Gå til innhold

Da er det klart: IQ er utelukkende genetisk betinget.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 15.07):

Det er ganske idiotisk å tro at intelligens ikke handler om gener ja 😏

Anonymkode: 7ba2a...648

intelligens og IQ er 2 helt forskjellige ting. Miljø, kosthold og oppvekst påvirker også både IQ og intelligens. Så ingen unnskyldning for at folk er dumme

Anonymkode: ee2ff...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om denne "forskningen" kan brukes til noe, dersom man mener at IQ er genetisk betinget, så bør alle som tenker å formere seg gjennomgå en IQ-test før de får lov å føre idiotgenene sine videre. Ja, til tvangssterilisering? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a22l2O/dumme-faar-for-mange-barn

Anonymkode: 54f22...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

intelligens og IQ er 2 helt forskjellige ting. Miljø, kosthold og oppvekst påvirker også både IQ og intelligens. Så ingen unnskyldning for at folk er dumme

Anonymkode: ee2ff...1c9

Jo, de har en unnskyldning om de kommer fra en slekt med mye lav hjernekapasitet. Slett ikke uvanlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om denne "forskningen" kan brukes til noe, dersom man mener at IQ er genetisk betinget, så bør alle som tenker å formere seg gjennomgå en IQ-test før de får lov å føre idiotgenene sine videre. Ja, til tvangssterilisering? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a22l2O/dumme-faar-for-mange-barn

Anonymkode: 54f22...2f6

Helt enig med forsker Helmuth Nyborg her. Dette problemet vil bare forverre seg om det ikke skjer en holdningsendring i befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (12 minutter siden):

Jo, men kom til poenget da.

For SPLC vil all forskning på raser og raseforskjeller som ikke bekrefter deres verdensbilde (raser finnes ikke, biologiske forskjeller på raser finnes ikke, etc) være ond pseudovitenskap. Jeg kjøper ikke det synet.

Helt greit å mene at Murray tar feil. Mange forskere tar feil, hele tiden. Dårlig metodikk, bias, utilstrekkelig kontroll for variabler, skjevt utvalg av data. Selvfølgelig kan dette gjelde Murrays forskning også. Men det gjør han ikke til et dårlig menneske av den grunn. Snarere respekterer jeg ham for å tørre å stå opp for et upopulært syn, og risikere sitt renommé i en stadig mer politisert akademisk verden.

Denne tråden handler om sammenhengen mellom genetisk og IQ, ikke om raser. Man kan fint være uenig med Murray og samtidig støtte en genetisk basis for IQ.

Men når du bygger ditt argument basert på en kort studie og du trekker konklusjoner som heller i retning av Charles Murrays "forskning" som er så full av hull og feil at jeg ikke skjønner hvorfor vi har denne diskusjonen i utgangspunktet.
Her har du en kort video som forklarer hva som er problemet med det vi kaller en IQ test, start der, så skjønner du hvorfor alt dette med IQ forskjeller til syvende og sist er dårlig skjult rasisme.
Fake link between race and intelligence

Her kan du lese om The Pioneer-fund så skjønner du hvem som betaler for denne "forskningen" 

Endret av K.B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 minutt siden):

Men når du bygger ditt argument basert på en kort studie og du trekker konklusjoner som heller i retning av Charles Murrays "forskning" som er så full av hull og feil at jeg ikke skjønner hvorfor vi har denne diskusjonen i utgangspunktet.
Her har du en kort video som forklarer hva som er problemet med det vi kaller en IQ test, start der, så skjønner du hvorfor alt dette med IQ forskjeller til syvende og sist er dårlig skjult rasisme.
Fake link between race and intelligence

Mener du seriøst at all intelligensforskning bunner i rasisme?

Hva med IQ-forskjeller mellom ulike hvite mennesker da? Ulike yrkesgrupper? Ulike familier? Er dette også «rasisme»?

Dette forskningsfeltet (psykometri) er godt over 100 år gammelt. Flynn-effekten og endring i IQ over tid er godt dokumentert:

https://psykologisk.no/sp/2018/08/e6/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om denne "forskningen" kan brukes til noe, dersom man mener at IQ er genetisk betinget, så bør alle som tenker å formere seg gjennomgå en IQ-test før de får lov å føre idiotgenene sine videre. Ja, til tvangssterilisering? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a22l2O/dumme-faar-for-mange-barn

Anonymkode: 54f22...2f6

Dette problemet er alvorlig:

https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/00/06/04/specials/herrnstein-bell.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (10 minutter siden):

Men når du bygger ditt argument basert på en kort studie og du trekker konklusjoner som heller i retning av Charles Murrays "forskning" som er så full av hull og feil at jeg ikke skjønner hvorfor vi har denne diskusjonen i utgangspunktet.
Her har du en kort video som forklarer hva som er problemet med det vi kaller en IQ test, start der, så skjønner du hvorfor alt dette med IQ forskjeller til syvende og sist er dårlig skjult rasisme.
Fake link between race and intelligence

Her kan du lese om The Pioneer-fund så skjønner du hvem som betaler for denne "forskningen" 

Dette forskningsfeltet er viktig, og ditt forsøk på diskreditering av The Pioneer Fund og intelligensforskning i sin alminnelighet bidrar i liten grad til det. 

Jeg er ikke Charles Murray og har ikke behov for å forsvare hans forskning. Men jeg vil påpeke faren ved å ignorere den genetiske basisen for intelligens og risikoen for en dysgenisk utvikling i samfunnet. Rase er et perifert spørsmål her.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (Akkurat nå):

Mener du seriøst at all intelligensforskning bunner i rasisme?

Hva med IQ-forskjeller mellom ulike hvite mennesker da? Ulike yrkesgrupper? Ulike familier? Er dette også «rasisme»?

Dette forskningsfeltet (psykometri) er godt over 100 år gammelt. Flynn-effekten og endring i IQ over tid er godt dokumentert:

https://psykologisk.no/sp/2018/08/e6/

 

 

Ikke stråmann meg på den måten, selvfølgelig mener jeg IQ er et spekter, gjennomsnittet er rundt 100. 3/4 av befolkningen ligger mellom 70-120. 
Men at hudfargen din har noe med IQen din er tull. 
At det er en liten prosent som scorer over 120 og enda færre som scorer over 140, at det har generelt noe å si for hva slags jobb de har, hvor mye de tjener, som igjen påvirker helse, levealder osv. Flynn effekten er et klart bevis på at omstendighetene øker gjennomsnittet, I så måte så er det et bevis på at IQ absolutt ikke bare er genetisk.
Du kan lese litt om Flynn effekten her: Flynn effect
Kan jeg spørre hvorfor du synes dette er så interessant og hva du ønsker å få frem med denne diskusjonen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (5 minutter siden):

Dette forskningsfeltet er viktig, og ditt forsøk på diskreditering av The Pioneer Fund og intelligensforskning i sin alminnelighet bidrar i liten grad til det. 

Jeg er ikke Charles Murray og har ikke behov for å forsvare hans forskning. Men jeg vil påpeke faren ved å ignorere den genetiske basisen for intelligens og risikoen for en dysgenisk utvikling i samfunnet. Rase er et perifert spørsmål her.
 

The Pioneer-fund har vel diskreditert seg selv, klarer vi ikke å enes om det, så er du en totalt useriøs person og denne diskusjonen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

Ikke stråmann meg på den måten, selvfølgelig mener jeg IQ er et spekter, gjennomsnittet er rundt 100. 3/4 av befolkningen ligger mellom 70-120. 
Men at hudfargen din har noe med IQen din er tull. 
At det er en liten prosent som scorer over 120 og enda færre som scorer over 140, at det har generelt noe å si for hva slags jobb de har, hvor mye de tjener, som igjen påvirker helse, levealder osv. Flynn effekten er et klart bevis på at omstendighetene øker gjennomsnittet, I så måte så er det et bevis på at IQ absolutt ikke bare er genetisk.
Du kan lese litt om Flynn effekten her: Flynn effect
Kan jeg spørre hvorfor du synes dette er så interessant og hva du ønsker å få frem med denne diskusjonen? 

Jeg synes det er for tidlig å avvise sammenhenger mellom etnisitet og IQ. Forskningen spriker. Men det er ikke hva som opptar Mega

Det jeg synes er viktig, er den langsiktige IQ-utviklingen. Den påvirkes av utdanningsnivå, kosthold, miljøgifter samt eugenisk og dysgenisk seleksjon i partnervalg og antall barn. Lenge har IQ økt som følge av bedrer utdanning og kosthold, men nå flater den ut og ser ut til å reverseres i mange industriland. Det er svært bekymringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (1 minutt siden):

The Pioneer-fund har vel diskreditert seg selv, klarer vi ikke å enes om det, så er du en totalt useriøs person og denne diskusjonen er over.

Du avskriver meg som useriøs, men er knapt villig til noen ordentlig samtale om disse kompliserte spørsmålene. Hva har du bidratt med i tråden, annet enn fordømmelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (8 minutter siden):

Ikke stråmann meg på den måten, selvfølgelig mener jeg IQ er et spekter, gjennomsnittet er rundt 100. 3/4 av befolkningen ligger mellom 70-120. 
Men at hudfargen din har noe med IQen din er tull. 
At det er en liten prosent som scorer over 120 og enda færre som scorer over 140, at det har generelt noe å si for hva slags jobb de har, hvor mye de tjener, som igjen påvirker helse, levealder osv. Flynn effekten er et klart bevis på at omstendighetene øker gjennomsnittet, I så måte så er det et bevis på at IQ absolutt ikke bare er genetisk.
Du kan lese litt om Flynn effekten her: Flynn effect
Kan jeg spørre hvorfor du synes dette er så interessant og hva du ønsker å få frem med denne diskusjonen? 

Hvis du hadde vært mer lyttende og nysgjerrig, og mindre dømmende, ville jeg anbefalt den norske filosofen Ole Martin Moens betraktninger over sammenhengen mellom intelligens og et godt samfunn, og hvilke mekanismer som kunne fremme god intelligens:

http://www.olemartinmoen.com/wp-content/uploads/BrightNewWorld.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lampe1 skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er for tidlig å avvise sammenhenger mellom etnisitet og IQ. Forskningen spriker. Men det er ikke hva som opptar Mega

Det jeg synes er viktig, er den langsiktige IQ-utviklingen. Den påvirkes av utdanningsnivå, kosthold, miljøgifter samt eugenisk og dysgenisk seleksjon i partnervalg og antall barn. Lenge har IQ økt som følge av bedrer utdanning og kosthold, men nå flater den ut og ser ut til å reverseres i mange industriland. Det er svært bekymringsverdig.

Ja, men det er da åpenbare samfunnsmessige forklaringer på hvorfor vi ikke ser samme veksten som før. Når vi har en politikk som sakte, men sikkert beveger seg i retning av oligarki, så betyr det at arbeiderklassen og fattigdom faktisk øker, fordi vi har politikere som er i lomma på borgerskapet. Hvis all tiden din går til å holde hodet over vannet, så har du ikke tid til å lese bøker, følge med på nyhetene eller få barna dine inn i meningsfulle aktiviteter, følge med på deres undervisning osv. 
Se på tilstanden i USA nå, der ser du akkurat hvor ille det kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (4 minutter siden):

Hvis du hadde vært mer lyttende og nysgjerrig, og mindre dømmende, ville jeg anbefalt den norske filosofen Ole Martin Moens betraktninger over sammenhengen mellom intelligens og et godt samfunn, og hvilke mekanismer som kunne fremme god intelligens:

http://www.olemartinmoen.com/wp-content/uploads/BrightNewWorld.pdf

Jeg kan lese det en annen dag, men Mens kobling til CIVITA beviser jo nettopp det at mange av disse folka ikke er objektive forskere, men har en agenda de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (På 12.9.2021 den 18.40):

 

Hvis du er så intelligent så vet du sikkert at rase er helt uvesentlig. De såkalte "rasene" er konstruerte kategorier som ikke reflekteres i DNA. Dette er informasjon rett fra AAAS, funnet ved analyse av DNA etter human genome project etc.

Rase eksisterer ikke. Det kartet du har er trolig eldre enn denne informasjonen. I tillegg er forholdene i afrika grunnet i historsk urettferdighet, et øknomisk system for ubytting skapt ved hjelp av militær overlegenhet.

Rase kan identifiseres av kunstig intelligens ved hjelp røntgenbilder av skjelettet og de som laget programmet skjønner ikke hvordan. 
 

Kanskje det ikke synes i dna men det synes godt på skjelettet. 

Anonymkode: 42022...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

K.B. skrev (4 minutter siden):

Ja, men det er da åpenbare samfunnsmessige forklaringer på hvorfor vi ikke ser samme veksten som før. Når vi har en politikk som sakte, men sikkert beveger seg i retning av oligarki, så betyr det at arbeiderklassen og fattigdom faktisk øker, fordi vi har politikere som er i lomma på borgerskapet. Hvis all tiden din går til å holde hodet over vannet, så har du ikke tid til å lese bøker, følge med på nyhetene eller få barna dine inn i meningsfulle aktiviteter, følge med på deres undervisning osv. 
Se på tilstanden i USA nå, der ser du akkurat hvor ille det kan bli.

Jeg er helt enig i at den samfunnsutviklingen du beskriver, er veldig negativ og skyldes en overdreven liberalisme og derav kapitalisme ute av kontroll. Vi har samme fenomen i Norge, om enn ikke like mye som i USA.

Jeg har selv jobbet med forskning på miljøgifter og oppdrettslaks, og vet derfor at situasjonen er langt verre enn folk er klar over. Både vill fisk og oppdrettsfisk er svært kontaminert, og når mødre ammer sine barn, overfører de mye av sine akkumulerte miljøgifter til barnet som da risikerer svekket hjerneutvikling. En svært dyster utvikling.

Konsentrasjonen av kvikksølv i havet øker jevnt og trutt, selv med EUs forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (14 minutter siden):

Du avskriver meg som useriøs, men er knapt villig til noen ordentlig samtale om disse kompliserte spørsmålene. Hva har du bidratt med i tråden, annet enn fordømmelse?

Men du er enig i at The Pioneer Fund er en gjeng med rasister og nynazister? 
La oss få det unna først..
Hva jeg har bidratt med, er opp til andre å mene noe om, jeg bare påpeker at denne debatten ikke er så interessant som du vil ha det til og at mye av støyen vi kan se på nettet om dette er basert på "forskning" fra folk som har en klart rasistisk agenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rase kan identifiseres av kunstig intelligens ved hjelp røntgenbilder av skjelettet og de som laget programmet skjønner ikke hvordan. 
 

Kanskje det ikke synes i dna men det synes godt på skjelettet. 

Anonymkode: 42022...703

Noen typer klassifisering er lettere å se fenotypisk enn genotypisk. Men det er mulig å finne etnisk opprinnelse ved bruk av riktige genetiske markører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig i at den samfunnsutviklingen du beskriver, er veldig negativ og skyldes en overdreven liberalisme og derav kapitalisme ute av kontroll. Vi har samme fenomen i Norge, om enn ikke like mye som i USA.

Jeg har selv jobbet med forskning på miljøgifter og oppdrettslaks, og vet derfor at situasjonen er langt verre enn folk er klar over. Både vill fisk og oppdrettsfisk er svært kontaminert, og når mødre ammer sine barn, overfører de mye av sine akkumulerte miljøgifter til barnet som da risikerer svekket hjerneutvikling. En svært dyster utvikling.

Konsentrasjonen av kvikksølv i havet øker jevnt og trutt, selv med EUs forbud.

Ikke glem xeno-estrogens i plastikk som senker menns testosteron. 

Anonymkode: 42022...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...