Gå til innhold

”Vent til du får barn” Tror småbarnsforeldre at de er de eneste som har det travelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familie med barn presset seg forbi meg i køen på Burger King akkurat i det jeg ble spurt om hva jeg skulle ha av den som sto i kassa. Jeg sa forsiktig, unnskyld men jeg var før dere.  Da fikk jeg til svar at de måtte få gå først fordi de hadde barn. Andre i køen så litt forskrekket ut men sa ingenting. Da gikk jeg, moren ga meg et stygt blikk. Så de trodde nok de var viktigere en meg og hadde det mer travelt en meg kun fordi de hadde barn. Og de viste da ingenting om jeg hadde barn eller ikke Da de ikke kjente meg.  Men jeg har ingen.

Anonymkode: 836f6...3c5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Le i vei. Jeg ler like herlig av folk som  ikke har barn under 3-4 år som klager på å være trøtte til småbarnsforeldre. "Sov litt dårlig inatt".... 

Anonymkode: 93acc...d3a

Jeg kan GARANTERE deg at jeg sov dårligere i minst fem år enn hvem som helst småbarnsforelder. O tapre martyrer. 

Anonymkode: 07aaa...c3a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk skal være så travle? Det går fint an å ha jobb og barn uten å være «travel» hele tida. Jeg tenker at om du trives med å være busy så er det jo greit. Men om du er en av de som har ørtifjørti baller i lufta og samtidig klager er det noe feil. 
 

Javisst, en del logistikk og planlegging, delegering og samarbeid må til for å få det mindre travelt, men det går an å leve et chillere liv enn det de fleste gjør. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne gnagingen på småbarnsforeldre egentlig? De HAR jo en større belastning enn de fleste av oss andre har (unntatt anonym med søvnmangel her i tråden da, som åpenbart har det aller aller verst av alle). 

Livet er da åpenbart mer travelt med småbarn enn uten? Barn kommer jo i tillegg til alle andre forpliktelser. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er nettopp det. Tror folk med barn at barnløse virkelig kun jobber det samme timeantallet? Hos oss er det ikke uvanlig at de uten barn jobber 10+ timer, som i stor grad skyldes oppdemming for at folk må gå tidlig for legetime for ørtende gang på rad. 

Klarer man ikke å ha barn i Norge, så greier man ikke det noe annet sted hvertfall, i et land som har blant verdens beste ordninger for barn, så jeg har dessverre ikke så mye medfølelse for foreldre som har familie i Norge. Familier i de delene av verden det er langt trangere kår derimot. 

Anonymkode: eb68f...35e

Merker sjelden at småbarnsforeldre krever «medfølelse» for at de er foreldre? Men en viss tilrettelegging på jobb må vi som samfunn ha for å kunne opprettholde et visst nivå på fødselstallene.

Er barnet sykt, sier det vel seg selv at det må ivaretas, det er da helt innlysende. Kunne aldri falt meg inn å bli sur fordi noen måtte ta med barnet sitt til legen. Hva slags mennesker er det som blir det, egentlig? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Familie med barn presset seg forbi meg i køen på Burger King akkurat i det jeg ble spurt om hva jeg skulle ha av den som sto i kassa. Jeg sa forsiktig, unnskyld men jeg var før dere.  Da fikk jeg til svar at de måtte få gå først fordi de hadde barn. Andre i køen så litt forskrekket ut men sa ingenting. Da gikk jeg, moren ga meg et stygt blikk. Så de trodde nok de var viktigere en meg og hadde det mer travelt en meg kun fordi de hadde barn. Og de viste da ingenting om jeg hadde barn eller ikke Da de ikke kjente meg.  Men jeg har ingen.

Anonymkode: 836f6...3c5

Dette handler vel ikke om barn, men om voksne mennesker totalt uten antenner. Jeg har også flere ganger opplevd voksne gå rett fordi barn i køen, «fordi de er voksne». Det betyr at DE er drittsekker, ikke at alle voksne (eller i ditt tilfelle alle foreldre) er det. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Familie med barn presset seg forbi meg i køen på Burger King akkurat i det jeg ble spurt om hva jeg skulle ha av den som sto i kassa. Jeg sa forsiktig, unnskyld men jeg var før dere.  Da fikk jeg til svar at de måtte få gå først fordi de hadde barn. Andre i køen så litt forskrekket ut men sa ingenting. Da gikk jeg, moren ga meg et stygt blikk. Så de trodde nok de var viktigere en meg og hadde det mer travelt en meg kun fordi de hadde barn. Og de viste da ingenting om jeg hadde barn eller ikke Da de ikke kjente meg.  Men jeg har ingen.

