Gå til innhold

”Vent til du får barn” Tror småbarnsforeldre at de er de eneste som har det travelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er at de som får barn strever med nøyaktig det samme som de som ikke får det. De får også ME, MS, søvnproblemer depresjoner etc. i tillegg så har de barn de må ta seg av 24/7. 

 

Anonymkode: 56cc6...51b

Er deres følelser viktigere enn de som ikke har barn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Småbarnsforeldre som sier alt blir mer travelt når man for barn, har vel opplevd det sånn selv. Og så klarer de ikke å sette seg inn i at andre kan oppleve det annerledes. Det er nok ganske vanlig at man blir mer sliten og kjenner seg travlere enn før i småbarnsperioden, så de hører folk rundt bekrefte at de også har det sånn. Og så styrker det bildet av at det ER SÅNN. 

Jeg er i den heldige posisjon at jeg har småbarn selv, så jeg kan argumentere i mot. Før jeg ble mor, kunne de bare slå tilbake med "du vet ikke hva du snakker om". Nå svarer jeg bare at, ja for mange kan det være travelt, men jeg har det ikke sånn. Jeg har sikkert ganske rolige barn. Og jeg har vært travlere, mer sliten og mer stresset pga. ulike ting i arbeids-og privatliv i perioder før jeg fikk barna. Nå er livet fint :) 

Anonymkode: fbed7...493

Og ja, jeg ser jo poenget med at det blir resten av livet pluss barn.  For min del endret livet seg en del før og i forbindelse med at jeg fikk barna.

Men man vet jo aldri hva folk uten barn har i sitt liv. Jeg har i hvert fall et roligere og lettere liv enn flere jeg kjenner uten barn. Og jeg har et roligere og lettere liv enn jeg har hatt tidligere uten barn selv. Så jeg mener man ikke kan si at livet er mer slitsomt og travelt med barn punktum. Det handler om flere ting enn barna. 

 

Anonymkode: fbed7...493

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snupps66 said:

Hele poenget er vel bare at man ikke helt kan forstå livet med barn, før man får barn. Men hvorfor har vi med barn, denne trangen til å poengtere at vi har det verre. Eller vet så mye mere, eller bedre om søvnmangel, travle dager eller slikt.

Det liker jeg ikke jeg. Jeg synes det forminsker den man snakker med. Som om de ikke har like mye rett til å være slitne liksom.

Noe de har.

Så hva om begge sider, bare møter den andre med litt mere takt og tone. 
Jeg er nemlig helt sikker på at vi med barn, kan huske tiden før vi fikk barn. Og møte med disse «mødrene» som alltid visste litt mere. Jeg fikk stadig høre; men du vet ikke noe om livet, for du har ikke barn.. seriøst.
Mye endrer seg, ja, men hva med å møte andre på gode likevel måter da.

Tusen takk, godt skrevet! 

Anonymkode: fdf64...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette helt. Når man får barn så velger man vel bort andre aktiviteter som tar tid? Jeg kjenner ingen med barn som holder på med like mye som før de fikk barn, så jeg tenker at man er omtrent jevnbyrdige når det gjelder "travelhet".

 

Anonymkode: ed74b...9eb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn av en alkoholiker var jeg mamma til 2 søsken samtidig som jeg gikk på barne/ungdomsskolen selv. Smurte matpakker, fulgte til skolen, passet de, tømte mammas spybøtter osv. Samtidig måtte jeg fungere på skolen, gjøre lekser på egenhånd samt være mamma for mamma. Jeg vet godt hvordan det er å ha barn etter å ha opplevd dette. Jeg hadde barn som barn! Folk som mener jeg ikke har rett til å bli sliten etter en 100% jobbuke fordi jeg ikke har biologiske barn kan bare gå å legge seg.. Man aner virkelig ikke hva folk har gått igjennom i livet...

Anonymkode: 70d69...a3f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod skrev (45 minutter siden):

Er deres følelser viktigere enn de som ikke har barn?

Nei, men de har disse følelsene + barn. Selvsagt er de mer stresset! 

Anonymkode: 56cc6...51b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blod skrev (48 minutter siden):

Er deres følelser viktigere enn de som ikke har barn?

