Gå til innhold

Ingen bønn for uvaksinerte offentlige ansatte i Washington og Massachusetts - nå ryker jobben


Example

Anbefalte innlegg

Jajajane skrev (7 timer siden):

Ja, men jeg trodde du var så innmari sint på uvaksinerte fordi de hindret deg i å leve normalt? Uten tiltak? 

Så feil kan man ta... 

Nei. Problemet er at det spørs om vaksinegraden i Norge nå holder utover vinteren. Vi ser tegn til økning igjen nå, både i innleggelser og smitte. Dette må man faktisk forholde seg til, enten man vil eller ikke. Fortsetter denne økningen den neste måneden, skal man ikke se bort fra at noen nye tiltak vil komme. Det blir nok fort de uvaksinerte som må tåle å ta  hovedbyrden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brukerdebatt og brudd på retningslinjene på korona-rommet. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (15 timer siden):

Nei. Problemet er at det spørs om vaksinegraden i Norge nå holder utover vinteren. Vi ser tegn til økning igjen nå, både i innleggelser og smitte. Dette må man faktisk forholde seg til, enten man vil eller ikke. Fortsetter denne økningen den neste måneden, skal man ikke se bort fra at noen nye tiltak vil komme. Det blir nok fort de uvaksinerte som må tåle å ta  hovedbyrden.

En burde også se til vaksinen. Den virker nok ikke slik som først ønsket?  På en måte er det bra at uvaksinerte må testes til stadighet,  så er det ikke de sin skyld om noen blir smittet. Ser du ikke hvor galt dette er? Mine minste måtte teste for en tur med klassen. Var flere foreldre som reagerte i dag på at vaksinerte barn slapp den testen og de var fullvaksinert selv.

Ei på jobben drar nå til Syden slipper test pga vaksinen tatt for lenge siden . Hvorfor er det sånn at ikke alle skal ta en hurtigtest? 

Er ikke bare får alle å ta en ny vaksine. Min eldste (15 år)har fått vaksine nekt etter tidligere vaksine skade. Og her snakker vi om den godt utprøvde mmr vaksinen. Jeg lot allikevel de minste få den, dog en stund senere enn de skulle. 

La de som vil ta vaksinen få den, men respekter at den er frivillig!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 19.10.2021 den 17.20):

https://www.nytimes.com/live/2021/10/18/world/covid-delta-variant-vaccine/deadlines-to-get-vaccinated-pass-for-government-workers-in-several-states

800 000 offentlige ansatte I Washington State har til mandag med å bevise at de er fullvaksinert. Det samme gjelder 1 600 ansatte i Massachusetts. 

Det ser dog ut til å ha effekt i USA om dagen. Folk tar vaksine, og smitten synker om dagen.

Det er bare synd at det må gås til slike skritt. Det virker dog helt nødvendig. 

Litt feil siden en kan påberope seg relgiøs grunn for fritak

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (17 timer siden):

En burde også se til vaksinen. Den virker nok ikke slik som først ønsket?  På en måte er det bra at uvaksinerte må testes til stadighet,  så er det ikke de sin skyld om noen blir smittet. Ser du ikke hvor galt dette er? Mine minste måtte teste for en tur med klassen. Var flere foreldre som reagerte i dag på at vaksinerte barn slapp den testen og de var fullvaksinert selv.

Ei på jobben drar nå til Syden slipper test pga vaksinen tatt for lenge siden . Hvorfor er det sånn at ikke alle skal ta en hurtigtest? 

Er ikke bare får alle å ta en ny vaksine. Min eldste (15 år)har fått vaksine nekt etter tidligere vaksine skade. Og her snakker vi om den godt utprøvde mmr vaksinen. Jeg lot allikevel de minste få den, dog en stund senere enn de skulle. 

La de som vil ta vaksinen få den, men respekter at den er frivillig!!

Vaksinene virker ikke 100 %. Det er det få vaksiner som gjør. De virker best jo flere som tar dem. Derfor er man avhengig av at de uvaksinerte tar seg sammen og bretter opp ermet - bokstavelig talt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Example said:

Vaksinene virker ikke 100 %. Det er det få vaksiner som gjør. De virker best jo flere som tar dem. Derfor er man avhengig av at de uvaksinerte tar seg sammen og bretter opp ermet - bokstavelig talt.

"Ikke gitt at 90 prosent vaksinedekning er nok for å holde pandemien i sjakk" - sier Espen Nakstad.

Trenger vi 100% altså? Hvem som skal brette opp ermet da? Nyfødte? Folk som ikke kan vaksineres? Eller blir det kanskje heller ikke nok? Ser litt usannsynlig ut at vaksinen skal hjelpe oss ut av dette. Kanskje på tide å se etter alternativer.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AfterTheRain skrev (1 time siden):

"Ikke gitt at 90 prosent vaksinedekning er nok for å holde pandemien i sjakk" - sier Espen Nakstad.

Trenger vi 100% altså? Hvem som skal brette opp ermet da? Nyfødte? Folk som ikke kan vaksineres? Eller blir det kanskje heller ikke nok? Ser litt usannsynlig ut at vaksinen skal hjelpe oss ut av dette. Kanskje på tide å se etter alternativer.

Alternativt kan man innføre tiltak, slik at uvaksinerte smittes i et lavere tempo, og at de er en mindre risiko for andre mennesker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example said:

Alternativt kan man innføre tiltak, slik at uvaksinerte smittes i et lavere tempo, og at de er en mindre risiko for andre mennesker. 

Sier en vaksinert som også kan spre smitte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (4 minutter siden):

Sier en vaksinert som også kan spre smitte.

Sannsynligheten for det er svært liten. Jeg har tross alt både vært smittet tidligere og har to relativt ferske doser i kroppen. Dog, man skal aldri si aldri. 