Anonymkode: 836f6...3c5

Haha, det har jeg og opplevd og unnskyldningene var ikke at de hadde barn men at de var gamle/skulle rekke bussen eller var gravid. Da sa jeg at jeg at jeg og har det travelt eller var gravid og sto på min plass, vil man gå foran meg så må man spør på en skikkelig måte om man kan gå foran, dumme unnskyldninger kommer man ikke langt med. Er man i stand til å gå i butikk eller andre offentlige steder så evner man å stå i kø. Folk som ikke er friske pleier å spør på en ok måte og de får selvsagt gå før meg men det er sjelden de lager oppstyr og spør de ser man er dårlige og trenger å gå foran...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (2 minutter siden):

Hvorfor denne gnagingen på småbarnsforeldre egentlig? De HAR jo en større belastning enn de fleste av oss andre har (unntatt anonym med søvnmangel her i tråden da, som åpenbart har det aller aller verst av alle). 

Livet er da åpenbart mer travelt med småbarn enn uten? Barn kommer jo i tillegg til alle andre forpliktelser. 

Merker sjelden at småbarnsforeldre krever «medfølelse» for at de er foreldre? Men en viss tilrettelegging på jobb må vi som samfunn ha for å kunne opprettholde et visst nivå på fødselstallene.

Er barnet sykt, sier det vel seg selv at det må ivaretas, det er da helt innlysende. Kunne aldri falt meg inn å bli sur fordi noen måtte ta med barnet sitt til legen. Hva slags mennesker er det som blir det, egentlig? 

Dette handler vel ikke om barn, men om voksne mennesker totalt uten antenner. Jeg har også flere ganger opplevd voksne gå rett fordi barn i køen, «fordi de er voksne». Det betyr at DE er drittsekker, ikke at alle voksne (eller i ditt tilfelle alle foreldre) er det. 

Ja, de hadde nok ikke sosiale antenner. Ja voksne som går forbi barn i kø er drittsekker. Men jeg tror ikke alle foreldre er det.

Anonymkode: 836f6...3c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, de hadde nok ikke sosiale antenner. Ja voksne som går forbi barn i kø er drittsekker. Men jeg tror ikke alle foreldre er det.

Anonymkode: 836f6...3c5

Enig med deg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at det er travlere med barn enn uten, alt annet likt. 

Anonymkode: 516c3...537

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å få høre det av andre småbarnsforeldre, før jeg fikk barn. Jeg skjønte ikke hva det var før jeg selv ble mamma. 
 

Bare det å få 5min ro på sofaen er blitt rene luksusen😅

 

Anonymkode: b8110...b0b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ler høyt av folk som ikke har barn som sier de er travle. Dere ANER IKKE hva dere snakker om. 

Anonymkode: 93acc...d3a

Ikke snakk. Har du ungen i barnehagen fra før de er 1 år, og fulle dager. Så har du ingenting å klage over. Fremmede har ungen din mer enn deg. Alle må handle inn mat. Alle må lage middag. Alle må vaske og stelle hus. Det er ikke forbeholdt småbarnsforeldre. Andre folk har barna dine største del av dagen. Så hva har du det så himla travelt med? 

Anonymkode: d9985...060

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleide å få høre det av andre småbarnsforeldre, før jeg fikk barn. Jeg skjønte ikke hva det var før jeg selv ble mamma. 
 

Bare det å få 5min ro på sofaen er blitt rene luksusen😅

 

Anonymkode: b8110...b0b

Det er en stund siden nå, men jeg kom aldri over det da jeg hadde flere små at jeg ikke fikk gått på do i fred. 3 minutter på do! ...var det så mye å be om? Jeg måtte ta med meg ungene på do når de var våken og små nok og jeg var alene. Så det var jo ikke heelt optimalt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har det vel ikke mindre travelt.. jeg mener, man fyller jo opp med ting der det er rom for det! Så har man ikke barn vil jeg tro man har mer tid og anledning til å ha fler baller luften.. tipper det er mer slitsomt ja! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ikke hadde barn, jobba jeg vesentlig mer enn nå. Mye sene møter og overtid utover kveldene utenfor kontoret. 

Nå som jeg har barn så må jo jeg være hjemme når barna sover og kan ikke ta disse møtene for jeg kan ikke bare legge på hvis ungene våkner eller noe. 

Anonymkode: 6d1b1...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg aldri blir sånn når jeg får barn at jeg setter meg på ei trone og kårer meg selv til den tapreste på planeten. Som ikke så mange med barn gjør, men mange nok til at det er en arrogant klan der ute.

