Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2022


Lianne

Anbefalte innlegg

@Twilight_Sparkle Ja, det stemmer. Kom endringer i loven tidligere i år. Nå skal alle gravide få tilbud om tidlig forsterdiagnostikk, men de er vel et godt stykke unna å faktisk få det innført. Så en artikkel om at det tidligst er på plass 2022. Sååeh… neste svangerskap da kanskje? 😅 Jeg har bestilt time til TUL til uke 8+5 nå og det er jo bare to og en halv uke til! Det er vel ikke så mye man kan se på det tidspunktet, men jeg kjenner at jeg har et stort behov for å se at det er liv der inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Lianne Ah, skjønner! Irriterende at det skal ta så lang tid å få på plass! Syns selv det er lenge å vente til uke 12, spesielt fordi jeg har opplevd å miste seint i første trimester før... Vurderer også en privat TUL for å se om det er liv, men vet ikke helt når det er best. For tidlig, og jeg risikerer at det er vanskelig å se/måle, og så kommer jeg til å stresse om jeg blir satt tilbake noen dager. For lenge, så kan jeg liksom like gjerne vente til den offentlige uke 12. Må gruble litt mer 😊

@Elumi, håper det går bra med deg! Når får du svar på dagens hcg-prøve? ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Twilight_Sparkle takk som spør ❤ Hcg hadde merkelig nok økt fra 129 til 140. I går hadde jeg store menssmerter og (beklager detaljer) det kom ut noe som ikke bare var blod. Det har også komt endel friskt blod.

Ble bedt om å ta ny hcg i morgen og komme på en kontroll, for å se om de evt ser noe som vokser på feil plass. Jeg krysser fingrene for at hcg har sunket, og at stigningen bare skyldes at det økte litt i helgen før det synker. Verdien er jo altfor lav mtp svangerskapslengde så tror nok ikke det blir en april/mai2022-baby på meg. Oppdaterer når jeg vet mer, og håper at spiren sitter hos dere andre ❤ Har heldigvis ikke prøvd lenge så tror nok det går fort å bli gravid neste gang også.

Endret av Elumi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elumi så trist å høre 💔. Krysser fingrene for at det ikke er graviditet utenfor livmoren, og at ting forløper ukomplisert! Bra at du søkte hjelp og at de passer på deg! ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hcg hadde heldigvis sunket, og ingen funn på UL, så kroppen hadde ordna opp selv. Skal følges opp med hcg ukentlig fremover. Det går egentlig fint, har jo en hærlig 3-åring som er lyspunktet i hverdagen, og er så glad vi har henne ❤

Ønsker dere alle lykke til videre! ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elumi skrev (På 7.9.2021 den 13.47):

Hcg hadde heldigvis sunket, og ingen funn på UL, så kroppen hadde ordna opp selv. Skal følges opp med hcg ukentlig fremover. Det går egentlig fint, har jo en hærlig 3-åring som er lyspunktet i hverdagen, og er så glad vi har henne ❤

Ønsker dere alle lykke til videre! ❤

Stor klem til deg! Håper dere lykkes snart igjen! ♥️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer å ha passert 5+0, og dermed endte det i alle fall ikke i kjemisk. Små milepæler. Har også kjent litt på både ligamentsmerter når jeg snur meg i senga, små blaff av kvalme, sovna i sofaen et par kvelder, og sykt ømme brystvorter, så det skjer ting i kroppen i alle fall! Krysser fingrene for at kvalmen ikke blir verre. Håper formen er bra hos dere andre!

Jeg tittet litt på time til tidlig ultralyd, men innså både at det kommer til å være sykt travelt på jobben i oktober, og at det virker som det er vanskelig å finne timer privat akkurat nå uansett. (Dvs ingen av de første jeg tittet på hadde ledige privattimer før seinere uansett, og flere skrev også på hjemmesidene at det er stor pågang for tiden og at de prioriterer pasienter med henvisning.) Tror jeg kanskje sier meg fornøyd med jordmortime tidlig i oktober og at det uansett da blir henvisning til ultralyd rundt uke 12. 

