Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke enig i det i det hele tatt. Småbarnsforeldre i dag er mye mer bevisste enn i min barndom, da kneip og servelat var lunsj og Toro Jegergryte og joikakaker var tipp topp middag. Jeg tror barn i dag får  bedre ernæring enn På 90 tallet. 

Anonymkode: 57112...23a

Helt enig med deg. Matkulturen var veldig usunn bare for 20 år siden, den har endret seg mye, og hver enkelt barnefamilie er mye sunnere i dag enn på 90-tallet, ja. Hva en enkeltperson oppfatter og mener, uten å ha riktig kunnskap om det kan jo være det samme tenker jeg. Morsomt at noen tenker de er så mye mer kunnskapsrike og flinke, enn alle andre. Og da mener jeg brukeren du svarte selvfølgelig :) 

Noen her som sier at en baby ikke skal leve på grøt. Babyer skal ammes eller ha MMA, og når de blir i riktig alder kan man gradevis gi dem andre ting. Dette er noe alle vet, hvorfor er det slik at noen enkeltpersoner mener at de er så mye mer kunnskapsrike enn folk flest? Latterlige mennesker tenker jeg. 

Anonymkode: e99e6...3d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns barebrabarnemat kommer med mange bra oppskrifter og hjelper meg i å gi barna mine sunne alternativer, jeg ser ingen problemer med det. Jeg er kanskje gammeldags, men jeg er opptatt av at barna mine ikke skal få sukker før de ber om det selv. 

Ser mange skriver at disse to ikke har tatt koronavaksine, det har jeg ikke sett noe sted, har dere link til dette?

Det jeg er ekstremt skeptisk til med Stine (barebrabarnemat) er at hun har delt en del rundt fødselen til sitt andre barn som ble satt i gang 16 (!) dager på overtid! Helt uforståelig at hun turde å gå så lenge over, det er svært gode grunner til at helsepersonell vil sette i gang flere dager før. Og ja, det gikk bra med hennes barn, men måten hun skriver om dette frykter jeg kan inspirere andre som går overtid til å insistere på å vente med igangsetting, og i verste fall kan barn dø på grunn av dette. Jeg kjenner at jeg sliter med å forstå at hun tør å dele dette. Hun skriver feks at 

"Jeg ønsket å gi kroppen tid, siden alt var bra med babyen i magen og meg😃
På sykehuset var de helt klart bekymret over at jeg gikk så langt på overtid⏰"

Og
"Jeg er overbevist om at dagene etter termin var veldig viktige og nærmest uvurdelig for at fødselen min ble så fin. Jeg kjente jo hvordan kroppen min og babyen ble mer og mer klar for hver dag som gikk🤰🏼"

Her tenker jeg at hun ikke er sitt ansvar bevisst.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidis88 skrev (9 minutter siden):

Jeg syns barebrabarnemat kommer med mange bra oppskrifter og hjelper meg i å gi barna mine sunne alternativer, jeg ser ingen problemer med det. Jeg er kanskje gammeldags, men jeg er opptatt av at barna mine ikke skal få sukker før de ber om det selv. 

Ser mange skriver at disse to ikke har tatt koronavaksine, det har jeg ikke sett noe sted, har dere link til dette?

Det jeg er ekstremt skeptisk til med Stine (barebrabarnemat) er at hun har delt en del rundt fødselen til sitt andre barn som ble satt i gang 16 (!) dager på overtid! Helt uforståelig at hun turde å gå så lenge over, det er svært gode grunner til at helsepersonell vil sette i gang flere dager før. Og ja, det gikk bra med hennes barn, men måten hun skriver om dette frykter jeg kan inspirere andre som går overtid til å insistere på å vente med igangsetting, og i verste fall kan barn dø på grunn av dette. Jeg kjenner at jeg sliter med å forstå at hun tør å dele dette. Hun skriver feks at 

Og
"Jeg er overbevist om at dagene etter termin var veldig viktige og nærmest uvurdelig for at fødselen min ble så fin. Jeg kjente jo hvordan kroppen min og babyen ble mer og mer klar for hver dag som gikk🤰🏼"

Horribelt!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Danseskjørt skrev (6 minutter siden):

Horribelt!!

Horribelt å la ungen komme uten hjelp? Det er vel naturlig. Syns dere skyter under beltestedet her. 

Anonymkode: 48909...9b9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lidis88 skrev (5 timer siden):

Og

Jepp, det der er ikke bra! Det er visst en trend i USA blant annet. Det er så naturlig, kroppen vet best, termindato er bare ca. uansett, blabla. Det er en god grunn til at man ikke forsker stort på hvor lenge det er trygt å gå over tiden og det er jo fordi det er for farlig og man får ikke lov til å kjøre studier med så høy risiko.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Horribelt å la ungen komme uten hjelp? Det er vel naturlig. Syns dere skyter under beltestedet her. 

