Gå til innhold

Selvmord.


Helene

Anbefalte innlegg

Det er vondt for dem som sitter igjen, men tenk hvor jævlig de har hatt det, som så døden som eneste utvei. Disse menneskene (mange av dem) har det så vondt at de i desperasjon ikke klarer å tenke rasjonelt. Det blir helt feil å kalle det egoisme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene skrev (På 2021-8-23 den 5.36):

Sjokk nr 3. min søster tok livet sitt. Hun var i behandling. Jeg sa, du gjør ikke dette med barna dine. Hun gjorde det .  Og jeg tenker at det er skikkelig stygt. 

Er du virkelig et så lite menneske som ikke klarer å se noe annet rundt dette enn at "det er skikkelig stygt"?

Du klarer ikke å se den enorme uutholdelige vonde smerten din søster levde med? Du ser ikke hvor ufattelig trist og vanskelig hun må ha hatt det?

Du skjønne rikke at folk har ulike forutsetninger her i livet og at ikke alle er like heldige? Du skriver selv om at du hadde gode venner helt fra du var liten. Vet du hvor ensomme eller psykisk syke et menneske kan bli?

Anonymkode: 8bc70...c68

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (2 timer siden):

Din kommentar er langt under beltestedet. Selvmord er en for alltid løsning på et midlertidig problem. Det du oppnår med et selvmord er at du tar den smerten du føler, ganger den med 50 og fordeler den rundt til alle som er glad i deg. En siste hilsen som de vil bruke resten av sine liv på å fordøye. Har du barn så gir du dem usedvanlig dårlige kort for resten av deres liv. Ja, selvmord er egoistisk.

Jeg henstiller til den kommentaren du siterte meg på. Les den en gang til. Du er egoist som mener selvmord er egoistisk.

Du vet ikke hva du snakker om. Du må gjerne påberope deg mange år med angst, depresjoner og hva du måtte ønsker, men du har ALDRI vært så langt nede at du tok livet ditt. Det vil si at forskjellen på evt deg og de som tok livet sitt er at de andre slet enda mer enn deg og orket ikke disse smertene lenger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Blomsterpotta said:

Jeg henstiller til den kommentaren du siterte meg på. Les den en gang til. Du er egoist som mener selvmord er egoistisk.

Du vet ikke hva du snakker om. Du må gjerne påberope deg mange år med angst, depresjoner og hva du måtte ønsker, men du har ALDRI vært så langt nede at du tok livet ditt. Det vil si at forskjellen på evt deg og de som tok livet sitt er at de andre slet enda mer enn deg og orket ikke disse smertene lenger.

Jeg har litt peiling. Er selv etterlatt men samtidig far til to barn som ble etterlatt. De har brukt store deler av livet sitt på å bearbeide følelsene rundt det valget mamma tok. De har gått til psykolog for å få hjelp med skyldfølelsen de har kjent så dypt og inderlig. Jeg vet ikke alt men jeg vet at hvis mammaen hadde forstått den smerten hun påførte sine barn og familie så hadde hun aldri tatt det valget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (1 minutt siden):

Jeg har litt peiling. Er selv etterlatt men samtidig far til to barn som ble etterlatt. De har brukt store deler av livet sitt på å bearbeide følelsene rundt det valget mamma tok. De har gått til psykolog for å få hjelp med skyldfølelsen de har kjent så dypt og inderlig. Jeg vet ikke alt men jeg vet at hvis mammaen hadde forstått den smerten hun påførte sine barn og familie så hadde hun aldri tatt det valget. 

Kom det som lyn fra klar himmel eller hadde hun vært syk lenge i forkant  psykisk?

Anonymkode: 80447...0a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan du påstå at de etterlatte har det mye mer vondt enn de som begår selvmord?

Anonymkode: 9629a...98d

Fra fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (På 23.8.2021 den 1.47):

Jeg er kjempelei av folk som tar selvmord. Vi sitter igjen. Det preger oss  som sitter igjen resten av livet. Jeg mistet min første da jeg var 15. Andre da jeg var 20. og min søster tok livet sitt da hun var 55. Jeg mener egentlig alt selvmord er en skikkelig egoistisk ting. Jeg sa til min søster, du gjør ikke sette mot dine barn. Hun gjorde det lell. 

når man sliter så mye at man velger og ta livet sitt, så føler den personen at det er enste utveien , så ikke egoitisk i hele tatt,men er heller Egoistisk av de som tenker det er egoistisk, de vet jo ikke hvordan de føler seg

Anonymkode: 47ce6...da7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mye hadde hjulpet om psykiatrien hadde flere ressurser, og grep inn tidligere og kunne følge opp over lengre tid.10 timer er for mange overhodet ikke nok, og kortere innleggelser er i beste fall brannslukking uten at det hjelper på depresjonen og håpløsheten. Jeg har mye mer en ett tiår i psykiatrien bak meg, uten bedring.

