Gå til innhold

Vi drømmer om å sove til kl. 8 i helger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er en voksen tilstede i rommet. Det er en enorm forskjell på å være alene i et rom, enn sammen med noen, selv om personen døser på sofaen. Det er det jo selv i voksen alder, jeg merker godt forskjell om jeg er alene i stua, eller er der med partner som sover på sofaen.

Det er en rimelig normal greie. I tillegg er det vesentlig raskere vei for deg, og ta kvelning som eksempel da, er du i samme rom er det MYE større sannsynlighet at du hører om noe er galt og våkner av det, enn om du ligger på naborommet over gangen. 

Parenting 101, i grunn.

Anonymkode: f5ebd...8ad

Du er jo ikke «til stede» om du sover. 
 

barna er jo ikke alene, de har hverandre.  Vi har aldri kunnet gjøre dette med eldste, men det er selskap i søsken. Selv om eldste ikke kan passe yngste, så har de selskap i hverandre. 
 

det er ikke vesentlig raskere nei, det er vel 1,5 meter forskjell. 
 

ts

 

Anonymkode: 20d6c...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du vil låse to små barn inne i en stue/på et rom for at du skal få sove lenger?

Høres virkelig bra ut dette her.

Anonymkode: f5ebd...8ad

Hæ vi låser de jo inne hele tiden. Ytterdøren er låst, verandadøren er låst. Ingenting galt i det. De har tilgang på oss på vårt rom, så vi låser de jo ikke borte fra oss. Helt greit å bestemme at de ikke får gå rundt i hele huset. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strapaziert skrev (2 minutter siden):

Altså, du tenker låse inne barna? Hva med diverse behov som toalett eller kanskje komme til eget rom om det er uenighet mellom barna`

Det er bad innenfor vårt soverom, de har full tilgang der. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bad innenfor vårt soverom, de har full tilgang der. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Da forstår jeg ikke hva du mener med å låse dem inne i stuen.

For å oppsummere litt om mine tanker.
Du sier dere ikke får sove lengre enn 08.00. Jeg kan garantere at en hel del andre småbarnsforeldre ikke vil se problemet, 08.00 er en ganske grei tid for et barn å stå opp. Det er ditt ansvar som forelder at barnet har en normal dag også i form av døgnrytme og innhold.
Du sier det er slik at dere foreldre ønsker å være i sengen lengre enn dette, jeg er litt nysgjerrig på hvilken døgnrytme du/dere anser som passende med små barn i huset. 10? 12? Når er du klar til å delta i foreldreansvaret?
Du skriver ordrett; "de kommer seg ikke ut av stuen, vi kan låse den av". Jeg henger meg veldig opp i dette fordi den i mildeste form er en frihetsberøvelse.

Det jeg synes du skal gjøre er å notere ned alle disse punktene du mener er vanskelige og gjerne også dine løsninger på dem. Så skal du ta kontakt med din kommune og be om hjelp til å klare av hjemmet fordi du vil sove lengre, på det aktuelle kontoret du havner ved så vil jeg at du skal argumentere slik du gjør her, og så skal du lytte til svarene du får. Jeg gidder ikke sitte her og dømme noen for noe de skriver på internett, men om dette er slik du faktisk mener også utenfor internett så aner det meg hva svarene kommer til å bli, og de handler nok noe om foreldrerollen og dens plikter.
 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar har en 2 åring, de setter på film og ligger 1 time ekstra. Barnet ser som regel film på deres rom, ikke helt alene. Siden dere har en på 4 som da blir 5 neste år så ser jeg ikke noe galt i å kunne sette de sammen på morgenen, da er største stor nok til å si i fra om 2 åringen skulle finne på noe sprell

Anonymkode: 2a829...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Én dag i uka ja. Spørsmålet mitt var når det er realistisk at ikke en av oss må stå opp med de med en gang de våkner. 
 

tenker det kommer an på graden av barnesikring og planløsning. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Du har et luksusproblem. Det finnes mange som ikke kan sove ut en dag i uka engang, enten fordi de er alene om omsorgen, eller fordi partneren jobber i helgen. 

Jeg synes det er uforsvarlig uansett. Nå har jeg ei på 2,5 år, og hun kan jeg ikke la være oppe alene. Hun klatrer, hopper, løper og herjer, så det ville være direkte uforsvarlig å ikke være våken sammen med henne. Ikke hadde hun godtatt det heller. 
 

Jeg klarer ikke helt å forstå problemet ditt. Barna dine legger seg 19, og sover til ca sju morgenen etter. Hva har den ene ekstra timen noe å si? Hvis du i tillegg vet at det er din tur til å stå opp dagen etter, så har du jo muligheten til å legge deg en time tidligere, hvis det er den ene timen du føler du mangler? 

Anonymkode: d2b08...873

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BethD

Til ts. 
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til med denne tråden. Du ser jo åpenbart ikke problemet med å gjøre det du ønsker så hvorfor ikke bare gjøre det å slutte å svare denne tråden? 

Du diskuterer jo bare å står på ditt. Gjør det du ønsker da å ikke hør på fornuft? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med det tidlig, husker ikke hvor tidlig, men sikkert ikke KG-vennlig tidlig. Han var nok ikke så mye over to. Vårt soverom lå da rett ved siden av, og vårt barn ser på tv når TVen står på. Han gjør ikke andre ting. Jeg ga ham attpåtil biter av frukt han kunne knaske på. Jeje. Han stod opp kl. 5 hver morgen, så det var helt strengt tatt nødvendig. Jeg var sikkert gravid også. Bare du kjenner ditt eget barn.

