Gå til innhold

Selvmord.


Helene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Forstår ikke hvorfor de ber oss oppsøke hjelp som ikke finnes? Det er nesten frekt.

Anonymkode: 26ee6...e0e

Det er jo begrenset med hva de kan hjelpe med også. Jeg har diagnoser som hemmer meg noe enormt i hverdagen og sosialt, som er grunnen til at jeg er suicidal. Med mindre det finnes en kur mot disse diagnosene så kommer jeg til å forbli som jeg er i det dystre og deprimerte uansett om jeg går til psykolog.

Lange ventelister er det jo også, og når man først kommer inn så blir man gjerne kasteball fordi de har begrenset antall timer de kan bruke på deg, eller må sende deg videre fordi de ikke klarer å hjelpe deg. Så får man beskjed om å klare seg selv eller ringeetter  man har prøvd å utføre selvmordet. Da er det gjerne 2-3 dager til de ser du kommer til å overleve, ogs å er det rett ut med et lykke til og klapp på skulderen.

Anonymkode: 80447...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tja, jeg har selvmordstanker og får ikke hjelp. Jeg er blitt gitt opp av psykiatrien etter mange år fordi de ikke så bedring, og da jeg ble ufør for to år siden ble det liksom spikeren i kista. Privatpsykolog har jeg ikke råd til på minstetrygd, og når jeg snakker med mental helse så er det som oftest bare " så trist, men nå er det gått 20 minutter ha det bra! :)" 

Har autisme, epilepsi og sliter med alkoholmisbruk i perioder og depresjoner. Det er et hardt liv.

Anonymkode: 80447...0a0

Jeg ser den, men ikke gi opp ❤️

 

Har du nære venner eller familie du kan snakke med? 

 

Samt:Det finnes også lavterskel- tilbud som Fontenehuset. Da har man i alle fall noe man kan gå til på dagtid ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 8.06):

Desverre så gjelder dette ikke bare voksne mennesker, kjente en som tok livet sitt da han var 17 år gammel.

Bare her på det lille stedet jeg bor har det vært flere selvmord blant unge, det dysses ned men undommene prater om det og når det gjelder de voksne så skal det ikke nevnes eller prates om.

Psykriatien her er en vits og har blitt nedprioritert, flere unge mennesker har måttet ta på seg en rolle de ikke burde ha hatt.

Blir imponert av disse ungdommene hvordan de prøver å støtte hverandre de stoler ikke på psykriati tjenestene og klandrer dem ikke, la oss bare si at hvis de har hatt noen av de jeg har prata med så er det gamle kjerringer som for lengst burde ha pensjonert seg.

 

Enig er en vits spesielt her hvor jeg bor.

Anonymkode: 9b105...2ad

Selv om det kan oppleves som en vits tenker jeg at alternativet og å ikke oppsøke hjelp er verre. Jeg er ikke spesielt tilhenger av og å fraråde mennesker og å få hjelp, selv om det kan være krevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samme her. Forstår ikke hvorfor de ber oss oppsøke hjelp som ikke finnes? Det er nesten frekt.

Anonymkode: 26ee6...e0e

Jeg anser det ikke som noe mer eller mindre frekt enn at man prøver og å gi støtte. Noe jeg mener at man i all hovedsak bør. 

 

Hvis du mener det er frekt, burde du i alle fall gi en god begrunnelse hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (13 timer siden):

Jeg ser den, men ikke gi opp ❤️

 

Har du nære venner eller familie du kan snakke med? 

 

Samt:Det finnes også lavterskel- tilbud som Fontenehuset. Da har man i alle fall noe man kan gå til på dagtid ❤️

Litt vanskelig å ikke gi opp når de som liksom skal hjelpe en gir deg opp og ber deg klare deg selv :) Har prøvd å snakke med fastlege, bytte fastlege, søkt inn i psykiatrien igjen, sendt inn klager osv. Avslag avslag avslag. 

Jeg har ingen venner, og familie bor langt unna og psykisk helse er tabu. 

Fontenehuset har jeg prøvd ut, og jeg trivdes ikke. Jeg følte jeg ble dummere og infantilisert av å være der.

