Gå til innhold

”Vent til du får barn” Tror småbarnsforeldre at de er de eneste som har det travelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ABM skrev (7 minutter siden):

Denne får stemmen min🌹👍..folk som ikke har hatt småbarn har ingen anelse om hva de snakker om.!..

For min egen del hadde jeg valgt Sovjetisk gulagleir isteden for eneansvar for småbarn...men jeg hadde ikke det valget..🙈

Selvsagt hadde du et valg. Det er ingen som hadde kommet og holdt deg fast sammen med barnet hvis du nektet. 

Anonymkode: 533f3...4a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man har det ikke nødvendigvis mer travelt med barn. For barnløse kan tross alt gjøre seg selv en bjørnetjeneste og finne på mange aktiviteter og dermed ha en travel hverdag de også. Men man har det travelt av andre årsaker når man har barn.

Folk uten barn er selvforskyldt når de sier de har en travel dag. Du er bare 8-9 timer på jobb. De resterende 7-8 timene utenom søvn disponerer du selv.

Folk med barn er ikke selvforskyldt når de har en travel dag (hvis man ser bort ifra at man velger å få barn). De er også 8-9 timer på jobb. Deretter har de 7-8 resterende timer som skal brukes på de samme obligatoriske aktivitetene som barnløse, i tillegg til at de har forpliktelser ovenfor barna. Og alle forpliktelsene man har som ikke direkte omhandler barn, må gjerne skje i det tidsvinduet de er våkne. Det er ikke før de blir store barn/tenåringer at dette begynner å løsne opp.

Det er vel ganske innlysende for ethvert oppegående menneske at det da er mer travelt å ha barn enn å ikke ha barn.

Anonymkode: abc89...edd

Du kan jo ikke si at barn ikke skal tas med i beregningen på hva som er selvforskyldt eller ikke 😂

Så hvis man har 7 veddeløpshester å ta vare på sammen med jobben, så er det selvforskyldt. Eller nei....kan jo ikke ta 7 veddeløpshester med i beregningen, det har nemlig jeg bestemt.

Å få seg barn er også en bjørnetjeneste på lik linje med å skaffe seg annet ansvar.

 

Anonymkode: 8ff28...c5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så enig, jeg har også voksne barn og husker det ikke som stressende eller utmattende. Tror det handler en del om prioriteringer. Men ser at jeg nok hadde blitt mer sliten om jeg hadde hatt små barn nå i førtiåra, enn jeg var i tjueåra når de var små.

Anonymkode: fe324...048

Før i tiden la dere jo bare babyer inn i sengen og kjørte skrikekur. I dag må vi underholde, bysse og ha øyekontakt hele dagen. Helt andre krav til mødre i dag. Dette vet jeg. 

Anonymkode: 0acd9...60c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før i tiden la dere jo bare babyer inn i sengen og kjørte skrikekur. I dag må vi underholde, bysse og ha øyekontakt hele dagen. Helt andre krav til mødre i dag. Dette vet jeg. 

Anonymkode: 0acd9...60c

Det er 20 år siden, ikke på 50 tallet.

Anonymkode: fe324...048

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de mener at det ikke blir MINDRE travelt med barn. Ikke at de er de eneste som har det travelt.

Kan nesten sammenlignes med hund (dårlig eksempel kanskje) - livet må planlegges og prioriteres etter den som er avhengig av deg. Man får mindre tid i døgnet til andre ting og det kan være utfordrende om man har det travelt fra før med venner, hobbyer, jobb osv! 

Anonymkode: 52b5a...497

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er 20 år siden, ikke på 50 tallet.

Anonymkode: fe324...048

80 tallet var det sånn. Delvis 90 tallet.

Anonymkode: 0acd9...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mooza skrev (3 timer siden):

Jeg ler høyt av alle sammen, for de har ikke hatt tenåringer enda... 

 

Tenkte det samme! Trodde småbarnsperioden var den verste, men det blir jaggu travlere for hvert år som går 🙈 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Før i tiden la dere jo bare babyer inn i sengen og kjørte skrikekur. I dag må vi underholde, bysse og ha øyekontakt hele dagen. Helt andre krav til mødre i dag. Dette vet jeg. 

Anonymkode: 0acd9...60c

Hvem setter de kravene da? Det er jo dere selv det! ( og btw så kjørte jeg aldri noen " skrikekur)

Anonymkode: 54ee4...1ad

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men du hadde da vært enda mer sliten om du hadde hatt barn i tillegg til insomniaen?

Anonymkode: 9dcfe...7d6

Hardt å face at småbarnsforeldere ikke har monopol på å være sliten? 😉

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem setter de kravene da? Det er jo dere selv det! ( og btw så kjørte jeg aldri noen " skrikekur)

Anonymkode: 54ee4...1ad

Nei det er helsestasjon og eksperter. Ikke kan de sitte i vippestol lenger, så de må bæres mye. De skal mates akkurat når det passer dem( før hver tredje time). Tv er bannlyst, så mor kan ikke ha på tv i permisjon uten å føle dårlig samvittighet. Det er skadelig for hjernen deres. De skal ligge på magen i minst 80 min hver dag selv om de skriker og ikke vil, eller hindrer du utvikling av god motorikk. De skal få all nærhet, regel: baby kan aldri få nok nærhet.

Jeg vet dagens mødre sliter. Det meste er galt. Når du tar bort alle de tingene vi ikke skal gjøre har du egentlig kun trilletur, lek i babygym hele dagen hvor mor må sitte konstant og underholde, mate akkurat når baby vil ( noen ammer jo døgnet rundt) og det er veldig høye krav til mødre i dag. Intense dager. Å benekte det er mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 0acd9...60c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (2 timer siden):

Hvorfor denne gnagingen på småbarnsforeldre egentlig? De HAR jo en større belastning enn de fleste av oss andre har (unntatt anonym med søvnmangel her i tråden da, som åpenbart har det aller aller verst av alle). 