Sjansen er dog stor for at jeg blir smittet av en uvaksinert person.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (42 minutter siden):

Sannsynligheten for det er svært liten. Jeg har tross alt både vært smittet tidligere og har to relativt ferske doser i kroppen. Dog, man skal aldri si aldri. 

Sjansen er dog stor for at jeg blir smittet av en uvaksinert person.

Da får du finne ut hvem som er uvaksinert og holde god avstand til de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (8 minutter siden):

Da får du finne ut hvem som er uvaksinert og holde god avstand til de.

Det er ikke luksus man har. Personlig er jeg dog ikke veldig bekymret for dette for min egen del nå. For samfunnet sin del, er jeg mer bekymret.

Endret av Example
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 timer siden):

Sannsynligheten for det er svært liten. Jeg har tross alt både vært smittet tidligere og har to relativt ferske doser i kroppen. Dog, man skal aldri si aldri. 

Sjansen er dog stor for at jeg blir smittet av en uvaksinert person.

Hvordan kan du bli smittet når du har tatt vaksine og i tillegg har naturlig immunitet? 

Og hvordan kan du vite at du er smittet? Og til sist, hvis du ved et mirakel blir smittet så kan jo du smitte videre? 

Og hvis vaksinerte kan bli smittet av uvaksinerte, så kan de jo også bli smittet av andre vaksinerte. 

Håper ikke det ble overload av logikk.

Endret av Barbalala
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barbalala skrev (6 timer siden):

Hvordan kan du bli smittet når du har tatt vaksine og i tillegg har naturlig immunitet? 

Og hvordan kan du vite at du er smittet? Og til sist, hvis du ved et mirakel blir smittet så kan jo du smitte videre? 

Og hvis vaksinerte kan bli smittet av uvaksinerte, så kan de jo også bli smittet av andre vaksinerte. 

Håper ikke det ble overload av logikk.

Jeg ble smittet godt over et år før jeg tok vaksine. Sjansene er fortsatt der for å bli smittet, men jeg tror nok jeg personlig ligger relativt godt an en god stund fremover med tanke på koronasmitte.

Uvaksinerte har mye større sjanse for å bli smittet, og dermed smitte videre. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Example said:

Uvaksinerte har mye større sjanse for å bli smittet, og dermed smitte videre. 

Feil. Uvaksinerte er ikke en homogen gruppe, men mange mennesker med forskjellig alder,  immunitetshistorie (mange av dem allerede gjennomgått covid) og forskjellig sosial adferd. Helt feil å si noe som helst om hvorvidt de kan smitte andre.

Det du snakker om er matematiske modeller basert på sterile tall som har egentlig ingenting med realiteten å gjøre.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AfterTheRain skrev (7 timer siden):

Feil. Uvaksinerte er ikke en homogen gruppe, men mange mennesker med forskjellig alder,  immunitetshistorie (mange av dem allerede gjennomgått covid) og forskjellig sosial adferd. Helt feil å si noe som helst om hvorvidt de kan smitte andre.

Det du snakker om er matematiske modeller basert på sterile tall som har egentlig ingenting med realiteten å gjøre.

Det de har til felles er at de er mottakelige for et meget smittsomt virus. De fleste vil bli smittet i et åpent samfunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (På 24.10.2021 den 18.42):

At man møter på krav og begrensninger i ulike situasjoner er noe man må forholde seg til hvis man skal leve i et sivilisert samfunn. Jeg vet ikke om du har lest det jeg har skrevet både til deg og ellers i denne tråden, men mitt standpunkt er; skal man innføre obligatorisk vaksinering krever dette bedre kunnskapsgrunnlag enn det vi har i dag, både mht pandemien og vaksinene, dersom man skal kunne forsvare en slik handling. Jeg sier ikke at man aldri kan handle i strid med grunnleggende menneskerettigheter, men at det må foreligge et solid grunnlag for å gå til dette steget. Dette betyr ikke at jeg er vaksinemostander, eller at jeg ikke synes det er bra med høy vaksinedekning. 

Ditt standpunkt er selvmotsigende og dobbeltmoralsk. Du har ingen kompetanse til å uttale deg om kunnskapsgrunnlag. Dessuten kan dette diskuteres på et mer overordnet nivå, og da er et klart at tvang er i bruk på mange områder, så det er åpent for å bruke det her også. Som f.eks. tvangen om lisens for å kunne jobbe som lege, eller tvange til å bruke bilbelte, eller tvangen til å ikke kjøre i fylla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (På 24.10.2021 den 19.31):

Og jeg tror du misforstår det jeg skriver med vilje. Jeg har aldri sagt at obligatorisk vaksinering ikke er lov. Jeg mener at man trenger et bedre kunnskapsgrunnlag for at en obligatorisk vaksinering skal kunne forsvares.

Det vet ikke du noe om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (På 24.10.2021 den 21.42):

For en usedvanlig dårlig sammenligning dette også? Likestille vaksinering med å kjøre i fylla? Kjøre i fylla er strengt ulovlig. Det straffes med fengsel. 

Likeså kan man gjøre det ulovlig å jobbe hvis man ikke er vaksinert.

Sitat

Helsepersonell står dessverre i en jobb der de til enhver tid risikerer å smitte folk med ulike sykdommer som de ikke tåler. Bør helsepersonell bli midlertidig sagt opp når de har barn i bhg også? De risikerer jo å komme på jobb med rs- virus, norovirus og en haug av ulike forkjølelsesvirus. I verste fall kan dette føre til at svært gamle og/eller syke dør eller blir sterkt redusert. Man kan faktisk ikke eliminere all form for risiko. Vaksinering er faktisk frivillig, men det virker det som de fleste har glemt. 

Bla bla bla. Bare bortforklaringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...