Nei, men de HAR det travlere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to under 5år. Vil ikke påstå jeg har det så veldig travelt.. Folk har det så travelt de lager det selv. Ikke skyld på barna. 

Anonymkode: d640c...82a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er de i full jobb med barn og flere ting på tapeter utenom.

Noe helt annet er når en bekjent av meg feks prøver å overbevise meg at hun har det travlere enn meg. Hun går hjemme hele dagen, har ingen hobbyer, mannen går også hjemme hele dagen (begge er ufør/på vei til å bli ufør, hun jeg kjenner strever litt med å få dokumentert sykdommen), men hun har en datter på barneskolen da. Hun mener oppriktig at hun er travlere enn meg som går fulltid realfagsstudie, jobber ved siden av, og har en tidskrevende hobby på si. Så blir hun sur fordi jeg ikke har mulighet til å kaste meg rundt for 3 timers kaffeslaberas med vennegjengen på kafeen, fordi "hun med barn klarer det jo" 😂 ja, da må jeg faktisk le litt, når det travleste du gjør fra 08-16 er å sette på en klesvask og bytte gardiner... 

Anonymkode: 886b2...eb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og jeg ler høyt av slike som deg!

Anonymkode: 17470...0c2

Du skjønner ikke hvor mye hjernen jobber 24/7 når du har barn.. Noen ganger mer enn andre.. Har du barn med utfordringer bekymrer du deg ekstra 24/7. Man er hele tiden redd for å ikke være god nok. Bare det mentale stresset ved å ha barn e noe folk uten barn ikke kan relatere til.. Skjønner det er travelt med jobb, venner og kjærest og trening.. Men for meg som alene mot er disse tingene bare luksus om jeg får litt fritid til slikt. Og for ikke å snakke om når du har litt eldre barn som skal diskutere ALT med seg hele tiden. Vet best og tar lett en krangel.. Igjen! Ikke kjeft, bruk makt.. Viktig å holde mamma politiet fornøyd også.. Vettu ka? SPAR MEG! Få deg noen unger og kom tilbake.. Får du barn med en som utvikler psykisk sykdom og terroriserer deg i 10år i tillegg... Ja, da kan vi virkelig snakke! 

Anonymkode: 7454b...4c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ABM said:

Nei har ingen høy hest...bare at jeg har vært så heldig å få prøvd mange roller i livet..den desidert mest slitsomme jobben jeg har hatt var å passe små barn alene ...

Og derfor har jeg den aller største respekt for enslige småbarnsmødre...

At du takker den situasjonen dårlig, betyr ikke at den situasjonen er mer krevende.

Det kan være ting på andre områder i ditt liv, som svekket deg, som dermed gjorde dette mer krevende. Samlivsbrudd eller dødsfall er nærliggende å tenke på.

Det er ikke en spesielt krevende situasjon. Det er for mye «sutring» om dette. 

Det er allikevel slik at det for mange småbarnsforeldre er en ny situasjon, med et ansvar man ikke tidligere har opplevd. 

Det er ikke det at situasjonen i seg selv er krevende, men at man kanskje ikke alltid har de beste forutsetningene for å takle den.

Anonymkode: 2e76c...1ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du folk med barn ikke har søvnlidelser? Det er vel neppe noe som er reservert kun for barnløse. Insonnia er vel rimelig gjevne fordelt. Forskjellen er at folk med små

barn sliter med insomnia og alle andre lidelser i TILLEGG til å ha barn. 

Anonymkode: 56cc6...51b

Du misforstår med vilje

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du er helt følelsesløs da eller? 

Anonymkode: 533f3...4a3

Folk med barn har nøyaktig samme ansvarsoppgavene + at de må ta vare på barn.

Anonymkode: 56cc6...51b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, men de har disse følelsene + barn. Selvsagt er de mer stresset! 

Anonymkode: 56cc6...51b

Ja da. Det er er mest synd på alle foreldre og de som sliter heftig psykisk men ikke er foreldre byrde gi fra seg plassen til de som er foreldre

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange småbarnsforeldre tror de er de eneste som har det travelt, tøft, slitsomt, sliter med søvn og det som er. Jeg ignorerer dem. De aner ingenting om hva jeg går gjennom på privaten, å den holdningen de har er ikke noe jeg har overskudd til å gidde å bry meg om. 

