Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2022


Lianne

Anbefalte innlegg

Daisy'sDuckling skrev (På 1/20/2022 den 17.32):

Heihei alle!

Hvordan er formen deres, og hvor langt er dere på vei nå?🙊 Jeg er etter mine beregninger 17+3, og skal på OUL om bare en uke🥰 Kjenner jeg grugleder meg.. Hadde mareritt her ei natt at beina til babyen hadde sluttet å utvikle seg, av alle ting😳 Uff, håper selvfølgelig jeg får bedre nyheter enn som så😅 Har dere forresten tips til nettsider/butikker hvor man kan få kjøpt litt gravidklær etterhvert?

Jeg er 22+2 i dag og formen er egentlig helt grei. Har jo hatt konstant hodepine siden uke 8, men det får jeg bare leve med helt til ungen er ute 😊 Har også begynt å få litt smerter nedover ene låret på baksiden, spesielt når jeg tråkker mye på jobb etc. Ellers kan jeg ikke klage altså!

Har kjent liv siden uke 19, men ikke før i uke 21 at jeg kunne kjenne bevegelsene utenpå. Er andregangsgravid og har morkaken foran (med første hadde jeg også morkaken foran og kjente bevegelse i uke 20).

Har du vært på OUL enda? 😍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

J1994 skrev (På 29.1.2022 den 19.19):

Jeg er 22+2 i dag og formen er egentlig helt grei. Har jo hatt konstant hodepine siden uke 8, men det får jeg bare leve med helt til ungen er ute 😊 Har også begynt å få litt smerter nedover ene låret på baksiden, spesielt når jeg tråkker mye på jobb etc. Ellers kan jeg ikke klage altså!

Har kjent liv siden uke 19, men ikke før i uke 21 at jeg kunne kjenne bevegelsene utenpå. Er andregangsgravid og har morkaken foran (med første hadde jeg også morkaken foran og kjente bevegelse i uke 20).

Har du vært på OUL enda? 😍

Så gøy å kjenne liv😍 Men uff så leit med hodepinen, håper den går over etterhvert🤞🏻 Ja jeg var på OUL den 27.01, og ble satt en dag frem, så idag er jeg 19+1🙊 Jeg hadde visst også morkaken foran, og det var nok derfor jeg ikke kjente tydelig liv enda. Føler jeg kjenner bevegelser/bobler i magen, men jeg er usikker på om det er tarmbevegelser ettersom jeg sliter litt med det😂 Kjente du tydelige spark innenfra og utenfra når du hadde morkaken foran i første svangerskap?🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy'sDuckling skrev (8 timer siden):

Så gøy å kjenne liv😍 Men uff så leit med hodepinen, håper den går over etterhvert🤞🏻 Ja jeg var på OUL den 27.01, og ble satt en dag frem, så idag er jeg 19+1🙊 Jeg hadde visst også morkaken foran, og det var nok derfor jeg ikke kjente tydelig liv enda. Føler jeg kjenner bevegelser/bobler i magen, men jeg er usikker på om det er tarmbevegelser ettersom jeg sliter litt med det😂 Kjente du tydelige spark innenfra og utenfra når du hadde morkaken foran i første svangerskap?🥰

Så koselig med OUL, håper alt stod bra til 💛

Jeg gikk et par dager med disse såkalte boblene som sprakk, før jeg sa til samboer at jeg tror det er babyen som beveger seg. Men i starten var det vanskelig å skille mellom babyen og tarmbevegelser, så vanskelig å si hva du kjenner 😊

Endret av J1994
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J1994 skrev (17 timer siden):

Så koselig med OUL, håper alt stod bra til 💛

Jeg gikk et par dager med disse såkalte boblene som sprakk, før jeg sa til samboer at jeg tror det er babyen som beveger seg. Men i starten var det vanskelig å skille mellom babyen og tarmbevegelser, så vanskelig å si hva du kjenner 😊

Tusentakk, alt så fint ut med den lille🤍

Så spennende🙊 Jordmoren på sykehuset sa jeg burde kjenne liv innen uke 22, så får bare kjenne godt etter de neste ukene. Kan være at jeg allerede har kjent det, men det er isåfall så svakt enda at det er vanskeligt å vite ja😂 Synes det var litt trist å vite at morkaka lå foran, for jeg leser og hører om de som aldri kjenner noe særlig, verken inni etter utpå på grunn av plasseringen😟 Får håpe det ikke gjelder meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen der ute? Håper andre trimester er mer eller mindre problemfritt for de fleste! 

