Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2022


Lianne

Anbefalte innlegg

Hadde OUL i uka som var, var da 19+3. Fikk se lillesøster i magen og alt stod bra til ❤ termin flyttet en dag, fra 11. til 10.mai 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av dere som har hatt OUL uten partner nå i disse tider? Sjekker stadig hjemmesidene til sykehuset vi skal på, og håååper partner får være med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlåSwix skrev (2 timer siden):

Mange av dere som har hatt OUL uten partner nå i disse tider? Sjekker stadig hjemmesidene til sykehuset vi skal på, og håååper partner får være med..

Jeg ringte dagen før for å forhøre meg, da det i innkallingen stod at det kun var tillatt med ledsager dersom det var nødvendig. Fikk da beskjed om at far var hjertelig velkommen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlåSwix skrev (7 timer siden):

Mange av dere som har hatt OUL uten partner nå i disse tider? Sjekker stadig hjemmesidene til sykehuset vi skal på, og håååper partner får være med..

Vi var på OUL på st. Olavs lillejuleaften, og partner var velkommen som vanlig. Begge måtte være friske og ha på munnbind.

Jeg må tilbake om to uker, for det var vanskelig å fastsette termin. Da drar jeg uten veileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, BlåSwix said:

Mange av dere som har hatt OUL uten partner nå i disse tider? Sjekker stadig hjemmesidene til sykehuset vi skal på, og håååper partner får være med..

Jeg var heldig - egentlig var det sånn at de akkurat hadde endret så partner ikke fikk være med når jeg var der, men i og med at det sto i innkallingen at han fikk bli med, og at han faktisk var der og ventet utenfor, fikk han lov å komme inn så lenge han gikk inn bakveien (ikke gjennom venterommet). ❤ 

Skjønner godt at de er forsiktige, da. Det er mye høyere andel uvaksinerte blant gravide enn befolkningen ellers, så det gjelder å beskytte en sårbar pasientgruppe så langt det går når smitten øker. (Vil ikke starte noen vaksinedebatt her, men må si jeg er veldig glad for at jeg rakk å få to doser før jeg ble gravid! 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg har forståelse for at partner ikke nødvendigvis får være med altså, det er bare så kjipt med tanke på at vi er to om dette. Står i innkallingen vår at partner er tillatt. Jeg får nok ringe dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det på ultralyd i går @MissB? 😊 

Håper alle har en fin og fredelig julefeiring og er i god form! 🎄 Jeg sliter fremdeles med bekkenet til og fra men nå har jeg time hos fysioterapeut som spesialiserer seg på gravide og bekken om et par uker, satser på å få gode tips da! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på ultralyd lillejuleaften, og fikk se den lille jenta vår. 

Terminen var det vanskelig å få fastsatt, så jeg må tilbake på nyåret for en ny vurdering. Det var vist for mye avvik mellom de ulike målene. Ikke noe å bekymre seg over, sa hun, men jeg bekymrer meg likevel.

Den rasjonelle delen av meg, samt mannen, sier at det sikkert bare skyldes manglende samarbeid fra lillesøster. Det er ikke lett å måle et hode når jordmor må kjøre proben bak hoftekammen for å se det skikkelig, og lillesøster samtidig veiver med armene og kaster skygger. Det er heller ikke lett å måle lårbein når de spreller som en syklist i spurten på Tour d France.

Den irrasjonelle delen er likevel bekymret. Hva om det er noe galt, hva om lillesøster ikke vokser som hun skal!?

 

Heldigvis ble jeg ferdig med kvalmen for noen uker siden, etter at jeg endelig ba om kvalmestillende medisiner. Nå er jeg bare trøtt, i stedet for å være kvalm. Det er helt fantastisk å ha lyst på mat, spise masse mat, og så bare slite med litt halsbrann! Og så å kunne drikke så mye vann jeg har lyst på, uten å måtte blande i jus og fordele det på små munnfuller! Og så kan jeg pusse tenner!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Twilight Sparkle Her var alt bra på ultralyd! Terminen ble satt til 2. Juni. Litt kjipt å bli satt tilbake fra 29.mai. Men baby kommer når den kommer uansett 😊

Skal følges opp tett videre pga for høy bmi og fikk beskjed om at jeg nok ikke får føde på lokal sykehuset... litt kjedelig for ingen hadde informert meg  og dette før. Og tross høy bmi er jeg frisk, sterk og i god form så føler det litt som å bli plassert i bås. Det positive er vel at babyen blir fulgt godt med på. 

