Gå til innhold

Nakstad bagatelliserer menstruasjonsforstyrrelser i forbindelse med vaksinen.


MonicaH

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Elida88 said:

😐

Jeg er ufrivillig barnløs, så er klar over at det er en kontroversiell påstand.

Har forøvrig hatt en menssyklus det gikk an å stille klokka etter. En venninne med veldig uregelmessig mens har tre unger.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tamsi skrev (1 time siden):

I alle dager. Er du mann? Jeg er så og si den eneste i venninnegjengen som har regelmessig syklus gjennom mesteparten av livet. Jeg har frustrerte venninner som går jevnlig til lege fordi de blør så sinnsykt ofte og lenge av gangen, og andre venninner som får mensen kanskje 4 ganger i året. Og alt de får beskjed om er at beklager, deal with it, dette er helt normalt.

Nei, jeg er kvinne. Går venninnene dine på prevensjon? Ville anbefale dem å prøve å slutte i såfall. Eneste gangen jeg har hatt forstyrrelser var når jeg fikk p-sprøyte og gikk å blødde uregelmessig i 3 måneder. Alternativt om de presser seg veldig hardt i jobb, kosthold, trening, hjemme? Det er utrolig trist at de blir møtt med den holdningen hos legen og at det ikke blir tatt mer seriøst. Mensen blir desverre skjøvet bort i et støvete mørkt hjørne i dette samfunnet, og det et lite interesse av å finne ut hva som forstyrrer syklus i de tilfellene det skjer. Nen normalt og naturlig det e det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med resonnementet ditt? Flere og flere kvinner velger andre prevensjonsmidler enn p- piller nettop fordi p- pillen kan ha en del uheldige bivirkninger. Så hvorfor mener du at kvinnehelse ikke nedprioriteres i dette tilfellet?
 

Dessuten anser jeg det mer normalt at et legemiddel som skal unngå graviditet tuller til mensen, enn at en vaksine mot et virus gjør det. P pillene hindrer eggløsning - da er det ganske naturlig at det tuller til mensen også. Vaksinen skal hjelpe immunforsvaret - hva har det med eggløsning og blødninger fra livmor slimhinnen å gjøre?

Jeg lurer også veldig på dette. Hvorfor kan ikke noen med peiling forklare hva det evt er i vaksinen Som skulle kunne påvirke dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (4 timer siden):

Ingen har påstått at vaksinen fungerer på samme måte som p-pillen. Det jeg sier er at alvorlige bivirkninger (altså blodpropp) er mye vanligere med p-piller enn med vaksinen. Det er heller ingen som vet hvorvidt menstruasjonsforstyrrelser er en bivirkning av vaksinen, siden slike blødningsforstyrrelser er ekstremt vanlige for kvinner. Det kan like godt være en tilfeldighet.

Tror forøvrig mange her inne vil ha godt av å lese denne artikkelen.

Neivel, men hvorfor da bruke P-pillen som "bevis" på at dette er uproblematisk? Du vet altså ingenting om hvordan eller hvorfor blødningsforstyrrelser oppstår, eller om det har en sammenheng med vaksinen eller ikke, likevel er du overbevist om at alt er i sin skjønneste orden.
Som andre allerede har påpekt, er det å få mensen etter overgangsalder alt annet enn normalt. Og som andre også har påpekt, det er bare de som opplever blødningsforstyrrelser som noe unormalt, og som har fått dem etter vaksinering, og som tror det kan ha noe med vaksinen å gjøre, som er tilbøyelige til å rapportere det inn som en bivirkning. Og i de tilfellene meldingene rapporteres inn av helsepersonell er det avhengig av at disse er overbevist om at det er en sammenheng også. Og siden personer som deg selv, som det fins mange av, neppe vil la seg overbevise om noe slikt overhodet, må man regne med store mørketall.
Normal prosedyre ved medisinske forsøk er faktisk å stoppe opp og undersøke sammenhengen, hvis det dukker opp tilfeller av bivirkninger som kan skyldes preparatet. Men i dette tilfellet er tydeligvis holdningen til både deg, dine likesinnede og myndighetene at med mindre man vet 100% sikkert at et problem skyldes vaksinen så er det bare tut og kjør, så får man heller telle opp skadede, syke og døde etterpå. Mao, i praksis godtar dere hvilke bivirkninger som helst, i hvilket som helst omfang, bare man får satt denne vaksinen i flest mulig. For skulle det vise seg å være alvorlige problemer som faktisk er knyttet til vaksinen i ettertid, er det slett ikke sikkert at det lar seg gjøre å rette opp skadene. Kan du forklare hvorfor du mener det er forsvarlig?