Anonymkode: 80447...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (13 timer siden):

Jeg ser den, men ikke gi opp ❤️

 

Har du nære venner eller familie du kan snakke med? 

 

Samt:Det finnes også lavterskel- tilbud som Fontenehuset. Da har man i alle fall noe man kan gå til på dagtid ❤️

Kan legge til at jeg har vært fullstendig åpen med helsevesenet hele veien, og de siste timene jeg fikk hos min forrige psykolog var jeg åpen om at jeg var så langt nede at jeg satt store deler av dagen og så på lekkede selvmordsvideoer på reddit, og beskrev nøye hvor glad jeg var på deres vegne som hadde guts og klarte å gjennomføre selvmordet.

Alikevel mener de at jeg ikke kan hjelpes side jeg ikke har respondert noe på behandling tidligere fra alderen 10-29. 

Anonymkode: 80447...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Litt vanskelig å ikke gi opp når de som liksom skal hjelpe en gir deg opp og ber deg klare deg selv :) Har prøvd å snakke med fastlege, bytte fastlege, søkt inn i psykiatrien igjen, sendt inn klager osv. Avslag avslag avslag. 

Jeg har ingen venner, og familie bor langt unna og psykisk helse er tabu. 

Fontenehuset har jeg prøvd ut, og jeg trivdes ikke. Jeg følte jeg ble dummere og infantilisert av å være der.

Anonymkode: 80447...0a0

Det er i alle fall ikke slik at jeg forteller deg at du skal klare deg selv, men jeg er enig i at psykisk helse er tabu. Betyr ikke at man bør fraråde og å oppsøke hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (16 timer siden):

Jeg anser det ikke som noe mer eller mindre frekt enn at man prøver og å gi støtte. Noe jeg mener at man i all hovedsak bør. 

 

Hvis du mener det er frekt, burde du i alle fall gi en god begrunnelse hvorfor. 

Jeg beklager, rimelig irritabel om dagen. Jeg bare synes det er så ufattelig vondt å vite av erfaring at det ikke finnes hjelp for meg. Hverken akutt eller poliklinisk behandling. Jeg blir rett og slett helt rådvill og vanvittig frustrert. 

Anonymkode: 26ee6...e0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg beklager, rimelig irritabel om dagen. Jeg bare synes det er så ufattelig vondt å vite av erfaring at det ikke finnes hjelp for meg. Hverken akutt eller poliklinisk behandling. Jeg blir rett og slett helt rådvill og vanvittig frustrert. 

Anonymkode: 26ee6...e0e

Samme her.

Anonymkode: 80447...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dødsfall er triste. Jeg synes det er like trist å miste noen i selvmord som i kreft. Jeg har levd så tett innpå en som er alvorlig psykisk syk at jeg vet at den ene sykdommen ikke er lettere å kurere enn den andre. Det som er tungt med de jeg har mistet til selvmord, det er at de var så unge. Det er lenge siden nå. Nylig oppdaget jeg at jeg har glemt de litt, og da ble jeg så lei meg, for jeg har jo fått nye venner, men hvis jeg og de andre som var glad i de vi mistet glemmer, så er det ingen som husker, for de møter jo ingen nye. 

Anonymkode: a81fa...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så inni hampen lei! Hvorfor fortsette? Gi meg èn god grunn..

Null oppturer, slitsom jobb for lite penger, lite overskudd, mye hodeverk, passer ikke inn noe sted, spinkel kropp og lite hår/skjeggvekst, angst for alle mulige rare ting, jeg mangler noe udefinerbart i topplokket som gjør at ikke forstår ting, jeg blir lett stresset. har ikke venner, partner eller barn og jeg er attpåtil gammel og utdatert.

Dette skriver jeg uten å være nedfor eller spesielt lei meg. Det er rasjonelt. Blir nesten som et regnskap med "for" og "imot".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/28/2021 at 10:57 AM, AnonymBruker said:

Litt vanskelig å ikke gi opp når de som liksom skal hjelpe en gir deg opp og ber deg klare deg selv :) Har prøvd å snakke med fastlege, bytte fastlege, søkt inn i psykiatrien igjen, sendt inn klager osv. Avslag avslag avslag. 

Jeg har ingen venner, og familie bor langt unna og psykisk helse er tabu. 

Fontenehuset har jeg prøvd ut, og jeg trivdes ikke. Jeg følte jeg ble dummere og infantilisert av å være der.

Anonymkode: 80447...0a0

Hvorfor følte du deg dummere og infantilisert av å være på Fontenehuset? 

Anonymkode: 114b2...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 12.57):

Hvorfor følte du deg dummere og infantilisert av å være på Fontenehuset? 

Anonymkode: 114b2...c7b

Som en annen skrev på forumet her, man får applaus og ros bare man slår inn en spiker. Poenget med Fontenehuset er at man skal få brukt seg og kjenne at man får til noe, at man er til nytte. En avveksling fra å være en belastning og en byrde på andre. Men for mange virker det mot sin hensikt. For de er det demotiverende og fordummende å gjøre sånne ting. Man er overkvalifisert. Og så er det fort det eneste tilbudet man har til de psykisk syke. Dette tilbudet er sikkert helt topp for mange for all der er ikke det jeg sier. Men for meg hvertfall ga det meg ikkeno

Anonymkode: cd0f6...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Som en annen skrev på forumet her, man får applaus og ros bare man slår inn en spiker. Poenget med Fontenehuset er at man skal få brukt seg og kjenne at man får til noe, at man er til nytte. En avveksling fra å være en belastning og en byrde på andre. Men for mange virker det mot sin hensikt. For de er det demotiverende og fordummende å gjøre sånne ting. Man er overkvalifisert. Og så er det fort det eneste tilbudet man har til de psykisk syke. Dette tilbudet er sikkert helt topp for mange for all der er ikke det jeg sier. Men for meg hvertfall ga det meg ikkeno

Anonymkode: cd0f6...7a5

Om man er deprimert er det mestring bare det å komme seg ut døra og sosialisere, på den måten er Fontenehuset et godt sted. Så det handler ikke så mye om at man er overkvalifisert.  Noen er godt utdannet, men for syk til å mestre en normal jobb. Men om man er frisk nok og har energi, så er det jo helt klart best å få seg en krevende jobb der man får utfoldet seg. 

Jeg har kun positiv erfaring fra FH, og har forøvrig aldri fått applaus for å gjøre en arbeidsoppgave. FH er et frivillig klubbhus, og for mange et godt sted å være heller enn å isolere seg hjemme på sofaen. 

Dessuten handler det mye om egne tanker og forventninger. Er man negativ og skeptisk, så blir det en selvoppfyllende profeti. 

Anonymkode: c0f7e...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 1.11.2021 den 19.50):

Jeg er så inni hampen lei! Hvorfor fortsette? Gi meg èn god grunn..

Null oppturer, slitsom jobb for lite penger, lite overskudd, mye hodeverk, passer ikke inn noe sted, spinkel kropp og lite hår/skjeggvekst, angst for alle mulige rare ting, jeg mangler noe udefinerbart i topplokket som gjør at ikke forstår ting, jeg blir lett stresset. har ikke venner, partner eller barn og jeg er attpåtil gammel og utdatert.

Dette skriver jeg uten å være nedfor eller spesielt lei meg. Det er rasjonelt. Blir nesten som et regnskap med "for" og "imot".

Det at du ikke forstår ting, har du blitt utredet for dette problemet hos en nevropsykolog? Hvis du ikke har blitt utredet, ville jeg ha spurt fastlegen om å bli henvist til en slik utredning. Mulig det finnes behandling eller medisin som hjelper.

Får du medisin som virker mot hodeverken?

Hvor mange år er du, når du omtaler deg som gammel?

Det er aldri for sent å finne seg en partner.

Får du hjelp i forbindelse med angstplagene?

Anonymkode: 78e16...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 1.11.2021 den 19.50):

Jeg er så inni hampen lei! Hvorfor fortsette? Gi meg èn god grunn..

Null oppturer, slitsom jobb for lite penger, lite overskudd, mye hodeverk, passer ikke inn noe sted, spinkel kropp og lite hår/skjeggvekst, angst for alle mulige rare ting, jeg mangler noe udefinerbart i topplokket som gjør at ikke forstår ting, jeg blir lett stresset. har ikke venner, partner eller barn og jeg er attpåtil gammel og utdatert.

