AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #161 Del Skrevet 16. mars 2022 Influensere velger hvilken forskning de vil fremme, myndighetene snur heldigvis ikke for hver nye ministudie. At mettet fett er så sunt er mildt sagt ikke noe ekspertene er enige om for eksempel. Og at hvitt sukker er så mye verre enn andre typer «sunn» søtning. Som hun som mener honning er kjempesunt og sukker helt forferdelig 🙄 Anonymkode: 90e98...06a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 16. mars 2022 #162 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Helsemyndighetene har en tendens til å endre sine råd i tråd med forskning mange år etter andre land. De trenger åpenbart en dytt. Sånn som for eksempel d-vitamin til babyer. Det var frem til i fjor(?) anbefalt at man skulle gi tran til spedbarn, selv når de fikk d-vitamin gjennom kjøpegrøt og erstatning. Og selv om barnet da fikk i seg dobbel mengde d-vitamin, tok det mange år før myndighetenes råd ble endret i tråd med forskningen. Når ingen andre jobber imot motstridende og ufornuftige anbefalinger, er det vel bare bra at en influenser gjør det? Anonymkode: 6575a...425 Det er bra at helsemyndighetene ikke endrer anbefalinger etter hver minste forskningsrapport. Offentlige råd må ha nok tyngde å basere seg på før de settes. Vi har de siste 10 årene vært i en fase hvor offentlige anbefalinger over hele verden justeres, ikke drastisk, men spesielt mtp råvarer, mettet fett og plantefokusert. Ja, Norge ligger noe etter enkelte andre land, jeg tror nok de velger å se resultatene fra andre før de tråkker på pedalen selv. Anbefalingene er under konstant oppfølging, men man kan ikke komme med spesifikke råd før tyngden er der. Da ville anbefalingene ha endret seg flere ganger i året. Det må sees på fagfellevurderte studier, kvaliteten på studiene og om de er representative for vårt land. Nå skal også miljø og bærekraft inn i anbefalingene også så det vil ta lang tid før vi har anbefalinger som speiler det de jobber med i dag. Det er fint at vi som enkeltmennesker kan endre oss kjappere enn store systemer, men de fleste enkeltmennesker har ikke kunnskapen til å skille mellom gode og dårlige studier. Man kan absolutt treffe på fagfolk på Instagram, men det er også en masse svindlere med påståtte utdanninger der. Å ta råd fra sosiale medier er en risiko i seg selv. Ernæringsmamma har en utdannelse som er innenfor temaet på et samfunnsnivå, og som jeg har sagt tidligere så er det retorikken og formidlingen hennes jeg ikke støtter, faktaen er som regel grei. Endret 16. mars 2022 av *blueberry* 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 16. mars 2022 #163 Del Skrevet 16. mars 2022 Jeg synes det er synd at hun reduseres til "influenser". Hun er nemlig ikke først og fremst det. Hun har en master i samfunnsernæring og holder seg oppdatert på forskning. (Noe man faktisk ikke er i stand til om man ikke er utdannet innenfor det feltet man leser forskning på.) At hun bruker Insta som informasjonskanal, gjør på ingen måte at hun skal sammenlignes med alle de som synser og mener om diverse fagfelt. For det gjør hun IKKE. Hun uttaler seg bare om ting hun har skikkelig greie på. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippelipp Skrevet 16. mars 2022 #164 Del Skrevet 16. mars 2022 Lafamiglia skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er synd at hun reduseres til "influenser". Hun er nemlig ikke først og fremst det. Hun har en master i samfunnsernæring og holder seg oppdatert på forskning. (Noe man faktisk ikke er i stand til om man ikke er utdannet innenfor det feltet man leser forskning på.) At hun bruker Insta som informasjonskanal, gjør på ingen måte at hun skal sammenlignes med alle de som synser og mener om diverse fagfelt. For det gjør hun IKKE. Hun uttaler seg bare om ting hun har skikkelig greie på. Veldig enig. Jeg syntes det er bra at hun er på insta og dukker opp i feeden med info jeg ikke nødvendigvis hadde oppsøkt utenom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 16. mars 2022 #165 Del Skrevet 16. mars 2022 Tråden er ryddet for identifisering av privatpersoner som ikke har valgt å eksponere seg selv, brukerdebatt, personangrep, nedsettende ytringer og siteringer av slettede innlegg. -Rhodiola, mod. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 16. mars 2022 #166 Del Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helsemyndighetene har en tendens til å endre sine råd i tråd med forskning mange år etter andre land. De trenger åpenbart en dytt. Sånn som for eksempel d-vitamin til babyer. Det var frem til i fjor(?) anbefalt at man skulle gi tran til spedbarn, selv når de fikk d-vitamin gjennom kjøpegrøt og erstatning. Og selv om barnet da fikk i seg dobbel mengde d-vitamin, tok det mange år før myndighetenes råd ble endret i tråd med forskningen. Når ingen andre jobber imot motstridende og ufornuftige anbefalinger, er det vel bare bra at en influenser gjør det? Anonymkode: 6575a...425 Hvis du mener at Helsedirektoratet sluttet å anbefale tran fordi spedbarna fikk for mye vitamin D, tror jeg du tar litt feil. Eller misforstår jeg? Det var i hovedsak tre grunner til at Helsedirektoratet sluttet å anbefale tran til spedbarn høsten 2020: 1) Tran inneholder miljøgiftene dioksiner og PCB. 2) Tran inneholder for LITE vitamin D til at spedbarn unngikk D-vitaminmangel med den tidligere anbefalte dosen. 3) Tran inneholder for mye omega3 for spedbarn. Dette er forklart i en artikkel i Tidsskrift for den norske legeforening. Havforskningsinstituttet har gjort en studie av D-vitaminnivået hos mødre og spedbarn i Norge. Resultatene viste at ved fylte tre måneder hadde 31 prosent av barna vitamin D-vitaminmangel, 29 prosent hadde et nivå som var utilstrekkelig, mens bare 40 prosent hadde nok vitamin D. 60% av mødrene hadde også for lavt D-vitaminnivå. Den europeiske myndigheten for næringsmiddeltrygghet har satt en øvre grense for trygt daglig D-vitamininntak til 25 µg (1.000 IE) for spedbarn 0–6 måneder og 35 µg (1.400 IE) for spedbarn 6–12 måneder. Øvre trygg grense for daglig inntak av vitamin D for gravide og mødre over 18 år er satt til 100 µg (4.000 IE). Øvre grense for anbefalt daglig inntak av D-vitamin er i kosttilskuddsforskriften satt til 80 µg (3.200 IE) for alle over 18 år. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #167 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg er generelt skeptisk til slike enkeltpersoner som fronter seg selv som kostholdseksperter. Det er en kjent sak at ernæringsutdannelser appellerer sterkt til mennesker som har et problematisk forhold til mat. Å ta i mot kostholdsråd fra bulimikere eller andre som sliter med vonde tanker rundt mat er ikke bra. I slike blogger er det stor fokus på det negative, at «alt» vi kjøper av mat som ikke er laget hjemme fra bunnen av gjør mer skade enn nytte. Jeg kjøper ikke den. Testet ut endel oppskrifter fra bloggen men babyen ville ikke ha mye av det. Skjedde også da vi forsøkte å gi rått egg. Det var anbefalt i bloggen fordi det inneholder stoffer som er bl.annet bra for utviklingen av synet. Vel, det egget kom rett opp igjen og det skjønner jeg egentlig godt. Ingen mennesker , hverken voksne eller barn liker vel å spise rått egg. Et liv der man presser ungene til å spise ting de ikke vil ha og aldri unner seg noe er ikke bra det heller. Å spise en vaffel med syltetøy etter en fotballkamp er jo nærmest på nivå med voldtekt og drap i disse «speltmødre»-miljøene. Stakkars barn som vokser opp med slike fanatiske foreldre. Anonymkode: c642e...50b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 20. mars 2022 #168 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er generelt skeptisk til slike enkeltpersoner som fronter seg selv som kostholdseksperter. Det er en kjent sak at ernæringsutdannelser appellerer sterkt til mennesker som har et problematisk forhold til mat. Å ta i mot kostholdsråd fra bulimikere eller andre som sliter med vonde tanker rundt mat er ikke bra. I slike blogger er det stor fokus på det negative, at «alt» vi kjøper av mat som ikke er laget hjemme fra bunnen av gjør mer skade enn nytte. Jeg kjøper ikke den. Testet ut endel oppskrifter fra bloggen men babyen ville ikke ha mye av det. Skjedde også da vi forsøkte å gi rått egg. Det var anbefalt i bloggen fordi det inneholder stoffer som er bl.annet bra for utviklingen av synet. Vel, det egget kom rett opp igjen og det skjønner jeg egentlig godt. Ingen mennesker , hverken voksne eller barn liker vel å spise rått egg. Et liv der man presser ungene til å spise ting de ikke vil ha og aldri unner seg noe er ikke bra det heller. Å spise en vaffel med syltetøy etter en fotballkamp er jo nærmest på nivå med voldtekt og drap i disse «speltmødre»-miljøene. Stakkars barn som vokser opp med slike fanatiske foreldre. Anonymkode: c642e...50b Hjelpes. Det du skriver har absolutt ingen ting med Ernæringsmamma å gjøre, som er den som diskuteres her. Tror du må ha forvekslet henne med noen andre. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #169 Del Skrevet 20. mars 2022 Lafamiglia skrev (2 timer siden): Hjelpes. Det du skriver har absolutt ingen ting med Ernæringsmamma å gjøre, som er den som diskuteres her. Tror du må ha forvekslet henne med noen andre. Barebrabarnemat Anonymkode: c642e...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 20. mars 2022 #170 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barebrabarnemat Anonymkode: c642e...50b OK. Hun følger jeg ikke. Men jeg følger som sagt Maja Skogstad/Ernæringsmamma, og beskrivelsen jeg reagerte på, passer i hvert fall overhodet ikke på henne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 20. mars 2022 #171 Del Skrevet 20. mars 2022 Lafamiglia skrev (2 minutter siden): OK. Hun følger jeg ikke. Men jeg følger som sagt Maja Skogstad/Ernæringsmamma, og beskrivelsen jeg reagerte på, passer i hvert fall overhodet ikke på henne. Nå har jeg kikket gjennom kontoen til Barebarbarnemat, og der står det for eksempel: Sitat Spiste ikke økologisk, så litt og nå mye - men ikke alt. Har funnet vår balanse, også når det kommer til søtsaker, dessert og alt som ofte defineres som usunt😄 Her får du ingen pekefingre☝🏼 Det er det nok av der ute. Husk at det er du som vet best for deg og ditt barn, og med ny kunnskap står du endre litt bedre rustet til å ta bedre valg og ikke minst finne din helt egne unike balanse❤️ Ikke bry deg om hva alle andre gjør eller sier. Jeg er her og heier på deg, uansett hvor mye eller lite hjemmelaget du lager🥰 Synes ikke dette er ekstreme utsagn i det hele tatt. Og det passer heller ikke på det innlegget jeg reagerte på over her. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #172 Del Skrevet 20. mars 2022 Lonehill skrev (På 17.3.2022 den 0.14): Hvis du mener at Helsedirektoratet sluttet å anbefale tran fordi spedbarna fikk for mye vitamin D, tror jeg du tar litt feil. Eller misforstår jeg? Det var i hovedsak tre grunner til at Helsedirektoratet sluttet å anbefale tran til spedbarn høsten 2020: 1) Tran inneholder miljøgiftene dioksiner og PCB. 2) Tran inneholder for LITE vitamin D til at spedbarn unngikk D-vitaminmangel med den tidligere anbefalte dosen. 3) Tran inneholder for mye omega3 for spedbarn. Dette er forklart i en artikkel i Tidsskrift for den norske legeforening. Havforskningsinstituttet har gjort en studie av D-vitaminnivået hos mødre og spedbarn i Norge. Resultatene viste at ved fylte tre måneder hadde 31 prosent av barna vitamin D-vitaminmangel, 29 prosent hadde et nivå som var utilstrekkelig, mens bare 40 prosent hadde nok vitamin D. 60% av mødrene hadde også for lavt D-vitaminnivå. Den europeiske myndigheten for næringsmiddeltrygghet har satt en øvre grense for trygt daglig D-vitamininntak til 25 µg (1.000 IE) for spedbarn 0–6 måneder og 35 µg (1.400 IE) for spedbarn 6–12 måneder. Øvre trygg grense for daglig inntak av vitamin D for gravide og mødre over 18 år er satt til 100 µg (4.000 IE). Øvre grense for anbefalt daglig inntak av D-vitamin er i kosttilskuddsforskriften satt til 80 µg (3.200 IE) for alle over 18 år. Flott med masse informasjon. Poenget er at myndighetene er trege med å oppdatere rådene sine i tråd med gjeldende forskning, og at man bør holde seg oppdatert selv. Anonymkode: 6575a...425 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #173 Del Skrevet 20. mars 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Flott med masse informasjon. Poenget er at myndighetene er trege med å oppdatere rådene sine i tråd med gjeldende forskning, og at man bør holde seg oppdatert selv. Anonymkode: 6575a...425 Javel, jeg savner noen konkrete eksempler på det. D-vitamineksemplet ditt viste seg å være feil, men siden de er så treige har du vel flust av andre? Anonymkode: 