Det eneste jeg syns er vanskelig er at jeg helst ikke vil dele nyheten før jeg har sett det er liv, og det kjennes skikkelig lenge å vente! Hvordan tenker dere andre rundt å fortelle så tidlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg såvidt innom her for å si hei- er litt skummelt dette. Men ja, jeg er Angeleye, 32 år, B1, termin 17.mai.

Jeg har også tenkt på dette med tidlig ultralyd, når fortelle osv. Jeg klarer liksom ikke å tro at det vokser noe inni meg før jeg har fått det bekreftet på TUL. Så har bestilt en time om to uker, og hvis alt ser ok ut da, forteller jeg det til familien min iallefall. Litt mer usikker på jobben. Trenger nok tidlig tilrettelegging pga mye utagering og vold på jobben. Så får se hva jeg gjør med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal høre med legen om jeg får bli henvist til TUL da jeg opplevde en SA i juni og er veldig bekymret for å miste igjen. Hvis jeg ikke får det så tenker jeg at jeg bestiller meg en time uansett. 

Hittil har vi bare fortalt det til mamma, og tenker å vente med å fortelle det til resten til ca. uke 11 da vi uansett skal reise for å møte familie den uka 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er 25 år og venter mitt første barn 23 mai :) Jeg har fortsatt ikke tatt kontakt med legen, Har dere? Helsestasjon eller fastlege?  
 

æææ det er så uvirkelig at jeg har et barn inni meg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_Sparkle skrev (På 12.9.2021 den 20.03):

Det eneste jeg syns er vanskelig er at jeg helst ikke vil dele nyheten før jeg har sett det er liv, og det kjennes skikkelig lenge å vente! Hvordan tenker dere andre rundt å fortelle så tidlig? 

Jeg skal ha TUL neste uke (8+3) og jeg forteller ingen før det i hvert fall. Eller jo, jeg har fortalt det til sjefen min, men det er fordi jeg har behov for tilrettelegging på jobb. Jeg er som deg, vil helst se liv før jeg deler nyheten med noen. Men skjønner også at det er lenge å vente til uke 12. Ikke lett dette her altså 🤔

Angeleye skrev (På 13.9.2021 den 0.41):

Sniker meg såvidt innom her for å si hei- er litt skummelt dette. Men ja, jeg er Angeleye, 32 år, B1, termin 17.mai.

Jeg har også tenkt på dette med tidlig ultralyd, når fortelle osv. Jeg klarer liksom ikke å tro at det vokser noe inni meg før jeg har fått det bekreftet på TUL. Så har bestilt en time om to uker, og hvis alt ser ok ut da, forteller jeg det til familien min iallefall. Litt mer usikker på jobben. Trenger nok tidlig tilrettelegging pga mye utagering og vold på jobben. Så får se hva jeg gjør med det.

Hei, og gratulerer! 😊

pusen56 skrev (6 timer siden):

Hei! Jeg er 25 år og venter mitt første barn 23 mai :) Jeg har fortsatt ikke tatt kontakt med legen, Har dere? Helsestasjon eller fastlege?  
 

æææ det er så uvirkelig at jeg har et barn inni meg! 

