Gå til innhold

Da er det klart: IQ er utelukkende genetisk betinget.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Michaelhe skrev (1 minutt siden):

Hvis du mener det er bedre å være ensom, da har du kanskje egentlig aldri vært skikkelig ensom? Men det klart hvis du klarer det du sier, så for all del. Men da er bedre enn meg, og sikkert mange andre også. Noen har kanskje hatt så mange ONS at de er lei? Du har rett i at det er en forbigående glede. Ikke lenge etterpå er man tilbake der man var.

Jeg har hatt én slik. Triste greier, og ingenting jeg hverken minnes eller ønsker å gjenta.

Ikke vært skikkelig ensom? Vel, jeg har hatt lange perioder av livet som var skikkelig ensomme, og også triste. Men ONS slo meg aldri som noen løsning.

Poenget mitt er mest at seksualitet hører hjemme i en relasjon, underordnet det åndelige ved at to mennesker føler en dyp forbindelse. Det har også en moralsk, biologisk og genetisk side - bidra til å opprettholde og helst forbedre neste generasjon. Kanskje det bare er jeg som er superkonservativ og ikke passer inn i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lampe1 skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt én slik. Triste greier, og ingenting jeg hverken minnes eller ønsker å gjenta.

Ikke vært skikkelig ensom? Vel, jeg har hatt lange perioder av livet som var skikkelig ensomme, og også triste. Men ONS slo meg aldri som noen løsning.

Poenget mitt er mest at seksualitet hører hjemme i en relasjon, underordnet det åndelige ved at to mennesker føler en dyp forbindelse. Det har også en moralsk, biologisk og genetisk side - bidra til å opprettholde og helst forbedre neste generasjon. Kanskje det bare er jeg som er superkonservativ og ikke passer inn i vår tid.

Jeg skal ikke si at du tar feil. Hvis det passer for deg, så gjør det det. Men jeg kan si hva jeg hadde følt om jeg hadde gjort det du praktiserer. Jeg hadde følt det som om jeg selv la hindre for min egen opplevelse av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Jeg skal ikke si at du tar feil. Hvis det passer for deg, så gjør det det. Men jeg kan si hva jeg hadde følt om jeg hadde gjort det du praktiserer. Jeg hadde følt det som om jeg selv la hindre for min egen opplevelse av livet.

Men handler ikke livet også om å forme seg selv etter sitt eget ideal? Heller enn å la seg forme utelukkende av egen natur, samfunnets forventninger og hva som er gjengs oppførsel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (Akkurat nå):

Men handler ikke livet også om å forme seg selv etter sitt eget ideal? Heller enn å la seg forme utelukkende av egen natur, samfunnets forventninger og hva som er gjengs oppførsel?

 

Ja, alle må gjøre det som passer for dem. Ofte tar man feil om hva man tror passer for seg selv, men det er bare vi selv som kan vite det. Når du sier at dette er rett for deg, så tror jeg deg. Men det er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (2 minutter siden):

Ja, alle må gjøre det som passer for dem. Ofte tar man feil om hva man tror passer for seg selv, men det er bare vi selv som kan vite det. Når du sier at dette er rett for deg, så tror jeg deg. Men det er ikke noe for meg.

Det er jo helt i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (5 timer siden):

Det er viktig for å forstå seg selv, andre mennesker og samfunnet.

Alle kan observere lav-IQ og høy-IQ rundt seg, men det interessante er jo utviklingen av det, dynamikken.

Jeg har tatt IQ test (hos nevropsykolog og ikke på et random nettsted) og har høyere IQ enn gjennomsnittet, og det overrasket til og med meg! Og jeg tror ikke jeg er den eneste som går rundt og virker dummere enn jeg er 😅

 

Anonymkode: ef396...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tatt IQ test (hos nevropsykolog og ikke på et random nettsted) og har høyere IQ enn gjennomsnittet, og det overrasket til og med meg! Og jeg tror ikke jeg er den eneste som går rundt og virker dummere enn jeg er 😅

 

Anonymkode: ef396...1d0

Du er nok en skjult diamant av intelligens 💎

Heldigvis noen slike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne dritten kommet til Norge også??
Man skulle tro at dette var debunket for lenge siden, da det enkle faktum at du kan forbedre din score ved å øve på IQ tester beviser at det ikke er kun genetisk betinget.
Selvfølgelig har eksterne faktorer en påvirkning. Folk som kjøper Charles Murrays argumentasjon er feige rasister. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (6 minutter siden):

Har denne dritten kommet til Norge også??
Man skulle tro at dette var debunket for lenge siden, da det enkle faktum at du kan forbedre din score ved å øve på IQ tester beviser at det ikke er kun genetisk betinget.
Selvfølgelig har eksterne faktorer en påvirkning. Folk som kjøper Charles Murrays argumentasjon er feige rasister. 
 

Forstår ikke hva dette har med rasisme å gjøre? Jeg vil tro at det finnes mindre intelligente folk spredt rundt i verden? Eller mener du at mennesker fra vår del av verden er mer intelligente? Det ville vel i så fall være rasistisk av deg.