Kjønn ville vi ikke vite, men gud så nysgjerrig man blir når man er der 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin med en gutt 11. mai. Aktiv krabat inni der som styrer på hver dag :) skal tilbake for UL i uke 32 for å se at morkaka har trukket seg oppover da den lå litt nært åpningen. Trekker seg visst tilbake i 98% av tilfellene i følge jordmor. 

Rart å pakke ned jula og tenke på at det er en liten gutt her neste jul ❤️😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@MissB skjønner det er kjipt å plutselig få vite man sannsynligvis må føde på et annet sykehus, osv! Men bra at de passer på dere. Min første lå i seteleie og selv om det var kjipt å plutselig oppgraderes til "risikofødsel" med alt det medførte, så opplevde jeg i alle fall at de fulgte godt med på oss både i ukene før og under fødselen. Selv om jeg visstnok fødte omtrent den travleste uka på året så ble vi tydelig prioritert, og det kjentes betryggende. (Håper riktignok likevel at jenta i magen har vett til å legge seg riktig vei 😆.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter stor pris på oppfølgingen nå, fint å kunne få litt ekstra innsikt i hvordan den lille har det 😊 Så får jeg bare bite i meg den ekstra lange kjøreturen 😅 Selv om det går litt på selvfølelsen at jeg ikke kan som alle andre, men det går seg nok til. 

Hvordan ekstra oppfølging fikk du under fødsel pga risiko? 

Håper din bestemmer seg for å snu seg og feste seg da tiden kommer @Twilight_Sparkle 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MissB Når seteleie først ble oppdaget fikk vi en del ekstra kontroller og samtaler på sykehuset (vendingsforsøk, vekstkontroll, røntgen av bekkenet, samt samtaler om keisersnitt vs. vaginal setefødsel - de var veldig tydelige på at dette var vårt valg). Var også garantert å faktisk få føde der jeg hadde søkt fødeplass, siden det var det sykehuset som har kompetanse på setefødsler i Stockholm (ellers risikerer man å bli sendt til et annet sykehus i høysesongen om det er fullt der man egentlig hadde plass). Skjønner det er kjipt å høre du må til et annet sykehus forresten, og ikke minst rart at dette ikke ble opplyst om tidligere! Det høres jo ut som det bare er rutine, det burde ikke komme sånn plutselig. 

Når fødselen vel var i gang fikk vi komme rett inn for sjekk, og bli på sykehuset til observasjon over natten selv om det viste seg jeg ikke var i aktiv fødsel ennå. De fulgte også nøye med på fødselsforløpet (hadde sånt rie/ctg-belte på magen), fikk epidural med en gang når jeg ba om det, og når det ble tid for å presse var det typ fullt på fødestua med fødselslege, barnelege og flere jordmødre. (Ikke at jeg la videre merke til det, fokuset var et helt annet sted for å si det sånn.) Viste seg at baby hadde fostervann i lungene og trengte pustehjelp de første minuttene, så fint at barnelegen var der allerede. Uansett, fikk inntrykk av at de hadde oversikt og kontroll hele veien, og det var veldig betryggende! 

Denne luringen i magen nå hadde i alle fall hodet ned når vi var på OUL, men hun har jo gooood tid og masse plass til å turne rundt i flere måneder ennå. (Og det gjør hun også! Mye mer aktiv i magen enn det storesøster var, kjennes det som!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heihei alle!