Dette skriver jeg uten å være nedfor eller spesielt lei meg. Det er rasjonelt. Blir nesten som et regnskap med "for" og "imot".

Jeg vet at flere har ertfart god hjelp i forbibndelse med angstplager ved å lese og å bruke denne boken:

https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0

https://www.haugenbok.no/livet-er-et-usikkert-prosjekt/wilhelmsen-ingvard/9788253036090

Anonymkode: 78e16...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om man er deprimert er det mestring bare det å komme seg ut døra og sosialisere, på den måten er Fontenehuset et godt sted. Så det handler ikke så mye om at man er overkvalifisert.  Noen er godt utdannet, men for syk til å mestre en normal jobb. Men om man er frisk nok og har energi, så er det jo helt klart best å få seg en krevende jobb der man får utfoldet seg. 

Jeg har kun positiv erfaring fra FH, og har forøvrig aldri fått applaus for å gjøre en arbeidsoppgave. FH er et frivillig klubbhus, og for mange et godt sted å være heller enn å isolere seg hjemme på sofaen. 

Dessuten handler det mye om egne tanker og forventninger. Er man negativ og skeptisk, så blir det en selvoppfyllende profeti. 

Anonymkode: c0f7e...af3

Flott at du har gode erfaringer. Men aksepter samtidig at vi er mange som har dårlige erfaringer med Fontenehuset. Det er ingen fasit her. 

Anonymkode: cd0f6...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 4.18):

Det at du ikke forstår ting, har du blitt utredet for dette problemet hos en nevropsykolog? Hvis du ikke har blitt utredet, ville jeg ha spurt fastlegen om å bli henvist til en slik utredning. Mulig det finnes behandling eller medisin som hjelper.

Får du medisin som virker mot hodeverken?

Hvor mange år er du, når du omtaler deg som gammel?

Det er aldri for sent å finne seg en partner.

Får du hjelp i forbindelse med angstplagene?

Anonymkode: 78e16...df5

Har ikke blitt utredet for noe. Jeg kan ikke forklare det med ord hva problemet er en gang.

Tar bare Paracet og Ibux, og det hjelper mange ganger, men ikke alltid. Når jeg holder meg unna alkohol, er jeg mindre plaget.

Jeg er 35 år, og er overbevist om at jeg ikke blir gammel-gammel som i forventet levealder på 80. Så når jeg har levd 2/3 deler av livet så er jeg gammel, i mine øyne.

Partner orker jeg ikke bruke tid på å trakte etter en gang. Jeg har ikke attributtene som skal til som mann. Såpass har jeg skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Selvmord er en forferdelig tragedie for de som blir rammet og for familien rundt. 
mange som får hjelp velger allikevel å ta selvmord, så har du de som går å lider i stillhet som ikke oppsøker hjelp og gjør det. 
vi lever i et kaldt samfunn der vi ikke skal bry andre med ting. Ikke kan vi besøke hverandre uten at det e avtalt. 
alle har nok med seg og sitt. Dette resulterer i ensomhet for mange. For de som sliter blir ensomheten enda større. 
det er høye krav i samfunnet i dag, og har du ikke utdannelse, fast jobb og egenkapital til bolig så blir du utenfor. Det er mye utenforskap i samfunnet og det blir dessverre mer og mer. 
sosiale medier minner også folk på hvor fantastisk alt er, som vil forsterke ensomheten mange føler på. 
Vi må være mer rause, se hverandre og hjelpe hverandre ❤️ 
Alle som trenger hjelp bør få hjelp, noe annet er helt uhørt! 

Anonymkode: cc051...81d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (På 14.11.2021 den 15.19):

Har ikke blitt utredet for noe. Jeg kan ikke forklare det med ord hva problemet er en gang.

Du kan spørre fastlegen om å bli henvist til utreding hos nevropsykolog dersom du ønsker det. Utredningen og nevropsykologen kan bidra til å sette ord på problemet og bidra til at du får hjelp hvis det finnes hjelp (eventuelt medisin og eller behandling og/eller hjelpemidler).

Anonymkode: 3516b...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...