Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2022


Lianne

Anbefalte innlegg

Skravletråd for alle med termin i mai og juni 2022🤰🏽

Termintråd finnes her: 

🌸

Endret av Lianne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Flott at du opprettet tråden, var rett før jeg gjorde det selv 😅 Merker jeg er litt engstelig fordi jeg føler jeg har få symptomer, merker hovudsaklig litt kvalme om det blir for lenge mellom måltidene, så spiser "hele tiden". Har litt murringer og litt hovne pupper av og til, og magen har vokst litt siden det er barn nr. 2. 

Elumi - 28 år - B2 - termin 3.mai

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elumi Ja, nå syntes jeg det var på høy tid med en slik tråd 😀

Her har jeg hatt litt kvalme. Noen dager er det bare et blaff innimellom, andre dager har jeg kastet opp. Håper ikke det tar seg noe mer opp enn dette! Det jeg er mest "plaget" med er tunge og ømme pupper. Ubehagelig bare jeg kommer så vidt borti de, så har gått til innkjøp av et par myke, spileløse BH-er og det hjalp endel 😊 Egentlig litt greit å ha symptomer også da synes jeg, sånn at jeg vet at det faktisk er noe på gang 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lianne Uff kjipt å kaste opp da! Det hendte heldigvis bare en gang sist svangerskap, så håper jeg slipper det nå. Etter å ha klaget over forsvunnen kvalme har jeg nå vært kvalm i et døgn i strekk.. så skal ikke klage over DET mer 😂 

Spileløse bher er gull! Brukt det de siste årene så kanskje derfor jeg merker lite ømhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Drister meg inn her 🙈 Lumos, 30 år, B2. Termin 10.mai 😊 Har et barn født i mai 2020 fra før 💕 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elumi Huff, håper kvalmen gir seg igjen. I dag har jeg ikke vært kvalm i det hele tatt, men tviler på at jeg slipper helt unna videre. Det er så rart med det at man ønsker seg symptomer som en trygghet, men når de kommer kan de gjerne gi seg raskt igjen 😅 Og at jeg ikke har gått til innkjøp av spileløse BH-er før nå er et mysterium, sååå mye mer behagelig! 😁

lumos_nox skrev (2 timer siden):

Hei! Drister meg inn her 🙈 Lumos, 30 år, B2. Termin 10.mai 😊 Har et barn født i mai 2020 fra før 💕 

Velkommen!:blomst: Jeg har lagt deg til den (enn så lenge) lille listen vår 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er formen her inne? :) Her kjennes det ut som "det skjer noe" i livmorområdet hele tiden, vondt i korsryggen og det stråler ned til lårene.... sånn var det i hele går. I dag er det ikke sånn, men er dritkvalm isteden. Hurra 😂

Sitter også og lurer på å bestille time til TUL snart. Hadde det 10+0 sist, tenker på det samme nå og. Har dere tenkt til det? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen det med at det kjennes ut som om det skjer noe i livmorområdet ja! Det stikker til innimellom og tidvis også mensmurringer. Jeg blir nesten litt irritert på en del av de appene som sier at mor sannsynligvis ikke kjenner noe til graviditeten den første stunden. Jeg kjente noe allerede før uke 4 😅 Jeg har også en del vondt i korsryggen. Spesielt tunge løft på jobb er verre enn tidligere! Har heldigvis sluppet unna en del fordi jeg skylder på ryggplager og det er jo ikke direkte løgn 😬😅 Men tror nok jeg må fortelle det til sjefen før 12 uker om ryggen fortsetter sånn som dette. 

Jeg har lyst til å dra på TUL i uke 8-9. Mest fordi vi den helgen skal bo sammen med svigers og det hadde vært fint å fortelle de det da. Men jeg vil gjerne ha den tryggheten med å ha sett liv på ultralyd først. Samboer ser ikke helt poenget, men jeg har lest for mye om MA til at jeg klarer å slå meg til ro med at alt er bra selv om man ikke blør.

Når bestiller dere første legetime? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være med her! Jeg fikk positiv test i dag, og har foreløpig termin 15.mai 😄

Julie97 - 24år - B1 - termin 15.mai

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget plutselig en dråpe ferskt blod og ca 1 ss brun utflod i dag :( Googler meg selvsagt ihjel, men veldig sprikende svar. Står flere plasser at det ikke betyr SA, men har en dårlig magefølelse :( Har også litt mensmurringer men det har komt og gått litt siden positiv test. Har vært kvalm de siste dagene og tenkt at spiren satt, endelig følt meg skikkelig gravid. Er 5+5 i dag. Får bare ta tiden til hjelp, og kontakte fastlegen i morgen. Sist svangerskap blødde jeg ikke en dråpe.

