Gå til innhold

Selvmord.


Helene

Anbefalte innlegg

Voksenmann skrev (Akkurat nå):

Selvmord er egoistisk handling. Men jeg forstår jo at det finnes en håpløshet bak.

Javel, du skal få mene det. I og med at jeg har fått psykiatrisk hjelp pga ett forsøkt, så har jeg snakket både med ambulansefolk, politi, fastlege, ansatte på sykehus og sist men ikke minst ansatte på DPS. Ikke en eneste av de fagfolkene så på selvmord som egoistisk. Slle var unisont enig i at det var en handling som ble gjort av folk som var veldig psykisk syke. Jeg skulle heller aldri føle dårlig samvittighet for mitt forsøk og barna mine ble invitert til møter sammen med meg og fagfolkene på DPS og vi kunne få lov å snakke årsaken min og temaet ihjel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig så synes jeg du er den egoistiske her. Ingenting er egoistisk med selvmord. Det å få barn, når man vet at man er kronisk suicidal, det er egoistisk. Det å tvinge noen til å leve et liv de ikke ønsker, fordi du ikke tåler å miste dem. DET er egoistisk.
Det å hjelpe en suicidal person til å finne meningen med livet er en selvfølge. Men til syvende og sist så er selvmord et valg man tar for seg selv og ingen andre. Du kan ikke tvinge noen til å leve et liv de ikke ønsker. 

Anonymkode: d5b9f...307

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men til syvende og sist så er selvmord et valg man tar for seg selv og ingen andre. Du kan ikke tvinge noen til å leve et liv de ikke ønsker. 

Anonymkode: d5b9f...307

Men er ikke dette selve definisjonen på egoisme?

"Egoisme er en tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel"

Endret av Voksenmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (3 minutter siden):

Men er ikke dette selve definisjonen på egoisme?

"Egoisme er en tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel"

Vil ikke si at å ta selvmord er å "fremme ens eget vel" . Har de sett en annen løsning på sine problemer, så hadde de nok valgt det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (7 minutter siden):

Men er ikke dette selve definisjonen på egoisme?

"Egoisme er en tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel"

Enkelte ting må bare oppleves selv for å forstå. Du er ikke i nærheten engang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (9 minutter siden):

Men er ikke dette selve definisjonen på egoisme?

"Egoisme er en tenke- og handlemåte som utelukkende tar sikte på å fremme ens eget vel"

Å få barn er jo også ufattelig egoistisk hvis man skal se på det sånn. Man får barn ene og alene pga egoistiske grunner, man har ikke bedt om å bli født og da er det bak mål å skulle tvinge noen til å fortsette å eksistere.

Anonymkode: 80447...0a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å få barn er jo også ufattelig egoistisk hvis man skal se på det sånn. Man får barn ene og alene pga egoistiske grunner, man har ikke bedt om å bli født og da er det bak mål å skulle tvinge noen til å fortsette å eksistere.

Anonymkode: 80447...0a0

Ikke uenig med deg her. Har heller ikke sagt at noen skal tvinges til og eksistere. MEN velger du å få barn så har du samtidig en forpliktelse ovenfor dem. Alle selvmord har sin egen historie og medisinske årsak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (3 minutter siden):

Enkelte ting må bare oppleves selv for å forstå. Du er ikke i nærheten engang.

Nå er skrivemåten din temmelig arrogant, med tanke på at dette er en mann som har mistet sin kone, og sine barns mor. Du skal ikke kimse av sorgen etterlatte av selvmordsofre sitter igjen med. Det er en annen sorg enn hva man sitter igjen med om man mister noen i sykdom eller ulykke. 
 

Og ja, jeg har vært så langt nede at jeg trodde selvmord var eneste løsning, så jeg vet veldig godt hvor jævlig livet kan være. Allikevel har jeg full respekt for at de som sitter igjen etter å ha mistet noen til selvmord - har det verre enn den som tok selvmord i etterkant. Den døde kan ikke føle smerte lengre - det gjør den etterlatte. At den som begår selvmord har det verst i forkant av selvmordet, tror jeg de aller fleste forstår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmord er forbudt i norsk lov. Er det verdt å bli kriminell?