Livet er da åpenbart mer travelt med småbarn enn uten? Barn kommer jo i tillegg til alle andre forpliktelser. 

Merker sjelden at småbarnsforeldre krever «medfølelse» for at de er foreldre? Men en viss tilrettelegging på jobb må vi som samfunn ha for å kunne opprettholde et visst nivå på fødselstallene.

Er barnet sykt, sier det vel seg selv at det må ivaretas, det er da helt innlysende. Kunne aldri falt meg inn å bli sur fordi noen måtte ta med barnet sitt til legen. Hva slags mennesker er det som blir det, egentlig? 

Dette handler vel ikke om barn, men om voksne mennesker totalt uten antenner. Jeg har også flere ganger opplevd voksne gå rett fordi barn i køen, «fordi de er voksne». Det betyr at DE er drittsekker, ikke at alle voksne (eller i ditt tilfelle alle foreldre) er det. 

Amen. 
Lurer veldig på hvorfor mange her inne har så voldsomt behov for å hakke på småbarnsforeldre til stadighet…. hva er greia?

Greit at noen utnytter det at de har barn for alt det er verdt, men det er fåtallet i dagens arbeidsliv. Tvert imot er det krav om lik innsats som gjelder. Klart foreldre blir slitne. 
 

Det sagt, jeg var singel og barnløs til jeg var 27. Var gjerne sliten da også. Utsatte ting, sov lenge, fikk det travelt….Er blitt MYE mer effektiv med å få unna gjøremål etter at jeg ble mamma (til 4 etterhvert). Fordi jeg må…!

Pluss at barna gir meg energi, til tross for travle perioder. De har gitt livet mitt retning, noe som kunne mangle single meg…

Klisje, men min sannhet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nettopp det. Tror folk med barn at barnløse virkelig kun jobber det samme timeantallet? Hos oss er det ikke uvanlig at de uten barn jobber 10+ timer, som i stor grad skyldes oppdemming for at folk må gå tidlig for legetime for ørtende gang på rad. 

Klarer man ikke å ha barn i Norge, så greier man ikke det noe annet sted hvertfall, i et land som har blant verdens beste ordninger for barn, så jeg har dessverre ikke så mye medfølelse for foreldre som har familie i Norge. Familier i de delene av verden det er langt trangere kår derimot. 

Anonymkode: eb68f...35e

Det er vel ikke så innmari mange land hvor en like stor andel avbegge foreldre er i full jobb, og barnehagene så vidt har åpent hele arbeidsdagen. 

Anonymkode: f66ea...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

80 tallet var det sånn. Delvis 90 tallet.

Anonymkode: 0acd9...60c

Det var da veldig generaliserende. Har aldri brukt skrikekur på mine født på 90-tallet. Ble ikke brukt på meg eller søskene mine født på 70-tallet heller.

Anonymkode: fe324...048

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ler høyt av folk som ikke har barn som sier de er travle. Dere ANER IKKE hva dere snakker om. 

Anonymkode: 93acc...d3a

Du valgte selv å presse skrikerungen til verden som etter kort tid endrer seg til en masete klegg, som bare driter, spyr og griner. 

Anonymkode: 3db38...b3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verden er overbefolket så det skal absolutt ikke applauderes! De burde heller skamme seg for å ødelegge jorda enda mer. 

Anonymkode: 533f3...4a3

AMEN

Anonymkode: 3db38...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnløse kan ha det travelt med jobb og ulike aktiviteter, men alle andre ting enn barn kan msn selv velge å ta pauser fra. Det er forskjellen. Man kan aldri ta pause fra sine egne barn. De er der døgnet rundt i hele oppveksten. Selvsagt har vi foreldre valgt det selv, men vi velger jo ikke nødvendigvis alt annet som følger med. 

Anonymkode: 37546...023

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og ingen er travlere enn de som stikker tidlig fra jobb for å hente barn, slik at barnløse blir sittende igjen med ekstra jobb. 

Anonymkode: 491eb...d73

Så du tror barnefamilier bare må gå tidlig for moro skyld? Legger bena på sofaen når de kommer hjem? 

Anonymkode: ab8fc...07e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvejenten skrev (15 minutter siden):

Tenkte det samme! Trodde småbarnsperioden var den verste, men det blir jaggu travlere for hvert år som går 🙈 

Jeg har snart 3 tenåringer i hus😅

Anonymkode: ab8fc...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du valgte selv å presse skrikerungen til verden som etter kort tid endrer seg til en masete klegg, som bare driter, spyr og griner. 

Anonymkode: 3db38...b3f

...og ler, smiler, prøver å prate, hopper på fanget, kikker på deg og gir deg og får mer kjærlighet enn du noen gang har følt osv.

Vi har alle vært barn. Du og. . Så er det vel ikke alle som bør få barn, og det er jo fint at de innser det selv. Men det er en jobb, og det er mildt sagt oppslukende de første årene. Kvinner går helt inni bobla, og det er vel en biologisk greie som er tvingende nødvendig fra naturen side slik at vi tar hånd om barna våre og faktisk sitter der og ammer, skifter bleie og våker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også litt morsomt hvordan småbarnforeldre snakker om det å få barn som det skulle vært noe som «rammet» dem, nå sliter de, og «bare vent til det rammer deg også» liksom.

Usjarmerende å klage over egne livsvalg. Er du sliten så stå for valget ditt i stedet for å klage, du ønsket jo denne livsstilen. Ingen tvang deg.

Anonymkode: c6258...01a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...