Gå til innhold

Da er det klart: IQ er utelukkende genetisk betinget.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lampe1 skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke vilkårlig. Tromsøværinger og bergensere stammer ikke fra ulike hominider, eventuelle genetiske forskjeller må være oppstått siden istiden (10 000 år siden). Med tanke på mobiliteten innad i Norge er disse antagelig så små at de vil kreve svært spesifikk genetisk analyse for å finne, ned på slektsnivå.

Det er jo det som er poenget. Kategorien din er både vilkårlig i tid og rom. På DNA nivå er den nesten ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lampe1 skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker å illustrere et evolusjonært poeng, at overgangen mellom arter, underarter og populasjoner er flytende. Det tar svært lang tid før en adskilt populasjon blir en ny art, det har ikke skjedd med de ulike menneskerasene. Asia og Europa har aldri vært hermetisk adskilt, for eksempel, derfor blir aldri kinesere til en helt ny art.

Intill en gruppe av mennesker blir isolert på en annen planet i lengre tid, så er dette bare teori. Ingen menneskegruppe på jorden kommer til å være genetisk isolert på den måten du snakker om, så sant vi ikke får en slags katastrofe som setter utviklingen tilbake.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (7 minutter siden):

Det er jo det som er poenget. Kategorien din er både vilkårlig i tid og rom. På DNA nivå er den nesten ikke-eksisterende.

Dette stemmer ikke. Det er lett å finne folks etniske opprinnelse med DNA-analyse, politiet gjør det ofte.

Dessuten er det snakk om lange evolusjonære løp her. Kinesiske forskere har nylig funnet mange spennende nye fossiler som kaster mer lys over dette:

https://www.scientificamerican.com/article/how-china-is-rewriting-the-book-on-human-origins/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2021 at 7:07 PM, Michaelhe said:

Hele test-sitausjonen i afrika er umulig. Hvis du vet hvordan situasjonen er i deler av afrika, så skjønner du at snakk om IQ test blir absurd.

I NIgeria har de tre typer mennesker med ulik verdi. Du har en rik overklasse som er registrert med NIN  (personnummer) hos staten. Så har du en lavere middelklasse, kan ha noe utdanning (lærere tjener ikke nok til å leve av), disse har ofte lokale ID kort. Så har du en svær gruppe av mennesker utenfor ethvert system, ikke registert noe sted. Du har ingen offentlig bibliotek, ikke noe støtte for trygd eller medisinsk behandling, eller høyere utdanning. Du har en ledighet på rundt 50%.

Skal du møte opp i slummen med disse IQ testene? Hva slags segment i vesten vil du bruke som kontrollgruppe?

I tillegg kommer det faktum at det bildet man har av afrika og kontinentets historie ikke stemmer. Afrika er sammensatt. De har intellektuelle som Zera Yacoub. De har svære glemte imperier med digre bilbliotek, Songhai imperiet, Timbuktu etc. Zera Yacoub er den vi ser i dag, men han kunne ikke ha eksistert alene. Det er altså et helt system av akademikere rundt ham som har blitt begravet med tiden.

Den rikeste mannen som noensinen har levd var en afrilkaner: Mansa Musa.

 

Takk Michaelhe. Du bekrefter det jeg selv har mistenkt. Har undret over rapportert lav IQ fra afrika, mye så lavt at de går under "imbesil" i gammel medisinsk fagspråk? 

Har selv tenkt at hva kan en/ei stakkar vise til på IQ test med svært dårlige levekår, traume, osv. 

Kanskje trådstarter lærer noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (7 minutter siden):

Intill en gruppe av mennesker blir isolert på en annen planet i lengre tid, så er dette bare teori. Ingen menneskegruppe på jorden kommer til å være genetisk isolert på den måten du snakker om, så sant vi ikke får en slags katastrofe som setter utviklingen tilbake.

Det har eksistert mange ulike menneskearter og mange ulike arter menneskeaper før det. Dette er ikke bare teori.

I århundrene foran oss vil mennesker kolonisere Månen, Mars, asteroider og etterhvert andre kloder. Disse populasjonene vil etterhvert endres og tilpasses lokale forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ntrane skrev (2 minutter siden):

Takk Michaelhe. Du bekrefter det jeg selv har mistenkt. Har undret over rapportert lav IQ fra afrika, mye så lavt at de går under "imbesil" i gammel medisinsk fagspråk? 

Har selv tenkt at hva kan en/ei stakkar vise til på IQ test med svært dårlige levekår, traume, osv. 

Kanskje trådstarter lærer noe her.

Problemet med IQ-sammenligninger på tvers av svært ulike samfunn og kulturer er at man ikke kan kontrollere for ulikheter i utdanning, oppvekst, kosthold, kultur etc.

IQ-tester fungerer bedre innad i et land med likere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ntrane skrev (11 minutter siden):

Takk Michaelhe. Du bekrefter det jeg selv har mistenkt. Har undret over rapportert lav IQ fra afrika, mye så lavt at de går under "imbesil" i gammel medisinsk fagspråk? 

Har selv tenkt at hva kan en/ei stakkar vise til på IQ test med svært dårlige levekår, traume, osv. 

Kanskje trådstarter lærer noe her.

Vi har ingen tilsvarende gruppe i norge som vi kan bruke som kontrollgruppe. Sammenligningen blir derfor helt meningsløs. La oss ta et tankeeksperiment. La oss si at en gruppe på 10 millioner av en uspesfisert etnisk gruppe i afrika fikk uomstvistelig påvist at de i gjennomsnitt hadde 2 poeng lavere IQ enn den gjennomsnittlige nordmann. Ville det spille noen rolle for noe som helst?

Nei.

I tillegg kommer det faktum at de antagelig på tross av dette ville ha betraktelig høyere gjennomsnittelig  IQ enn de såkalte rase-tilhengerne.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (5 minutter siden):

Vi har ingen tilsvarende gruppe i norge som vi kan bruke som kontrollgruppe. Sammenligningen blir derfor helt meningsløs. La oss ta et tanke eksperiment. La oss si at en gruppe på 10 millioner av en uspesfisert etnisk gruppe i afrika fikk uomstvistelig påvist at de i gjennomsnitt hadde 2 poeng lavere IQ enn den gjennomsnittlige nordmann. Ville det spille noen rolle for noe som helst?

Nei.

I tillegg kommer det faktum at de antagelig på tross av dette ville ha betraktelig høyere gjennomsnittelig  IQ enn de såkalte rase-tilhengerne.

Det er grunn til å tro at IQ spiller en rolle i samfunnsutviklingen, og kan svekke Afrikas utviklingspotensiale. Men dette vil fremtiden vise. Det trengs mer forskning.

Jeg tror nok forskere som jobber med rase har langt større IQ enn flertallet av både svarte og hvite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (Akkurat nå):

Det er grunn til å tro at IQ spiller en rolle i samfunnsutviklingen, og kan svekke Afrikas utviklingspotensiale. Men dette vil fremtiden vise. Det trengs mer forskning.

Jeg tror nok forskere som jobber med rase har langt større IQ enn flertallet av både svarte og hvite. 

IQ er irrelevant. Folk har sex med hvem de vil, og slik vil det alltid være, om ikke noen (du?) skal bestemme hvem som skal formere seg med hvem? Det trengs ingen forskning på dette fordi det ikke har noen praktisk betydning.  Tvert imot har det bare negative virkninger.

Det er imidlertid en faktor som påvirker samfunnsutviklingen som sjelden blir nevnt, og det er temperatur. Det lettere å jobbe i mildere klima. Dette er faktisk bevist, tror jeg? Men om en hvit mann da flyttet til Nigeria, ville han antagelig være verre stilt enn lokalbefolkingen, som er tilpasset temperaturen. Trolig ville han sitte som så mange nordmenn i Spania, halvfull i en eller annen skygge med et glass kald drikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2021 den 18.53):

Hvordan i alle dager har "historisk urettferdighet" ført til lav intelligens i afrikanske land?.

For øvrig så er de områdene med lavest intelligens områder som knapt har vært i kontakt med hvite europeere, hvite mennesker har overhodet ikke hatt noen innflytelse.

Menneskets utvandring fra Afrika spiller en stor rolle i dette, de menneskene som vandret ut og etterkommerne måte bruke hjernen for å overleve og tilpasse seg nye miljøer.  De som ble igjen i Afrika og etterkommerne der har levd på samme måten i generasjon etter generasjon. 

Anonymkode: 9c9d1...b85

Det er mulig det har vært en seleksjon over tid her. En faktor kan være at man langt mot nord må planlegge langt frem i tid, da man må skaffe mat og ressurser for å overleve vinteren. De som ikke forstod eller maktet det, risikerte å fryse eller sulte ihjel. Dette kan ha selektert bort en del lav-IQ-individer blant de som innvandret til Nord-Europa. Det kan ha vært lignende effekter blant de som vandret helt til nord-Kina og Mongolia, da disse landene også har tøffe klimatiske forhold.

