Gå til innhold

Menn bør kunne ha juridisk abort på lik linje som kvinner kan ta abort


Enterprises

Anbefalte innlegg

Enterprises skrev (7 minutter siden):

Ingen skal bestemme om en kvinne skal ta abort eller ikke. Og det er jeg helt enig i. 

Det som ikke er likt er at en kvinne kan bestemme om det skal få leve eller ikke før uke 12. Og det er kvinnens fulle rett og bestemme dette selv. Jeg er helt enig i det. 

Det jeg ikke er enig i er at far ikke kan velge juridisk abort før uke 12. 

Alt dette kan virke ensides og det er det. Fordi kvinner har rettigheter på dette punktet. Menn har ikke en eneste rettighet. 

Kvinner kan gå på en smell og har et valg, menn har ikke

Du har jo ingen argumenter! Du bare våser i vei i samme spor…. 

Endret av MapleSirup
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Humle Brumle said:

Fordi biologien har bestemt at kvinner bærer barnet i magen og må presse ut barnet etter en smertefull prosess. Og risikerer livet for det mens menn bare kan komme med sæd så får han barn. Det negativet med det er at han ikke får bestemme over magen til mor og må bli far eller betale bidrag om kvinnen blir gravid. Sånn er det bare kvinner må bære barn og da får de bestemme hva som skal skje. Juridisk abort er en dårlig ide. Barnebidrag er for å beskytte mor og barn.

Hvorfor er det en dårlig idee? 

Menn har ingen rettigheter før 12uker mens kvinner har. 

Det er feil i mitt hode at et kjønn skal ha rettigheter et annet skal ikke ha noen rettigheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MapleSirup said:

Du har jo ingen argumenter! Du bare våser i vei i samme spor…. 

Mitt argument er at et kjønn har rettigheter. Det andre kjønnet har ingen rettigheter i denne situasjonen

Endret av Enterprises
La til denne situasjonen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enterprises skrev (7 minutter siden):

Mitt argument er at et kjønn har rettigheter. Det andre kjønnet har ingen rettigheter i denne situasjonen

Nei. Du har ingen argumenter da et kjønn ikke har rettigheter som er over et annet pr i dag.

Slutt å fremstill det som om kvinner synes uønskede svangerskap er enklere enn det er for menn. Det er motsatt.

Endret av MapleSirup
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke trodd det, men er faktisk enig med HI!

Vi kvinner kan jo velge å ikke bli mor og ikke få barnet, mens mannen blir påtvunget å bli far. Det er jo ikke likestilling og rettferdig

Anonymkode: 9bcc4...301

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke trodd det, men er faktisk enig med HI!

Vi kvinner kan jo velge å ikke bli mor og ikke få barnet, mens mannen blir påtvunget å bli far. Det er jo ikke likestilling og rettferdig

Anonymkode: 9bcc4...301

Graviditet er ikke likestilling. Det blir så latterlig å dra inn likestilling i dette, da det ikke går an. 

Anonymkode: 90401...0aa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hadde ikke trodd det, men er faktisk enig med HI!

Vi kvinner kan jo velge å ikke bli mor og ikke få barnet, mens mannen blir påtvunget å bli far. Det er jo ikke likestilling og rettferdig

Anonymkode: 9bcc4...301

Platt og unyansert. Les tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Graviditet er ikke likestilling. Det blir så latterlig å dra inn likestilling i dette, da det ikke går an. 

Anonymkode: 90401...0aa

??

Anonymkode: 9bcc4...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enterprises skrev (56 minutter siden):

Hvorfor er det en dårlig idee? 

Menn har ingen rettigheter før 12uker mens kvinner har. 

Det er feil i mitt hode at et kjønn skal ha rettigheter et annet skal ikke ha noen rettigheter

Hvorfor er det feil? Har man en penis har man rettigheter til den og har man en livmor har man rettigheter til den. Ingen livmor ingen rettighet så enkelt er det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en tråd om juridisk abort full av stråmannargumenter og misforståelser. Kan vi gi oss med dette temaet, det funker jo helt klart ikke på en side med så mye lavmål som denne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men det snakkes om likestilling her. 
Hva med de tilfellene der det er motsatt, mor ønsker å ta abort men barnefaren ønsker å bli far? 
Hvis man er for juridisk abort, må den logiske fortsettelsen være at faren kan nekte mor å fjerne fosteret?!