Anonymkode: 680fc...c41

men småbarnsforeldre vet jo veldig godt hvordan det er å ikke ha barn. De ble jo ikke født som småbarnsforeldre, liksom. Premisset om at småbarnsforeldre ikke vet hvordan det ikke er å være småbarnsforeldre, er jo bare en gedigen logisk brist. 

Anonymkode: e6fad...ac6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønner ikke hvor mye hjernen jobber 24/7 når du har barn.. Noen ganger mer enn andre.. Har du barn med utfordringer bekymrer du deg ekstra 24/7. Man er hele tiden redd for å ikke være god nok. Bare det mentale stresset ved å ha barn e noe folk uten barn ikke kan relatere til.. Skjønner det er travelt med jobb, venner og kjærest og trening.. Men for meg som alene mot er disse tingene bare luksus om jeg får litt fritid til slikt. Og for ikke å snakke om når du har litt eldre barn som skal diskutere ALT med seg hele tiden. Vet best og tar lett en krangel.. Igjen! Ikke kjeft, bruk makt.. Viktig å holde mamma politiet fornøyd også.. Vettu ka? SPAR MEG! Få deg noen unger og kom tilbake.. Får du barn med en som utvikler psykisk sykdom og terroriserer deg i 10år i tillegg... Ja, da kan vi virkelig snakke! 

Anonymkode: 7454b...4c3

DER var den igjen!!!! Det er akkurat disse utsagnene tråden handler om!!! Tenk så heldig du er som har barn i det hele tatt!! Har du tenkt over at det finnes de som er på prøverunde nr ørten som ønsker seg disse bekymringene over alt i verden? I stede er bekymringen «kommer jeg noen gang til å få barn i det hele tatt?». TENK deg om før du er så vanvittig nedlatende! Ikke alle som har valgt dette komfortable barnløse livet, det tar ikke fra meg retten til å være sliten eller psykisk nedbrutt.

Anonymkode: fdf64...b62

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Folk med barn har nøyaktig samme ansvarsoppgavene + at de må ta vare på barn.

Anonymkode: 56cc6...51b

Nei det har de ikke. Når man får barn må man prioritere og enkelte ting man gjorde før man fikk barn må man slutte med

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Le i vei. Jeg ler like herlig av folk som  ikke har barn under 3-4 år som klager på å være trøtte til småbarnsforeldre. "Sov litt dårlig inatt".... 

Anonymkode: 93acc...d3a

Ja for du tror ikke man kan bli trøtt uten barn du eller? Har du hørt om søvnproblemer, depresjon, angst og kverntenking ? Jeg kjenner en som ble innlagt i måneder etter at han ikke fikk sove på 3 uker. Han ble psykotisk av det, kom på jobb og svimte av i døra og alt, ble kjørt på legevakta av sjefen. Visste ikke hvilken vei han skulle gå, om man skulle gå sidlengs, forlengs eller baklengs.  Han hadde verken barn eller kjæreste, en ganske rolig jobb og god økonomi og alt, men han ble deprimert etter at han krasjet bilen i et tre, mistet lappen og og bilen var ikke hans engang og ble deretter dumpa av dama. 

Anonymkode: fd150...d46

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

men småbarnsforeldre vet jo veldig godt hvordan det er å ikke ha barn. De ble jo ikke født som småbarnsforeldre, liksom. Premisset om at småbarnsforeldre ikke vet hvordan det ikke er å være småbarnsforeldre, er jo bare en gedigen logisk brist. 

Anonymkode: e6fad...ac6

Man glemmer det nok på en måte akkurat som at man "glemmer" hbor jævlig fødselen var, og at man "glemmer" hvor forferdelig eksen egentlig var når man har kjærlighetssorg. 

Og det er alltid situasjonen her og nå som føles værst. Har du f.eks hatt en kjærlighetssorg, og får en ny, så føler man at den nye sorgen er mye værre, men den er nok ikke det. 

Psyken har en tendens til å romantisere fortiden. Ellers ville man ikke fått flere barn, man hadde ikke turt å forelske seg igjen osv osv. 

Anonymkode: fd150...d46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er verre å være kronisk syk uten barn, enn å være frisk med barn. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...