 Jeg trenger fremdeles hjelp men får ikke mer fordi jeg er stemplet som behandlingsresistent og at det ikke er fruktbart å ta meg inn igjen siden jeg har autisme, for autister blir aldri friske uansett. Det er i deres øyne bedre at jeg sitter alene på minstetrygd her i leiligheten min og bare venter på at det går galt når det gjelder selvdestruktiviteten min.

Jeg tror ikke folk vet hvor intents vondt livet til oss som er ukurerbart syke og fattige kan være.

Anonymkode: 80447...0a0

Jeg sender deg først en god klem og ønsker oppriktig at ting ordner seg for deg.

Psykiatrien har dessverre ikke alle ressurser tilgjengelig for de som har diagnoser som ikke enkelt kan fikses med medikamenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det må være helt jævlig å miste noen til selvmord. Man tenker at det var så unødvendig og mange har heller ikke sett hvor ekstremt langt nede personen faktisk var. Ikke alle viser det så godt.

Jeg har vært suicidal. Jeg planla selvmordet mitt til den minste detalj. Jeg tenkte at alle ville ha det bedre uten meg, til og med mine barn. I dag er den tanken så skremmende. Tenk at jeg har tenkt at barna mine har det bedre uten meg? Da er man syk, ikke egoistisk. 

Kanskje hjelper det å tenke at de var syke. Psykiatrien svikter ofte, dessverre.

Det finnes forening for etterlatte etter selvmord. Du kan jo ta kontakt med dem. 

Anonymkode: 38821...a42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom det som lyn fra klar himmel eller hadde hun vært syk lenge i forkant  psykisk?

Anonymkode: 80447...0a0

Veldig godt spørsmål. Psykologene mente i ettertid han hun var bipolar uten diagnose noe som gjorde at antidepressiva hun fikk av fastlegen akselererte svingningene i humøret. Ingen i familien reagerte og støttet ikke forslaget mitt om tvangsinnleggelse. Men ja det kom som et lyn fra klar himmel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (14 minutter siden):

Fra fagfolk.

Hvor kan man lese uttalelser fra fagfolk om dette, som bekrefter din påstand?

Anonymkode: 9629a...98d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (5 minutter siden):

Veldig godt spørsmål. Psykologene mente i ettertid han hun var bipolar uten diagnose noe som gjorde at antidepressiva hun fikk av fastlegen akselererte svingningene i humøret. Ingen i familien reagerte og støttet ikke forslaget mitt om tvangsinnleggelse. Men ja det kom som et lyn fra klar himmel. 

Høres ut som det som skjedde med faren min. Jeg var eneste som mente han måtte tvangsinnlegges da han hadde kommet med flere konkrete selvmordstrusler mens resten av familien mente jeg måtte jekke meg ned med uttalelsene mine for "selvsagt  kommer han ikke til å gjøre det". Så tok han selvmord. 

Anonymkode: 80447...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor kan man lese uttalelser fra fagfolk om dette, som bekrefter din påstand?

Anonymkode: 9629a...98d

Du kan feks Google:

Suicide survivors: pain, guilt, emotions osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksenmann skrev (18 minutter siden):

Jeg har litt peiling. Er selv etterlatt men samtidig far til to barn som ble etterlatt. De har brukt store deler av livet sitt på å bearbeide følelsene rundt det valget mamma tok. De har gått til psykolog for å få hjelp med skyldfølelsen de har kjent så dypt og inderlig. Jeg vet ikke alt men jeg vet at hvis mammaen hadde forstått den smerten hun påførte sine barn og familie så hadde hun aldri tatt det valget. 