Her er bekkenet mindre og mindre glad for glatt føre. Men på plussiden har jeg både begynt med gravidyoga, og bassengtrening i regi av fysioterapeut en gang i uka. Satser på at det kan holde det i sjakk resten av graviditeten så det i alle fall ikke blir verre (og visst er det ikke sååååå lenge til våren? Ikke lenge til jeg ikke får igjen vinterkåpa mi lengre, så satser på litt varmere vær snart 😂). 

Apropos vår, så fikk jeg litt lett panikk når jeg innså at det er februar, og dermed bare drøye tre måneder til termin. Tror vi må begynne å gå over hva vi har stående av babyutstyr etter første og hva vi må skaffe/låne -- plutselig slo redebygger-instinktet inn! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter massivt med bekkenet 🙄 er 22+6 i dag, og går jevnlig til kiropraktor. Blir bedre i perioder, men sliter med å gå og å sitte. Ellers er formen strålende, hvis en ser bort fra at jeg blør neseblod ca hele tiden og snorker som et uvær (stakkars mannen)😇

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 uker i morgen og formen er overraskende bra her🙊 Magen begynner å bli større, og jeg har allerede måttet gått opp to BH størrelser, så litt vondt i ryggen har jeg jo😣 Masse god bedring til dere som sliter med bekkenløsning, det høres ikke godt ut🤍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, BlåSwix said:

Sliter massivt med bekkenet 🙄 er 22+6 i dag, og går jevnlig til kiropraktor. Blir bedre i perioder, men sliter med å gå og å sitte. Ellers er formen strålende, hvis en ser bort fra at jeg blør neseblod ca hele tiden og snorker som et uvær (stakkars mannen)😇

Haha, neseblod her også. Eller mer konstant irriterte slimhinner og hver gang jeg blåser nesa kommer det litt blodblandet snørr, men heldigvis ikke sånn at det renner. Det hjelper med saltvannsspray, da. Var akkurat likt forrige svangerskap, men det hadde jeg helt glemt før jeg plutselig så blodet på papiret 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_Sparkle skrev (1 time siden):

Haha, neseblod her også. Eller mer konstant irriterte slimhinner og hver gang jeg blåser nesa kommer det litt blodblandet snørr, men heldigvis ikke sånn at det renner. Det hjelper med saltvannsspray, da. Var akkurat likt forrige svangerskap, men det hadde jeg helt glemt før jeg plutselig så blodet på papiret 😂

Saltvannsspray var lurt, det tipset skal jeg prøve! Har til nå ikke brukt noe, hverken for neseblod eller tett nese. Ikke sånn at det renner vilt hos meg heller, men drypper litt blod nesten konstant. Utrolig uvant😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26+1 og kjenner nå at det hadde vært veldig godt med en fridag i uka 😅 sover dårlig og er utslitt, gråt for hver minste ting i dag, så vurderer å be lege vurdere 20% sykmelding. Men samtidig så varierer plagene veldig, og det kan jo hende jeg sover bedre neste uke.

Her også er det neseblod hver dag når jeg snyter den tette nesa 😅 ellers er det litt halsbrann, smerter i setemuskulatur og rygg, så det går «greit nok». Men kjenner det er leeeenge til mai nå 🤣 har fått handla inn barnevogn ihvertfall, men ellers lite. Føles veldig fjernt enda. Kjenner ikke noen spesiell tilknytning til baby foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23+1 i dag. Har en ny grunntilstand: konstant lett hodepine. Ikke så veldig digg. Har sluppet unna andre plager til nå, så klager ikke. Men kjenner at det gjør at jeg er mer sliten enn jeg har vært på en stund, bruker liksom opp overskudd og konsentrasjonsevne i løpet av arbeidsdagen.