Hvordan er formen deres, og hvor langt er dere på vei nå?🙊 Jeg er etter mine beregninger 17+3, og skal på OUL om bare en uke🥰 Kjenner jeg grugleder meg.. Hadde mareritt her ei natt at beina til babyen hadde sluttet å utvikle seg, av alle ting😳 Uff, håper selvfølgelig jeg får bedre nyheter enn som så😅 Har dere forresten tips til nettsider/butikker hvor man kan få kjøpt litt gravidklær etterhvert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heisann! Jeg er 23+5 i dag, tida flyr! Endelig sparker lille i magen kraftig nok til at det kjennes (og sees) på utsiden også (har morkaka foran), så nå får mannen og blivende storesøster også kjenne 🥰

Akkurat denne uka har formen vært ganske pyton, men det er fordi det har gått omikron i barnehagen så vi har hatt covid hele gjengen 😖 Heldigvis stort sett forkjølelsessymptomer, jeg hadde én dag med feber, men gøy var det ikke. Så glad jeg er vaksinert, og skulle ønske jeg hadde rukket dose tre først (fikk innkalling samme dag som jeg fikk positivt testsvar, jo takk, for sent 😆). Men nå som vi stort sett er friske igjen er det nesten litt deilig å ha det overstått. Jeg hadde akkurat begynt på både yoga og vanntrening hos fysioterapeut (for bekkensmerter) og nå kommer jeg til å være litt mindre redd for å bevege meg i samfunnet. 

Min favoritt når det gjelder gravidklær er Boob Design, alle kjolene og overdelene deres har både gravid- og ammefunksjon, og sitter stort sett bra med både liten, stor og ingen mage. Dyrt, men lang brukstid - mye av det jeg brukte forrige graviditet og ammeperiode er like fint ennå. Av bukser har jeg hatt mest hell med h&m, de har ganske stort utvalg på nett i det minste. Magen har forresten poppa skikkelig her de siste ukene, ingen tvil om at det er en gravidkul lengre! 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Twilight_Sparkle Så gøy at dere kan kjenne liv på utsiden nå!🥰 Når begynte du å kjenne liv selv? Er førstegangsgravid og kjenner ikke noe enda, så blir litt bekymret, men har lest at det er veldig individuelt?🙊

Uff så leit med covidsmitte!🤧 Så bra at dere ikke fikk verre symptomer enn som så. Da føles det kanskje litt mindre skummelt ut fremover også, som du nevner🤗 

Tusentakk for tips! Skal sjekke ut Boob design og H&M på nett🤩 Hihi så gøy med tydelig gravidkul!🤰🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daisy'sDuckling Jeg kjente liv rundt uke 18-19 begge graviditetene, men det er veldig vanskelig å være sikker i starten. Kan kjennes som luft som beveger seg, eller bitte små rykk/dult. Sånn i ettertid når det ble tydeligere så skjønte jeg jo at jeg hadde kjent på det ei stund allerede, bare ikke vært sikker. Det er i alle fall ikke unormalt at det drøyer litt! (Og morkakas plassering spiller inn også - er den i framveggen så er det vanlig at det tar litt lengre tid før man kjenner det.) Husker hvor surrealistisk det var å være på OUL og se hvordan den lille sprella som bare det inni der, men ikke kjenne noe som helst 😂 Satser på at tida går fort fram til neste uke for deg!

Haha, ja, jeg syns denne perioden når magen popper at man liksom stråler mest som gravid. Bare å nyte mens silhuetten ennå er mer "madonna" enn "vaggende hval" 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Twilight_Sparkle Godt å høre at det kan ta litt tid! Overtenker fort når diverse apper mener at mange kjenner liv nå🙊 Hihi ja det kan jeg tenke meg var rart!🤩 tusentakk for det💕 

Haha ja det er sant! Det er så fint med en liten babykul🥺 Sa til mannen her at jeg ville ta gravidfoto rundt 2 mnd før termin, for jeg ville ikke bli tatt bilder av som høygravid, men han mente visst at høygravid var det flotteste🙊 Gleder meg til magen blir litt mer rund i alle fall! Jeg hadde noen kilo for mye før graviditeten, så akkurat nå føler jeg bare magen vokser under magefettet😂🤰🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...