Endret av Mooza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (4 minutter siden):

Har denne dritten kommet til Norge også??
Man skulle tro at dette var debunket for lenge siden, da det enkle faktum at du kan forbedre din score ved å øve på IQ tester beviser at det ikke er kun genetisk betinget.
Selvfølgelig har eksterne faktorer en påvirkning. Folk som kjøper Charles Murrays argumentasjon er feige rasister. 
 

Nå bygger Murrays forskning på et vidt spekter av andre studier. Nå er ikke psykometri (læren om måling av mentale egenskaper) noen eksakt vitenskap, og IQ-tester er som du påpeker ikke et ufeilbarlig verktøy.

Men at det er IQ-forskjeller mellom grupper, er godt dokumentert. Du kan jo ta en vanlig norsk skole, og se de store forskjellene i evner og intelligens mellom elever, allerede på et svært tidlig trinn. 

Intelligens har høy arvelighet:

https://forskning.no/genetikk/foreldre-betyr-noe-i-barns-liv-men-de-gjor-ingen-forskjell/1251291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke hva dette har med rasisme å gjøre? Jeg vil tro at det finnes mindre intelligente folk spredt rundt i verden? Eller mener du at mennesker fra vår del av verden er mer intelligente? Det ville vel i så falk være rasistisk av deg.

Forskjellene i intelligens innad i en gruppe er alltid mye større enn mellom grupper. Det følger logisk av statistiske vurderinger av IQ.

Jeg tror nok IQ-forskjellene mellom ulike samfunnsklasser i Norge er betydelige, også mellom bare etnisk norske. Å redusere denne diskusjonen til en rasediskusjon er fordummende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lampe1 skrev (21 minutter siden):

Du er nok en skjult diamant av intelligens 💎

Heldigvis noen slike!

Skjult er stikkordet her. 

Anonymkode: ef396...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampe1 skrev (6 minutter siden):

Nå bygger Murrays forskning på et vidt spekter av andre studier. Nå er ikke psykometri (læren om måling av mentale egenskaper) noen eksakt vitenskap, og IQ-tester er som du påpeker ikke et ufeilbarlig verktøy.

Men at det er IQ-forskjeller mellom grupper, er godt dokumentert. Du kan jo ta en vanlig norsk skole, og se de store forskjellene i evner og intelligens mellom elever, allerede på et svært tidlig trinn. 

Intelligens har høy arvelighet:

https://forskning.no/genetikk/foreldre-betyr-noe-i-barns-liv-men-de-gjor-ingen-forskjell/1251291

Murrays forskning er kritisert av så og si samtlige eksperter. Gjør et kjapt google søk, så vil du se hvor totalt useriøs Murrays "forskning" var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

K.B. skrev (Akkurat nå):

Murrays forskning er kritisert av så og si samtlige eksperter. Gjør et kjapt google søk, så vil du se hvor totalt useriøs Murrays "forskning" var.

Dette er et kontroversielt felt hvor fagfolk er uenige. Det er mange fagfolk på Murrays side, blant annet professor Plomin jeg referer til.

I forbindelse med den opprinnelige debatten om «The Bell Curve» utga en gruppe akademikere innen beslektede felt fellesuttalelsen «Mainstream Science on Intelligence»:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mainstream_Science_on_Intelligence

Jeg er ingen ekspert på intelligens, så det er sagt. Men indisiene for høy arvelighet for intelligens er sterke, helt uavhengig av Murrays forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor Plomin forklarer godt hvordan samspillet mellom oppvekst og genetikk er. Den du er født som, vil forme hva slags miljø du bygger rundt deg. Og hva slags miljø dine foreldre bygger rundt deg.

Utdrag:

«Plomin er blant annet opptatt av at også mye av det som tolkes som miljøfaktorer i livet vårt, i stor grad er genetisk.

– Jeg fikk høyt blodtrykk her om dagen da jeg leste i en britisk avis. De refererer til en studie som nok en gang slår fast at antallet bøker du har hjemme, har sammenheng med hvordan barna gjør det når de begynner på skolen.

Studien tar for gitt at alt er snakk om miljø.

– Men hvilke foreldre er det som har mange bøker hjemme? Og hvilke barn liker å lese i disse bøkene? Det er her genetikken kommer inn, sier han. Miljøet er ikke noe som bare skjer med oss. Vi sorterer og lager et miljø som passer til vår egen genetikk.«

 

Kilde: https://forskning.no/genetikk/foreldre-betyr-noe-i-barns-liv-men-de-gjor-ingen-forskjell/1251291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (1 time siden):

At intelligens er arvelig vet nok de fleste. Men at man i størst grad arver sin mors intelligens, er kanskje mer ukjent?

https://veientilhelse.no/forskning-intelligens-arves-fra-moren/

Så da er det kanskje ikke så smart å finne seg en "blond" kone. 

Vet ikke om jeg tar laboratorietester på mus som noe godt bevis. IQ og gener er ekstremt komplisert og vi har på langt nær noen god oversikt.

 

Hvis det virkelig var tilfellet at IQ i hovedsak er arvet fra mor og ikke far så ville det vært veldig enkelt å bevise ved ren empiri, ikke jalla forskning på mus.

Anonymkode: 0a577...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...