Gå til innhold

Nakstad bagatelliserer menstruasjonsforstyrrelser i forbindelse med vaksinen.


MonicaH

Anbefalte innlegg

Nakstad bagatelliserer menstruasjonsforstyrrelser i forbindelse med vaksinen. 

Intervju med VGTV:

Intervjuer: – Flere opplever mens-forstyrrelser etter å ha tatt vaksina. Er dette noe vi skal være bekymra for?

Nakstad: – Jeg tror ikke vi skal være bekymra, men det er en av bivirkningene som meldes inn ute i Europa nå. Da er det sånn at veldig mange bivirkninger er jo å forvente etter vaksinasjon og det meldes inn et veldig stort antall bivirkninger til Legemiddelverket og til tilsvarende etater i andre land. 

https://www.vgtv.no/video/220864/nakstad-om-mensforstyrrelser-etter-vaksinen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos2

For det første er det ikke sant at menstruasjonsforstyrrelser er noe nytt. Det har vært meldt om menstruasjonsforstyrrelser i forbindelse med vaksinene i hvert fall i et halvt år nå.

For det andre er det meldt om mange og alvorlige bivirkninger. Siste rapporten fra Legemiddelverket pr 29 juni melder om 193 dødsfall og 17422 bivirkninger i etterkant av vaksinasjon, herav 1683 alvorlige. 

Den europeiske databasen EudraVigilance, som registrerer vaksineskader i EU,  melder at det frem til 19. juni 2021 var rapportert 15 472 dødsfall og 1 509 266 skader (herav omtrent 50% alvorlige) etter COVID-19 vaksinasjoner.

Endret av Vintermorgen
Sitat fra video er kortet ned
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MonicaH skrev (3 minutter siden):

Nakstad bagatelliserer menstruasjonsforstyrrelser i forbindelse med vaksinen. 

Dette er ikke bagatellisering, han uttaler seg fra ett annet  perspektiv.

Husk på at Nakstad ser dette fra et legeperspektiv og i lys av statestikk. Så alle begrepene han bruker , har en spesifikk ensidig betydning når han sier det, som ikke har noe med hvordan du forstår begrepene.  (Dette ER et problem, men ikke mye vi kan gjøre med. Hele poenget med å Nakstad med i den offentlige diskusjonen er medisinsk fagkunnskap, og dette er ikke enkelt tilgjengelig uansett hvordan vi ser det.  )

 

MonicaH skrev (8 minutter siden):

For det første er det ikke sant at menstruasjonsforstyrrelser er noe nytt. Det har vært meldt om menstruasjonsforstyrrelser i forbindelse med vaksinene i hvert fall i et halvt år nå.

Det er ingen sammenheng mellom at det er meldt om noe , og at det er påvist en sammenheng. Jeg vet ikke når denne ble påvist, men det er garantert ikke i januar. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MonicaH said:

For det andre er det meldt om mange og alvorlige bivirkninger. Siste rapporten fra Legemiddelverket pr 29 juni melder om 193 dødsfall og 17422 bivirkninger i etterkant av vaksinasjon, herav 1683 alvorlige.

Dette er det også viktig å lese riktig.

"I etterkant av" betyr ikke på grunn av.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (36 minutter siden):

Dette er det også viktig å lese riktig.

"I etterkant av" betyr ikke på grunn av.

Men om noen døde, fikk ubehag eller nyoppståtte helseproblemer i etterkant av Covid-19 smitte, så betyr "i etterkant" på grunn av?

Merkelig hvordan ord kan betyr forskjellige ting, helt avhengig av hva man vil med dem.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (2 timer siden):

Men om noen døde, fikk ubehag eller nyoppståtte helseproblemer i etterkant av Covid-19 smitte, så betyr "i etterkant" på grunn av?

Merkelig hvordan ord kan betyr forskjellige ting, helt avhengig av hva man vil med dem.

Selvfølgelig ikke! Den plagen/sykdommen kunne de jo fått uten å ha vært syk/tatt vaksinen også. Og de som ikke har hatt covid/ikke er vaksinert kan jo få samme plage. Her setter du bare opp en stråmann.

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MorTil2 said:

Men om noen døde, fikk ubehag eller nyoppståtte helseproblemer i etterkant av Covid-19 smitte, så betyr "i etterkant" på grunn av?

Merkelig hvordan ord kan betyr forskjellige ting, helt avhengig av hva man vil med dem.

Nei, det er jo akkurat det det ikke gjør 🙂

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurker skrev (19 minutter siden):

Nei, det er jo akkurat det det ikke gjør 🙂

Beklager om jeg tilla deg en mening du ikke har.

Men det er så mange tråder her på KG som tydelig viser at mange er veldig åpen for alt som underbygger at Covid-19 smitte er det samme som å bli påført et livslangt traume, samtidig som de samme personene går helt i harnisk hvis noen antyder at vaksinene kan ha negative sider.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Slike uttalelser er ganske typiske. En assisterende helsedirektør ønsker, som alle andre med lederansvar, å framstå som en som har oversikt og kontroll. Det viktigste her er at uventede bivirkningene beviser det motsatte. Uansett hvor lite alvorlig en bivirkning er, så ligger alvoret i at "ekspertene/legene" ikke så det komme. Da er det naturlig å spørre seg: hva blir det neste, hva annet har de ikke forutsett? Det kan ingen svare på. Derfor er en naturlig skepsis sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt spesielt hvordan alt som skjer etter koronasmitte automatisk er "langtidscovid", mens det som skjer etter vaksine, nei, det er nok helt tilfeldig og skyldes sikkert noe annet.. 🙄

Husker mye av det samme da svineinfluensavaksinen kom. De som ikke ville ta vaksinen ble kalt "anti-vaksere" da også, eller kalt hypokondere hvis de rapporterte om bivirkninger: https://www.vg.no/protokoll/bivirkninger-av-svineinfluensavaksinen/452/

Jeg håper at de tar alle rapporterte bivirkninger så alvorlig som mulig, det henger ikke på greip at bivirkninger etter koronasmitte skal utløse alle røde alarmer mens bivirkninger etter vaksine ikke skal bli tatt på alvor eller bagatellisert, spesielt med tanke på at vaksinene kun er betinget godkjent. Det handler ikke om å være en "anti-vakser", heller ikke nødvendigvis et ønske om å ikke vaksinere seg selv, men man vil jo gjerne vite hva man risikerer.

Endret av HanneH1980
skrivefeil
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mulig forklaring på hvorfor dette skjer. Jeg synes uansett at det er trist at de omtaler denne bivirkningen som om det ikke er noe.

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/health-56901353.amp

Plausible link

The womb lining is part of the immune system - in fact there are immune cells in almost every part of the body.

Immune cells play a role in building up, maintaining and breaking down the lining of the uterus - which thickens to prepare for a pregnancy, and then sheds in the form of a period if the egg is not fertilised.

After vaccination, lots of chemical signals which have the potential to affect immune cells are circulating round the body. This could cause the womb lining to shed, and lead to spotting or earlier periods, Dr Male explained.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnehelse blir ofte nedprioritert, og for meg er dette med bagatellisering av blødninger etter vaksinering bare nok et eksempel på det. Personlig syns ikke jeg det er greit å ta så lett på dette, og vil vite mer om årsaken(e) til det. Har lest at det kan ha noe med kvinners immunforsvar å gjøre, men hva betyr det i detalj?

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (På 2.7.2021 den 13.17):

Slike uttalelser er ganske typiske. En assisterende helsedirektør ønsker, som alle andre med lederansvar, å framstå som en som har oversikt og kontroll. Det viktigste her er at uventede bivirkningene beviser det motsatte. Uansett hvor lite alvorlig en bivirkning er, så ligger alvoret i at "ekspertene/legene" ikke så det komme. Da er det naturlig å spørre seg: hva blir det neste, hva annet har de ikke forutsett? Det kan ingen svare på. Derfor er en naturlig skepsis sunt.

Hadde man vært motstander av å ta Aztra Zeneca, så hadde man blitt kalt idiot. Så ble den forbudt.

Hadde man vært motstander av Johnson & Johnson vaksina, så hadde man blitt kalt idiot. Så ble den forbudt.

Er man motstander av Pfizer, så blir man kalt idiot.... Når blir den forbudt?

Slik tenker i alle fall jeg.  

Endret av Realverdien
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (2 minutter siden):

Hadde man vært motstander av å ta Aztra Zeneca, så hadde man blitt kalt idiot. Så ble den forbudt.
Hadde man vært motstander av Johnson & Johnson vaksina, så hadde man blitt kalt idiot. Så ble den forbudt.
Er man motstander av Pfizer, så blir man kalt idiot.... Når blir den forbudt?

Slik tenker i alle fall jeg.  

Tenker du sånn om absolutt alle medisiner legen din foreslår? For i teorien kan de alle bli forbudt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå):

Tenker du sånn om absolutt alle medisiner legen din foreslår? For i teorien kan de alle bli forbudt.

Medisiner er jo noe helt annet enn vaksiner, eller?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (1 minutt siden):

Medisiner er jo noe helt annet enn vaksiner, eller?

Nei, i prinsippet ikke. Man tilfører kroppen et stoff som har en virkning og en bivirkning.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette bør bli tatt alvorlig. Er det virkelig hensiktsmessig å gi vaksine til kvinner som ønsker seg barn i framtida? Og hvordan påvirker vaksinen mannlig fertilitet? Det må være lov å stille spørsmål om dette.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hedy Lamarr skrev (11 minutter siden):

Jeg svarte deg helt seriøst, jeg er også opptatt av kvinnehelse.

At du hang deg mest opp i det jeg skrev i parentes får du ta på egen kappe. Hvorfor tror du jeg skrev det i parentes? (For ordens skyld, retorisk spørsmål, du trenger ikke svare.)

Det syns jeg utvilsomt er positivt.

Til info, det at noen skriver i parentes kan bety så mangt, hersketeknikker er det nok av her inne. Kan ellers berolige folk med at jeg verken har tinnfoliehatt og/eller kappe, dette med ønske om en fortsatt fin lørdagskveld.

Endret av student86
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (Akkurat nå):

Ja, dette bør bli tatt alvorlig. Er det virkelig hensiktsmessig å gi vaksine til kvinner som ønsker seg barn i framtida? Og hvordan påvirker vaksinen mannlig fertilitet? Det må være lov å stille spørsmål om dette.

Du kan stille spørsmål om hva du vil. Skal du skremme folk fra å vaksinere seg kan du implisere at vaksinen gjør deg steril.  Skal du bli tatt seriøst bør du belegge «spørsmålene» dine med lenker til seriøs forskning som viser at dette er noe å bekymre seg om. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
lurker skrev (På 2.7.2021 den 11.45):

Dette er det også viktig å lese riktig.

"I etterkant av" betyr ikke på grunn av.

I tillegg har vi begynt vaksinasjon av eldre og folk med underliggende sykdommer i mange land. De tåler mindre, noen hadde nok dødd samme tid uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (Akkurat nå):

Du kan stille spørsmål om hva du vil. Skal du skremme folk fra å vaksinere seg kan du implisere at vaksinen gjør deg steril.  Skal du bli tatt seriøst bør du belegge «spørsmålene» dine med lenker til seriøs forskning som viser at dette er noe å bekymre seg om. 

Som du sikkert vet tar "seriøs forskning" ofte lang tid. Nakstad burde legge vekt på at han tar alle innmeldte bivirkninger svært alvorlig, og komme konkret med hva som blir gjort for å følge opp dette. Forøvrig er jeg vaksinetilhenger av rang, og er allerede fullvaksinert. Men denne "politiske korrektheten" der en ikke skal stille spørsmål ved hverken det ene eller andre, preller fullstendig av på meg.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...