Velkommen og gratulerer! 😊 Jeg hadde første time hos jordmor i dag (7+4) og syntes det var veldig okei. Fylte ut helsekort, tok blodprøver og ble henvist til OUL. Min jordmor sa det var veldig lurt at jeg kom så tidlig om jeg vil følges opp av jordmor, da timeboken fyller seg raskt opp, men det er vel sikkert ulikt fra kommune til kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lianne skrev (7 timer siden):

Jeg skal ha TUL neste uke (8+3) og jeg forteller ingen før det i hvert fall. Eller jo, jeg har fortalt det til sjefen min, men det er fordi jeg har behov for tilrettelegging på jobb. Jeg er som deg, vil helst se liv før jeg deler nyheten med noen. Men skjønner også at det er lenge å vente til uke 12. Ikke lett dette her altså 🤔

Hei, og gratulerer! 😊

Velkommen og gratulerer! 😊 Jeg hadde første time hos jordmor i dag (7+4) og syntes det var veldig okei. Fylte ut helsekort, tok blodprøver og ble henvist til OUL. Min jordmor sa det var veldig lurt at jeg kom så tidlig om jeg vil følges opp av jordmor, da timeboken fyller seg raskt opp, men det er vel sikkert ulikt fra kommune til kommune.

Er heilt ny på dette så sikkert mange dumme spørsmål 😅 Men hadde du time i går privat eller offentlig? 
 

Og hva er tidlig fosterdiagnostikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk positiv test på mandag og syns allerede nå at tiden går sååå sakte! Kan ha noe med at jeg er syk i tillegg og har ligget på sofaen i flere dager… 

Syns også dette er så oppslukende! Sitter å ser på babyting, diskuterer babyen med samboer, og er bekymret for at noe skal gå galt… Vi har allerede fortalt det til de aller nærmeste vennene + foreldrene våre. Det føltes mest naturlig for vår del når det er en så stor del av livet vårt akkurat nå :) Graviditeten var heller ikke planlagt og kom som et STORT sjokk så vi har begge hatt litt behov for ventilering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 hours ago, pusen56 said:

Og hva er tidlig fosterdiagnostikk? 

Ultralyd i uke 11-13 kalles gjerne også fosterdiagnostikk fordi man går gjennom organene på fosteret osv., på samme måte som man gjør i uke 18-20 ved OUL. Noen ting, som fortykket nakkefold som er et tegn på kromosomavvik, kan man bare se på dette tidspunktet. I tillegg så får man jo bekreftet om det er liv, antall fostre, fastsatt termin, osv. I Sverige her jeg bor tilbys dette til alle gravide, og dette skal komme på plass i Norge også etterhvert. I mellomtiden går mange privat for tidlig ultralyd på dette tidspunktet, som er litt av en gråsone egentlig --  private har ikke "lov" til å utføre fosterdiagnostikk uten henvisning, men de plikter også å henvise videre om de finner noe avvik.
Man kan selvfølgelig ta ultralyd tidligere enn dette også om man ønsker, men da er det mer begrensa hva man kan se -- stort sett antall foster, om det er liv, og måle størrelsen som forteller hvor langt man er på vei / termin.

Jeg har bestilt tid til første svangerskapskontroll hos jordmor, men tror man kan velge mellom jordmor eller fastlege i Norge. Det er ganske begrensa hva de gjør så tidlig, det er mest en samtale om livsstil osv., ting man må passe på under graviditeten, og hvordan oppfølging blir framover. Samt ta blodprøver og slikt. Mesteparten av oppfølging skjer i andre halvdel av svangerskapet, da er det jevnlige kontroller for å måle blodtrykk, magen og slikt. (Min erfaring sist var at den første halvdelen går uendelig treigt, og den andre alt for fort! 😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_Sparkle skrev (43 minutter siden):

 

Ultralyd i uke 11-13 kalles gjerne også fosterdiagnostikk fordi man går gjennom organene på fosteret osv., på samme måte som man gjør i uke 18-20 ved OUL. Noen ting, som fortykket nakkefold som er et tegn på kromosomavvik, kan man bare se på dette tidspunktet. I tillegg så får man jo bekreftet om det er liv, antall fostre, fastsatt termin, osv. I Sverige her jeg bor tilbys dette til alle gravide, og dette skal komme på plass i Norge også etterhvert. I mellomtiden går mange privat for tidlig ultralyd på dette tidspunktet, som er litt av en gråsone egentlig --  private har ikke "lov" til å utføre fosterdiagnostikk uten henvisning, men de plikter også å henvise videre om de finner noe avvik.
Man kan selvfølgelig ta ultralyd tidligere enn dette også om man ønsker, men da er det mer begrensa hva man kan se -- stort sett antall foster, om det er liv, og måle størrelsen som forteller hvor langt man er på vei / termin.