Endret av Elumi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie97 skrev (59 minutter siden):

Jeg vil gjerne være med her! Jeg fikk positiv test i dag, og har foreløpig termin 15.mai 😄

Julie97 - 24år - B1 - termin 15.mai

Så hyggelig at du fant veien inn hit, har lagt deg til i lista 🥰🌸

 

Elumi skrev (55 minutter siden):

Oppdaget plutselig en dråpe ferskt blod og ca 1 ss brun utflod i dag :( Googler meg selvsagt ihjel, men veldig sprikende svar. Står flere plasser at det ikke betyr SA, men har en dårlig magefølelse :( Har også litt mensmurringer men det har komt og gått litt siden positiv test. Har vært kvalm de siste dagene og tenkt at spiren satt, endelig følt meg skikkelig gravid. Er 5+5 i dag. Får bare ta tiden til hjelp, og kontakte fastlegen i morgen. Sist svangerskap blødde jeg ikke en dråpe.

Huff, skjønner at magefølelsen blir dårlig når man oppdager blod 😔Men både småblødninger og mensmurringer er jo veldig vanlig i starten av en graviditet, så det betyr ikke at det ikke går veien. Krysser alt jeg har for at spiren din klamrer seg fast og at dette går bra ❤️🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lianne skrev (5 timer siden):

Kjenner igjen det med at det kjennes ut som om det skjer noe i livmorområdet ja! Det stikker til innimellom og tidvis også mensmurringer. Jeg blir nesten litt irritert på en del av de appene som sier at mor sannsynligvis ikke kjenner noe til graviditeten den første stunden. Jeg kjente noe allerede før uke 4 😅 Jeg har også en del vondt i korsryggen. Spesielt tunge løft på jobb er verre enn tidligere! Har heldigvis sluppet unna en del fordi jeg skylder på ryggplager og det er jo ikke direkte løgn 😬😅 Men tror nok jeg må fortelle det til sjefen før 12 uker om ryggen fortsetter sånn som dette. 

Jeg har lyst til å dra på TUL i uke 8-9. Mest fordi vi den helgen skal bo sammen med svigers og det hadde vært fint å fortelle de det da. Men jeg vil gjerne ha den tryggheten med å ha sett liv på ultralyd først. Samboer ser ikke helt poenget, men jeg har lest for mye om MA til at jeg klarer å slå meg til ro med at alt er bra selv om man ikke blør.

Når bestiller dere første legetime? 

Haha, tenkte det samme med de appene. Kvalmen begynte så smått allerede i forrige uke, så... I call bullshit 😂 Ja, det er nok greit å fortelle sjefen litt tidlig hvis korsryggen krangler! :) Skjønner godt at du vil dra på TUL før den turen, trygghet er viktig. Kjør på :) 

Jeg tenkte å bestille legetime til ca uke 12, og har første kontroll hos jordmor om 3 uker allerede :) Fikk ordna meg samme jordmor som sist, det blir bra :) Gikk bare til jordmor utenom blodprøver og glukosebelastning med første. Har også bestilt TUL til uke 10 🥳 Måtte 6 uker gå fort!

Elumi skrev (2 timer siden):

Oppdaget plutselig en dråpe ferskt blod og ca 1 ss brun utflod i dag :( Googler meg selvsagt ihjel, men veldig sprikende svar. Står flere plasser at det ikke betyr SA, men har en dårlig magefølelse :( Har også litt mensmurringer men det har komt og gått litt siden positiv test. Har vært kvalm de siste dagene og tenkt at spiren satt, endelig følt meg skikkelig gravid. Er 5+5 i dag. Får bare ta tiden til hjelp, og kontakte fastlegen i morgen. Sist svangerskap blødde jeg ikke en dråpe.

Krysser fingrene for at alt går bra 🤞🤞❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Twilight_Sparkle - 36 år - B2 - termin 16. mai

Lister meg forsiktig inn her jeg også. Er 4+0 (IKM) i dag, men ingen tegn til mens så langt, og fikk positiv test for noen dager siden. Føler meg ikke det dugg gravid foreløpig, bortsett fra kanskje litt ømme pupper og mangel på menskramper i korsryggen. Men sist jeg var gravid merket jeg heller ingenting på dette tidspunktet, så det er ikke overraskende, det kommer vel om noen uker. Husker mesteparten av 1. trimester som ei tåke av trøtthet og kvalme (kastet ikke opp noe særlig, mer sånn konstant lett uvel/sjøsyk), og kan ikke si at jeg gleder meg til om det skal bli sånn igjen.

