Gå til innhold

Selvmord.


Helene

Anbefalte innlegg

Jeg er kjempelei av folk som tar selvmord. Vi sitter igjen. Det preger oss  som sitter igjen resten av livet. Jeg mistet min første da jeg var 15. Andre da jeg var 20. og min søster tok livet sitt da hun var 55. Jeg mener egentlig alt selvmord er en skikkelig egoistisk ting. Jeg sa til min søster, du gjør ikke sette mot dine barn. Hun gjorde det lell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene skrev (Akkurat nå):

Jeg er kjempelei av folk som tar selvmord. Vi sitter igjen. Det preger oss  som sitter igjen resten av livet. Jeg mistet min første da jeg var 15. Andre da jeg var 20. og min søster tok livet sitt da hun var 55. Jeg mener egentlig alt selvmord er en skikkelig egoistisk ting. Jeg sa til min søster, du gjør ikke sette mot dine barn. Hun gjorde det lell. 

Man er så fortvilet når man er villig til det at man tenker faktisk ikke over sånne ting. Det føles egoistisk for de som sitter igjen men for den som gjør dette er verden et sort hull, de føler at det er det eneste alternativet. Din kjærlighet alene kan ikke gjøre noe med det. Depresjon og mentale sykdommer er ikke noe valg. Jeg veit ikke noe rundt din familie, så det kan jeg ikke kommentere! :) Men det er ikke så lett eller sort hvit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (3 minutter siden):

Jeg er kjempelei av folk som tar selvmord. Vi sitter igjen. Det preger oss  som sitter igjen resten av livet. Jeg mistet min første da jeg var 15. Andre da jeg var 20. og min søster tok livet sitt da hun var 55. Jeg mener egentlig alt selvmord er en skikkelig egoistisk ting. Jeg sa til min søster, du gjør ikke sette mot dine barn. Hun gjorde det lell. 

Du er lei? Så hva kan du gjøre for å bekjempe selvmord? Bryr du deg om alle rundt deg? Viser du det?

  • Liker 32
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er desperate folk som frykter livet mer enn døden. Det ser ingen løsning, bare mer elendighet. Hjelp de å rydde/vaske, del et måltid med de og vis de kjærlighet. Når folk er langt nede klarer de ikke reise seg. De må ha hjelp opp. Å gi de skyldfølelse er stygt gjort.

  • Liker 35
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Er drittlei alle som hyler om at selvmord er så fælt og egoistisk, men de ofrer ikke oss som er deprimerte og suicidale en tanke mens vi fremdeles lever.

Anonymkode: 1434c...8a6

Jeg håper ikke innlegget mitt blir slettet for dette, men jeg er jo innpå disse tankene selv til tider.

Verden er jo så kald, og alle mennesker i dag bryr seg kun om seg selv og sitt. Den 10.september er det verdensdagen for selvmordsforebygging, og da kommer mange til å poste ting i sosiale medier som at man må tørre å bry seg osv.. Men i virkeligheten gjør jo folk ikke det.

Vi later som om at samfunnet blir mer og mer åpent og tolerant, mens vi egentlig blir stadig mer lukket.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være egoistisk, men hva så? Mennesker er egoister, det er en viktig egenskap å ha. Hvilket liv er det å ha om du bare lever for andre? Det er likefult egoistisk å forvente at noen skal leve et liv i smerte bare fordi du ikke ønsker å miste dem. 

For å ikke nevne at mennesker som begår selvmord som oftest er psykisk syke, og i den oppfatning at menneskene rundt dem vil ha det bedre uten dem. Jeg har selv to selvmordsforsøk bak meg, og jeg trodde oppriktig at familien min og vennene mine ville få et bedre liv etter jeg var borte. Jeg visste at de ville savne meg og ha det vondt, men jeg trodde oppriktig at det ville være best for dem i lengden - så jeg anså det absolutt ikke som et egoistisk valg. Jeg tenkte det var det beste for alle parter involvert. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk å tenke at det er egoistisk. Mennesker som tar det skrittet har det så vanskelig at det umulig kan beskrives. Ja, det er kjempetrist at noen velger den måten å gå. Men vi blir alle borte en dag. Sykdom og ulykker er også smertefullt. Men man må gå videre etter hvert. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så deprimert, at jeg planla min egen død. Heldigvis fikk jeg hjelp, før dagen jeg skulle ta selvmord kom. 
 

Min erfaring er at når du er så syk at du kun ser døden som siste utvei, tenker du også at alle vil få det mye bedre uten deg. Til og med barna dine. Man har et tunellsyn, og evner ikke å tenke logisk, slik friske folk tenker logisk. Det logiske er å dø. Da vil alt bli bedre, og alle vil få det bedre. Selv om folk sier at det ikke er det beste, at barna dine blir helt knust, at ting vil bli bedre igjen osv., evner man ikke å ta det innover seg. Man hører hva som blir sagt, men tror ikke på det.

Så nei, det er ikke egoistisk. Det er en skummel sykdom. Det er vel ingen som er helt friske og har det superbra som tar selvmord.

Anonymkode: 36a2c...3b4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleluring

For og leve må man jo først og fremst ha en godt liv og god helse for og ha det bra. Man kan ikke leve i elendighet bare for at andre skal ha det "bra" for at en lever.... 

Selvmord er IKKE egoistisk.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen fikk jeg sjokk. Dette var på 80 tallet. Jeg var nesten 15. vi skulle være konfirmanter sammen. Vi gikk på skolen sammen i alle år.  Den eneste som tok takt i ting, som snakket om ting, var Bjørn prest i konfirmasjonskolen. Han satte ord på ting. 
 

Jeg hadde en fin gjengejeng. Vi var der for oss alltid for bestandig. Jeg var ung. Jeg hadde fin kjæreste.  Men vi var en gjeng som alltid holdt sammen. 
 

Så tar Jostein livet sitt. Jeg fikk sjokk nr 2. Da ba folk meg om råd, siden jeg hadde opplevd det før. Jeg var i sorg. Hadde mareritt. 
 

Men må si, foreldrene til Jostein, de invitere oss på likskue. Jeg fikk se at han var død. Det var riktig for meg. Foreldrene var kjempefine. 
Jeg syntes alltid det var vanskelig å miste min beste venninne. Men ifølge politiets ikke noe å se. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokk nr 3. min søster tok livet sitt. Hun var i behandling. Jeg sa, du gjør ikke dette med barna dine. Hun gjorde det .  Og jeg tenker at det er skikkelig stygt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (4 timer siden):

Jeg er kjempelei av folk som tar selvmord. Vi sitter igjen. Det preger oss  som sitter igjen resten av livet. Jeg mistet min første da jeg var 15. Andre da jeg var 20. og min søster tok livet sitt da hun var 55. Jeg mener egentlig alt selvmord er en skikkelig egoistisk ting. Jeg sa til min søster, du gjør ikke sette mot dine barn. Hun gjorde det lell. 

Du har tydeligvis ikke vært så deprimert som de du kjenner som tok livet sitt. Hadde de vært det ville du forstått hvor svart og vond hele tilværelsen er.

Hadde det ikke vært mere egoistisk om disse ble nektet å ta selvmord bare for at andre ikke skal få det vondt pga savn og sjokk?  Så skal du gå lykkelig rundt fordi du fremdeles har de i livet og de skal gå og ha enormt vondt resten av livet.

Du er egoist!!!

Endret av Blomsterpotta
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (4 timer siden):

Vi later som om at samfunnet blir mer og mer åpent og tolerant, mens vi egentlig blir stadig mer lukket.

Jeg er ikke enig. Før i tiden skulle man jo ikke snakke om selvmord i det hele tatt, og alt rundt det var fryktelig skambelagt. Nå snakkes det jo masse om det, etterlatte er åpne om dødsårsak, det finnes mange tilbud til både de som sliter med slike tanker og til etterlatte.

Anonymkode: 1ea11...3f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, stakkars deg som fikk sjokk. Stakkars deg som må kjenne på ubehagelige følelser. Ikke synd i de menneskene som hadde det så vondt, at eneste utveien de så var å ta livet sitt. Ikke synd i de som sikkert hadde ubehagelige og vonde følelser hele tiden, og ikke fikk bukt med dem, og ikke så noen annen utvei enn å avslutte livet.

Det eneste egoistiske her, er tankegangen din, trådstarter. Du får selvmordet til andre til å handle om deg selv og dine følelser. Jeg kommer ikke på noe som er mer egoistisk enn akkurat det. Selvmord vekker sterke reaksjoner hos mange, blant annet sinne, og jeg observerer at det ofte er mennesker som kun tenker på seg selv, som reagerer slik du gjør. Trist som faen.

Tenk å høre at man ikke må ta livet sitt, for å skåne andre mennesker... Til helvete med dine følelser liksom, tenk på andre. Kjenner jeg blir provosert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er lei av folk som er så langt nede at de ikke ser noen annen utveg enn å avslutte alt? Jeg har mistet to til selvmord,den siste var mamma.På slutten var hun bare en skygge av seg selv. Og det var ingenting jeg kunne gjøre. Jeg er mer sint på psykriatrisk,som sendte henne hjem,enda så syk som hun var,og uka etter var hun død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tali skrev (7 minutter siden):

Du er lei av folk som er så langt nede at de ikke ser noen annen utveg enn å avslutte alt? Jeg har mistet to til selvmord,den siste var mamma.På slutten var hun bare en skygge av seg selv. Og det var ingenting jeg kunne gjøre. Jeg er mer sint på psykriatrisk,som sendte henne hjem,enda så syk som hun var,og uka etter var hun død.

Psykiatrien er jo det rette stedet å rette sinnet sitt mot når noen nære som har vært i systemet dør. Jeg har også opplevd at de har skrevet ut en nær person av meg som til og med sa de var redde de kom til å ta livet sitt om de ble skrevet ut ( de var da innlagt for selvmordsforsøk i utgangspunktet ). Personen ble skrevet ut og gikk til nærmeste stasjon og hoppa foran t banen. Psykiatrisk var nok mer opptatt på å fraskrive seg alt ansvar en å faktisk hjelpe og holde han trygg.

Anonymkode: 1434c...8a6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...