Kjenner masse bevegelse, og magen vokser. Det gjør det mer reelt enn det har vært tidligere i svangerskapet. Så utenom den der hodepinen koser jeg meg egentlig litt med å være gravid nå. Har så vidt begynt å tenke på ting vi må kjøpe inn, og var på barnevognrekognosering i helga. Følte oss litt som to uvitende idioter og klarte ikke å bestemme oss for noe som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BlåSwix og andre som sliter med neseblod/tett nese: saltvannsspray er i alle fall helt ufarlig å prøve, og i motsetning til annen nesespray kan man bruke den så mye og lenge man vil! Jeg syns den hjelper i både å løse opp om jeg er tett, og at slimhinnene generelt blir mindre irriterte. (Spesielt om det er kald og tørr luft ute.)

@Sisik jeg har også begynt å fundere på vogn! I utgangspunktet tenkte jeg at lillesøster kan arve Britax Smile-en til storesøster (har vært superfornøyd med den vogna sånn generelt, men det kommer jo an på hvor du bor og hva slags bruk du ser for deg!). Men da er spørsmålet om jeg også vil ha ei trille til toåringen, om vi ser for oss å trenge vogn til begge samtidig (mest aktuelt når vi er inne i byen og jeg vil hun skal være spent fast). Søskenvogn er jo også et alternativ, men det virker litt overkill når storesøster tross alt blir tre år i august. Og jeg ser uansett for meg at jeg kommer til å bruke mest bæresjal/bæresele på baby i sommer, om vi er ute med begge to. 

Forøvrig enig i at dette er den beste perioden i graviditeten 😂. Magen strutter i en tydelig gravidkul, men er ikke så stor at den er i veien eller jeg ikke kan knytte skoene selv. Og det er så koselig å kjenne bevegelser, og deilig å ikke være kvalm og trøtt hele tida lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er vi vel mange over i tredje trimester? Hvordan står det til der ute? Her er jeg glad for litt lysere tider, for at fysioterapi virker holde bekkensmertene i sjakk, og for at økt dose jerntilskudd endelig har fått blodverdiene opp på normale nivåer igjen! 

Jeg er 30+5 idag og begynner kjenne litt skrekkblandet fryd / lett panikk over at nå er det virkelig ikke lenge igjen. Det der redebygger-instinktet har virkelig begynt å slå inn - vi mangler noen ting fremdeles men nå har jeg i det minste oversikten. Må gå gjennom det vi har av klær o.l. etter storesøster liggende, skaffe søskenbrett til vogna, hente diverse ting som er utlånt for øyeblikket (som bæresjalet og bæreselen), og hente ting vi skal låne selv (som babybilstol; har ikke bil selv så å kjøpe en for de 2-3 turene vi kanskje trenger det til virker overkill). Men eeeegentlig tror jeg det meste er i boks. Veldig annen følelse enn med førstemann da vi trengte alt, og brukte masse tid på å lete gode kjøp, kjøpe brukt, osv. Nå bruker jeg mye mer tid på å titte på bittesmå bodyer som jeg strengt tatt ikke trenger, men som er såååå søte 🥰 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 28+1 i dag, så akkurat hoppet inn i tredje trimester 🤩

Sliter fortsatt med konstant hodepine og bekkenløsning, men går til kiropraktor for at det iallefall ikke skal bli noe verre. Fikk i tillegg påvist korona i går, med symptomer som skikkelig forkjøla, intens hodepine (helt noe annet enn den konstante jeg har), også har jeg mistet smak-og luktesans. Blitt overfølsom for lys, så ligger på sofaen med alle persienner nede og taklyset av 😅

Har begynt å sortere litt klær etter storesyster og har planer om å få lagt det i en kommode, men har ikke energi til det nå om dagen, så det får vente en stund til 😊 Har heller ikke gjort noen innkjøp til lillesøster enda, men vi vet vi trenger ting som tripptrapp-stol, babycall osv. Muuulig vi trenger en søskenvogn, men tenkte å se an behovet når det nærmer seg, mtp.om storesøster fortsatt trenger vogn (blir 2 år i august).

Noen som vet om det finnes søskenbrett til Britax smile 3 forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/11/2022 at 10:23 AM, J1994 said:

Noen som vet om det finnes søskenbrett til Britax smile 3 forresten?

Har en Britax Smile 2 selv, så har lett litt rundt etter det samme. Tror ikke Britax har noe eget, men en del "universal"-søskenbrett skal passe i alle fall. Har kikket litt på Bumprider selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 32+2 i dag og har fått handlet inn alle de store tingene. 
 