7b3fa...ccb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 20. mars 2022 #174 Del Skrevet 20. mars 2022 Barebrabarnemat har forresten en superenkel brødoppskrift som jeg gjerne vil anbefale. Hvis man egentlig har lyst til å bake brød selv, men føler at man ikke har tid, er den midt i blinken. Det er nesten null arbeid - det eneste som kreves er bittelitt planlegging, for eksempel om å sette deigen om kvelden, og etterheve/steke neste ettermiddag/kveld. Burde være overkommelig for de aller, aller fleste. Både sunnere og mye billigere enn det meste av butikkbrød. Og hvis man baker dobbel porsjon, trenger man heller ikke bake kjempeofte. https://www.barebrabarnemat.no/superenkelt-brod/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #175 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Javel, jeg savner noen konkrete eksempler på det. D-vitamineksemplet ditt viste seg å være feil, men siden de er så treige har du vel flust av andre? Anonymkode: 7b3fa...ccb Det er ikke feil, selv om endringen ble begrunnet med noe annet. Jeg trenger ikke komme med eksempler. Jeg bare støtter at ildsjeler for barn og helse kommer med informasjon som ikke enda er gitt av helsemyndighetene. Det gjør det litt enklere å ta informerte valg. Anonymkode: 6575a...425 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #176 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 12.29): Kanskje, men bør ikke det komme fra forskningshold og ikke en vilkårlig influensaer på Insta? Det er godt mulig kritikken hennes er berettiget, men hva er hennes kvalifikasjoner? Anonymkode: 57112...23a Hun henviser alltid til de aktuelle studiene som hun baserer meningene sine på, så rådene hennes er jo i så måte forskningsbaserte. Så kan en selv søke de opp og se om en synes forskninga er god nok eller ikke 😊 Anonymkode: 155e2...d57 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #177 Del Skrevet 20. mars 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke feil, selv om endringen ble begrunnet med noe annet. Jeg trenger ikke komme med eksempler. Jeg bare støtter at ildsjeler for barn og helse kommer med informasjon som ikke enda er gitt av helsemyndighetene. Det gjør det litt enklere å ta informerte valg. Anonymkode: 6575a...425 Nei, du trenger selvføgelig ikke det. Men du hadde fremstått som langt mer overbevisende om du gjorde det. Og deg om det å støtte «ildsjeler» (gründere, selgere eller påvirkere, kaller jeg dem). Jeg velger å hente informasjonen min fra pålitelige kilder - som f.eks. kliniske ernæringsfysiologer som har spesialisert seg på kosthold for barn og unge. Det er faktisk et kvalitetstegn at de offentlige kostholdsrådene ikke endres fire ganger i kvartalet eller hver gang det kommer ut en ny forskningsartikkel: Quote Den internasjonale forskningen på kosthold og helse er omfattende. Kostrådene er basert på rapporten "Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer" (helsedirektoratet.no). Rapporten bygger på systematiske kunnskapsoppsummeringer, nasjonalt og internasjonalt. Den konkluderer med konkrete kostråd og beskriver både metoden og det vitenskapelige grunnlaget. https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/helsedirektoratets-kostrad/#omfattende-forskning-bak-kostrådene Men du tenker kanskje at to ildsjeler også har jevnlige, systematiske kunnskapsoppsummeringer? Regner uansett med at de som er minimum legger ut informasjon om metode og det vitenskapelige grunnlaget de baserer sine salgspitcher på, eller? Anonymkode: 7b3fa...ccb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 20. mars 2022 #178 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du tenker kanskje at to ildsjeler også har jevnlige, systematiske kunnskapsoppsummeringer? Regner uansett med at de som er minimum legger ut informasjon om metode og det vitenskapelige grunnlaget de baserer sine salgspitcher på, eller? Anonymkode: 7b3fa...ccb De er i likhet med helsemyndighetene absolutt vitenskapelig orientert. Men i motsetning til helsemyndighetene krever de ikke at noe er ettertrykkelig bevist før de kommer med anbefalinger. Om man for eksempel sammenligner med røyking: Det tok noen år før forskning kunne vise helt sikkert at det var skadelig. Og før det var helt bevist, kunne de