Umenneskelig tankegang her altså…

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (2 timer siden):

Nei, barnet vil ikke uansett bli født, det er det som er hele poenget med det TS foreslår. Det finnes ikke noe barn, og med juridisk abort innenfor en rimelig grense (noe a la grensene som gjelder for kvinner) vil mannen kunne velge om han skal bli juridisk far eller ikke. Så blir det opp til kvinnen om hun ønsker å lage et farløst barn. Da er det 100% hennes valg og hun som må ta konsekvensene av sine egne valg.

Så kan man selvsagt innvende at det ikke er bare-bare for kvinner å ta abort. Det stemmer selvsagt. Men med mindre det er snakk om voldtekt har hun selv valgt å sette seg i den situasjonen.

For ca. 50% av verdens kvinner er ikke abort aktuelt ved et normalt svangerskap. Det strider mot veldig mange menneskers livssyn og menneskesyn.

Å gi mannen et økonomisk pressmiddel for å tvinge frem abort er langt fra rettferdig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får synes det er så urettferdig som man vil, men nå er det nå en gang sånn at man bestemmer over egen kropp. Så lenge fosteret ikke vokser i fars kropp så får heller far avstå fra å ha sex med kvinner om det er så grusomt vanskelig å få barn.
Og slik er det, slik vil det alltid være, uansett hvor mye man ønsker et annet opplegg rundt dette; det kommer aldri til å skje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anocopy skrev (1 time siden):

Tror du misforstår uttrykkene du bruker her nå, biologi har ingenting å gjøre med systemene vi bruker for barneoppdragelse og økonomi. Om vi har statsfinansiert (kollektiv) støtte til barn eller pappabank, det har ingenting å gjøre med biologi.

Det er heller ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det er biologi som styrer hvem som får barn og at den som er biologisk far ikke kan komme unna det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke mer synd på barn der far har krevd juridisk abort enn det er på andre barn som vokser opp uten far? Enten fordi mor har valgt å lure en fyr på byen, eller at hun har dratt til Danmark og skaffet sæd fra en anonym donor.

Det er faktisk mange kvinner som ønsker å bli mor, uten å ha en barnefar inne i bildet. Men det er liksom helt greit, for da er det kvinnens valg? Hva med menns valg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brunello said:

Det er heller ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det er biologi som styrer hvem som får barn og at den som er biologisk far ikke kan komme unna det.

Da er det jo en stråmann, det er ingen som diskuterer å kunne komme seg unna det å være biologisk far. Det er ikke poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anocopy skrev (1 minutt siden):

Da er det jo en stråmann, det er ingen som diskuterer å kunne komme seg unna det å være biologisk far. Det er ikke poenget.

Les sammenhengen. Det ble skrevet i diskusjonen mellom abort og juridisk abort. Det poengteres av meg og andre at du ikke kommer deg ut av de biologiske konsekvensene ved en juridisk abort. Barnet blir de facto født og du er biologisk far. Derfor er de to formene totalt usammenlignbare. Ved en abort kommer det ikke et barn som har egne rettigheter. Det gjør det ved en juridisk abort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens praksis er basert på en tid der kvinner havnet i uløkka. I dag er det ingen kvinner i Norge som trenger å havne i uløkka, de har ørten forskjellige prevensjonsmidler å velge mellom, i tillegg til angrepille og abort. Så derfor lager vi heller en lov som sender menn i uløkka, i likestillingens navn? En kvinne kan uten videre bestemme at en mann skal betale gjeld i minst 18 år, fordi hun har lyst på barn? 

Ser flere snakker om barnets rettigheter. Ja, barnet har rett til kontakt med og omsorg fra begge foreldrene sine, i den grad dette er mulig. Men er det egentlig til barnets beste å tvinge en fyr til samvær når han slett ikke vil ha barn? Bidraget går ikke til barnet, det går til barnets mor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Brunello said:

Les sammenhengen. Det ble skrevet i diskusjonen mellom abort og juridisk abort. Det poengteres av meg og andre at du ikke kommer deg ut av de biologiske konsekvensene ved en juridisk abort. Barnet blir de facto født og du er biologisk far. Derfor er de to formene totalt usammenlignbare. Ved en abort kommer det ikke et barn som har egne rettigheter. Det gjør det ved en juridisk abort.

Og hva er disse rettighetene? For barn har ikke retten til å ha en biologisk far som er involvert. Abort og barns rettigheter er ikke relevant for debatten om juridisk abort, da juridisk abort ikke vil påvirke kvinner og barns rettigheter og opplevelse på noen måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mange fedre som ikke innser at de vil være det før lenge etter at ungen er født? Hva med alle de tilfellene? Da har de fraskrevet seg en unge de likevel vil ha. 

Anonymkode: 02b52...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...