Gå til innhold

”Vent til du får barn” Tror småbarnsforeldre at de er de eneste som har det travelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig greia med at så mange absolutt skal syte og klage over hvor grusomt travle og slitsomme liv de har? Man tar jo selv valg hele veien gjennom livet for hvordan man skal ha det og er man ikke fornøyd må man gjøre endringer.

Har aldri syntes at jeg har hatt det så voldsomt travelt selv om jeg alltid har jobbet mye og har mange barn.

Man må jo sørge for å organisere livet slik man selv trives med og ikke la seg diktere av det man oppfatter som "krav" fra andre. Det er jeg og ikke verken naboen, influencerne, reklamen eller massemedia som skal leve mitt liv og ha det godt med mine valg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt barn er bare 7 måneder enda, men ja, livet er vel mer travelt enn det var før barnet ble født. Jeg får ikke mye tid til meg selv, og er opptatt av å tilfredstille barnets behov både dag og natt. Lite avlastning får jeg også. Det blir helt sikkert mer travelt på sikt også når barnet skal gå i barnehage og jeg skal jobbe, og når barnet begynner med fritidsaktiviteter i tillegg til skole og jobb. Men dette er da et liv jeg har valgt, så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å klage over. Mødre i tråden her snakker som om barna er det verste som har skjedd dem. Jeg har ikke sovet en hel natt siden tidlig i graviditeten, og etter fødsel har jeg ikke sovet mer enn 3 timer i strekk, men det var jeg forberedt på. Jeg har hatt søvnproblemer tidligere, og det var mye verre selv om jeg til sammen sov i flere timer. 

Da jeg valgte å få barn visste jeg at det innebar lite søvn i noen år fremover, en hektisk hverdag, og et ansvar jeg kommer til å ha i minst 18 år fremover i tid. Derfor skal jeg bare ha ett barn. Jeg kjenner barnløse som har det mye verre enn meg. Jeg har aldri hatt noe mer givende å bruke dagene og nettene mine på enn babyen min.

Jeg håper (og tror) at babyen vokser opp til å bli en ressurs for samfunnet, men valget om å få barn var 100% av egoistiske årsaker. Jeg ønsket meg barn, punktum. Det er lov å klage på at man er sliten, men det er ekstremt usjarmerende å ikke la andre klage over sine problemer fordi du tror du har det verre. Jeg hadde det mye tøffere da jeg var yngre, selv om jeg ikke hadde barn å ta meg av, så for meg er babylivet med oppvåkninger hver time piece of cake og noe jeg koser meg med.

Anonymkode: cf056...cb1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke snakk. Har du ungen i barnehagen fra før de er 1 år, og fulle dager. Så har du ingenting å klage over. Fremmede har ungen din mer enn deg. Alle må handle inn mat. Alle må lage middag. Alle må vaske og stelle hus. Det er ikke forbeholdt småbarnsforeldre. Andre folk har barna dine største del av dagen. Så hva har du det så himla travelt med? 

Anonymkode: d9985...060

Da er vi jo på jobb, som alle andre🙄🙄

Anonymkode: 196ae...94a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det generelt er travlere med barn. Hvorfor synes du det er merkelig? Jeg har ikke bare meg selv å tenke på, men 3 barn i tillegg. Dagen i dag: Gjøre alle klar om morgenen inkludert meg selv, smøre 4 nistepakker, følge barna til barnehage og skole, jobb til 15.30, hente barna, ettermiddagsmat, lekser, 2 fritidsaktiviteter på en dag, hjem og lage middag, leggetid. Nå sitter jeg inne på rommet med mellomste som enda ikke har sovnet. Det er omtrent første gang jeg har satt meg ned i dag 🤣 Hver dag er heldigvis ikke like travel.  Jeg var selvfølgelig sliten etter jobb før jeg fikk barn, men da kunne jeg sette meg ned og slappe av med god samvittighet. Jeg hadde jo bare meg selv å tenke på da 

Anonymkode: b190b...cc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Le i vei. Jeg ler like herlig av folk som  ikke har barn under 3-4 år som klager på å være trøtte til småbarnsforeldre. "Sov litt dårlig inatt".... 

Anonymkode: 93acc...d3a

Du vet da ikke hva slags grunner folk har for å sove dårlig.. Kroniske smerter, restless legs, kronisk migrene, nevrologiske problemer, insomnia, traumer. Empati er noen ganger fint å ha.