Anonymkode: c1dbd...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (5 minutter siden):

Til ts. 
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til med denne tråden. Du ser jo åpenbart ikke problemet med å gjøre det du ønsker så hvorfor ikke bare gjøre det å slutte å svare denne tråden? 

Du diskuterer jo bare å står på ditt. Gjør det du ønsker da å ikke hør på fornuft? 

Hun vil høre fra andre som gjorde det og som det gikk bra med. Kjør på TS. Hvis soverommet ligger langt unna, er det en løsning å evt: la barnet sitte å se tv på en ipad på foreldrerommet, mens dere sover? Han kan bruke head set f.eks. 

Anonymkode: c1dbd...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun vil høre fra andre som gjorde det og som det gikk bra med. Kjør på TS. Hvis soverommet ligger langt unna, er det en løsning å evt: la barnet sitte å se tv på en ipad på foreldrerommet, mens dere sover? Han kan bruke head set f.eks. 

Anonymkode: c1dbd...616

Stua er rett ved, det er en bitteliten gang, ellers tett ved. Den er helt barnesikret og vi kan låse den av. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (11 minutter siden):

Til ts. 
Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til med denne tråden. Du ser jo åpenbart ikke problemet med å gjøre det du ønsker så hvorfor ikke bare gjøre det å slutte å svare denne tråden? 

Du diskuterer jo bare å står på ditt. Gjør det du ønsker da å ikke hør på fornuft? 

Jeg ønsker erfaringer fra folk som har fått det til og å vite alderen på de barna. Jeg lurer ikke på OM dette er noe vi skal gjøre, vi kommer til å gjøre det. Kg er heldigvis ikke = fornuft😅

Du, derimot, trenger absolutt ikke svare i tråden min hvis jeg det plager deg sånn. 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stua er rett ved, det er en bitteliten gang, ellers tett ved. Den er helt barnesikret og vi kan låse den av. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Ikke lås barna inne, det synes jeg er en dårlig ide. Da hører dere ikke hva som foregår der. Bare ha døra åpen. Må dere ha noe, sett opp en grind eller noe.

Anonymkode: c1dbd...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ønsker erfaringer fra folk som har fått det til og å vite alderen på de barna. Jeg lurer ikke på OM dette er noe vi skal gjøre, vi kommer til å gjøre det. Kg er heldigvis ikke = fornuft😅

Du, derimot, trenger absolutt ikke svare i tråden min hvis jeg det plager deg sånn. 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Svarer i de trådene jeg ønsker 😌

Plager meg heller ikke, jeg lurte på hva poenget ditt med tråden var siden du bare kverulerer på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tidlig å ha de alene sånn syns jeg. Vi gav pad det vi var som de så på. Forøvrig er mine nå 4 og 5 og våknet akkurat like tidlig. Uansett om de sovner 19 eller 22. Gleder meg til å sove til 08 selv.... 

Anonymkode: e96a9...ede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke lås barna inne, det synes jeg er en dårlig ide. Da hører dere ikke hva som foregår der. Bare ha døra åpen. Må dere ha noe, sett opp en grind eller noe.

Anonymkode: c1dbd...616

Nå krisemaksimerer jeg, men hva om det ene barnet setter en bit gulrot i halsen? Da ville du ikke ha hatt døra låst, for å si det sånn. Barna kan og begynne å krangle og slå hverandre osv. Det må være åpne dører både på soverommet og til stua sånn at dere lett kan våkne og hjelpe til om noe skjer 

Anonymkode: c1dbd...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke lås barna inne, det synes jeg er en dårlig ide. Da hører dere ikke hva som foregår der. Bare ha døra åpen. Må dere ha noe, sett opp en grind eller noe.

Anonymkode: c1dbd...616

Vi har ikke tenkt å låse de ute fra oss, men fra resten av huset, slik at se ikke kan gå på kjøkkenet eller ned på hovedstua eller noe. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er i grunnen lite å klage på når ungene sover fra 19-07. SÅ viktig kan det ikke være at begge foreldrene MÅ få ligge til 08. Her i huset får den som har sovemorgen sove til 09ish. Holder lenge og er innstilt på at det er leeenge til vi begge to får sove uttpå samtidig 😅 

Anonymkode: 9e7af...7ab

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethD skrev (7 minutter siden):

Svarer i de trådene jeg ønsker 😌

Plager meg heller ikke, jeg lurte på hva poenget ditt med tråden var siden du bare kverulerer på alt. 

Jeg svarer i min egen tråd, det er ikke kverulering. Du er jo tydeligvis irritert siden du kaller det kverulering, det er helt frivillig å lese tråden min. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt det slik siden de var 4 og 7 - sover til mellom halv åtte og halv ni 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir forbauset over folk som får barn uten å skjønne at de må gi avkall på å sove lenge i noen år. Om ikke TS vil ta til seg råd her, så får hun begynne å legge seg tidligere om kvelden. Sove fra f.eks 2200 - 0700 gir jo 9 timer søvn. 

Anonymkode: 69347...8a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...