Det trengs mer forskning. Men uansett er den aller største forskjellen i intelligens, innad i hvert land og hver etnisk gruppe, ikke mellom dem.

Man behøver jo bare å besøke sin lokale Rema-butikk for å se på medarbeiderne der, de er ofte blant de som har kommet kortest sånn evolusjonært sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (6 minutter siden):

IQ er irrelevant. Folk har sex med hvem de vil, og slik vil det alltid være, om ikke noen (du?) skal bestemme hvem som skal formere seg med hvem? Det trengs ingen forskning på dette fordi det ikke har noen praktisk betydning.  Tvert imot har det bare negative virkninger.

Det er imidlertid en faktor som påvirker samfunnsutviklingen som sjelden blir nevnt, og det er temperatur. Det lettere å jobbe i mildere klima. Dette er faktisk bevist, tror jeg? Men om en hvit mann da flyttet til Nigeria, ville han antagelig være verre stilt enn lokalbefolkingen, som er tilpasset temperaturen. Trolig ville han sitte som så mange nordmenn i Spania, halvfull i en eller annen skygge med et glass kald drikke.

 

Folk kan jo frivillig ta ansvarlige valg om å formere seg med høy-IQ-individer, og unngå lav-IQ (og ta moralske valg om ikke å få barn om de selv har utpreget lav IQ). Akkurat som man kan ta moralske valg om å vaksinere seg eller ta utdanning, eller ikke fly på grunn av klimaet. All positiv endring må ikke tvinges frem.

Jeg mener IQ-forskning er viktig for å kunne forbedre kommende generasjoner og slik skape et bedre samfunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (9 minutter siden):

IQ er irrelevant. Folk har sex med hvem de vil, og slik vil det alltid være, om ikke noen (du?) skal bestemme hvem som skal formere seg med hvem? Det trengs ingen forskning på dette fordi det ikke har noen praktisk betydning.  Tvert imot har det bare negative virkninger.

Det er imidlertid en faktor som påvirker samfunnsutviklingen som sjelden blir nevnt, og det er temperatur. Det lettere å jobbe i mildere klima. Dette er faktisk bevist, tror jeg? Men om en hvit mann da flyttet til Nigeria, ville han antagelig være verre stilt enn lokalbefolkingen, som er tilpasset temperaturen. Trolig ville han sitte som så mange nordmenn i Spania, halvfull i en eller annen skygge med et glass kald drikke.

 

Det er lettere å skaffe seg aircondition enn en førsteklasses hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (15 minutter siden):

Det er lettere å skaffe seg aircondition enn en førsteklasses hjerne.

Det er mange i verden med høy IQ som aldri får gjort noe som helst av betydning. Og så er det andre med vanlig IQ som gjør ting som er helst fantastiske. La meg sitere Woody Allen (om det fortsatt er lov):

"80% of work is simply showing up".

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (5 minutter siden):

Det er mange i verden med høy IQ som aldri får gjort noe som helst av betydning. Og så er det andre med vanlig IQ som gjør ting som er helst fantastiske. La meg sitere Woody Allen (om det fortsatt er lov):

"80% of work is simply showing up".

Det er mye sannhet i Woody Aliens uttalelse.

Dog mener jeg en høy intelligens har egenverdi. Albert Einstein hadde levd et bedre liv enn mange andre om så han jobbet som gartner hele livet. For han ville sugd opp kunnskap, reflektert og tenkt dype tanker. Altså stikk motsatt folk flest.

Livet handler ikke bare om prestasjoner. Hvem man er, er viktigere enn hva man utretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (1 time siden):

Det er mye sannhet i Woody Aliens uttalelse.

Dog mener jeg en høy intelligens har egenverdi. Albert Einstein hadde levd et bedre liv enn mange andre om så han jobbet som gartner hele livet. For han ville sugd opp kunnskap, reflektert og tenkt dype tanker. Altså stikk motsatt folk flest.

Livet handler ikke bare om prestasjoner. Hvem man er, er viktigere enn hva man utretter.

Intelligens har veldig lite å si for mitt sexliv. Det er mange ting avgjør hvem som blir sammen med hvem, de fleste har null med intelligens å gjøre og resten er stort sett tilfeldigheter. De vesentlige i livet er ikke monumenter over hvor smarte vi har vært, det vesentlige er at du har det bra og føler at du gjør noe meningsfullt. Akademikere motivert av status er nesten null verdt etter min mening. Man drives av interesse, ikke annet vås.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (1 time siden):

Det er mye sannhet i Woody Aliens uttalelse.

