Gå til innhold

Nakstad bagatelliserer menstruasjonsforstyrrelser i forbindelse med vaksinen.


MonicaH

Anbefalte innlegg

Jullen skrev (31 minutter siden):

Sier vel bare at det er litt merkverdig at USA melder rundt 300 tilfeller av hjerteproblemer med sine over 50 mill vaksinerte. Og vi har over 50 tilfeller blant våre knapt 2 mill.

Tenker vel heller underrapportering og mørketall. Blir litt som med AstraZenica vaksinen, da Storbritannia hadde 0 blodpropptilfeller å melde blant sine 11 millioner vaksinerte. Etterhvert kom det frem til at de hadde 5 tilfeller…Imens Norge hadde 4 av 130 000. Vi skjønte jo fort at noe ikke stemte. Og det fikk vi jo bekreftet etterhvert da det er registrert over 175 sjeldne blodpropptilfeller der.

Såvidt jeg vet er det ingenting som tilsier at USA underrapporterer forekomsten av bivirkninger fra vaksinen, men kom gjerne med dokumentasjon på den påstanden hvis du har.

Og igjen da: 175 tilfeller av blodpropp i Storbritannia er svært få. Til sammenligning har 128.000 briter dødd av korona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

venus24 skrev (4 timer siden):

Såvidt jeg vet er det ingenting som tilsier at USA underrapporterer forekomsten av bivirkninger fra vaksinen, men kom gjerne med dokumentasjon på den påstanden hvis du har.

Og igjen da: 175 tilfeller av blodpropp i Storbritannia er svært få. Til sammenligning har 128.000 briter dødd av korona.

Ehh, den du svarte la ved troverdig argument basert på tall, du kan selvfølgelig utfordre argumentasjonen, men mistanken er berettiget.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (Akkurat nå):

Ehh, den du svarte la ved troverdig argument basert på tall, du kan selvfølgelig utfordre argumentasjonen, men mistanken er berettiget.

Nei, den jeg svarte la ved løse påstander uten kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (8 timer siden):

Selvsagt skal USA skrive advarsel på pakken, ellers risikerer de å bli saksøkt. Rundt 300 tilfeller blant 50 millioner vaksinerte er ekstremt sjeldent.

Hva er din definisjon av å være frisk, da? Er man syk hvis man har hodeverk, for eksempel?
Jo, det er beviselig feil at menstruasjonsforstyrrelser er sjeldent blant friske kvinner. Se f.eks. denne artikkelen om menstruasjonsforstyrrelser som mulig bivirkning av vaksine:

"Menstruasjonsforstyrrelser er svært vanlig, og nå er mange kvinner vaksinert. Mange kvinner vil derfor oppleve forstyrrelser i tidsmessig relasjon til vaksinering.
- Det er ingenting som tilser at dette har sammenheng med vaksinen, men vi følger med. Menstruasjonsforstyrrelser er svært vanlig, og det kan være mange årsaker til at det oppstår. Det er viktig at kvinner oppsøker lege ved vedvarende eller bekymringsfulle symptomer slik at eventuelle andre årsaker til endret menstruasjonsmønster oppdages, sier medisinsk fagdirektør Steinar Madsen.
Det er ikke holdepunkter for at noen av koronavaksinene påvirker kvinners fruktbarhet."

Jeg anser enn ikke som frisk om enn har hodepine nei. 

Du gjentar stadig at det er «svært vanlig». Allergi er også «svært vanlig». Hodepine er «svært vanlig». Omgangssyke er «svært vanlig». Herpes simplex er «svært vanlig». 

Dette er et perfekt eksempel på at kvinnehelse blir nedprioritert. Blødningsforstyrrelser bagatelliseres med at det er normalt, derfor har ingen giddet å forske på det.

Jeg har aldri påstått eller insinuert at kvinners fruktbarhet påvirkes.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (18 timer siden):

Som sagt brukes p-pillen til sammenligning for å vise hvor sjeldent det er med alvorlige bivirkninger av vaksinen. Blodpropp er kategorisert som en sjelden bivirkning av p-piller, og er en enda sjeldnere bivirkning av vaksine.

Du har nok rett i at mange ikke kommer til å melde inn så ufarlige bivirkninger som blødningsforstyrrelser eller hodepine, nettopp fordi dette er så vanlig i utgangspunktet. Dette gjelder dog for alle legemidler.