Ellers så føles det merkelig emosjonelt å være gravid på sensommeren/høsten igjen... Jeg ble gravid for første gang i august 2018, men mistet i oktober (rett før 12 uker). Ble raskt gravid igjen etterpå og har en datter som er født august 2019, men kjenner at jeg ikke helt tør slippe jubelen løs ennå, når man først har kjent på kroppen at det kan gå begge veier. Jeg trøster meg med at per nå er jeg gravid, og selv om det er så tidlig at sjansen for å miste er ganske stor, så er den tross alt enda større for at det går bra. Bestilte akkurat første time hos jordmor, som blir uke 9, og fikk plass hos hun jeg gikk til i forrige graviditet også. Bor i Sverige og kommer til å få TUL rundt uke 12 (standard for gravide her), er usikker på om jeg skal prøve å bestille UL privat før det også. 

Og @Elumi, så kjipt med blødninger! Jeg opplevde småblødninger både i det svangerskapet som gikk bra, og det jeg mistet. Så lenge det ikke tar seg opp i mengde, og du ikke har smerter, så er det sannsynligvis ufarlig. Men krysser fingrene, vet hvor stressende det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en lang dag. Ringte legekontoret og fikk komme inn på en time, siden jeg også har hatt litt stikkende smerter i ene siden, kombinert med blødningen i går (blør fremdeles litt brunt, men veldig lite). Ble da henvist til sykehuset, hvor de ikke fant noe. Dvs ikke verken i livmoren eller egglederne. Men det er visst vanlig så tidlig i svangerskapet, at de ikke ser noe i livmoren heller pga det er så smått. Ble også målt serum hcg som jeg nå fikk vite, den er bare 129, noe som er veldig lavt mtp uken jeg er i :(

Så dette ser ut til å enten være SA, MA, svangerskap utenfor livmoren eller i beste fall: egget har festet seg litt sent og jeg har bare ekstremt lav hcg-stigning.  Skal ta ny serum hcg mandag og får tilbakemelding da angående hva som skjer videre. Må også være veldig obs på om smertene forverres og jeg evt må ringe de i helgen (fått direktenr) eller 113 ved ekstreme smerter. God helg liksom! 🙄

Tør ikke håpe på beste utfall kjenner jeg nå, jeg tenker at dette gikk nok ikke veien og så får vi prøve igjen senere heller. 

Til nå har vi bare fortalt om graviditeten til noen få (av praktiske årsaker), men nå har jeg egentlig lyst at flere skal vite det kjenner jeg. For folk maser allerede om når vi skal ha unge nr 2 (førstemann er 3 år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julie97 skrev (1 time siden):

Off, så utrolig skummelt @Elumi, krysser fingrene for at alt står til bra 🤞skal du ta ny blodprøve om et par dager for å se evt. stigning?

Ja skal tilbake mandag for ny hcg, og evt ny UL neste torsdag. Jeg eier ikke tålmodighet så dette blir en lang helg 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elumi skrev (4 timer siden):

Ja skal tilbake mandag for ny hcg, og evt ny UL neste torsdag. Jeg eier ikke tålmodighet så dette blir en lang helg 🙈

Skjønner godt du er utolmodig! Vi får bare håpe på en fin økning over helgen 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Twilight_Sparkle Velkommen hit og gratulerer med graviditeten! 🌸😊 Så kjekt med TUL som ordinær oppfølging, det skulle vi gjerne hatt i Norge også kjenner jeg! Hvordan er det med svangerskapskontroller sånn ellers? Er det gratis i Sverige også?

@Elumi Næmmen, huff, for en trasig start på helgen. Sender deg en god klem og håper på en finfin økning over helgen :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lianne said:

@Twilight_Sparkle Velkommen hit og gratulerer med graviditeten! 🌸😊 Så kjekt med TUL som ordinær oppfølging, det skulle vi gjerne hatt i Norge også kjenner jeg! Hvordan er det med svangerskapskontroller sånn ellers? Er det gratis i Sverige også?

@Elumi Næmmen, huff, for en trasig start på helgen. Sender deg en god klem og håper på en finfin økning over helgen :hug:

Tusen takk @Lianne! Ja, alt av  svangerskapsrelatert oppfølging er gratis i Sverige. Er takknemlig for at at tidlig ultralyd og fosterdiagnostikk uke 12 er standard - men skulle det ikke bli sånn i Norge også? Fått for meg det gikk gjennom når FrP gikk ut av regjering, sammen med eggdonasjon og noen andre ting? 🤔

Uansett er det leeenge å vente til uke 12! Fint med forum i mellomtiden - har egentlig ikke lyst til å dele graviditeten med noen så tidlig, men samtidig så ER det jo en stor ting å gå og holde hemmelig! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...