Jeg har bestilt tid til første svangerskapskontroll hos jordmor, men tror man kan velge mellom jordmor eller fastlege i Norge. Det er ganske begrensa hva de gjør så tidlig, det er mest en samtale om livsstil osv., ting man må passe på under graviditeten, og hvordan oppfølging blir framover. Samt ta blodprøver og slikt. Mesteparten av oppfølging skjer i andre halvdel av svangerskapet, da er det jevnlige kontroller for å måle blodtrykk, magen og slikt. (Min erfaring sist var at den første halvdelen går uendelig treigt, og den andre alt for fort! 😂)

Ok, takk for svar! Fikk beskjed av fastlegen i går at første ultralyd blir i starten av november så ca uke 12. 

Vurderer sterkt en privattime bare for å se at det er liv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@pusen56 Jeg hadde time til offentlig jordmor på helsestasjonen ja. Valgte å ha første svangerskapskontroll hos jordmor isteden for fastlege, men dette er som Twilight_sparkle sier valgfritt 😊 Har fastlegen henvist deg til TUL ettersom du får det i uke 12? Jeg tenker jeg tar en ny tidlig ultralyd i uke 12-13, men må nok gå privat da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Slenger meg på her jeg:-) 

29 år og venter mitt første barn 22 mai (forhåpentligvis) 

Har hatt 4 pp hvorav jeg har fått positiv gradviditerstest (clear blue digital) i både pp1, pp3 og pp4. Pp1 og pp3 endte i kjemisk, så er litt bekymret selvfølgelig. 
Clear blue digital jeg tok i går viste for første gang 2-3 uker, så nå håper jeg den sitter 🥰 
 

Planlegger tul i uke 7 for å høre hjerte, tror  det gjør at jeg kan legge bort litt bekymringer 🙂 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lianne skrev (17 timer siden):

@pusen56 Jeg hadde time til offentlig jordmor på helsestasjonen ja. Valgte å ha første svangerskapskontroll hos jordmor isteden for fastlege, men dette er som Twilight_sparkle sier valgfritt 😊 Har fastlegen henvist deg til TUL ettersom du får det i uke 12? Jeg tenker jeg tar en ny tidlig ultralyd i uke 12-13, men må nok gå privat da også.

Nei. Jeg var i kontakt med legen tidligere denne uken av annen årsak der jeg nevnte at jeg var blitt gravid og lurte på hvordan ting skulle gå videre. Og da sa han at første ultralyd blei i uke 12 :) Kan lite om dette men trudde det var vanlig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusen56 skrev (1 time siden):

Nei. Jeg var i kontakt med legen tidligere denne uken av annen årsak der jeg nevnte at jeg var blitt gravid og lurte på hvordan ting skulle gå videre. Og da sa han at første ultralyd blei i uke 12 :) Kan lite om dette men trudde det var vanlig 😅

I Norge får man foreløpig kun en ultralyd av det offentlige og det er den som kalles for ordinær ultralyd (OUL) og den bruker å være rundt uke 18 😊 Om man vil ha ultralyd tidligere enn dette (og ikke blir henvist av fastlege) må man bestille dette privat og betale for det selv. Det har kommet en ny lov om dette som sier at alle gravide skal få tilbud om ultralyd i uke 12 for tidlig fosterdiagnostikk, men pga. blant annet ressursmangel er ikke denne ordningen på plass enda. Så da har nok fastlegen din henvist deg til TUL, evt. utfører ultralyd selv? Det finnes sikkert noen av dem også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...