Anonymkode: 4911d...91d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har en større belastning alt annet likt. Men alt annet er faktisk sjelden likt, for eksempel dette med at barnløse i praksis ender opp med å jobbe mye mer. Det dreier seg kanskje ikke om medfølelse, men manglende forståelse for at noen faktisk må jobbe til langt på kveld for å få ting gjort for at andre til stadighet skal gå tidlig, og at man da som barnløs faktisk ikke blir noe mindre travel enn de som har barn. Man bruker bare energien og tiden på noe annet (jobb). Denne forståelsen går faktisk rett ut av hodet til en del som får barn. Ikke alle, men en betydelig andel. 

Anonymkode: eb68f...35e

Tja. Jeg jobber mye ja, men det er da også noe som får fart på karrieren. Det er vel de færreste som jobber seg ihjel uten at det vises på CV’en og lønnsslippen. For min del er i alle fall begge deler meget penere nå som jeg ikke må gå halv fire for å hente i barnehagen. 
 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du valgte selv å presse skrikerungen til verden som etter kort tid endrer seg til en masete klegg, som bare driter, spyr og griner. 

Anonymkode: 3db38...b3f

Sånn snakker man da virkelig ikke om sine medmennesker. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At dere småbarnsforeldrene mener at dere har det travlere, slitsommere og i det hele tatt mye verre enn barnløse er nå så. Det må dere gjerne mene. Ingen som står utenfor og ser inn på deres liv kan vite hvordan det faktisk er. Noen har også enkle barn og ukompliserte livssituasjoner, mens andre har barn med spesielle behov og strever med både det ene og det andre. 

Men hva TENKER dere med når dere sier det høyt? Skjønner dere ikke selv for en absurd sosial tabbe det er? Hva vet dere om mottakerens situasjon? Kan ikke få barn, har ingen å få barn med, har ikke råd til å få barn? Dødssyke familiemedlemmer, alvorlig sykdom selv? 

"Bare vent til DU får barn, DA skjønner du hva det vil si å være sliten/travel/trøtt/stressa". Sånne venner trenger ikke jeg. Og du kan bare glemme å få meg til å jobbe julaften når du serverer sånne utsagn. 

Anonymkode: 4fda9...482

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart det generelt er travlere med barn. Hvorfor synes du det er merkelig? Jeg har ikke bare meg selv å tenke på, men 3 barn i tillegg. Dagen i dag: Gjøre alle klar om morgenen inkludert meg selv, smøre 4 nistepakker, følge barna til barnehage og skole, jobb til 15.30, hente barna, ettermiddagsmat, lekser, 2 fritidsaktiviteter på en dag, hjem og lage middag, leggetid. Nå sitter jeg inne på rommet med mellomste som enda ikke har sovnet. Det er omtrent første gang jeg har satt meg ned i dag 🤣 Hver dag er heldigvis ikke like travel.  Jeg var selvfølgelig sliten etter jobb før jeg fikk barn, men da kunne jeg sette meg ned og slappe av med god samvittighet. Jeg hadde jo bare meg selv å tenke på da 

Anonymkode: b190b...cc0

Men poenget er jo ikke hvor sliten du er, poenget er hvor nedlatende mange er. Hvis en barnløs kollega sier til deg at han/hun er sliten en dag fordi vedkommende ikke fikk sove og du da parerer med «bare vent til du får barn, DA skal du få se på sliten da!». Det er de uttalelsene der som er problemet. Kan ikke den kollegaen få lov til å være sliten uten å få slengt i trynet at vedkommende ikke aaaaaner hva sliten er?

Anonymkode: fdf64...b62

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At dere småbarnsforeldrene mener at dere har det travlere, slitsommere og i det hele tatt mye verre enn barnløse er nå så. Det må dere gjerne mene. Ingen som står utenfor og ser inn på deres liv kan vite hvordan det faktisk er. Noen har også enkle barn og ukompliserte livssituasjoner, mens andre har barn med spesielle behov og strever med både det ene og det andre. 

Men hva TENKER dere med når dere sier det høyt? Skjønner dere ikke selv for en absurd sosial tabbe det er? Hva vet dere om mottakerens situasjon? Kan ikke få barn, har ingen å få barn med, har ikke råd til å få barn? Dødssyke familiemedlemmer, alvorlig sykdom selv? 

"Bare vent til DU får barn, DA skjønner du hva det vil si å være sliten/travel/trøtt/stressa". Sånne venner trenger ikke jeg. Og du kan bare glemme å få meg til å jobbe julaften når du serverer sånne utsagn. 

Anonymkode: 4fda9...482

Enig i at det er totalt tonedøvt å si sånt til folk.

Og det er ikke nødvendigvis slik at foreldre er mer travle enn barnløse, men sistnevnte legger litt mer opp til det selv? Joda, vi med barn har valgt å få barn, men vi kan ikke akkurat velge bort det som gjør oss travle. En barnløs kan evt droppe en fritidsaktivitet og heller legge seg på sofaen 😄

Anonymkode: 0880b...fef

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mitt barn er bare 7 måneder enda, men ja, livet er vel mer travelt enn det var før barnet ble født. Jeg får ikke mye tid til meg selv, og er opptatt av å tilfredstille barnets behov både dag og natt. Lite avlastning får jeg også. Det blir helt sikkert mer travelt på sikt også når barnet skal gå i barnehage og jeg skal jobbe, og når barnet begynner med fritidsaktiviteter i tillegg til skole og jobb. Men dette er da et liv jeg har valgt, så jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å klage over. Mødre i tråden her snakker som om barna er det verste som har skjedd dem. Jeg har ikke sovet en hel natt siden tidlig i graviditeten, og etter fødsel har jeg ikke sovet mer enn 3 timer i strekk, men det var jeg forberedt på. Jeg har hatt søvnproblemer tidligere, og det var mye verre selv om jeg til sammen sov i flere timer. 

Da jeg valgte å få barn visste jeg at det innebar lite søvn i noen år fremover, en hektisk hverdag, og et ansvar jeg kommer til å ha i minst 18 år fremover i tid. Derfor skal jeg bare ha ett barn. Jeg kjenner barnløse som har det mye verre enn meg. Jeg har aldri hatt noe mer givende å bruke dagene og nettene mine på enn babyen min.

Jeg håper (og tror) at babyen vokser opp til å bli en ressurs for samfunnet, men valget om å få barn var 100% av egoistiske årsaker. Jeg ønsket meg barn, punktum. Det er lov å klage på at man er sliten, men det er ekstremt usjarmerende å ikke la andre klage over sine problemer fordi du tror du har det verre. Jeg hadde det mye tøffere da jeg var yngre, selv om jeg ikke hadde barn å ta meg av, så for meg er babylivet med oppvåkninger hver time piece of cake og noe jeg koser meg med.

Anonymkode: cf056...cb1

Godt skrevet👍

Anonymkode: 236a7...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Dersom du tror det er «egoisme» å få barn så kan jeg herved opplyse deg om at det ikke finnes noe som er mindre egoistisk :fnise: 

 

 

Anonymkode: 5c60c...a63

Å sette en barn til verden er egoistisk jo. Kanskje greit å lese seg opp på definisjonen på egoisme

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det er helsestasjon og eksperter. Ikke kan de sitte i vippestol lenger, så de må bæres mye. De skal mates akkurat når det passer dem( før hver tredje time). Tv er bannlyst, så mor kan ikke ha på tv i permisjon uten å føle dårlig samvittighet. Det er skadelig for hjernen deres. De skal ligge på magen i minst 80 min hver dag selv om de skriker og ikke vil, eller hindrer du utvikling av god motorikk. De skal få all nærhet, regel: baby kan aldri få nok nærhet.

Jeg vet dagens mødre sliter. Det meste er galt. Når du tar bort alle de tingene vi ikke skal gjøre har du egentlig kun trilletur, lek i babygym hele dagen hvor mor må sitte konstant og underholde, mate akkurat når baby vil ( noen ammer jo døgnet rundt) og det er veldig høye krav til mødre i dag. Intense dager. Å benekte det er mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 0acd9...60c

Tull og tøys, ingen andre enn du sjøl som styrer dette. Er du ikke sterk nok til å ta egne valg så ikke skyld på andre. Det er RÅD som kommer fra andre, ikke krav om at SLIK skal det være. 

Anonymkode: 54ee4...1ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, for du tenker at jeg skal gå til fastlegen og si at jeg hater barn og trenger hjelp. Tror du virkelig at samfunnet bruker ressurser på det? Jeg skal aldri ha barn og ikke går jeg rundt å oppsøker de heller. 

Anonymkode: 533f3...4a3

At du ikke vil ha barn er selvsagt helt greit og helt opp til deg.
Men jeg sa at hvis du går rundt og hater barn, da har du seriøse problemer og jeg mener det er noe galt med deg.
Det er faktisk ikke normalt og helt ærlig ganske skremmende. 

Sånne som deg bør oppsøke hjelp - det må være noe annet som ligger bak når du bruker så sterke ord.

Hva er grunnen til at du hater de?  
Hva har de gjort deg?

Anonymkode: b7eb8...abe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket med en barnløs venninne idag. Hun var så sliten etter jobb at hun sov to timer etter jobb. 

Kjenn ditt publikum er et begrep mange burde tenke oftere over.

Når jeg med to barn, snakker med en kollega som har en alvorlig syk mamma, tre barn og en mann som jobber turnus på sjøen prøver jeg å være litt bevisst på hva jeg sier. Hun ser så sliten ut i blant at hun er helt grå i huden.

