Gå til innhold

Vi drømmer om å sove til kl. 8 i helger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lar 7 åringen sove i min seng når samboer er bortreist. Da sover hun til et sted mellom 8 og 10 i helger og ferie. 

Eldste er snart tenåring og et dovendyr. Synes det er veldig ålright!

De legger seg mellom 21 og 23 nå i feriebolig da, så voksentid er det lite av. 

 

Anonymkode: 7ce7d...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rararara skrev (På 29.7.2021 den 15.30):

Kan ikke en av dere sove til åtte ene dagen og den andre sove til åtte andre dagen?

Dette er det beste. 
vi har ei på straks 3 og en på vei. Vi har bestandig hatt en fast dag i helgen vi får sove ekstra. Han sover ut på lørdager, så lenge han vil. Jeg sover ut på søndager, men våkner alltid rundt 10. begge får hentet seg inn og ofte tok vi en powernap sammen da hun fortsatt sov på dagen. 
unødvendig at begge må stå opp tidlig. 

Anonymkode: 90501...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har så små barn er det vel helt vanlig å stå opp når barna våkner. Og barna sovner vel i 19 tiden da er det logisk at de våkner såpass tidlig.

Anonymkode: c6e2c...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere før dere valgte å få barn snakket om hvordan dere skulle håndtere søvnmangel og det å ikke kunne sove så lenge man ønsket lenger, hva kom dere fram til da? Det kommer jo ikke akkurat som en overraskelse, så hvilke planer hadde dere?

Anonymkode: 11a3d...d54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 18.11):

Tar gjerne oppskriften om den finnes. Har en snart 10-åring som fremdeles våkner kl 0530 uansett dag. Når jeg høre hen på vei ned trappa, har jeg våkemt-og klarer ikke å sovne igjen. Så da nyter vi rolige morgener med gode samtaler også i hverdagen.  Regner med det snur i tenårene, så prøver å nyte det nå. Vi har alenetid fram til kl 2130, da legger vi oss stort sett. Hen legger seg frivillig kl 20, leser litt på senga og har stort sett sovnet til kl 21..... 

Anonymkode: 554ef...6e4

En 10-åring kan fint tå beskjed om at 5.30 er fremdeles natt og ikke greit tidspunkt å stå opp og vekke huset. Er hen våken da får hen holde seg på rommet og lese eller spille på telefonen.

Anonymkode: 0f601...476

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 16.29):

Tenker ikke 6 åringen skal få ansvar for å holde noe øye med nei, tenker å sette på en film på stua utenfor soverommet vårt, er ikke noe å finne på der, og kommer seg ikke ut, kan ikke komme seg til kjøkkenet derfra. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Dette gjør jeg, sønnen min er snart 3,5 da, men han fikk se på tegneserier på nettbrett fra han var litt over 2. kommer ann på modenhet på barnet tenker jeg. Sønnen min begynte snakke veldig tydelig, lage setninger og gjorde seg veldig forstått når han var 1,5 år, ligger litt over «normalen» for alderen. Men hadde ikke tatt sjansen om stuen var langt borte fra soverommet. Jeg har soverommet mitt i stuen og «sover» til rundt 08-08.30. Jeg har døren åpen så jeg sover ikke dypt da, men får duppet. 
han får litt forskjellig å spise, kutter opp litt frukt, skive, yoghurt, melk. Så spiser vi skikkelig frokost 09. 

Anonymkode: db6ad...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke dere bytte på, så den ene får sove litt lenger den ene dagen, og motsatt? Hvis den ene står opp kl 08 ca, eller når barna våkner så kan jo den andre feks sove til 10? (Med mindre dere skal gjøre noe sammen som familie alle sammen utenfor hjemmet tidlig på dagen). 

08 er jo egentlig et fint tidspunkt å stå opp på for barn, da det ikke er for tidlig og ikke for sent. Mange barn våkner feks før kl 06 hver eneste morgen, og noen så tidlig som kl 05. Kl 08 er jo nesten luksus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av «problemet» her, som gjør at såpass mange har reagert, er at ingen helt skjønner problemet ditt. Å stå opp 7 er ikke tidlig, spesielt ikke når du i tillegg har barn som sover fra 19-7 hver dag. Du og mannen din får masse av egentid på kvelden, og dere vil i tillegg ha enda en time sammen på morgenen. Hvorfor? Hva er det som gjør at dagen er så fryktelig slitsom at dere skal la 2-åringen få være oppe alene, bare for at dere begge kan få sove en time ekstra? Hvis det er det at dere trenger en ekstra time for å føle dere uthvilt, kan dere jo bare legge dere en time før hver kveld. 
Det vanlige, i de aller fleste småbarnshjem, er at man står opp med barna sine annenhver dag i helger og ferier. 
 

Det handler jo litt om hva slags signaler du sender barna dine også. Personlig så synes 19 er tidlig for en 7-åring, men du kjenner ungen din best, så kanskje den trenger å legge seg så tidlig, men hva tror du 7-åringen din tenker når h*n og 2-åringen din blir plassert foran TV-en hver morgen i helgene fordi mamma og pappa bare må sove litt til? Du kan jo prøve å legge begge to litt senere, og se om de da også sover lenger? 
 

Jeg har barn selv, og jeg er helt enig med deg i at man ikke slutter å være et menneske selv om man blir mamma. Jeg trenger å pleie egne behov også, så jeg er enig i den. Jeg bare forstår ikke helt hva den ene timen ekstra på morgenen gjør. 

Anonymkode: d2b08...873

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt av «problemet» her, som gjør at såpass mange har reagert, er at ingen helt skjønner problemet ditt. Å stå opp 7 er ikke tidlig, spesielt ikke når du i tillegg har barn som sover fra 19-7 hver dag. Du og mannen din får masse av egentid på kvelden, og dere vil i tillegg ha enda en time sammen på morgenen. Hvorfor? Hva er det som gjør at dagen er så fryktelig slitsom at dere skal la 2-åringen få være oppe alene, bare for at dere begge kan få sove en time ekstra? Hvis det er det at dere trenger en ekstra time for å føle dere uthvilt, kan dere jo bare legge dere en time før hver kveld. 
Det vanlige, i de aller fleste småbarnshjem, er at man står opp med barna sine annenhver dag i helger og ferier. 
 

Det handler jo litt om hva slags signaler du sender barna dine også. Personlig så synes 19 er tidlig for en 7-åring, men du kjenner ungen din best, så kanskje den trenger å legge seg så tidlig, men hva tror du 7-åringen din tenker når h*n og 2-åringen din blir plassert foran TV-en hver morgen i helgene fordi mamma og pappa bare må sove litt til? Du kan jo prøve å legge begge to litt senere, og se om de da også sover lenger? 
 

Jeg har barn selv, og jeg er helt enig med deg i at man ikke slutter å være et menneske selv om man blir mamma. Jeg trenger å pleie egne behov også, så jeg er enig i den. Jeg bare forstår ikke helt hva den ene timen ekstra på morgenen gjør. 

Anonymkode: d2b08...873

Vi ønsker en forskjell på hverdag og helg igjen. Vi er begge oppe i 06:30 draget i hverdagen, det å sove til 8 hadde virkelig gitt oss tilbake en helgefølelse, etter mange år. 
 

Jeg har ingen 7 åring, jeg har en 4 åring. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hun skrev «knaskerøtter eller noe», og så presisert at det kun var et eksempel mange ganger,  så har sikkert 15 stykk skreket opp om  kvelningsfare, jeg tror hun har fått det med seg nå🤪

Anonymkode: 5d536...5cd

Nettopp, dette handler ikke om knaskerøtter, poenget var et eller annet sunn snacks før frokost. Dette blir jo helt avsporing av tråden. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi ønsker en forskjell på hverdag og helg igjen. Vi er begge oppe i 06:30 draget i hverdagen, det å sove til 8 hadde virkelig gitt oss tilbake en helgefølelse, etter mange år. 
 

Jeg har ingen 7 åring, jeg har en 4 åring. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Da får den ene ta helgefølesen lørdag og den andre søndag. At begge sover lenge i helgen kan dere glemme med så små barn.  

Tenker at dere kan evt prøve å la barna være oppe alene mens den ene forelderen slumrer på sofaen når den yngste er blitt 4/5 år. 

Evt hvis dere vil sove lenge en helg av og til send barna på overnatting til besteforeldre eller andre familiemedlemmer?

Endret av tussi84
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte ungene å stå opp alene da den yngste var rundt 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er 4 og 5 og vi kan endelig gjøre det sånn. Prøvde en gang da de var 3 og 4, da hadde de laget parfyme med matolje og krydder utover hele kjøkkengulvet. 
 

nå står en av oss opp kl 6 når minste står opp (han får beskjed om at det er natt og følges tilbake til sengen før dette) og slår på tv. Så legger vi oss igjen og kan ligge til mellom 7 og halv 9. Ingen av dem kan ikke med TV-en, så vi må reaktivt hyppig inn og ta på noe annet osv etter at den første timen/halvtimen er gått, men vi kan i allefall ligge og dra oss. Når det er så hyppige besøk at vi forstår at de er ferdige med tv, står en av oss opp og den andre får sove mer.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (11 minutter siden):

Da får den ene ta helgefølesen lørdag og den andre søndag. At begge sover lenge i helgen kan dere glemme med så små barn.  

Tenker at dere kan evt prøve å la barna være oppe alene mens den ene forelderen slumrer på sofaen når den yngste er blitt 4/5 år. 

Evt hvis dere vil sove lenge en helg av og til send barna på overnatting til besteforeldre eller andre familiemedlemmer?

Nei, vi trenger ikke «glemme det», på et tidspunkt er det gjennomførbart det jeg skriver i hi, spørsmålet er bare når. Kanskje er ett år til for tidlig, kanskje ikke, men det blir mulig om ikke så alt for mange år. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yabbadoo skrev (4 minutter siden):

Våre er 4 og 5 og vi kan endelig gjøre det sånn. Prøvde en gang da de var 3 og 4, da hadde de laget parfyme med matolje og krydder utover hele kjøkkengulvet. 
 

nå står en av oss opp kl 6 når minste står opp (han får beskjed om at det er natt og følges tilbake til sengen før dette) og slår på tv. Så legger vi oss igjen og kan ligge til mellom 7 og halv 9. Ingen av dem kan ikke med TV-en, så vi må reaktivt hyppig inn og ta på noe annet osv etter at den første timen/halvtimen er gått, men vi kan i allefall ligge og dra oss. Når det er så hyppige besøk at vi forstår at de er ferdige med tv, står en av oss opp og den andre får sove mer.  

Ja, kjøkken kunne de ikke vært alene på, da hadde vi også endt opp slik🙈

 

Ja, det er noe slik jeg drømmer om😁 

 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg dere 1 time tidligere, så får dere sove nok. Unger som sover fra 19 til 7 er luksus

Anonymkode: c3092...020

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legg dere 1 time tidligere, så får dere sove nok. Unger som sover fra 19 til 7 er luksus

Anonymkode: c3092...020

Jo, takk for ditt tips du, det var ikke det jeg spurte om.

 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, kjøkken kunne de ikke vært alene på, da hadde vi også endt opp slik🙈

 

Ja, det er noe slik jeg drømmer om😁 

 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Forstår deg godt. Det er nydelig å endelig være der at det går an å ta det litt rolig i sengen på morgenen i stedet for å våkne med et smell og sprette opp og begynne dagen. Jeg tenker det kommer helt an på barna og rommet. Sånn du beskriver det høres det ikke ut som om det trenger å være så veldig lenge til det kan være realistisk. Det høres nesten ut som en svær lekegrind med tv i 😛 hvis man er helt sikker på at det ikke er noe farlig og har erfaring med at ungene sitter i ro og ser på tv en stund, så skulle det jo kunne gå an å ha døren litt på gløtt og slumre litt. Man våkner jo hvis det blir dårlig stemning…  Erfaringsmessig sovner man uansett ikke hvis man ikke er helt sikkert på at det er greit. Den gangen ungene våre laget parfyme på kjøkkengulvet sov vi ikke. Vi bare nøt å kunne ligge. Det var ikke før vi hadde ligget litt vel lenge vi begynte å ane ugler i mosen…. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yabbadoo skrev (1 minutt siden):

Forstår deg godt. Det er nydelig å endelig være der at det går an å ta det litt rolig i sengen på morgenen i stedet for å våkne med et smell og sprette opp og begynne dagen. Jeg tenker det kommer helt an på barna og rommet. Sånn du beskriver det høres det ikke ut som om det trenger å være så veldig lenge til det kan være realistisk. Det høres nesten ut som en svær lekegrind med tv i 😛 hvis man er helt sikker på at det ikke er noe farlig og har erfaring med at ungene sitter i ro og ser på tv en stund, så skulle det jo kunne gå an å ha døren litt på gløtt og slumre litt. Man våkner jo hvis det blir dårlig stemning…  Erfaringsmessig sovner man uansett ikke hvis man ikke er helt sikkert på at det er greit. Den gangen ungene våre laget parfyme på kjøkkengulvet sov vi ikke. Vi bare nøt å kunne ligge. Det var ikke før vi hadde ligget litt vel lenge vi begynte å ane ugler i mosen…. 

Altså, ett år er kanskje litt tidlig da, så «ikke så lenge til» er kanskje relativt… husker ikke helt hvordan en to-åring oppfører seg, men mellom 2,5 og 3 kan de kanskje sitte en stund foran tv alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, vi trenger ikke «glemme det», på et tidspunkt er det gjennomførbart det jeg skriver i hi, spørsmålet er bare når. Kanskje er ett år til for tidlig, kanskje ikke, men det blir mulig om ikke så alt for mange år. 
 

ts

Anonymkode: 20d6c...2c7

Forstår ikke hvorfor du fikk barn. 

Anonymkode: e5afe...205

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...