Horribelt som influenser å inspirere andre til å 1) gå lenge over tiden og 2) gå imot helsepersonell sine anbefalinger.

Anonymkode: cc67e...eca

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er horribelt å gå mot anbefalinger fra helsepersonell og utsette babyen for den risikoen det er å gå så lenge over tiden. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er forbundet med høy spedbarnsdødelighet å la det gå så lang tid. De skulle ha en forskningsundersøkelse i Sverige om svangerskap på over 42 uker, men måtte avbryte fordi seks babyer døde. Det er kanskje naturlig å gå over tiden med høy risiko for at babyen dør, men neppe ønskelig. 

Jeg synes egentlig ikke ernæringsmamma har så fæl fremgangsmåte jeg, egentlig. Hun kommer med mange viktig poenger, og vi trenger en motvekt til helsemyndighetene som prøver å pushe på oss utdaterte råd. Kanskje det kan gi et press på myndighetene til å oppdatere rådene i tråd med nyere forskning. 

Anonymkode: 6575a...425

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fulgt barebrabarnemat og ernæringsmamma lenge. Jeg syntes ernæringsmamma har mange gode innspill og hun forklarer ting på en enkel måte. Jeg har brukt mange av barebrabarnemat sine oppskrifter, men syntes oppsettet på nettsiden deres er helt elendig. 

Jeg er enig i at maten på 90-tallet ikke var spesielt bra, mye rask ferdigmat til middag. Problemet i dag er at det er så uendelig mange arenaer som har godterifokus på barn. Og vi er oftere på de arenaene i dag enn vi var på 90-tallet. Kino, leos lekeland, badeland, dugnad, fotballcup, sommeravslutning, utallige bursdager, juletrefest, nasjonal vaffeldag, nasjonal kanelbolledag, pannekakedag er ting de feirer i barnehagen. Lekebutikken består jo av 20% godteri nå.  Barna får store doser sukker mange ganger i uken om man ikke er litt påpasselig. 

Jeg har inntrykk av at når foreldre er obs på dette, tar andre foreldre det nærmest som en fornærmelse, akkurat som vi skal være bedre enn de. Det er ikke det det handler om. Jeg tror mange foreldre tror de tar bevisste sunne valg fordi de velger fullkornkjeks/frokostblanding fremfor andre alternativer og da er det greit å se info fra ernæringsmamma eller maritkolby om at det finnes mye bedre og ofte enklere/billigere løsninger. Tubeost er jo dyrere enn gulost f eks. 

Jeg har selv blitt mye sunnere etter jeg fikk barn så det er positivt for meg selv og barna at jeg prøver å være en god rollemodell når det kommer til mat.

Jeg syns det er pinlig å gå til tannlegen å se bilder av alle fyllingene jeg har etter å ha spist mye godteri som barn. Jeg har og mange allergier som jeg merker blir vesentlig verre om jeg spiser sukker og har tenkt tanken at kanskje jeg ikke hadde vært så plaget med det om jeg hadde spist sunnere som ung. 

Det er flere som har spurt hvorfor mine  barn ikke spør etter sjokolade eller brus, det er fordi de ikke har lagt merke til det enda og de har aldri sett det hjemme/sett at vi spiser det. 

Mange sier til meg at barna mine kommer til å «ta igjen det tapte» når de blir eldre, og det er jo opp til de. Jeg er fullt klar over at dette ikke varer evig. Men jeg kommer til å ha god samvittighet for at når kroppen deres utviklet seg mest, fikk de mye næringsrik mat. 

Jeg skulle ønske det generelt var større fokus på dette i samfunnet, for jeg tror dette kommer til å bli et stort helseproblem i fremtiden.

Anonymkode: 2ccd1...588

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg synes egentlig ikke ernæringsmamma har så fæl fremgangsmåte jeg, egentlig. Hun kommer med mange viktig poenger, og vi trenger en motvekt til helsemyndighetene som prøver å pushe på oss utdaterte råd. Kanskje det kan gi et press på myndighetene til å oppdatere rådene i tråd med nyere forskning. 

Kanskje, men bør ikke det komme fra forskningshold og ikke en vilkårlig influensaer på Insta? Det er godt mulig kritikken hennes er berettiget, men hva er hennes kvalifikasjoner? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje, men bør ikke det komme fra forskningshold og ikke en vilkårlig influensaer på Insta? Det er godt mulig kritikken hennes er berettiget, men hva er hennes kvalifikasjoner? 

Hun har lang utdannelse innenfor ernæring og økonomi markedsføring, så sånn sett stiller hun sterkt som «influenser».

Hun har en bachelor i økonomi og en master i samfunnsernæring. Er ikke så mange influenser som har åtte års utdanning. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun har en bachelor i økonomi og en master i samfunnsernæring. Er ikke så mange influenser som har åtte års utdanning. 