Anonymkode: 4c25f...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd selvmord av folk jeg tidligere har hatt en relasjon til noen ganger. For min del gjør det at jeg får lite sorgreaksjoner, tenker at det er minste motstands vei hvis en ikke er uhelbredelig syk hvor det bare går en vei med mye smerte/mangel på kontroll over egen kropp.

Anonymkode: 40567...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som klandrer mennesker som har begått selvmord, har dere de samme tankene og følelsene og meningene (bl.a dette med å klandre vedkommende og å tenke at vedkommende er egoistisk) vedrørende dette dersom selvmordet ble begått for å unnslippe fysisk tortur f.eks dersom vedkommende var fanget og torturert døgnet rundt av mennesker?

Jeg skriver dette i forsøk på å få noen til å forstå at noen mennesker opplever å ha det ubeskrivelig psykisk vondt i all sin våkne tid, i tillegg til å våkne av mareritt hver eneste natt. Det kan føles som tortur. Disse sterke plagene kan oppleves som et mareritt i våken tilstand som man ikke kan unnslippe fra.

Man har forsøkt og forsøkt å få hjelp, men helsevesenet greier ikke å hjelpe.

 

Anonymkode: 9629a...98d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (26 minutter siden):

Nå er skrivemåten din temmelig arrogant, med tanke på at dette er en mann som har mistet sin kone, og sine barns mor. Du skal ikke kimse av sorgen etterlatte av selvmordsofre sitter igjen med. Det er en annen sorg enn hva man sitter igjen med om man mister noen i sykdom eller ulykke. 
 

Og ja, jeg har vært så langt nede at jeg trodde selvmord var eneste løsning, så jeg vet veldig godt hvor jævlig livet kan være. Allikevel har jeg full respekt for at de som sitter igjen etter å ha mistet noen til selvmord - har det verre enn den som tok selvmord i etterkant. Den døde kan ikke føle smerte lengre - det gjør den etterlatte. At den som begår selvmord har det verst i forkant av selvmordet, tror jeg de aller fleste forstår.

Jeg kimser ikke av de etterlattes sorg. Jeg har opplevd at 2 familiemedlemmer har tatt livet sitt, så har det på nært hold også. Uansett er den smerten jeg selv gikk med mange ganger vondere enn da jeg mistet familiemedlemmer. Disse tok livet sitt noen år etter mitt forsøk, så det var trist men samtidig skjønte jeg de godt. Skal sies at o det ene tilfellet så visste ingen hva årsaken til selvmordet var, men vi skjønner jo at det ikke skjedde for moro skyld.

Det er rimelig arrogant å fortsette å påstå at selvmord er egoistisk også - som ts gjør. Derfor skrev jeg at ting må oppleves selv og da tenkte jeg på den enorme smerten disse menneskene opplever døgnet rundt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvmord er forbudt i norsk lov. Er det verdt å bli kriminell?

Anonymkode: 4c25f...9b8

Det er over 100 år siden det ble opphevet. Idag blir du ikke straffet for selvmordsforsøk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (37 minutter siden):

de som sitter igjen etter å ha mistet noen til selvmord - har det verre enn den som tok selvmord i etterkant. Den døde kan ikke føle smerte lengre - det gjør den etterlatte. At den som begår selvmord har det verst i forkant av selvmordet, tror jeg de aller fleste forstår.

Jeg håper at de fleste forstår dette med at de som begår selvmord hadde det verre i perioden før selvmordet enn de etterlatte har det i tiden etter selvmordet.

Men det er synd at ikke alle forstår det. Noen påstår til og med at fagfolk påstår at etterlatte har det vondere enn de som begikk selvmord.

Voksenmann skrev (5 timer siden):

Din kommentar er langt under beltestedet. Selvmord er en for alltid løsning på et midlertidig problem. Det du oppnår med et selvmord er at du tar den smerten du føler, ganger den med 50 og fordeler den rundt til alle som er glad i deg. En siste hilsen som de vil bruke resten av sine liv på å fordøye. Har du barn så gir du dem usedvanlig dårlige kort for resten av deres liv. Ja, selvmord er egoistisk.