Alle skal få lov og være slitne, syke, travle med eller uten barn, men jeg prøver å være bevisst på når og hvor jeg uttaler meg. Selfølgelig er jeg omsorsfull når barneløse venninner strever, men noen ganger tar jeg meg i å tenke "du aner ikke hva sliten er". Jeg tenker det, sier det selfølelig ikke. Sammen regner jeg flere tenkte om meg før jeg fikk barn. Og det kan jeg forstå. 

Anonymkode: 93acc...d3a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakket med en barnløs venninne idag. Hun var så sliten etter jobb at hun sov to timer etter jobb. 

Kjenn ditt publikum er et begrep mange burde tenke oftere over.

Når jeg med to barn, snakker med en kollega som har en alvorlig syk mamma, tre barn og en mann som jobber turnus på sjøen prøver jeg å være litt bevisst på hva jeg sier. Hun ser så sliten ut i blant at hun er helt grå i huden.

Alle skal få lov og være slitne, syke, travle med eller uten barn, men jeg prøver å være bevisst på når og hvor jeg uttaler meg. Selfølgelig er jeg omsorsfull når barneløse venninner strever, men noen ganger tar jeg meg i å tenke "du aner ikke hva sliten er". Jeg tenker det, sier det selfølelig ikke. Sammen regner jeg flere tenkte om meg før jeg fikk barn. Og det kan jeg forstå. 

Anonymkode: 93acc...d3a

Hva om den barnløse venninnen sliter psykisk eller har fysiske sykdommer du ikke vet noe om? Skal det være forbudt for barnløse å ytre seg om at de er slitne fordi de skal «kjenne sitt publikum»?

Anonymkode: fdf64...b62

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i at det er totalt tonedøvt å si sånt til folk.

Og det er ikke nødvendigvis slik at foreldre er mer travle enn barnløse, men sistnevnte legger litt mer opp til det selv? Joda, vi med barn har valgt å få barn, men vi kan ikke akkurat velge bort det som gjør oss travle. En barnløs kan evt droppe en fritidsaktivitet og heller legge seg på sofaen 😄

Anonymkode: 0880b...fef

Min venninne jobber som lege i akuttkirurgien og tar masse overtid fordi de med barn ikke har tid. I tillegg har hun en pensjonert mor som sliter psykisk og fysisk som hun prøver å hjelpe. Så nei det er ikke kun å kutte en fritidsaktivitet.

Anonymkode: 4911d...91d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange småbarnsforeldre tror de er de eneste som har det travelt, tøft, slitsomt, sliter med søvn og det som er. Jeg ignorerer dem. De aner ingenting om hva jeg går gjennom på privaten, å den holdningen de har er ikke noe jeg har overskudd til å gidde å bry meg om. 

Anonymkode: 680fc...c41

Vel, disse småbarnsforeldrene kan ha plager i tillegg til å ha barn.. men med barn kan man aldri sette seg selv først igrunn.. er ikke bare å si at nå må mamma gå sove/slappe av i noen timer.. så dere får klare dere selv. 😅 Man må bare suck it up og komme seg gjennom dagene. Jeg har MS og har ei datter på 6. ikke lett. Det hadde vært lettere uten barn, men sånn er det ikke. Jeg bruker all min energi på å være mamma. (Gjør det med glede) men ja det er vanskelig. Alt var lettere før man fikk barn. Men vil aldri være uten.

Anonymkode: 7fef7...0aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min venninne jobber som lege i akuttkirurgien og tar masse overtid fordi de med barn ikke har tid. I tillegg har hun en pensjonert mor som sliter psykisk og fysisk som hun prøver å hjelpe. Så nei det er ikke kun å kutte en fritidsaktivitet.

Anonymkode: 4911d...91d

Men hun tar FRIVILLIG på seg ekstra jobb da altså? 

Anonymkode: 7fef7...0aa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre har det definitivt travlere enn meg, som er frivillig barnløs. Det er en av grunnene til at jeg har valgt å ikke få barn, og grunnen til at jeg har sagt fra meg en del fritidsaktivteter - jeg ønsker ikke et travelt liv. Jeg elsker å komme hjem fra jobb og ha hele kveldene og helgene fri til å gjøre akkurat det jeg vil, når jeg vil. Så lager jeg de avtalene jeg ønsker i eget tempo. 

Så, ja, dere har det travlere. Det er et liv jeg aldri kunne tenkt meg uansett så jeg har valgt det bort.

Anonymkode: cb667...ca6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er jo at vi alle har det travelt og er gjennom mye. Men vi med barn har alt dette i tillegg til barn. Helt enig, bare vent... 

Anonymkode: c8a9a...f3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...