Jeg har såpass mange venner med barn at jeg vet det kommer mye an på ungen akkurat hvor slitsomt det er. Noens barn nesten bare sover, andre griner, trasser etc. Og den enkeltes personlighet, livssituasjon, økonomi etc spiller såklart inn. Er såklart hyggeligere å ha barn med god økonomi og familie som avlaster. Så en er ikke "småbarnsfamilie", men har sin spesifikke situasjon. Venninna mi som fikk ganske lette barn, klarte tre. Andre sliter med ett. 

Jeg er barnløs og med 120 % jobb, 2 deltidsstudier, mye frivillig arbeid mm. Dette etter å ha gjennomført rehabilitering og omskolering etter sykdom. Etter at mamma døde, ble jeg den som støtter alle i sorgen. Mine venner med barn bruker tida på barnebursdager og å sove når de kan. Så jeg har måttet få til dels nye venner å være sosial med. Jeg skjønner jo at andre med små barn er praktisk å være rundt. Selv om det var sårt under Corona spesielt. 

Det verste med det "det vil du skjønne når du får barn"- pratet er at folk flest ikke vet at jeg har planlagt barn i årevis, vært til utredning flere ganger etc. Jeg må planlegge graviditet nøye og kan kanskje aldri amme pga.  medisiner, og det er en viss risiko for at småbarnslivet vil gjøre meg ufør. Så sånt prat gjør bare at jeg ikke får lyst til å bli med i lokale barselgrupper når jeg føder. Jeg har heller lyst til å lage egne grupper for de med vår sykdom, som må takle to ting samtidig. 

Anonymkode: 75b31...d2c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg opplever uttalelser som dette som enormt priviligerte. I tillegg til å være seg selv nærmest, som vi alle er, så utmerker en særlig gruppe småbarnsforeldre seg i å snakke høyt og mye om å være travle, de avlyser nesten voksenlivet uten barn. Det er gjerne ikke de som kommer fra de verste kårene, om man kan si det slik. Man sammenligner kanskje tilværelsen med barn med sin egen tilværelse i tidlige voksenår uten barn, og tenker at sistnevnte representerer virkeligheten til alle voksne uten barn.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette er jo en sykdom? Skal en begynne å sammenligne diverse disgnoser gir det jo ingen mening. «Insomni? Har du prøvd ALS?» osv.

Anonymkode: 8a381...f39

At du ikke der poenget sier vel alt!

Anonymkode: 17470...0c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hippogriff skrev (27 minutter siden):

Hvorfor denne gnagingen på småbarnsforeldre egentlig? De HAR jo en større belastning enn de fleste av oss andre har (unntatt anonym med søvnmangel her i tråden da, som åpenbart har det aller aller verst av alle). 

Livet er da åpenbart mer travelt med småbarn enn uten? Barn kommer jo i tillegg til alle andre forpliktelser. 

Merker sjelden at småbarnsforeldre krever «medfølelse» for at de er foreldre? Men en viss tilrettelegging på jobb må vi som samfunn ha for å kunne opprettholde et visst nivå på fødselstallene.

Er barnet sykt, sier det vel seg selv at det må ivaretas, det er da helt innlysende. Kunne aldri falt meg inn å bli sur fordi noen måtte ta med barnet sitt til legen. Hva slags mennesker er det som blir det, egentlig? 

Dette handler vel ikke om barn, men om voksne mennesker totalt uten antenner. Jeg har også flere ganger opplevd voksne gå rett fordi barn i køen, «fordi de er voksne». Det betyr at DE er drittsekker, ikke at alle voksne (eller i ditt tilfelle alle foreldre) er det. 

De har en større belastning alt annet likt. Men alt annet er faktisk sjelden likt, for eksempel dette med at barnløse i praksis ender opp med å jobbe mye mer. Det dreier seg kanskje ikke om medfølelse, men manglende forståelse for at noen faktisk må jobbe til langt på kveld for å få ting gjort for at andre til stadighet skal gå tidlig, og at man da som barnløs faktisk ikke blir noe mindre travel enn de som har barn. Man bruker bare energien og tiden på noe annet (jobb). Denne forståelsen går faktisk rett ut av hodet til en del som får barn. Ikke alle, men en betydelig andel. 

Anonymkode: eb68f...35e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Le i vei. Jeg ler like herlig av folk som  ikke har barn under 3-4 år som klager på å være trøtte til småbarnsforeldre. "Sov litt dårlig inatt".... 

Anonymkode: 93acc...d3a

Slutt å sur deg.🤦‍♀️ 

Anonymkode: 09bf8...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...