Det har kommet noen svært få meldinger om perikarditt og mykokarditt, men såvidt jeg vet er det ingen klar sammenheng påvist mellom dette og vaksinen. Du sitter kanskje på annen informasjon?

Igjen, blodpropp er ikke den eneste bivirkningen som er meldt ifm vaksinen. Da gir det ikke mening å sammenligne bare en enkelt bivirkning med et annet preparat med samme bivirkning, med mindre dette preparatet også har de andre bivirkninene. Det har meg bekjent ikke P-piller. Dessuten er det forskjell på blodpropper. En enkelt i leggen er langt mindre dramatisk enn hundrevis i hodet, f.eks

Det er nok riktig at det er underrapportering av alle legemiddelbivirkninger. Men de fleste legemidler som er i vanlig bruk har vært i bruk mye lenger enn vaksinen og man har hatt mulighet til å fange opp flere. Dessuten er det få andre legemidler der det er slik en bortimot religiøs tro på deres fortreffelighet, og slik en intens motvilje mot noe som helst negativ omtale.

Nå har det jo blitt nevnt her allerede at det har kommet med advarsel om dette i pakningsvedlegget. Men igjen tar du overhodet ikke poenget. Hvis man mistenker, men ikke vet, at det fins en alvorlig bivirkning, hvordan er det da forsvarlig å bare fortsette bruken uten å undersøke nærmere? Hva om mistanken viser seg å være begrunnet? Må være festlig for alle de som da fikk denne bivirkningen når de innser at man visste det var en mulighet, men ga blaffen og bare kjørte på.
Minner ellers om at svineinfluensavalsineringsprogrammet i ettertid ble ansett som en skandale, selv om det var langt mindre problemer med den.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, rosemarin said:

Men hva i vaksinen er det som potensielt skulle kunne gi tilstander som hjertebetennelse og forstyrret mens? Jeg spør bare fordi jeg lurer oppriktig på hva som gjør det, og hvordan det er mulig at noen får det?

Det med hjertebetennelse har jeg ikke satt meg inn i, men dette med forstyrret mens er ikke så uvanlig når det gjelder vaksiner. Det samme har man sett med HPV-vaksinen og influensavaksine.

Veldig enkelt forklart er det dette som skjer:

En menstruasjon er jo et resultat av at slimhinnene i livmoren bygges opp med blod, for å gjøre den klar til  ta imot et befruktet egg. Hvis befruktet egg ikke kommer, støtes blod og slim ut.

I både oppbyggingen og nedbrytningen av dette slimhinnevevet, er immunceller involvert.

Når man får vaksinen og immunforsvaret setter i gang, produseres det noen betennelsesmolekyler som stimulerer immuncellene. Disse kan også virke på immuncellene i livmorgen og føre til at slimhinnevevet frastøtes tidligere enn normalt, og også mer intenst enn normalt.

Derfor kan man ved første menstruasjon etter vaksinen få menstruasjon litt tidligere enn vanlig, mer intenst enn vanlig og også få det selv om man vanligvis ikke har det (overgangsalder, spiral etc.)

 

 

Endret av lurker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, lurker said:

Det med hjertebetennelse har jeg ikke satt meg inn i, men dette med forstyrret mens er ikke så uvanlig når det gjelder vaksiner. Det samme har man sett med HPV-vaksinen og influensavaksine.

Veldig enkelt forklart er det dette som skjer:

En menstruasjon er jo et resultat av at slimhinnene i livmoren bygges opp med blod, for å gjøre den klar til  ta imot et befruktet egg. Hvis befruktet egg ikke kommer, støtes blod og slim ut.

I både oppbyggingen og nedbrytningen av dette slimhinnevevet, er immunceller involvert.

Når man får vaksinen og immunforsvaret setter i gang, produseres det noen betennelsesmolekyler som stimulerer immuncellene. Disse kan også virke på immuncellene i livmorgen og føre til at slimhinnevevet frastøtes tidligere enn normalt, og også mer intenst enn normalt.

Derfor kan man ved første menstruasjon etter vaksinen få menstruasjon litt tidligere enn vanlig, mer intenst enn vanlig og også få det selv om man vanligvis ikke har det (overgangsalder, spiral etc.)

 

 

Hvis dette stemmer, er det jo betryggende for de som har lurt på om det var hormonforstyrrelser involvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (5 timer siden):

Jeg anser enn ikke som frisk om enn har hodepine nei. 