Det er fortsatt ikke en bedre utdanning enn de som står bak helsemyndighetenes råd. Man skal og bør være kritisk til enkeltmennesker som selger et produkt selv om de har noe kompetanse. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Det er fortsatt ikke en bedre utdanning enn de som står bak helsemyndighetenes råd. Man skal og bør være kritisk til enkeltmennesker som selger et produkt selv om de har noe kompetanse. 

Tja. Nå har jeg aldri kjøpt noe av henne. Har heller blitt inspirert til å ta gjennomtenkte valg før jeg kjøper noe andre steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun har lang utdannelse innenfor ernæring og innenfor markedsføring, så sånn sett stiller hun sterkt som «influenser».

Har hun ikke bare bachelor? 

Anonymkode: 64d08...ea5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har hun ikke bare bachelor? 

Anonymkode: 64d08...ea5

Hun har en bachelor i økonomi og en master i samfunnsernæring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippelipp skrev (10 minutter siden):

Hun har en bachelor i økonomi og en master i samfunnsernæring.

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte barebrabarnemat som inspirasjon en del til eldste, men etter å ha spurt flere ganger om hvorfor de går direkte i mot helsemyndighetene sine råd på diverse ting, og bare fikk svar med kilder som var ulike blogger rundt om kring så fant jeg ut at de ble for dumt. Husker ikke eksakt alt, men blant annet smør som ikke skal gis til babyer men de skal absolutt ha meierismør for de er sikker på at det er bedre enn margarin. Søkte opp forskning fra flere hold, og det aller aller meste støtter norske anbefalinger.

Nå er eldste min 5 år gammel, men dråpen for meg var vel når de la ut et innlegg om at barn under 6 mnd godt kunne få mat i tillegg til mm for ellers ble de kresne, som igjen er direkte feilinformasjon.

Anonymkode: 59851...474

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukte barebrabarnemat som inspirasjon en del til eldste, men etter å ha spurt flere ganger om hvorfor de går direkte i mot helsemyndighetene sine råd på diverse ting, og bare fikk svar med kilder som var ulike blogger rundt om kring så fant jeg ut at de ble for dumt. Husker ikke eksakt alt, men blant annet smør som ikke skal gis til babyer men de skal absolutt ha meierismør for de er sikker på at det er bedre enn margarin. Søkte opp forskning fra flere hold, og det aller aller meste støtter norske anbefalinger.

Nå er eldste min 5 år gammel, men dråpen for meg var vel når de la ut et innlegg om at barn under 6 mnd godt kunne få mat i tillegg til mm for ellers ble de kresne, som igjen er direkte feilinformasjon.

Det er rart. Siden jeg har fulgt begge to helt fra starten. Har ikke det inntrykket du har i det hele tatt. Opplever at det er gode tips og forskningsbasert informasjon. 

Tenke seg til å kritisere to damer som ønsker at barn som få god næring. Skal alltid være noe galt. Går nok på egen samvittighet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er rart. Siden jeg har fulgt begge to helt fra starten. Har ikke det inntrykket du har i det hele tatt. Opplever at det er gode tips og forskningsbasert informasjon. 

Tenke seg til å kritisere to damer som ønsker at barn som få god næring. Skal alltid være noe galt. Går nok på egen samvittighet. 

Hvordan går det på samvittigheten min? Brukte de som sagt som inspirasjon når jeg var matlei, men mine barn får sunn, næringsrik og hjemmelaget mat, noe jeg fint klarer uten deres hjelp og deres feilinformasjon :) for ja, det er kritikkverdig at de fronter råd som trosser helsemyndighetenes anbefalinger. Men ellers er det jo supert med oppskrifter på hjemmelaget mat og litt tips og triks i en hektisk hverdag, sier ikke noe på det. Så må du slutte å ta alt personlig bare fordi alle ikke er enig og ut i fra det anta ting om andre;)

har ikke et snev dårlig samvittighet når det kommer til maten barna mine får, selv om det hender seg de får halvfabrikat og til og med en klemmepose av og til :) alt med måte 😊

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er naturlig, men naturlig er ikke alltid det beste. Det er naturlig at spedbarns- og mødredødeligheten er mye høyere enn i Norge i dag. Men vil vi at den skal være mer naturlig? Ikke jeg, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
*blueberry* skrev (1 time siden):

Helsemyndighetene har en tendens til å endre sine råd i tråd med forskning mange år etter andre land. De trenger åpenbart en dytt. 

Sånn som for eksempel d-vitamin til babyer. Det var frem til i fjor(?) anbefalt at man skulle gi tran til spedbarn, selv når de fikk d-vitamin gjennom kjøpegrøt og erstatning. Og selv om barnet da fikk i seg dobbel mengde d-vitamin, tok det mange år før myndighetenes råd ble endret i tråd med forskningen. Når ingen andre jobber imot motstridende og ufornuftige anbefalinger, er det vel bare bra at en influenser gjør det? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...