Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2022


Lianne

Anbefalte innlegg

s.h skrev (På 21.5.2022 den 18.39):

 Blir igangsatt i morgen. Er redd og gruer meg. Er så utslitt pga lite søvn og frykter jo at det drøyer ut. Vet jo også at igangsettelse ofte er mer smertefullt og langvarig enn spontan fødsel. 

Det har blitt en del tårer i dag. Fryktet fra før av vaginale undersøkelser, instrumentell fødsel, alvorlige rifter og klipp…. Og alt dette er det mye større sjanse for med igangsettelse.

Blir bare så lei meg for at ingenting ble som jeg så for meg. I tillegg fikk jeg vite at babyen ble målt til over 4 kg 😭😭😭😭 Føler liksom at utgangspunktet mitt er så ille nå at jeg ikke ser noe positivt. Gleder meg ikke over å møte babyen en gang, da det kun blir overskygget av redselen. 

Allerede søvnmangel delux og så regner jeg med det blir minimalt med søvn til i morgen tidlig før sykehuset pga spenning. Dagens klaging fra meg som synes synd på meg selv 😅 Har kun samboer å prate med da jeg har stengt av kontakt med alle andre pga mas hver bidige dag fra termin om det hadde kommet noen baby…… Har vært psykisk og fysisk tøft nok den siste tida uten dette maset/presset/kontrollen.

Gratulerer til dere andre med baby ihvertfall ❤️

Sender deg en god og varm styrkeklem ❤️

Her har jeg bedre opplevelse med å bli satt i gang enn at det startet for seg selv. Ballongen falt ut etter 6 t og rakk 4 modningspiller før riene begynte å ta seg opp - 5 timer aktiv fødsel og da var baby ute ☺️ Den "vanlige" fødselen jeg hadde i 2020 varte lengre og var mer smertefull. Fikk ingen alvorlige rifter/klipp nå, bare et par pyntesting.

Som du selv skriver så kan det ta lang tid, men prøv å slapp av og spar energi til selve riene/fødselen ❤️ Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/21/2022 at 6:39 PM, s.h said:

 Blir igangsatt i morgen. Er redd og gruer meg. Er så utslitt pga lite søvn og frykter jo at det drøyer ut. Vet jo også at igangsettelse ofte er mer smertefullt og langvarig enn spontan fødsel. 

Det har blitt en del tårer i dag. Fryktet fra før av vaginale undersøkelser, instrumentell fødsel, alvorlige rifter og klipp…. Og alt dette er det mye større sjanse for med igangsettelse.

Blir bare så lei meg for at ingenting ble som jeg så for meg. I tillegg fikk jeg vite at babyen ble målt til over 4 kg 😭😭😭😭 Føler liksom at utgangspunktet mitt er så ille nå at jeg ikke ser noe positivt. Gleder meg ikke over å møte babyen en gang, da det kun blir overskygget av redselen. 

Allerede søvnmangel delux og så regner jeg med det blir minimalt med søvn til i morgen tidlig før sykehuset pga spenning. Dagens klaging fra meg som synes synd på meg selv 😅 Har kun samboer å prate med da jeg har stengt av kontakt med alle andre pga mas hver bidige dag fra termin om det hadde kommet noen baby…… Har vært psykisk og fysisk tøft nok den siste tida uten dette maset/presset/kontrollen.

Gratulerer til dere andre med baby ihvertfall ❤️

Ville også ønske deg masse lykke til! ❤ Håper det går/gikk raskt og problemfritt- men det fine med fødsler, samme hvor kjipe, er at de går over. Og så er det at det faktisk begynner 🥰👶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s.h skrev (16 timer siden):

Fødselen tok ca 10 timer fra riestart til slutt. 

Endte til slutt med vakum og ut kom en baby på 4,5 (!!!!!) kg 😅😅 ble klipt og revnet dessverre i tillegg med rift 3b. Ble operert i narkose etterpå og håper alt skal bli helt bra. Gynekologene sa det skulle bli bra. Mistet i tillegg to liter blod og fikk blodoverføring. 

Så ja, det ble ganske heftig førstegangsfødsel 😅 Er fortsatt som en pasient her hjemme pga underlivet. Dersom det blir søsken blir det nok innvilga planlagt keisersnitt. 

Ouch! Det hørtes ikke godt ut. Håper du kommer deg så raskt som mulig – men godt at du får være pasient hjemme enn så lenge. :)

 

Her gikk vannet tre uker før termin. Jeg hadde fått dato for planlagt keisersnitt to uker før termin (pga seteleie i kombinasjon med skillevegg i livmor), men babyen hadde det visst enda mer travelt enn som så. Jeg ble lagt inn til observasjon, og etter noen timer kom riene i gang. Etter det gikk det ikke så veldig lang tid før jeg ble trillet inn på operasjonsstua for et rolig og behersket hastesnitt. Alt stod bra til med babyen, men hun lå med navlestrengen rundt halsen og sånn sett er jeg veldig glad for at det ikke ble vaginal setefødsel med litt "halvhjertet" livmor. Samtidig var det nok ikke så dumt at fødselen faktisk fikk komme i gang før keisersnittet. For eksempel kom jeg umiddelbart i gang med amming og produserte melk med en gang, noe jeg har forstått at kan ta litt tid ved planlagt keisersnitt. Jeg var opp på beina og tok en dusj samme dag som operasjonen, og har egentlig vært ganske pigg og rask etterpå. Merker imidlertid at jeg blir raskere sliten og at jeg har saktere gangtempo enn vanlig, men ellers går det bra. Det er jo en overgang for både kropp og sinn å få baby, gjennomgå hormonelle forandringer fra gravid til ikke-gravid, produsere melk til å fø opp et spedbarn og samtidig komme meg etter en bukoperasjon. Så alt det tatt i betraktning, går det egentlig veldig bra. Og vi både koser oss med og venner oss til den nye tilværelsen som foreldre. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2022 at 11:06 PM, s.h said:

Fødselen tok ca 10 timer fra riestart til slutt. 

Endte til slutt med vakum og ut kom en baby på 4,5 (!!!!!) kg 😅😅 ble klipt og revnet dessverre i tillegg med rift 3b. Ble operert i narkose etterpå og håper alt skal bli helt bra. Gynekologene sa det skulle bli bra. Mistet i tillegg to liter blod og fikk blodoverføring. 

Så ja, det ble ganske heftig førstegangsfødsel 😅 Er fortsatt som en pasient her hjemme pga underlivet. Dersom det blir søsken blir det nok innvilga planlagt keisersnitt. 

Oi, det høres heftig ut ja! Håper du får bra oppfølging etterhvert, både i forhold til riften og til å bearbeide opplevelsen. Min første fødsel hadde diverse komplikasjoner, og det hjalp veldig å gå gjennom med legen som forløste noen måneder senere, få ting forklart, stilt spørsmål osv. Det er virkelig ikke alt man får med seg mens det står på,  eller av å lese journalen i ettertid! 

Og selvfølgelig, gratulerer med baby til både deg og @Sisik! Håper dere kommer dere bra begge to og kan kose dere med den lille etterhvert! 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

BlåSwix skrev (8 timer siden):

Fikk en liten gutt den 1/6. For en opplevelse 😍

Gratulerer så mye! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Juni ble datoen her. Dagen etter termin 🥰 Og vi fikk ei lita jente! Det er det råeste jeg har gjort. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...