes ikke det er en falsk trygghet da, ettersom en fullvaksinert pleier også kan føre med seg smitte? Det viktigste må vel være at pleieren er frisk/symptomfri? Jeg skjønner poenget med at uvaksinerte blir oftere smittet relativt sett, men slik situasjonen er per i dag sirkulerer det mye smitte blant fullvaksinerte også...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pivot skrev (Akkurat nå):

Du synes ikke det er en falsk trygghet da, ettersom en fullvaksinert pleier også kan føre med seg smitte? Det viktigste må vel være at pleieren er frisk/symptomfri? Jeg skjønner poenget med at uvaksinerte blir oftere smittet relativt sett, men slik situasjonen er per i dag sirkulerer det mye smitte blant fullvaksinerte også...

!00 % sikker blir man aldri, men jeg  tar mine forhåndsregler , og går selvfølgelig ikke på jobb , om jeg har symptomer. Jeg tok også influensa vaksinen  denne uken.  Vaksinen beskytter godt mot smitte, og blir man smittet er det også lavere risiko , for å bringe  smitte videre.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (25 minutter siden):

Men nå er jo tiltakene fjernet, enda det er mange som ikke har tatt vaksiner. Hvordan holder de uvaksinerte igjen de vaksinerte da? Skjønner ikke helt dette, det gjentas at de uvaksinerte ødelegger for de vaksinerte. Hva er det vi hindrer dere i egentlig? 

Det kommer aldri til å bli sånn at alle som kan, vaksineres i Norge. Enkelt og greit. Så hva gjør man da? Hjelper ikke å drømme seg bort i straff, utfrysninger, "fjerning av udyra", da det aldri kommer til å skje. Hva er det "dere" vil egentlig? 

Det jeg personlig vil er å leve som normalt og at Norge fungerer. Jeg vil også ha et helsevesen som kan ta i mot meg og andre ved behov.

Det bryr meg lite om uvaksinerte er gratispasasjerer til et åpnet samfunn så lenge det fungerer. Dersom det dog blir et problem, må man ta tak i problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 minutter siden):

Det jeg personlig vil er å leve som normalt og at Norge fungerer. Jeg vil også ha et helsevesen som kan ta i mot meg og andre ved behov.

Det bryr meg lite om uvaksinerte er gratispasasjerer til et åpnet samfunn så lenge det fungerer. Dersom det dog blir et problem, må man ta tak i problemet. 

Og sånn lever du ikke i dag? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jajajane skrev (Akkurat nå):

Og sånn lever du ikke i dag? 

Jo. Takket være vaksiner og de som har tatt dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Jo. Takket være vaksiner og de som har tatt dem.

Ja, men jeg trodde du var så innmari sint på uvaksinerte fordi de hindret deg i å leve normalt? Uten tiltak? 

Så feil kan man ta... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, zemer said:

Er det riktig? Er det ok at folk tar vaksinen for å beholde sitt levebrød? 

Ja, de gjør seg selv og samfunnet en tjeneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Helsepersonell har et særskilt ansvar for å forhindre smitte. Det er absolutt en del av jobben deres. Selvfølgelig kan de holdes ansvarlig for neglisering av dette ansvaret.

Således burde det også gjelde vaksinerte som potensielt også kan smitte. Så med andre ord må alle biologiske livsformer omplasseres og byttes ut med syntetisk personell.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...