 

Anonymkode: 9629a...98d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan kan du påstå at de etterlatte har det mye mer vondt enn de som begår selvmord?

Anonymkode: 9629a...98d

 

Voksenmann skrev (1 time siden):

Fra fagfolk.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kan man lese uttalelser fra fagfolk om dette, som bekrefter din påstand?

Anonymkode: 9629a...98d

 

Voksenmann skrev (1 time siden):

Du kan feks Google:

Suicide survivors: pain, guilt, emotions osv

Venter fremdeles på en artikkel der fagfolk bekrefter påstanden din.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da finner man artikler der det står at fagfolk har uttalt at etterlatte har det mye vondere enn de som begikk selvmord?

Kan ikke du vise til 1 slik artikkel da?

Anonymkode: 9629a...98d

 

Anonymkode: 9629a...98d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klandre andre (som når man klandrer den som begikk selvmord) er kanskje for noen mennesker en mekanisme som slår inn for å unngå å eventuelt klandre seg selv? Jeg mener altså ikke at de menneskene burde klandre seg selv, jeg bare lurer på om det er en slik mekanisme.

Anonymkode: 9629a...98d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blomsterpotta skrev (53 minutter siden):

Jeg kimser ikke av de etterlattes sorg. Jeg har opplevd at 2 familiemedlemmer har tatt livet sitt, så har det på nært hold også. Uansett er den smerten jeg selv gikk med mange ganger vondere enn da jeg mistet familiemedlemmer. Disse tok livet sitt noen år etter mitt forsøk, så det var trist men samtidig skjønte jeg de godt. Skal sies at o det ene tilfellet så visste ingen hva årsaken til selvmordet var, men vi skjønner jo at det ikke skjedde for moro skyld.

Det er rimelig arrogant å fortsette å påstå at selvmord er egoistisk også - som ts gjør. Derfor skrev jeg at ting må oppleves selv og da tenkte jeg på den enorme smerten disse menneskene opplever døgnet rundt.

Da er vi helt enige. Jeg tror det er vanskelig å forstå for noen som ikke selv har opplevd hvilke smerte det faktisk er å være i dyp depresjon - eller annen fysisk/psykisk situasjon som gjør at man ikke klarer å se løsninger eller lettelser for problemene sine.

Den eneste instansen som egentlig kan ansvarliggjøres for at folk drives så langt at man ikke klarer å se andre løsninger enn å bare gjøre en ende på ting - er det psykiske helsevernet i Norge. Altfor mange sitter uten hjelp. 
 

Jeg mener at det vondeste et menneske noensinne kan oppleve, er alvorlig depresjon. At det ikke blir tatt på større alvor er hårreisende, da det ligger i toppsjiktet på dødsårsaker i verden. Depresjon er alvorlig, og burde håndteres og behandles som den alvorligste sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sprøtt å miste noen på den måten og gå gjennom livet uten at de personene er der mer. Årene går, mens deres liv stoppet for mange år siden. Jeg tenker at uansett hva, så er det bare å leve på. Alt det tullet inne i hodet er nettopp det, bare tull. Man får komme seg ut og se på fuglene som flyr og alt det som er omkring oss isteden.

Anonymkode: 07558...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvmord er så langt unna egoisme som det går an å komme. De som tar sitt eget liv, mener som oftest at han/hun er til bry og i veien for andre, og at alle rundt vil få det bedre uten dem. I tillegg til at de selvfølgelig ikke føler noen utvei og at de i sitt mørkeste punkt i livet sitt velger å avslutte noe de ikke ser en vei ut av. Det er ikke egoisme, det er fortvilelse og desperasjon. 

At vi som sitter igjen klarer se at det ville vært en annen utvei, er en annen sak. Men så har da de fleste av oss heller ikke vært i den dype,mørke delen av livet hvor alt er svart og uoverkommelig. De tok det valget at livet ikke var levelig for dem, og vi sitter igjen og må bare godta det valget, uansett hvor grusomt og fælt det er. Ja, jeg har selv opplevd det svært nært, og det ER jævlig, og psykisk helse må snakkes om. Men egoistisk å ta selvmord er det ikke. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en kompis av meg som tok selvmord fordi han ikke fikk damer

Anonymkode: 09af6...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...