Forøvrig, her var det jo i utgangspunktet snakk om mensforstyrrelser og hva det måtte innebære som en mulig bivirkning av vaksinen, ikke blodpropp. I tillegg har det også vært rapportert om mulig sammenheng med betennelse i/rundt hjertet. Om P-pillene da skulle forårsake flere blodpropper enn vaksinen så er det likevel bare en del av bildet og liten grunn til å konkludere med at "P-piller er farligere".

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (22 minutter siden):

Neivel, men hvorfor da bruke P-pillen som "bevis" på at dette er uproblematisk? Du vet altså ingenting om hvordan eller hvorfor blødningsforstyrrelser oppstår, eller om det har en sammenheng med vaksinen eller ikke, likevel er du overbevist om at alt er i sin skjønneste orden.
Som andre allerede har påpekt, er det å få mensen etter overgangsalder alt annet enn normalt. Og som andre også har påpekt, det er bare de som opplever blødningsforstyrrelser som noe unormalt, og som har fått dem etter vaksinering, og som tror det kan ha noe med vaksinen å gjøre, som er tilbøyelige til å rapportere det inn som en bivirkning. Og i de tilfellene meldingene rapporteres inn av helsepersonell er det avhengig av at disse er overbevist om at det er en sammenheng også. Og siden personer som deg selv, som det fins mange av, neppe vil la seg overbevise om noe slikt overhodet, må man regne med store mørketall.
Normal prosedyre ved medisinske forsøk er faktisk å stoppe opp og undersøke sammenhengen, hvis det dukker opp tilfeller av bivirkninger som kan skyldes preparatet. Men i dette tilfellet er tydeligvis holdningen til både deg, dine likesinnede og myndighetene at med mindre man vet 100% sikkert at et problem skyldes vaksinen så er det bare tut og kjør, så får man heller telle opp skadede, syke og døde etterpå. Mao, i praksis godtar dere hvilke bivirkninger som helst, i hvilket som helst omfang, bare man får satt denne vaksinen i flest mulig. For skulle det vise seg å være alvorlige problemer som faktisk er knyttet til vaksinen i ettertid, er det slett ikke sikkert at det lar seg gjøre å rette opp skadene. Kan du forklare hvorfor du mener det er forsvarlig?

Forøvrig, her var det jo i utgangspunktet snakk om mensforstyrrelser og hva det måtte innebære som en mulig bivirkning av vaksinen, ikke blodpropp. I tillegg har det også vært rapportert om mulig sammenheng med betennelse i/rundt hjertet. Om P-pillene da skulle forårsake flere blodpropper enn vaksinen så er det likevel bare en del av bildet og liten grunn til å konkludere med at "P-piller er farligere".

Har vært rapportert blodpropp også etter Pfizer og Moderna. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (49 minutter siden):

Normal prosedyre ved medisinske forsøk er faktisk å stoppe opp og undersøke sammenhengen, hvis det dukker opp tilfeller av bivirkninger som kan skyldes preparatet. Men i dette tilfellet er tydeligvis holdningen til både deg, dine likesinnede og myndighetene at med mindre man vet 100% sikkert at et problem skyldes vaksinen så er det bare tut og kjør,

Ihvertfall om bivirkningene bare gjelder hos kvinner.

Hadde mange menn i hele verden rapportert inn bivirkninger som ereksjonsproblemer etter vaksinering, så hadde nok vaksinen blitt stoppet umiddelbart😆

INGEN hadde feiet det bort med at ‘potensproblemer er såpass vanlig at det kan nok ikke kan ha sammenheng med vaksinen’.

Endret av Jullen
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stwo skrev (3 timer siden):

Det er bare tull at menstruasjonsforstyrrelser er ekstremt vanlig. Dersom det var ekstremt vanlig ville ikke folk meldt inn dette som bivirkninger. Kvinner som er friske får ikke menstruasjonsforstyrrelser, med mindre det er sykdom, medisin/prevensjon eller stress i bildet.

At blodpropp er mer vanlig med p-piller enn ved covid betyr ikke at noen av delene er bra! Det opplyses alt for lite om bivirkninger tilknyttet p-piller også.

Tøys. Hodeverk er også ekstremt vanlig, og i de aller, aller fleste tilfeller helt ufarlig. Likevel meldes det også inn som bivirkning. Det MÅ ikke være alvorlig selv om det er en bivirkning. Jeg har heller ikke sagt at blodpropp er bra i noe som helst tilfelle, aner ikke hvor du tar det fra. Poenget er at det er kategorisert som en sjelden bivirkning for p-piller, og skjer oftere blant dem som tar p-piller enn dem som tar vaksinen.

Jullen skrev (2 timer siden):

Du svarte at det var normalt å plutselig få tilbake blødning etter overgangsalder. Det er det altså ikke. Det kan tvert i mot tyde på at noe er galt.

 

Kanskje ikke farlig i seg selv, men det tyder på hormonubalanse et sted. Og uregelmessige blødninger kan i verste fall føre til redusert fruktbarhet.
 

Har fått med meg at det forrløpig tyder på at hormonubalansen med de uregelmessige blødningene ifm vaksinen, er forbigående. Men om en planlegger å bli gravid, så ville jeg nok personlig vært litt på vakt mht disse bivirkningene som meldes inn. Sett an litt hva dette egentlig er for noe, hvorfor det skjer og om det kan påvirke fertiliteten i nærmeste framtid.

Siden mange kvinner bruker hormonpreparater etter overgangsalderen er det ikke uvanlig med blødningsforstyrrelser selv etter endt overgangsalder.

Hvor har du det fra at uregelmessige blødninger fører til redusert fruktbarhet? Det spørs jo hva uregelmessigheten skyldes. For de aller fleste er det helt ufarlig.

Enda en tulling skrev (17 minutter siden):

Neivel, men hvorfor da bruke P-pillen som "bevis" på at dette er uproblematisk? Du vet altså ingenting om hvordan eller hvorfor blødningsforstyrrelser oppstår, eller om det har en sammenheng med vaksinen eller ikke, likevel er du overbevist om at alt er i sin skjønneste orden.
Som andre allerede har påpekt, er det å få mensen etter overgangsalder alt annet enn normalt. Og som andre også har påpekt, det er bare de som opplever blødningsforstyrrelser som noe unormalt, og som har fått dem etter vaksinering, og som tror det kan ha noe med vaksinen å gjøre, som er tilbøyelige til å rapportere det inn som en bivirkning. Og i de tilfellene meldingene rapporteres inn av helsepersonell er det avhengig av at disse er overbevist om at det er en sammenheng også. Og siden personer som deg selv, som det fins mange av, neppe vil la seg overbevise om noe slikt overhodet, må man regne med store mørketall.
Normal prosedyre ved medisinske forsøk er faktisk å stoppe opp og undersøke sammenhengen, hvis det dukker opp tilfeller av bivirkninger som kan skyldes preparatet. Men i dette tilfellet er tydeligvis holdningen til både deg, dine likesinnede og myndighetene at med mindre man vet 100% sikkert at et problem skyldes vaksinen så er det bare tut og kjør, så får man heller telle opp skadede, syke og døde etterpå. Mao, i praksis godtar dere hvilke bivirkninger som helst, i hvilket som helst omfang, bare man får satt denne vaksinen i flest mulig. For skulle det vise seg å være alvorlige problemer som faktisk er knyttet til vaksinen i ettertid, er det slett ikke sikkert at det lar seg gjøre å rette opp skadene. Kan du forklare hvorfor du mener det er forsvarlig?

Forøvrig, her var det jo i utgangspunktet snakk om mensforstyrrelser og hva det måtte innebære som en mulig bivirkning av vaksinen, ikke blodpropp. I tillegg har det også vært rapportert om mulig sammenheng med betennelse i/rundt hjertet. Om P-pillene da skulle forårsake flere blodpropper enn vaksinen så er det likevel bare en del av bildet og liten grunn til å konkludere med at "P-piller er farligere".

Som sagt brukes p-pillen til sammenligning for å vise hvor sjeldent det er med alvorlige bivirkninger av vaksinen. Blodpropp er kategorisert som en sjelden bivirkning av p-piller, og er en enda sjeldnere bivirkning av vaksine.

Du har nok rett i at mange ikke kommer til å melde inn så ufarlige bivirkninger som blødningsforstyrrelser eller hodepine, nettopp fordi dette er så vanlig i utgangspunktet. Dette gjelder dog for alle legemidler.

Det har kommet noen svært få meldinger om perikarditt og mykokarditt, men såvidt jeg vet er det ingen klar sammenheng påvist mellom dette og vaksinen. Du sitter kanskje på annen informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (13 minutter siden):

Ihvertfall om bivirkningene bare gjelder hos kvinner.

Hadde mange menn i hele verden rapportert inn bivirkninger som ereksjonsproblemer etter vaksinering, så hadde nok vaksinen blitt stoppet umiddelbart😆

INGEN hadde feiet det bort med at ‘potensproblemer er såpass vanlig at det kan nok ikke kan ha sammenheng med vaksinen’.

Perikarditt og mykokarditt er eksempler på tilstander som først og fremst rammer menn, og som har blitt rapportert inn som mulige bivirkninger av vaksinen. Kan ikke se at vaksineringen har blitt stoppet umiddelbart, kan du? Potensproblemer er en bivirkning blant mange legemiddel, som f.eks. antidepressiva. Likevel anbefaler man antidepressiva til menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i vaksinen er det som potensielt skulle kunne gi tilstander som hjertebetennelse og forstyrret mens? Jeg spør bare fordi jeg lurer oppriktig på hva som gjør det, og hvordan det er mulig at noen får det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, rosemarin said:

Men hva i vaksinen er det som potensielt skulle kunne gi tilstander som hjertebetennelse og forstyrret mens? Jeg spør bare fordi jeg lurer oppriktig på hva som gjør det, og hvordan det er mulig at noen får det?

Hjerteposebetennelse er vel noe som også Covid-19 kan gi, og da er det ikke helt uventet at vaksinen også i sjeldne tilfeller kan gi det. Forstyrret mens har jeg derimot ikke hørt om at Covid-pasienter har fått, så det er litt snodig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (17 minutter siden):

Hjerteposebetennelse er vel noe som også Covid-19 kan gi, og da er det ikke helt uventet at vaksinen også i sjeldne tilfeller kan gi det. Forstyrret mens har jeg derimot ikke hørt om at Covid-pasienter har fått, så det er litt snodig.

Men disse vaksineNe inneholder jo ikke deler av selve viruset slik en del tradisjonelle vaksiner gjør? Er det ikke bare det proteinet så immunforsvaret skal gjenkjenne piggene på viruset? (Mulig j har misforstått altså).

men skulle likevel ønske at man fikk vite hva som er grunnene til at slike typer «bivirkninger» oppstår. De som vet hvordan vaksinene er laget bør vel forstå det?

dette med feber er vel mer opplagt at er fordi immunforsvaret reagerer/jobber?

Endret av rosemarin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, rosemarin said:

Men disse vaksineNe inneholder jo ikke deler av selve viruset slik en del tradisjonelle vaksiner gjør? Er det ikke bare det proteinet så immunforsvaret skal gjenkjenne piggene på viruset? (Mulig j har misforstått altså).

men skulle likevel ønske at man fikk vite hva som er grunnene til at slike typer «bivirkninger» oppstår.

dette med feber er vel mer opplagt at er fordi immunforsvaret reagerer/jobber?

Vaksinen inneholder jo selve spike-proteinet, som er en del av viruset.

Jeg er ikke immunolog, og er på veldig tynn is her. Men det er vel ikke helt unaturlig at kroppens bekjempelse av dette spike-proteinet gir noen av de samme reaksjonene i kroppen som ved Covid-sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (6 minutter siden):

Vaksinen inneholder jo selve spike-proteinet, som er en del av viruset.

Jeg er ikke immunolog, og er på veldig tynn is her. Men det er vel ikke helt unaturlig at kroppens bekjempelse av dette spike-proteinet gir noen av de samme reaksjonene i kroppen som ved Covid-sykdom?

Åja ok. Trodde det var en etterligning. Men uansett, ja det er vel logisk. Men er på like tynn is. Skulle ønske de kunne komme med noen forklaringer istedet for å avfeie bare

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrna vaksinen inneholder et genmodifisert protein(?) som får kroppen selv til å produsere spikeproteinet, som igjen fører til at kroppen bekjemper det. Ihvertfall sånn jeg har forstått det, correct me if i'm wrong. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
HanneH1980 skrev (På 2.7.2021 den 14.20):

aksinen ble kalt "anti-vaksere" da også, eller kalt hypokondere hvis de rapporterte om bivirkninger: https://www.vg.no/protokoll/bivirkninger-av-svineinfluensavaksinen/452/

 

Jeg har ALDRI hørt noen bli kalt antivaksere fordi de ikke tok svineinfluensavaksinen. Jeg er en av de som ikke har tatt den. Det har aldri blitt sett på som negativt.

Jeg kjenner også en som ble veldig syk av svineinfluensavaksinen.

Det er ikke noe nytt at vaksiner har store eller små bivirkninger. Vi blir oppfordret til å rapportere opplevde bivirkninger. Det er ingen som prøver å feie det at noen opplever bivirkninger av Covid-19 vaksinene under teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (3 minutter siden):

. Det er ingen som prøver å feie det at noen opplever bivirkninger av Covid-19 vaksinene under teppet.

Å, ikke det?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blondie65 skrev (1 time siden):

Nei.

Hvorfor blir da grupper/sider som handler om bivirkninger av covid-vaksinen på Facebook slettet da? Grupper med mange titusener medlemmer blir slettet... 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus24 skrev (16 timer siden):

Nei. Friske kvinner får menstruasjonsforstyrrelser hele tiden, uten at de har blitt utsatt for påkjenninger. Det er noe de aller, aller, aller fleste kvinner opplever minst en gang i livet, de fleste opplever det mange ganger. Opplever det selv omtrent en gang i året. Det er ikke farlig. Jeg vil heller oppleve menstruasjonsforstyrrelser hundre ganger enn å ha covid én gang.

Fra denne artikkelen:
"Uregelmessige og kraftige menstruasjonsblødninger er en vanlig tilstand. Forekomsten er spesielt høy hos unge tenåringer, og hos kvinner i 40-50 års alder. Unormale livmorblødninger antas å forekomme minst en gang i løpet av den reproduktive perioden hos halvparten av alle kvinner, og halvparten av disse igjen (25 prosent) skyldes sviktende eggeløsning. Tilstanden forekommer noe hyppigere hos overvektige og hos kvinner med polycystisk ovariesyndrom."

Nei, kvinner får menstruasjonsforstyrrelser når noe er galt. Det betyr at det er krøll med hormonene. Jeg har hatt blødningsforstyrrelser to ganger, ene gangen ble jeg da utredet og fikk påvist lavt stoffskifte, andre gangen var jeg gravid. Det er ikke noe som stadig skjer med friske kvinner. Minst en gang i løpet av livet stemmer helt sikkert, fordi noe da er galt. Ikke nødvendigvis alvorlig galt, men galt.

MapleSirup skrev (7 timer siden):

Menstruasjonsforstyrrelser rammer kvinner hele livet. Det er ikke uvant eller skremmende for meg.

Og sult rammer barn I Yemen hele tiden, og diabetes 2 rammer eldre hele tiden, men det betyr ikke at det er greit og noe man skal blåse i.

Stwo skrev (7 timer siden):

Det er bare tull. Dersom kvinner har menstruasjonsforstyrrelser er det tegn på at noe er ute av balanse enten du liker det eller ikke. Det skyldes sykdom, medisin, prevensjonsmidler, stress eller usunn livsstil. En frisk og sunn kvinne har regelmessig menstruasjon. Og en person som melder inn dette som bivirkning gjør ikke det dersom det er normalt for vedkommende.

Enig!

Tamsi skrev (7 timer siden):

I alle dager. Er du mann? Jeg er så og si den eneste i venninnegjengen som har regelmessig syklus gjennom mesteparten av livet. Jeg har frustrerte venninner som går jevnlig til lege fordi de blør så sinnsykt ofte og lenge av gangen, og andre venninner som får mensen kanskje 4 ganger i året. Og alt de får beskjed om er at beklager, deal with it, dette er helt normalt.

Et godt eksempel på at kvinnehelse ikke blir prioritert.

Ikke et godt eksempel på at blødningsforstyrrelser er normalt og greit.

T-Rex skrev (6 timer siden):

Menstruasjonsforstyrrelser kan ikke sies å være en alvorlig bivirkning. Ja, det er upraktisk med uregelmessig menstruasjon og kraftige blødninger, men det er ikke farlig.

Hvorfor må det være farlig for å være problematisk? 

Det er ikke farlig å få kappet av seg et par fingre heller, men det er skikkelig kjipt. 

 

T-Rex skrev (6 timer siden):

Kanskje litt stygt å si det, men på verdensbasis vil jo dette være bra, forutsatt at nesten alle blir vaksinert. Verden er overbefolket.

Her er jeg enig - nesten så man håper vaksinen faktisk påvirker fertiliteten, siden viruset viste seg å være aåpass svakt. Jordkloden hadde hatt godt av at dødeligheten var på MINST 50 % 😕 (jeg er glad den ikke er det altså, selv om vi ikke burde være engang i nærheten av så mange mennesker som vi er.)

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 time siden):

Jeg har ALDRI hørt noen bli kalt antivaksere fordi de ikke tok svineinfluensavaksinen. Jeg er en av de som ikke har tatt den. Det har aldri blitt sett på som negativt.

Jeg kjenner også en som ble veldig syk av svineinfluensavaksinen.

Det er ikke noe nytt at vaksiner har store eller små bivirkninger. Vi blir oppfordret til å rapportere opplevde bivirkninger. Det er ingen som prøver å feie det at noen opplever bivirkninger av Covid-19 vaksinene under teppet.

Det er jo å feie det under teppet når de uttaler at «det er helt normalt og har sannsynligvis ingen sammenheng med vaksinen» istedet for å ta alle meldingene på alvor og heller forklare hvorfor det evt skjer og begrunne ordentlig hvorfor det evt ikke kan være en bivirkning. Det gjør de ikke.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...