Gå til innhold

Vi drømmer om å sove til kl. 8 i helger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ipad. Min 2-åring våkner kl 5 hver eneste dag. Legger frem en ipad og en yoghurt så sitter han i en stol ved siden av senga mi og koser seg til 6-6.30. Ja, jeg vet dette er mye ipadtid for en toåring, men det er det eneste han får ila døgnet og jeg er alene med han så det er helt nødvendig 🤪

Anonymkode: ffe90...091

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ett år er kanskje ikke helt realistisk, men mine to på 8 år og 3,5 år kan stå opp alene nå. Jeg sover ikke mer enn maks 30 - 60 min lenger, men det er deilig likevel! Jeg ventet til yngste var passert 3 år før de begynte med dette, og de stortrives med ordningen begge to. Min eldste takler ansvaret godt og er stolt over å hjelpe til på denne måten. Skjønner godt at du lengter etter dagen der dette er mulig, og plutselig kommer den 😊 

Anonymkode: 6ee54...672

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrot = kvelningsfare. Ikke gi det til toåring uten tilsyn!! Uansett hvor flink han er til å sitte stille 😱

Anonymkode: 4ef9b...8c0

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover fireåringen til 0830. 

Kan du ikke gi dem en ipad hver i senga? Noen ganger gjør et kvarter underverker. 

Anonymkode: 273b1...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når legges disse barna på kvelden egentlig? 

Anonymkode: f1b84...a59

Legger seg frivillig selv kl 20, sovner innen kl 21....straks 10 år

Anonymkode: 554ef...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker min sønn var oppe 0430 i flere år, og kunne ikke være oppe alene før rundt skolealder. Fryktelig slitsomme år! Det var ikke annet enn å stå i det. De 2 andre barna våre har vært ikke fullt så aktive heldigvis. Nå er han tenåring og jeg er den som må vekke! 

Anonymkode: f1e36...d2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BethD

Min er 2 år,snart 2.5 og kan fortsatt ikke plasseres forran tv og jeg Kan sove nei… opp mellom 5.30 og 6.30 hver dag…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her sover fireåringen til 0830. 

Kan du ikke gi dem en ipad hver i senga? Noen ganger gjør et kvarter underverker. 

Anonymkode: 273b1...a33

KJEMPELURT! Trigge skjermavhengigheten helt fra de våkner!

Anonymkode: f4479...015

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ipad. Min 2-åring våkner kl 5 hver eneste dag. Legger frem en ipad og en yoghurt så sitter han i en stol ved siden av senga mi og koser seg til 6-6.30. Ja, jeg vet dette er mye ipadtid for en toåring, men det er det eneste han får ila døgnet og jeg er alene med han så det er helt nødvendig 🤪

Anonymkode: ffe90...091

Barn under 3 år skal ikke ha noe som helst skjermtid (ifølge forskning og leger) og barn over 3 år skal ha maks en halvtime om dagen. Så jeg skjønner ikke helt at du forsvarer deg med «det er det eneste han får ila dagen» - det er jo kjempelenge?

Kan du ikke bare legge deg tidligere? 

Anonymkode: f4479...015

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men våknet også fryktelig tidlig. Skal innrømme jeg lå og slumret på sofaen mens de så på tv. 

Anonymkode: 4b11c...a38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tar gjerne oppskriften om den finnes. Har en snart 10-åring som fremdeles våkner kl 0530 uansett dag. Når jeg høre hen på vei ned trappa, har jeg våkemt-og klarer ikke å sovne igjen. Så da nyter vi rolige morgener med gode samtaler også i hverdagen.  Regner med det snur i tenårene, så prøver å nyte det nå. Vi har alenetid fram til kl 2130, da legger vi oss stort sett. Hen legger seg frivillig kl 20, leser litt på senga og har stort sett sovnet til kl 21..... 

Anonymkode: 554ef...6e4

Men da synes jeg faktisk han/hun kan få beskjed om at han/hun ikke kan stå opp så tidlig fordi du våkner av det. En tiåring kan fint ligge i sengen eller være på rommet sitt et par timer om det fører til at du våkner av det. 
 

Ts: mine begynte nok med det når de var to/fem år. Femåringen så på tv mens toåringen pludret litt ved siden av. Vi stod opp og gav en skive og la oss igjen og sov en time til. Skal sies at både femåringen og toåringen var begge av den rolige typen. 

Anonymkode: a3c13...bf9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk ipad i senga fra de var ca 2 år. Sov i sprinkelseng med nattpose til de var 3 år, så kom seg ikke over kanten uten hjelp😉 soverom i samme etasje og babycall👍

Anonymkode: 6e023...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre klarte seg et par timer på egenhånd fra de var rundt tre år gamle. Vi har tv-stue ved soverommet, men etter at både yngste og eldste fikk stå opp selv, så har de foretrukket å være i etasjen under. Har dagligstue og kjøkken der. Yngste sto nok opp selv fra halvannet/toårsalder, men var da i tv-stua ved soverommet. Av og til våknet vi til at de ikke hadde vekket oss, men lekt i fred og ro, og ei gang tegnet de ned hele stua. Men fra treårsalder var vi trygge på at de klarte seg, og de var også trygge på det. 

De fikk ingenting å spise før vi sto opp, på grunn av kvelningsfare. Jeg husker ikke når det slutta å bekymre meg, kanskje da yngste var 4-5. Stort sett vil de ikke ha mat før frokost (når vi står opp), og av og til blir vi til dekket bord 🥰 5 og 7 år gamle nå.

Anonymkode: 634d6...af9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Våre klarte seg et par timer på egenhånd fra de var rundt tre år gamle. Vi har tv-stue ved soverommet, men etter at både yngste og eldste fikk stå opp selv, så har de foretrukket å være i etasjen under. Har dagligstue og kjøkken der. Yngste sto nok opp selv fra halvannet/toårsalder, men var da i tv-stua ved soverommet. Av og til våknet vi til at de ikke hadde vekket oss, men lekt i fred og ro, og ei gang tegnet de ned hele stua. Men fra treårsalder var vi trygge på at de klarte seg, og de var også trygge på det. 

De fikk ingenting å spise før vi sto opp, på grunn av kvelningsfare. Jeg husker ikke når det slutta å bekymre meg, kanskje da yngste var 4-5. Stort sett vil de ikke ha mat før frokost (når vi står opp), og av og til blir vi vekket til dekket bord 🥰 5 og 7 år gamle nå.

Anonymkode: 634d6...af9

Hoppet over et ord, tydeligvis. Rettet på det her.

Anonymkode: 634d6...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn på straks 2 år. Heeeeelt uaktuelt å la henne stå opp alene. Ikke vil hun det heller. Hvem vet hva hun kunne funnet på. Jeg har i tillegg dårlig samvittighet om hun ser på tv i 30 minutter. Jeg vil si det er litt uansvarlig å la et barn på 2 år være lenge uten tilsyn. 2-åringer tar på seg gummistøvler og spaserer ut vinterkulden og ser seg ikke tilbake. De mestrer mye, men konsekvenser tenker de lite på.

Anonymkode: a1e8c...585

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn under 3 år skal ikke ha noe som helst skjermtid (ifølge forskning og leger) og barn over 3 år skal ha maks en halvtime om dagen. Så jeg skjønner ikke helt at du forsvarer deg med «det er det eneste han får ila dagen» - det er jo kjempelenge?

Kan du ikke bare legge deg tidligere? 

Anonymkode: f4479...015

Herregud, gå og legg deg. 

Anonymkode: 9e7af...7ab

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre sto ikke opp alene før de var 4-5 år. Sjelden da og. 
Nå er de 11 og 7 og nå i ferien sover de lenger enn oss. 

Anonymkode: 5075b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

KJEMPELURT! Trigge skjermavhengigheten helt fra de våkner!

Anonymkode: f4479...015

Det er faktisk ikke farlig med et lite kvarter/halvtime en gang i blant.

Det er bare noen foreldre som tror at barna blir avhengig. Change of plot, barna synes Skjerm er så gøy og krangler seg til det og ettergivende foreldre tror det er avhengighet. Behandler du det som en avhengighet, blir det en avhengighet. 

Det gjelder å bare si nei og finne en annen aktivitet for dem. Her har vi en avtale om at mobilen min med youtube kun brukes på lange bilturer. 

 

Anonymkode: 273b1...a33

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dupper av litt på sofaen mens 3-åringen ser TV når det er kritisk 😴😅 Det samme gjør samboer. 

Anonymkode: 8c8da...707

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...