Er det noen som har erfaring med nattpose/sovepose til baby og nyfødt? Noen anbefalinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Er 29+3 i dag og har fremdeles bare kjøpt en tripp trapp-stol med nyfødt-del som vi fant billig på finn. Har arvet en del klær, bed side crib, badebalje, sprinkelseng og vugge, så vi står ikke helt på bar bakke heldigvis. Men kjenner nå at det er på tide å få kjøpt barnevogn og de andre tingene vi har på må-lista. Særlig siden det begynner å bli litt tyngre nå og jeg har blitt litt redd for å plutselig være helt tom for energi og ikke orke å ordne noe som helst. Vi har egentlig et barnerom vi skulle ha malt også. Føler meg plutselig litt bakpå her. 

Ellers pønsker vi på navn. Har hele ti navn på lista! Håper vi klarer å korte ned den litt snart. Enn dere andre, har dere navnet klart eller venter dere til etter fødsel med å bestemme dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sisik navn er så vanskelig! Spesielt fordi mannen har engelsk til morsmål, og vi vil helst at det skal funke greit på begge språk. Vi har typ en liste hver med sånn 20 navn, og i alle fall litt overlapp, men føler ikke vi har landa på noe ennå. Håper vi klarer å bestemme oss innen fødsel i alle fall. 

Ellers føles det som om vi har det meste, må bare hente en god del ned fra loftet 😂. Må få hentet bæresjalet mitt fra venninna som har lånt det, kjøpe søskenbrett til vogna, og vurdere om jeg vil ha et babynest denne gangen (lånte ett forrige gang og brukte det masse). Men klær og stelleplass og bedside crib og vogn har vi i orden, og vet av erfaring at butikkene er åpne etter fødsel også. 

@s.h min første var supervarm av seg og sov fornøyd i bare pysjen, eventuelt med et helseteppe over. Men jeg har hørt bra ting om soveposene fra H&M, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_Sparkle skrev (30 minutter siden):

@Sisik navn er så vanskelig! Spesielt fordi mannen har engelsk til morsmål, og vi vil helst at det skal funke greit på begge språk. Vi har typ en liste hver med sånn 20 navn, og i alle fall litt overlapp, men føler ikke vi har landa på noe ennå. Håper vi klarer å bestemme oss innen fødsel i alle fall. 

Ellers føles det som om vi har det meste, må bare hente en god del ned fra loftet 😂. Må få hentet bæresjalet mitt fra venninna som har lånt det, kjøpe søskenbrett til vogna, og vurdere om jeg vil ha et babynest denne gangen (lånte ett forrige gang og brukte det masse). Men klær og stelleplass og bedside crib og vogn har vi i orden, og vet av erfaring at butikkene er åpne etter fødsel også. 

@s.h min første var supervarm av seg og sov fornøyd i bare pysjen, eventuelt med et helseteppe over. Men jeg har hørt bra ting om soveposene fra H&M, faktisk.

Fikk en fra easy grow i posten i går. Får starte med den å se :)  her er alt utstyr i orden nå utenom stellematte. Er 34 + 2 og er mer prega en tidligere 😅 ikke mange dagene igjen på jobb nå. 

Internasjonale navn er gøy :) vi skal også ha et navn som funker like bra på engelsk som norsk, men som ikke er et typisk engelsk navn, blir et bibelsk navn her. Men hvis mannen din er engelsk har dere litt mer å velge mellom. Synes Finley er sååå fint, men passer ikke til vår familie. Lykke til med navnevalg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har vært mye sykdom i vår, så jeg fikk ikke gjort klart så mye jeg hadde tenkt. Heldigvis har vi det meste etter storebror, det må bare finnes frem på loftet og vaskes litt.

Før påske fikk vi influensa hele gjengen, og jeg endte opp med lungebetennelse. Da måtte babyen ut, fem uker før termin. Det går bra, hun er heldigvis stor og frisk, og trenger bare hjelp til å spise.

Det er nok lurt å ha ting i orden i god tid, i tilfelle noe planlagt skjer.

Fødebaggen ville jeg derimot ikke stresset med. Man må bare huske telefon, lader og helsekort. Samt noe klær til far. Jeg og babyen får det vi trenger av klær og toalettsaker.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...