Dog mener jeg en høy intelligens har egenverdi. Albert Einstein hadde levd et bedre liv enn mange andre om så han jobbet som gartner hele livet. For han ville sugd opp kunnskap, reflektert og tenkt dype tanker. Altså stikk motsatt folk flest.

Livet handler ikke bare om prestasjoner. Hvem man er, er viktigere enn hva man utretter.

Enig med det du sier. Jeg kan fortelle deg en morsom historie om dette. For en del år tilbake fikk jeg en ide til en tegneseriemanus. Jeg rotet fryktelig med det, men fikk det ferdig. Så oppdaget jeg at det kostet en formue å leie inn en tegner. Jeg kjenner noen som er flink å lese, men de bodde alle i ulike land, Jeg skrev det derfor om til et hørespill for 4 stemmer bestående av monologer, som hver av dem leste inn og jeg redigerte sammen. Til slutt fikk jeg det ferdig, og lagt det ut på bloggen min, og på facebook.

https://historyradio.org/2018/12/30/listen-to-our-new-original-radio-play/

Det første som hendte var at jeg fikk en melding fra en mann som sa han var "an award-winning radio play producer". Javel sa jeg? Så la han til at han ikke trodde jeg kom til å vinne noen priser. Priser, sa jeg? Det hadde jeg ikke en gang tenkt på? Jeg synes det var gøy å lage det. Det var noe av det morsomste jeg har laget. Men mannen gjentok dette så mange ganger at jeg måtte sperre ham ute fra facebook.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Michaelhe skrev (28 minutter siden):

Intelligens har veldig lite å si for mitt sexliv. Det er mange ting avgjør hvem som blir sammen med hvem, de fleste har null med intelligens å gjøre og resten er stort sett tilfeldigheter. De vesentlige i livet er ikke monumenter over hvor smarte vi har vært, det vesentlige er at du har det bra og føler at du gjør noe meningsfullt. Akademikere motivert av status er nesten null verdt etter min mening. Man drives av interesse, ikke annet vås.

Folk har fundamentalt ulike verdier i livet.

For meg har kunnskap og nysgjerrighet stor egenverdi. Jeg ønsker ikke å ha sex med noen jeg anser som mindre intelligent. Jeg stiller krav til meg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (7 minutter siden):

Folk har fundamentalt ulike verdier i livet.

For meg har kunnskap og nysgjerrighet stor egenverdi. Jeg ønsker ikke å ha sex med noen jeg anser som mindre intelligent. Jeg stiller krav til meg selv og andre.

Jeg vet ikke hvem du er. Men gitt at du er en heterofil mann, hva gjør den dagen supermodellen med de digre brystene og det primitive sinnet kler av seg rett forran deg?

Det er sjelden noen screening prossess. Man tar ofte det man får i et øyeblikk hvor man føler seg kåt eller ensom.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke hvem du er. Men gitt at du er en heterofil mann, hva gjør den dagen supermodellen med de digre brystene og det primitive sinnet kler av seg rett forran deg?

Det er sjelden noen screening prossess. Man tar ofte det man får i et øyeblikk hvor man føler seg kåt eller ensom.

Det stemmer at jeg er en heterofil mann. Men slike damer har jeg aldri søkt og ville aldri fått. Hva skulle vi snakket om på en date, mener du?

One Night Stands er trist og primitivt, ikke noe for meg. Da er det bedre å være ensom.

Man må jo søke en dypere sjelelig forbindelse, ellers har det jo ingen hensikt overhodet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (6 minutter siden):

Det stemmer at jeg er en heterofil mann. Men slike damer har jeg aldri søkt og ville aldri fått. Hva skulle vi snakket om på en date, mener du?

One Night Stands er trist og primitivt, ikke noe for meg. Da er det bedre å være ensom.

Man må jo søke en dypere sjelelig forbindelse, ellers har det jo ingen hensikt overhodet.

 

Hvis du mener det er bedre å være ensom, da har du kanskje egentlig aldri vært skikkelig ensom? Men det klart hvis du klarer det du sier, så for all del. Men da er bedre enn meg, og sikkert mange andre også. Noen har kanskje hatt så mange ONS at de er lei? Du har rett i at det er en forbigående glede. Ikke lenge etterpå er man tilbake der man var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...