Du har litt peiling ja, jeg har enorm peiling. Jeg ble selv reddet fra ett selvmordsforsøk. Hadde jeg ikke blitt reddet hadde jeg etterlatt meg 2 tenåringer. Når jeg tenker på det idag så grøsser jeg, men samtidig så vet jeg at mitt forsøk ikke kom av egoisme. Det kom av så intense og vonde smerter at hele døgnet gikk med til å overleve. Heldigvis klarte barna mine seg stort sett selv for jeg klarte ikke ta vare på de, enda så vanvittig glad jeg er i de.

Mitt forsøk var planlagt og alt lå tilrette for å klare det, men en person fikk mistanke og rekvirerte full utrykning hjem til meg og hjelpen kom der og varte i 6 mnd etterpå.

At du står fast på at selvmord er egoistisk får du bare gjøre. Jeg er totalt uenig med deg. Ett selvmord krever enormt mot faktisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (2 minutter siden):

Du kan feks Google:

Suicide survivors: pain, guilt, emotions osv

Og da finner man artikler der det står at fagfolk har uttalt at etterlatte har det mye vondere enn de som begikk selvmord?

Kan ikke du vise til 1 slik artikkel da?

Anonymkode: 9629a...98d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Voksenmann said:

Din kommentar er langt under beltestedet. Selvmord er en for alltid løsning på et midlertidig problem. Det du oppnår med et selvmord er at du tar den smerten du føler, ganger den med 50 og fordeler den rundt til alle som er glad i deg. En siste hilsen som de vil bruke resten av sine liv på å fordøye. Har du barn så gir du dem usedvanlig dårlige kort for resten av deres liv. Ja, selvmord er egoistisk.

Høres ut som du har opplevd at noen nær deg har tatt selvmord. Det er sikkert veldig kjipt. Skal love deg at det enda kjipere å være så syk at livet ikke er til å holde ut. Den dagen du blir så syk selv vil du helt garantert skifte mening. Hvis du synes selvmord er egoistisk da har du rett og slett aldri vært alvorlig syk selv.

Anonymkode: 617c8...b9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Blomsterpotta said:

Du har litt peiling ja, jeg har enorm peiling. Jeg ble selv reddet fra ett selvmordsforsøk. Hadde jeg ikke blitt reddet hadde jeg etterlatt meg 2 tenåringer. Når jeg tenker på det idag så grøsser jeg, men samtidig så vet jeg at mitt forsøk ikke kom av egoisme. Det kom av så intense og vonde smerter at hele døgnet gikk med til å overleve. Heldigvis klarte barna mine seg stort sett selv for jeg klarte ikke ta vare på de, enda så vanvittig glad jeg er i de.

Mitt forsøk var planlagt og alt lå tilrette for å klare det, men en person fikk mistanke og rekvirerte full utrykning hjem til meg og hjelpen kom der og varte i 6 mnd etterpå.

At du står fast på at selvmord er egoistisk får du bare gjøre. Jeg er totalt uenig med deg. Ett selvmord krever enormt mot faktisk.

Selvmord er egoistisk handling. Men jeg forstår jo at det finnes en håpløshet bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som du har opplevd at noen nær deg har tatt selvmord. Det er sikkert veldig kjipt. Skal love deg at det enda kjipere å være så syk at livet ikke er til å holde ut. Den dagen du blir så syk selv vil du helt garantert skifte mening. Hvis du synes selvmord er egoistisk da har du rett og slett aldri vært alvorlig syk selv.

Anonymkode: 617c8...b9a

Du har sannsynligvis aldri vært rundt etterlatte. Den som begår selvmord slipper smerten men fører den over til de etterlatte for resten av deres liv. Sliter du med å forstå at et selvmord får konsekvenser for barn, foreldre, partnere osv?

Endret av Voksenmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter begå selvmord eller ta sitt eget liv. Ikke "ta selvmord".

Egoistisk? Ja. Men de fleste som har blitt reddet fra et forsøk sier jo at de var helt i mørket da det skjedde. Klarte ikke tenke en eneste logisk tanke og virkelig ikke sette seg inn i smerten de påfører alle andre. 

Anonymkode: 4d234...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksenmann skrev (1 minutt siden):

Du har sannsynligvis aldri vært rundt etterlatte barn.

Vel, jeg er/var et etterlatt barn ( riktignok voksen nå, 29 år ) men jeg syns fortsatt ikke pappa var egoistisk. Han var syk både fysisk og psykisk og var rett og slett trøtt av livet. 

Anonymkode: 80447...0a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...