Du gjentar stadig at det er «svært vanlig». Allergi er også «svært vanlig». Hodepine er «svært vanlig». Omgangssyke er «svært vanlig». Herpes simplex er «svært vanlig». 

Dette er et perfekt eksempel på at kvinnehelse blir nedprioritert. Blødningsforstyrrelser bagatelliseres med at det er normalt, derfor har ingen giddet å forske på det.

Jeg har aldri påstått eller insinuert at kvinners fruktbarhet påvirkes.

Hvis du mener man er syk hver gang man har vondt i hodet vil jeg påstå at du er i overkant hysterisk.

Ja, det er svært vanlig, og det er ikke farlig. Det er heller ingen som sies at det ikke forskes på. Se svaret til @lurker.

Enda en tulling skrev (4 timer siden):

Igjen, blodpropp er ikke den eneste bivirkningen som er meldt ifm vaksinen. Da gir det ikke mening å sammenligne bare en enkelt bivirkning med et annet preparat med samme bivirkning, med mindre dette preparatet også har de andre bivirkninene. Det har meg bekjent ikke P-piller. Dessuten er det forskjell på blodpropper. En enkelt i leggen er langt mindre dramatisk enn hundrevis i hodet, f.eks

Det er nok riktig at det er underrapportering av alle legemiddelbivirkninger. Men de fleste legemidler som er i vanlig bruk har vært i bruk mye lenger enn vaksinen og man har hatt mulighet til å fange opp flere. Dessuten er det få andre legemidler der det er slik en bortimot religiøs tro på deres fortreffelighet, og slik en intens motvilje mot noe som helst negativ omtale.

Nå har det jo blitt nevnt her allerede at det har kommet med advarsel om dette i pakningsvedlegget. Men igjen tar du overhodet ikke poenget. Hvis man mistenker, men ikke vet, at det fins en alvorlig bivirkning, hvordan er det da forsvarlig å bare fortsette bruken uten å undersøke nærmere? Hva om mistanken viser seg å være begrunnet? Må være festlig for alle de som da fikk denne bivirkningen når de innser at man visste det var en mulighet, men ga blaffen og bare kjørte på.
Minner ellers om at svineinfluensavalsineringsprogrammet i ettertid ble ansett som en skandale, selv om det var langt mindre problemer med den.

Hvem er det som sier at en mulig sammenheng ikke undersøkes nærmere? Det gjør det selvsagt, på samme måte som at alle andre mulige bivirkninger føles opp. Men da begynner man jo med de mest alvorlige bivirkningene først, så ufarlige bivirkninger som hodeverk, muskelverk og menstruasjonsforstyrrelser får ikke like stor prioritet som f.eks. blodpropp.

Jeg opplever ingen «religiøs tro» på vaksinen, tvert imot opplever jeg at den blir kritisk undersøkt og tatt stilling til, og når man ser problematiske aspekter tas det opp og undersøkes. Ellers ville man vel ikke fjernet Astrazeneka-vaksinen fra markedet? Men jeg opplever også at vaksinemotstandere i kjent stil er konsekvent negative til vaksinen uansett hva undersøkelsene viser «sånn i tilfelle». Personlig tenker jeg blødningsforstyrrelser er en svært liten pris å betale for å unngå alvorlig sykdom. Tallene er jo tross alt utvetydige i at det er farligere med korona enn med vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (På 4.7.2021 den 21.31):

Nettopp. Jeg synes også det er ekkelt det fakta at det forekom 21 sene aborter (etter uke 12’) og dødsfødsler i Norge samme året blant kvinner som tok svineinfluensa vaksinen. Vi fikk aldri noen forklaring på dette. Helsedepartemntet skyldte på at de ikke hadde råd til å forske på det..

Vi vet enda ikke om denne vaksinen kan gi økt risiko for senabort og dødsfødsler. Men jeg hadde nok ventet med vaksinen om jeg hadde blitt gravid nå og holdt meg hjemme så mye som mulig…

https://www.tv2.no/a/12612260/

Det du sier stemmer ikke. Det ble forsket på det, og man kom frem til at vaksinen ikke ga økt risiko for abort eller dødfødsel. Det viste seg derimot at de gravide som fikk svineinfluensa-diagnose under svangerskapet hadde dobbelt risiko for dødfødsel. Altså var det mye tryggere for gravide å ta vaksine enn å ikke gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (21 timer siden):

Ingen som er hysteriske her. Og det er nok få som reagerer på litt forsinket mens. Tipper vel tvert imot de fleste dropper å melde inn om den bare er snakk om litt forsinkelse. 

Det er derimot de som plutselig får unormalt sterke blødninger og menssmerter etter vaksine, eller de som plutselig får store blødninger igjen flere år uten mens, som nå reagerer slik de skal og melder inn. Men som da blir forklart at  ‘dette er helt normalt og ikke har noe med vaksinen å gjøre..

 

Hva vet vi mer? Hvor mange får problemer med å bli gravid? Abortere? Dødfødsel? Vi VET ikke noe enda. La nå folk få avgjøre selv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (20 timer siden):

Det du sier stemmer ikke. Det ble forsket på det, og man kom frem til at vaksinen ikke ga økt risiko for abort eller dødfødsel. Det viste seg derimot at de gravide som fikk svineinfluensa-diagnose under svangerskapet hadde dobbelt risiko for dødfødsel. Altså var det mye tryggere for gravide å ta vaksine enn å ikke gjøre det.


I denne studien, hovedsakelig basert på funn og tall fra andre land, konstateres det egentlig bare at det ville vært større risiko for dødsfødsel ved infeksjon med svineinfluensa enn ved vaksinen. Der skjedde likevel 21 senaborter/dødsfødsler i løpet av ett år blant vaksinerte. Og disse hadde ikke trengt å miste barnet i magen om de lot være å vaksinere seg og var ekstra forsiktige mht smittevern slik at de ikke ble smittet. 
 
Akkurat denne saken påvirket meg en del den gang fordi ei god venninne forsøkte å bli gravid på den tiden de vaksinerte gravide mot svineinfluensa. Hun valgte å stå over og holde seg hjemme. Dermed ble grøsset stort da vi kunne lese om over 30 dødsfødler/senaborter året vaksineringen skjedde. Rundt 9 stk av disse ble ikke direkte relatert til vaksinen pga andre årsaker. Men de sto altså igjen med 21 uforklarelige aborter/dødsfødsler. Og mtp at det var større forekomst av aborter og dødsfødsler ved infeksjon med svineinfluensa, så er det jo helt logisk at det kunne skje det samme med vaksinen som inneholdt et stort antall proteiner fra svineinfluensaviruset.
 
 
Jeg tror vi har lært flere ting etter vaksinering med svineinfluensavaksinen. Og det er først nå i nyere tid at de åpner for vaksinering av gravide etter 1.trimester uten underliggende sykdommer. De viser til at foreløpige studier ikke tilsier at det utgjør større risiko for gravide å ta vaksinen. 
 
Vi har derimot fortsatt lite erfaring med vaksinering av gravide og det vil det fortsatt være en skummel risiko å ta syns jeg.
 
ALLE må få tenke selv uten noen form for press. Vi må få lov å ta våre helt egne avgjørelser enten det er vaksinering eller ei, uten verken pekefinger eller hets fra andre.
Endret av Jullen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (5 timer siden):

I denne studien, hovedsakelig basert på funn og tall fra andre land, konstateres det egentlig bare at det ville vært større risiko for dødsfødsel ved infeksjon med svineinfluensa enn ved vaksinen. Der skjedde likevel 21 senaborter/dødsfødsler i løpet av ett år blant vaksinerte. Og disse hadde ikke trengt å miste barnet i magen om de lot være å vaksinere seg og var ekstra forsiktige mht smittevern slik at de ikke ble smittet. 
 
Akkurat denne saken påvirket meg en del den gang fordi ei god venninne forsøkte å bli gravid på den tiden de vaksinerte gravide mot svineinfluensa. Hun valgte å stå over og holde seg hjemme. Dermed ble grøsset stort da vi kunne lese om over 30 dødsfødler/senaborter året vaksineringen skjedde. Rundt 9 stk av disse ble ikke direkte relatert til vaksinen pga andre årsaker. Men de sto altså igjen med 21 uforklarelige aborter/dødsfødsler. Og mtp at det var større forekomst av aborter og dødsfødsler ved infeksjon med svineinfluensa, så er det jo helt logisk at det kunne skje det samme med vaksinen som inneholdt et stort antall proteiner fra svineinfluensaviruset.
 
Enkelt forklart. Dødsfødslene hadde mest sannsynlig IKKE skjedd uten vaksinering. Men risikoen hadde vært enda høyere HVIS den gravide hadde blitt smittet med svineinfluensaviruset. 
 
Hadde derimot de gravide som ble sterkt anbefalt vaksinen, fått opplysninger om at det kunne øke risikoen for abort og dødfødsel med vaksinen, kunne hun tatt valget selv om hun ville ta denne sjansen eller la være å vaksinere seg og heller være svært mye mer forsiktig mht smittevern. Svineinfluensaviruset var langt i fra så smittsomt som Covid-19 er.
 
Jeg tror vi har lært flere ting etter vaksinering med svineinfluensavaksinen. Og det er først nå i nyere tid at de åpner for vaksinering av gravide etter 1.trimester uten underliggende sykdommer. De viser til at foreløpige studier ikke tilsier at det utgjør større risiko for gravide å ta vaksinen. 
 
Men hele poenget her er at vi fortsatt har lite erfaring med vaksinering av gravide. Derfor vil det fortsatt være en skummel risiko å ta.
 
Men ALLE må få tenke selv ut i fra de opplysningene vi får. Og så må vi få lov å ta våre helt egne avgjørelser enten det er vaksinering eller ei, uten verken pekefinger eller hets fra andre.

Igjen, det du sier stemmer ikke. Kan du vise til en eneste kilde på noen av påstandene dine? Har du lest linken jeg la ved? Der kommer det tydelig frem at rapporten er laget ut fra funn og tall fra Norge, ikke utlandet. Og den konkluderer entydig med at svineinfluensa-vaksinen ikke økte risikoen for spontanabort eller dødfødsel. Ingen av påstandene dine har hold i virkeligheten, noe jeg mistenker at du er klar over, siden du ikke kan underbygge en eneste en av dem med en seriøs kilde. Det er vanskelig å diskutere med noen som ikke forholder seg til virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på reglene i rommet og svar.

Vintermorgen, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Jullen said:
I denne studien, hovedsakelig basert på funn og tall fra andre land, konstateres det egentlig bare at det ville vært større risiko for dødsfødsel ved infeksjon med svineinfluensa enn ved vaksinen. Der skjedde likevel 21 senaborter/dødsfødsler i løpet av ett år blant vaksinerte. Og disse hadde ikke trengt å miste barnet i magen om de lot være å vaksinere seg og var ekstra forsiktige mht smittevern slik at de ikke ble smittet.

Dette er helt feil. Det skjer mange spontanaborter og dødfødsler hvert år. Den risikoen forsvinner ikke av at man tar influensavaksine, så selvsagt vil også noen av de som har tatt den oppleve det.

7 hours ago, Jullen said:
Men ALLE må få tenke selv ut i fra de opplysningene vi får. Og så må vi få lov å ta våre helt egne avgjørelser enten det er vaksinering eller ei, uten verken pekefinger eller hets fra andre.

Problemet er at mange er like dårlige til å "tenke selv" ut fra opplysningene de får som du er og trekker derfor konklusjoner som er feil. Det må det være lov til å påpeke.

Endret av Fakta?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, zemer said:

Hva vet vi mer? Hvor mange får problemer med å bli gravid? Abortere? Dødfødsel? Vi VET ikke noe enda. La nå folk få avgjøre selv. 

Mange tusen fikk vaksine i 3. fase av testingen i fjor sommer. Disse har blitt svært nøye fulgt opp, og det ville blitt oppdaget om de fikk slike problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 3.7.2021 den 23.25):

Hvor lenge blir medisiner i kroppen kontra vaksine? Har du reaksjon på en tablett så stopper du. Vesentlig forskjell. 

Tja. Jeg tok medisiner som har halveringstid på seks mnd. De påvirker hormonproduksjon og enzymbalansen. Altså mye likt med en vaksine, i forhold til påvirkning og virkning. Selvfølgelig kan medisiner man ikke tåler gi alvorlige følger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

venus24 skrev (13 timer siden):

Igjen, det du sier stemmer ikke. Kan du vise til en eneste kilde på noen av påstandene dine? Har du lest linken jeg la ved? Der kommer det tydelig frem at rapporten er laget ut fra funn og tall fra Norge, ikke utlandet. Og den konkluderer entydig med at svineinfluensa-vaksinen ikke økte risikoen for spontanabort eller dødfødsel. Ingen av påstandene dine har hold i virkeligheten, noe jeg mistenker at du er klar over, siden du ikke kan underbygge en eneste en av dem med en seriøs kilde. Det er vanskelig å diskutere med noen som ikke forholder seg til virkeligheten.

Jeg fulgte nøye med på dette i 2010-2012 og hang meg opp i hd var tydelige på at studien var for omfattende og dyr på sine 20 mill til at den kunne gjennomføres. Det var mange avisoppslag og debatter rundt dette. Så ble det helt stille fra dem og syns det var litt spesielt at de kun ett år senere plutselig hadde gjort en nøye studie likevel og konkludert med at dødsfødslene garantert ikke hadde sammenheng med den lite utprøvde pandemrix vaksinen. Det ble ikke opplyst joe sted at de gjennomførte studie rundt dette likevel. I følge linken din er forskningen basert på en britisk studie, supplert med tall fra mindre studier i Danmark og Canada og norsk helseregister. Syns likevel det er rart de ikke utvidet studien mer enn dette når de først var i gang. Men det ville nok blitt for dyrt. 


 

Endret av Jullen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (44 minutter siden):

Jeg fulgte nøye med på dette i 2010-2012 og hang meg opp i hd var tydelige på at studien var for omfattende og dyr på sine 20 mill til at den kunne gjennomføres. Så ble det helt stille fra dem og ble dermed litt skeptisk da de kun ett år senere plutselig hadde gjort en nøye studie likevel og konkludert med at dødsfødslene garantert ikke hadde sammenheng med den lite utprøvde pandemrix vaksinen. I følge linken din er forskningen basert på en britisk studie, supplert med tall fra mindre studier i Danmark og Canada og norsk helseregister. Syns likevel det er rart de ikke utvidet studien mer enn dette når de først var i gang. Men det ville nok blitt for dyrt. 


 

«Studien er utført av Folkehelseinstituttet i samarbeid med Legemiddelverket og National Institutes of Environmental Health Sciences i USA og publiseres i New England Journal of Medicine 24. januar 2013, med nettpublisering en uke tidligere.» står det i artikkelen. Det står også at den bekrefter funn fra dansk og kanadisk forskning, ikke at den er supplert med det. Studien er ikke engelsk selv om det medisinske tidsskriftet den er publisert i er det.

Igjen: har du noen kilder som dokumenterer av påstandene dine? Du forventer vel ikke at «jeg fulgte med på dette da det skjedde for 10 år siden» skal veie tyngre enn en seriøs, fagfellevurdert forskningsstudie?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (10 timer siden):

Dette er helt feil. Det skjer mange spontanaborter og dødfødsler hvert år. Den risikoen forsvinner ikke av at man tar influensavaksine, så selvsagt vil også noen av de som har tatt den oppleve det.

Problemet er at mange er like dårlige til å "tenke selv" ut fra opplysningene de får som du er og trekker derfor konklusjoner som er feil. Det må det være lov til å påpeke.

Du har rett. Jeg har ingen bevis/ kilder på at de 21 senabortene og dødsfødslene av 26 tusen vaksinerte garantert skyldtes vaksinen og har derfor redigert innlegget mitt.

 

Fakta? skrev (10 timer siden):

Mange tusen fikk vaksine i 3. fase av testingen i fjor sommer. Disse har blitt svært nøye fulgt opp, og det ville blitt oppdaget om de fikk slike problemer.

Dette velger jeg også å tro. Jeg følger nøye med selv og alle funnene og forskning blant gravide frem til nå er svært positive. Det ser verken ut til at det er større komplikasjoner i svangerskapet hos gravide som får Covid-19, eller hos dem som har tatt vaksinen så langt.

Personlig ville jeg nok likevel ventet en stund til og heller holdt meg hjemme om jeg ble gravid nå. Kan jo enda ikke vite om det faktisk er større risiko for gravide å ta vaksinen enn å få Covid-19.

Blir likevel svært glad for at funnene blant gravide er såpass optimistiske så langt:)

Endret av Jullen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (40 minutter siden):

Du har rett. Jeg har ingen bevis  eller kilder på at de 21 senabortene og dødsfødslene av 26 tusen vaksinerte garantert skyldtes vaksinen og har derfor redigert innlegget mitt.

Normalt skjer det rundt 5 dødfødsler per 1000 fødsler årlig i Norge. Derfor er jo 21 dødfødsler blant 26.000 gravide mindre enn det som er vanlig. Forstår derfor ikke hvorfor du synes det er mistenksomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...