ikke komme med advarsel om at det var det. Det samme med sukker. Det er ganske nylig at sukker har blitt bevist å være skadelig i seg selv over en viss mengde. Før (og jeg er gammel nok til å huske det) ble sukker bare frarådet fordi det er skadelig for tennene, og at det potensielt kunne ta opp plass fra mer næringsrike matvarer. At det skulle være skadelig i seg selv, var foreløpig ikke bevist, så dermed sa de ikke noe om det. Mens nå vet alle at et høyt sukkerforbruk er skadelig for kroppen. Det samme gjelder en rekke tilsetningsstoffer, som for eksempel kunstige søtningsmidler og enkelte av konsistensmidlene. De er ikke bevist å være skadelige (ennå), så dermed er det ikke noe helsemyndighetene fraråder. Ny forskning på tarmflora hos forsøksdyr tyder derimot at på de er skadelige. Men ennå er det for tidlig å trekke bestemte konklusjoner. Dermed kan ikke helsemyndighetene uttale seg om det, mens de som følger med på denne forskningen, sier at det er best å holde seg unna til man vet mer sikkert. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #179 Del Skrevet 20. mars 2022 Danseskjørt skrev (På 16.3.2022 den 9.06): Ungen er psykisk syk faktisk😳 mange barn er kresne uten å være psyke! Klart barn kan være kresne. Men et barn som ikke spiser EN eneste annen ting enn kjøpegrøt og middagsglass har faktisk alvorlig spisevegring, og det er noe helt annet enn å være kresen. AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 10.19): Nå spør jeg fordi jeg er ute etter tips altså, ikke fordi jeg er uenig. De tingene du nevner er jo stort sett middagsmat, så hva gir man ellers, hvis man ikke gir brød og grøt? Barnet mitt er for lite for nøtter og egg kan vel ikke spises daglig? Smoothie er selvfølgelig topp, men det metter vel ikke så godt? Hvis man lager så mye at det blir et helt måltid, så blir det vel fryktelig mye fruktsukker? Vi gir ofte en hel banan til lunsj, men da sammen med noe annet, ellers blir ikke barnet mett. Barnet er heller ikke særlig glad i fisk og kjøtt. Vi kan ikke bruke "hen spiser når hen er sulten" på dette barnet, siden hen allerede er slank og ikke bør bli noe tynnere. Anonymkode: a6f8f...b29 smoothie er da ikke så mye fruktsukker? Ta en halv avokado (eller en hel liten en), et par hundre gram frosne bringebær eller blåbær, et rått egg, litt spinat, litt havregryn og en ss sunn olje i en blender til det blir helt glatt; kjempegodt, mettende og sunt. Det blir sånn tjukk smoothie man spiser med skei. Sånn tynn drikke-smoothies av kun frukt og juice tenker jeg mer på som et alternativ til godteri enn som mat. Kan selvsagt bytte til andre bær, raspe litt gulrot oppi, bløtlegge chiafrø og ha oppi etc. Egg kan gjerne spises hver dag. Stekt egg, kokt egg, omelett… Kokt kald brokkoli, blomkål og overkokt gulrot likte min å sutte på, funker fint å ha med i en matboks. Generelt er vel middagsrester bra mat resten av døgnet også? Anonymkode: e8188...a60 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 20. mars 2022 #180 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Testet ut endel oppskrifter fra bloggen men babyen ville ikke ha mye av det. Skjedde også da vi forsøkte å gi rått egg. Det var anbefalt i bloggen fordi det inneholder stoffer som er bl.annet bra for utviklingen av synet. Vel, det egget kom rett opp igjen og det skjønner jeg egentlig godt. Ingen mennesker , hverken voksne eller barn liker vel å spise rått egg. Et liv der man presser ungene til å spise ting de ikke vil ha og aldri unner seg noe er ikke bra det heller. Å spise en vaffel med syltetøy etter en fotballkamp er jo nærmest på nivå med voldtekt og drap i disse «speltmødre»-miljøene. Stakkars barn som vokser opp med slike fanatiske foreldre. Anonymkode: c642e...50b Det er helt vanlig at barn må smake på ting mange ganger før de begynner å like det. Jeg anbefaler å følge Forsker-Frida på Instagram. Hun har tatt doktorgrad på hvordan man best kan få babyer til å spise forskjellig mat. Ellers synes jeg at rådet om rått egg høres veldig rart ut. Jeg trodde det var opplest og vedtatt at egg må varmebehandles for at vi skal få tatt opp mest mulig næring fra det. Kunne du linket til dette rådet? For det vil jeg svært gjerne se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå