Gjest marilyn Skrevet 12. september 2003 #241 Del Skrevet 12. september 2003 sukk stønn og æsj.. holder på å legge inn regninger på banken min. booooring! ER fredag i dag.. Hurra. Mest for mannen sin skyld egentlig. Han er sliten for tiden. mye styr på jobb, mye styr hjemme8nå som vi endelig har et "hjemme".) og i tillegg er han nok litt spennt/stresset(?) i forhold til baby... jeg tror han gruer seg til fødselen.. og det som måtte komme etterpå... han er nok redd det blir bare bæsj og gråting hele natta for at han så skal stavre seg på ustø ben til jobb... VI damer har det jammen godt som får så mye fødselspermisjon.. Hvis jeg og skulle på jobb nå så hadde jeg og vært bekymret.. jeg synes pappaene og skulle fått mer i fødselspermisjon enn 2 uker jeg!!! MEn det blir nok slik at jeg må dele litt på permisjonen.. Tror nok han ønsker å overta til påske kanskje??.. jeg ser ikke for meg at jeg vil gi bort noe før i allefall...sukk.. Ting tar jammen meg tid.. I går brukte vi hele kvelden på å få hengt opp EEEEEN lampe.. med denne farten er vi i"i hus til november 2006". Ja ja,, det får bare være litt pappesker og ting og tang rundt om kring.. jeg synes det er helt nydelig å få være litt alene igjen Magen vokser, skikkelig bolle i ovnen nå. en stor en og.. får mer og mer kommentarer på at her skjer det sikkert saker og ting snart.. siste veddemålet er om en uke.. håper de har rett.. VIL IKKE GÅ OVER TIDEN!!!!! marilyn uke 39+1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 13. september 2003 #242 Del Skrevet 13. september 2003 hjelpe meg.. jeg holder på å bli "klar" kjenner jeg.. Ikke det at det virker som om det holder på å skje noe,, bare veldig klar for at noe skal skje.. det er jo super koselig med stor mage.. sparkene og dultene.. men jeg kunne veldig gjerne tenke meg å hilse på hun som er der inne... Blir så lei av meg selv som går her og kværner rundt på de samme tankene om igjen om igjen om igjen.. Nå må det liksom skje noe nytt!! Marilyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 15. september 2003 #243 Del Skrevet 15. september 2003 sitter her, det er midt på natta,, klokka er kvart på tre.. jeg våkna klokken 1 med magesmerter med 10 minutters mellomrom.. måtte på do og gjøre mitt fornødne hver eneste gang etterpå.. Det har bare blitt vondere og vondere. Etter en time var det med 5 minutters mellomrom og hver vondt varte i 1 minutt eller litt mer. Stod opp og dusjet,, tenkte jeg måttte gjøre mannen gal siden jeg var opp på do hvert 5 minutt... Tok en lang varm dusj, og det hjalp... det ble 10 minutter i mellom igjen og nå varte ondtene bare i 40 sekunder... Nå er det en halvtime siden dusjen og ondtene er igjen med 4-5 minutters mellomrom, men de varer ikke mer enn 40 sek.... Er det no på gang eller er det bare kynnerne mine som har kommet "enda mer igang".. jeg har gått med hard mage konstant i hele helga.. hadde mens vondt natta før.. men ikke sånn i bølger som nå... Men jeg synes de er svakere når jeg er oppreist og oppe. Kanskje jeg ligger mer å spenner meg og venter på neste når jeg ligger i sengen.. Og det er så deilig når jeg ikke har vondt.. Da er det som en god bølge inni meg...Det stod her inne et sted at kynnerne blir sterkere og sterkere for å liksom forberede en på dets om kommer,,, o hjelpe meg.. jeg blir skuffet hvis det ikke skjer noe ja!!!! dette er såpass vondt at jeg har ikke lysst til å holde på med dette så veldig mange netter!!!!!!! :o Magen var særdeles aktiv i kveld mens vi så søndagsfilmen. (jeg prøver bare å samle tankene og "tegnene" for å se om det er noen sammenheng og hva de egentlig betyr)... Det er det som er det værste... at jeg ikke har peiling på hva som foregår,, og det er ikke no slim og ikke no vann. Bare vondtere... sikkert bare plagsomme idiot kynnere!! ggggrrrrrr!! :evil: det værste er at nå varte det siste ondtet bare i 30 sekunder, og god perioden varte i 3. 30... Herregud, jeg ville blitt en hiva god sportskommentator.. vi får se... surfer videre jeg! godnatt til dere som sover skjønnhetssøvnen! marilyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 15. september 2003 #244 Del Skrevet 15. september 2003 Hm, hvis det ikke kommer oppdatering her snart, så tenker vi nok vårt... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wit Skrevet 18. september 2003 #245 Del Skrevet 18. september 2003 Håper Marilyn nå har fått sin søte lille datter :D Klem fra Wit 33+2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 23. september 2003 #246 Del Skrevet 23. september 2003 He he,, hvor treg går det egentlig an å bli?? jeg turte ikke håpe tror jeg.. dermed ville jeg vente med å "rope ut" at jippi nå skal jeg endelig føde.... Riene begynte altså klokken 1 om natten den 15 september. våknet med skikkelig mageknipe og diare.. Etter hver ri måtte jeg på do igjen... (det er visstnok ganske vanlig det..). Den første timen var hver ri hvert 10 minutt men etter en time greide jeg ikke ligge rolig i sengen lenger så jeg stod opp istedet... mannen kom og lurte på hva i huleste jeg gjorde i dusjen midt på natta... så var jeg oppe da.. koste med katta og tellte minutter mellom riene.. hadde vondt men det var overkommelig.. på en skala fra 1-10 var riene på en 5. Klokken 4 begynte jeg å bli sliten og lei og ville dessuten vite om dette var rier eller om jeg bare innbilte meg det så jeg ringte føden og spurte.. De sa kom, men at det kunne hende jeg ble sendt hjem i gjen.. Riene var nå regelmessige ca hvert 5 min. og fortsatt en femmer på skalaen.. Gikk å vekket mannen og han var jo dødstrett og mente så saklig at det "kunne ikke være rier for jeg så jo ikke ut som om jeg hadde vondt"?!!?!?! ha ha årets kommentar!!! Dro ned dit og der var det så rolig så jeg fikk faktisk tilbud om å bli skrevet inn selv om jeg hadde bare en cm åpning.. jeg var veldig glad for det for jeg var kjempe trøtt og man er jo litt engstelig da i en slik situasjon... Der fikk jeg tatt et kar bad hvilket var nydelig, klyster og sånn belte p magen så de sjekka at jenta hadde det bra..... Framover sneeeeeeglet tiden seg... jeg brukte to timer på hver cm som åpnet seg.. og riene var fortsatt med ca 5 min mellom rom... det rare var at de varte i ett minutt helt til klokken 15 på dagen ,, da skrumpet de til bare 40 sekunder.. jeg var nok sliten. Vi fikk føderom, mat, radio, risposer og ventet og ventet og ventet.. Klokken 13- eller 14 hadde jeg 4 cm åpning så fødselen var offisisielt ikke i gang før da... jeg tenkte hele tiden at det blir nok vondere så jeg venter med bedøvelse.. hadde egentlig epidural itankene til senere... Klokken tre hadde jeg rimelig vondt.. smertene var oppe i en syver på skalaen... og jeg fikk akupunktur og lysstgass og akupunktur.. Jeg har ikke overlevd uten lysstgass men vet ikke hvor mye akupunktur hjalp,, for den ble satt samtidig som jeg fikk gass så jeg vet ikke hva som hjalp hvor jeg... og vi ventet og ventet og ventet.. slimproppen og vannet fikk ikke før sent på kvelden,, og vannet lå i poser så jordmor var framme med "heklenålen " sin og tok vannet flere ganger... Å få målt åpningen synes jeg faktisk var litt vondt... trodde ikke de målte det med å stikke antall fingrer oppi... Når klokken var 18, sa jordmor plutselig,, ja ja nå er det for sent med epidural og men dette går jo så greit for deg.. du hadde vært perfekt for hjemmefødsel.. jeg trodde jeg skulle dø over denne beskjeden for jeg syndtes jeg hadde det drit tøft selv.. og jeg var skuffet over at hun ikke hadde tilbudt det med tidligere.... På jordmor samtalen sa hun faktisk at jeg burde fått epidural hadde hun visst at det skulle ta så lang tid.. Klokken 18 trodde hun nemlig at vi skulle være ferdig om en time.. Men neida.. jeg mistet mye mot over dette for jeg følte at jeg ikke fikk være med å bestemme rammen rundt helt selv... men jeg måtte no bare være med videre.... fra 6 cm åpnet det seg litt raskere og klokken 20.00 hadde jeg full åpning.. problemet var at det var en kant der inne fra livmoren som gjorde det litt trangere så babyen stod og stanget,, og jeg fikk hevelser... Og det som hele tiden i følge jordmor skulle være gulleroten min , ikke fungerte helt, nemlig press riene, de skulle jo lette trykket og alt skulle føles så annerledes sa de... men de kom bare hvert 5 minutt og varte forstsatt bare i 40 sekunder,,, ikke nok til å presse ut en fjert engang... jeg fikk drypp, det gjorde de vondere men ikke lengre... og nå haddejeg det skrekkelig vondt.. skalaen nådde toppen hele siste timen. og lystgassen hjalp ikke i det hele tatt så den ble lagt bort.. jeg tryglet om å få hjelpemiddel men det tok ganske lang tid før jeg fikk det... hele tiden masse snakk om at det er best å føde naturlig.. Tilslutt hadde det vært tre leger og en gynokolog der og sett på meg og da fikk jeg sugekopp.. Den var jæklig vondt å sette inn, de måtte klippe for å få den inn, så dro de på to rier og hun var ute!!!!!!!!!!!! fatter ikke at jeg ikke kunne fått vakum før! Det som gjorde at jeg gav opp var at jeg kjennte overhodet ikke hvor jenta var.. jeg trodde hun var 10 cm unna åpningen så når mannen sa at hodet var ute så skjønnte jeg ikke bæret.. det var forferdelig vondt,, over alt,,, så jeg trodde det var timesvis igjen hele tiden.. så jordmor kunne kanskje sagt litt mer om hvorhun var og hvor mye som var igjen.. "nå er det bare en ri igjen så skal vi dra ho ut" sa ho og jeg ble virkelig sjokkert,, jeg trodde hun var langt oppe i magen min enda... vel vel.. jeg ble klippet, men jeg revnet i tillegg i to retninger,, blant annet mot lukkemuskelen.. Fibrene i den ble skadet,, men det var igjen en cm.. TAKKK GUD!!! Jeg fikk jenta på magen og hun var nydelig.. jeg gråt og skalv og var forbannet og forelskket på en gang... så ble jeg lagt i narkose og sydd... jeg fikk ikke kommet opp til mannen og jenta før det hadde gått tre timer,,, temmelig groggy... misteet mye blod, fikk blodoverføring , ble på barsel i 5 dager... var hjemme i 1 døgn,, begynnte åblø som en foss. ble livredd, livmora fyllte seg så raskt med blod at vi så den vokse... ble henta med ambulanse og fikk utskrapning i går kveld.. Hjemme igjen nå.. håper det er over for denne gang ... har sysst til å være hjemme å kose med familien min.. Det er ubeskrivelig å få barn.. jeg er nok litt lullete av barselstårer,,,, men hun er det vakreste jeg har sett!!!!! jeg har det supert til tross for tøff fødsel og tullball etterpå!! mannen min er litt blek om nebbet og er kjempe sliten han og... men han ser forelslet ut når han sitter der med ho på fanget.. aaaah, livet er herlig.! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillen Skrevet 23. september 2003 #247 Del Skrevet 23. september 2003 GRATULERER, Marilyn!! Håper du har det bra nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 24. september 2003 #248 Del Skrevet 24. september 2003 GRATULERER!!! Flott jobb du har gjordt! Herlig lønn for strevet også, kan jeg tenke meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 25. september 2003 #249 Del Skrevet 25. september 2003 Gratulerer så masse. :kysse: Det hørtes ut som en vond fødsel. Hvor stor var jenten da? Hvordan har du det nå...? Håper fortsettelsen blir lettere enn selve dagen for fødsel... Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnhild Skrevet 25. september 2003 #250 Del Skrevet 25. september 2003 GRATULERER SÅ MASSE!!! Dette hørtes litt skummelt ut spør du meg? Er det mulig å avlyse fødsler?? :o Håper det går bra med dere nå! gleder meg til å høre mer om jenten!! Mange klemmer Magnhild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 26. september 2003 #251 Del Skrevet 26. september 2003 joda hun var 50 cm og 3670 gram. ganske stor til å være jente ihvertfall,, (så vidt jeg har skjønt ialllefall..-enda jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå en "cola-baby"..) Hun ligger her og grynter litt ved siden av meg nå,, er på vei til å våkne... DEt er rart det, og enda har jeg ikke termin før om 2 dager i følge ultrallyd. jeg eeeer så glad jeg er ferdig.!!!!! Jeg er og var litt i tvil om hvor mye man egentlig burde fortelle om ens egen fødsel.. det er tross alt andre som skal igjennom det etter deg, og jeg har ingen intensjoner om å skremme livet av folk.... Se på det slik at jeg sikkert er ei "reke" som pingler ut ved smerte... Det fantastiske og utrolig overraskende er; og det er mye lurere å fokusere på det: det er at allerede etter 2 dager så hadde jeg nesten ingen smerter i underlivet, hverken i fødselskanalen eller i stingene.. Nå er jeg bare litt ør og svimmel pga blodtapet.. Men det var verd det... Jeg griner nesten når jeg sier det.. Men hun er helt helt fantastisk.. Hver dag har nye muligheter og dørterskler merker jeg.. Ammingen er jammen meg ikke enkel.. jeg har bare halvparten så mye melk som hun trenger pga blodmangel, så hun får en del morsmelk erstattning. Men i tillegg så strever jeg med å få henne til å ta bryst.. Jeg har små brystvorter og ho får liksom ikke tak når de er så små..... så jeg har fått låne en maskin til å pumpe og bruker nå tåteflaske... bare sånn at vi kan få henne større og sterkere,, så skal vi prøve bryst igjen... Vil jo helst det.. det tar jo mye lengre tid å måtte pumpe med maskin for sååå å gi henne av flaske... ÅÅh gheeesp.. jeg må sove litt før hun setter på sirenen og skal ha melk. Takk for hilsener!!! Marilyn (uvant å ikke skrive terminer og nedtelling under!) :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 26. september 2003 #252 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg er og var litt i tvil om hvor mye man egentlig burde fortelle om ens egen fødsel.. det er tross alt andre som skal igjennom det etter deg, og jeg har ingen intensjoner om å skremme livet av folk.... Se på det slik at jeg sikkert er ei "reke" som pingler ut ved smerte... Kjære deg... :kysse: Alle har det i større eller mindre grad vondt under fødselen. Det hadde jeg sist det... Men her sitter jeg da - og det er 7 uker til termin... Og jeg vil gjerne ha enda et barn etter dette... Men som du selv sier... En "glemmer" smertene og lar ikke dem komme i veien for flere barn... Kjekt å lese hvordan det går med deg. Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 29. september 2003 #253 Del Skrevet 29. september 2003 du har veldig rett i det majamor. man glemmer smerten på forunderligvis.. og dessuten har jeg en tanke om at vondere enn det der kan jeg bare ikke få.. så derfor kan jeg med tid og stunder bli klar til å gjøre det en gang til... føler jeg nådde den maximale smertegrense for meg.. at værre kan det ikke bli.. og jeg overlevde.. så dermed greier jeg vel en gang til og... (????) nå er det sikkert noen som hånler av meg,,, men det kan ikke bli værre... (mulig jeg er naiv nå).. Jordmor garanterte at neste gang ville bli enklere... (vet ikke helt ut fra hvilket grunnlag men..) hun påstod iallefall at å føde nr 2 er mye enklere.. er det sant??? Ellers har vi styra masse med ammingen.. hun ville til slutt ikke ta pupp og ble slapp ot tynn fordi jeg hadde sånn melkespreng, kombinert med små pupper og små brystvorter, og liten baby-munn,,, =dårlig kombinasjon.. så vi gikk over til flaske og punping=masse pes... men nå har jeg endelig funnet brystskjold i størrelse "mini",,, var på5 forskjellige apotek her i byen,, de vanlige store var for store for henne,,, og nå suger hun pupp igjen,,HURRA!!! var på helsestasjonen i dag.. hun hadde gått opp nesten 400 gram på en uke.. dobbelt-hurra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marlena Skrevet 30. september 2003 #254 Del Skrevet 30. september 2003 Gratulerer så mye med jenta.....Så koselig å lese. Jeg synes jo ikke det er lenge siden vi begynte å skrive dagbok og nå er det godt godt og vel 9 mnd. Jeg skrev jo ikke så flittig heller på slutten.... Lille Daniel er allerede blitt 2 1/2 mnd og er så blid og fornøyd. Det er virkelig helt skjønt med en baby igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 1. oktober 2003 #255 Del Skrevet 1. oktober 2003 HURRA!! I DAG HAR HUN TATT PUPP(men brystskjold 2 ganger!!!)) hater denne pumpingen.... kaaaanskje jeg kan få lov til å håpe??? ellers går no dagene i rasende fart.. rekker ikke no annet enn å amme, vaske pumpe utstyr, hive i meg no mat og bytte bleier jeg... men men.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pondusa Skrevet 1. oktober 2003 #256 Del Skrevet 1. oktober 2003 Så flott at hun tok puppen i dag da! Håper for din del at du kan få til å amme henne skikkelig med tid og stunder. Er veldig lettvint, men det skal være kos BÅDE for mor og barn! :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 2. oktober 2003 #257 Del Skrevet 2. oktober 2003 joda hun tok puppen.. og det både vel og lenge.... for lenge... jeg fikk BLEMMER på begge puppene... aj aj aj aj!! :o litt vondt ja!!!! herregud så vanskelig det er å amme. er det ikke det ene så er det det andre..... nå lurer jeg bare på hvordan jeg vet at ho får i seg nok... ble vant til og slave av å vite hvor mye hun fikk i seg når vi brukte tåteflaske og målebeger.. Dessuten lurer jeg på hvor ofte jeg burde pumpe i tillegg... Bruker mammaene det for å øke produksjonen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 5. oktober 2003 #258 Del Skrevet 5. oktober 2003 urk og ark.. nå har jeg et blødende sår på den ene puppen... litt vondt ja.. det går vel over snart.. amming er no pes... håper det går over snart. dvs at det går seg til.. alle skryter jo sånn av hvor greit det er å amme... hmmm. Lille -trollet ligger å sover.. himmel og hav hun får våre trommehinner til å flagre innimellom. hun ligger der og ser så tilsynelatende fornøyd ut så vips .. uten forvarsel :"AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!" i 120 desibel og tre strøken-C som ender i et crescendo.... hun har jammen meg fått sterke nok lunger i allefall.. håper hun venner seg til snart at jeg faktisk behøver 20 sekunder på å sette meg ned, dra opp genseren legge henne på fanget og putte puppen i munnen hennes.... innimellom er ho så hysterisk over at jeg "somler" sånn at hun bestemmer seg for å skrike i raseri i 10 minutter i stedet for å faktisk ta seg en real slurk melk som hun blir tilbudt... ja ja.. Utrolig nok synes jeg hun er verdens nydeligste for det.. (men vi har faktisk tatt fram ØREPROPPER som vi bruker når hun setter i gang sånn værst,,,regner med at hun ikke tar skade på sin sjel av det-skal slutte med det så snart hun skjønner hva ørepropper er for noe! -vil ikke fostre et barn som føler seg ignorert heller,, dette er kun et midlertidig behov sånn at vi skal være tålmodige og gode foreldre istedet for svette, skjelvende, gispende og døve voksne som plutselig tar litt hardere i henne enn hva vi fakstisk hadde tenkt.. man kan virkelig frike ut av lyden!) i morgen begynner mannen på jobb igjen desverre.. det har vært så koselig å være sammen hjemme alle 3. jeg gruer meg vel litt til å prøve meg alene og.... men det blir og spennende.. håper hun er "snill" og at jeg får en god natt først sånn at jeg ikke er helt ødelagt i morgen tidlig.! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marilyn Skrevet 7. oktober 2003 #259 Del Skrevet 7. oktober 2003 hurra.. i dag tok hun pupp uten brystskjold.... og helsesøster var her på hjemmebesøk. hun anbefalte smokk, for det høres ut som om hun har stort sugebehov sa hun.. ja ja vi får se... Dagene går bedre og bedre, formen er fin, og jeg merker at bare man ikke setter seg for store mål for dagen så har jeg/vi det bra.. man rekker jammen meg ikke mye annet enn amme,hvile, gå en liten tur, ta en dusj, spise mat. og så er det på tide å legge seg igjen... vel, jeg burde vel pakke sammen og forlate denne "blekka".. jenta mi er 3 uker i dag og ting holder på å gå seg til.. det er litt vemodig og avslutte dagboken for det har vært et nesten daglig foretak i snart et år nå.. og dessuten har jeg fått så mange koselige hilsener fra folk her inne... tiden har gått sinnsykt fort.. rart å tenke på at for et år siden satt jeg å lurte fælt på om jeg hele tatt kunne FÅ barn,, og nå er hun her, rund og fin. Håper alle som ønsker seg barn får en like positiv opplevelse av det som det jeg har hatt, til tross for bekkenløsning og (fææææl) fødsel så har det vært helt Herlig... Takker for meg og ønsker dere andre lykke til videre! Sayonara. marilyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 7. oktober 2003 #260 Del Skrevet 7. oktober 2003 Tusen hjertelig for koselig hilsen. Ønsker deg lykke til i mammarollen videre. Hver alder har sin sjarme og sine frustrasjoner... Du kan jo skrive dagbok videre på generell (som Klips og Hilde KS...) Hadde vært koselig å følge med deg videre... Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå