Gå til innhold

Stemor kjøpte stringtruse til datteren min!?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herlighet, jeg kan faktisk ikke fatte og begripe at de fleste i denne tråden synes det er helt greit og normalt med en g-string til en 9-åring 🤯😅 Sjeleglad for at min 11-åring sverger til hipster, og har og kommentert at sånne truser med bare tråd bak ser ekkelt ut.

Om det hadde vært min datter stemor hadde kjøpt g-string til, så hadde jeg tatt en prat med barnefar om det, rett og slett. 💁‍♀️

Anonymkode: c1440...324

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke de skal ha stringtruse før de er minst tenåringer. 

Anonymkode: 8dd60...c7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-streng er ikke seksualisert og det er helt ok at 9-åringer bruker dette? 😵

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herlighet, jeg kan faktisk ikke fatte og begripe at de fleste i denne tråden synes det er helt greit og normalt med en g-string til en 9-åring 🤯😅 Sjeleglad for at min 11-åring sverger til hipster, og har og kommentert at sånne truser med bare tråd bak ser ekkelt ut.

Om det hadde vært min datter stemor hadde kjøpt g-string til, så hadde jeg tatt en prat med barnefar om det, rett og slett. 💁‍♀️

Anonymkode: c1440...324

Enig, det er bare på KG dette er normalt. Man kan jo virkelig begynne å lure på hvem det er som sitter der bak tastene på den andre siden, og fremsnakker seksualisert undertøy på småskolebarn.. 😕

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner litt begge sider.

Når jeg var i den alderen ble jeg mobba i garderoben når vi hadde gym fordi jeg var den eneste som ikke hadde stringtruse.

Jeg forklarte for mamma og hun kjøpte stringtruser til meg selv om hun egentlig ikke hadde så lyst. Det er hardt å være utenfor som barn, om det så er ei truse.

Har nå ei datter på ni år og hadde ikke likt det om hun ville ha stringtruse. Ikke fordi jeg seksualiserer plagget, men fordi det vekker litt vonde minner og at jeg synes det er feil at barn skal være innafor eller utafor basert på trusevalg. Men det hadde ikke vært hennes feil, så hadde nok gitt etter om hun var i en tilsvarende situasjon.

Anonymkode: 9c2f1...26a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (22 minutter siden):

HM har hatt stringtruse til barn i årevis med Snoppy, Mikke etc.

Bare nevner det😊

Link? Har aldri sett det. Kjøper alltid undertøy til døtrene mine på HM. Eldste (13) bruker 170-dame small, vi leter i barneavdelingen, hun nekter å se i dameavdeling for underbukser. Fant noen fine med Harry Potter-trykk hun godtok.  Hun er veldig opptatt av klær og å se fin ut, går gjerne med minishorts, magetopp og bruker bh. Har aldri hørt noe som helst om "trusekanter som synes" eller at string i det hele tatt eksisterer.

Anonymkode: c72df...960

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv en niåring og hadde steila om hun kom hjem og ønsket stringtruser. De er jo fortsatt barn og skal da ikke bry seg om trusekanten synes. Heldigvis har datteren vår mindre overfladiske venner enn som så.

Jeg brukte selv stringtruser da jeg var tenåring. Nå, som voksen, synes jeg det er rimelig trashy. Bruker kun sømløse hipstere og ingenting synes gjennom verken bukser eller tettsittende kjoler. Jeg trodde dessuten det var allment kjent at stringtruser øker forekomsten av sopp og infeksjoner?

Anonymkode: 0ae52...808

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det er en myk smal stoffremse der er det selvsagt mindre ubehagelig enn å ha en stor klump med krøllete stoff der. 

På din kropp gnager tydeligvis g-string. På meg gnager den ikke, men vanlige truser krøller seg.

Før denne tråden har jeg aldri hørt om tilvenning av g-string, det høres jo helt jævlig ut. Hva er greia med det? Å få blødende gnagsår som lager arr så huden blir herdet? Hvis g-string er ubehagelig anbefaler jeg å ikke bruke det.

Hvis en annen synes g-string er behagelig på sin kropp, anbefaler jeg deg å ikke seksualisere dem og gå ut i fra at de har det på for å se sexy ut. Kjenner faktisk ingen som synes g-string er sexy, de jeg kjenner som bruker det bruker det kun pga komfort. Synlige truselinjer utenpå klærne handler også mest om ubehag, det betyr jo at trusa på en eller annen måte trykker inn i underhusfettet

Anonymkode: 4b4c1...6b1

Jeg kjenner ingen som bruker string fordi det er behagelig, kun for å pynte seg.

Anonymkode: 9becc...11d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner litt begge sider.

Når jeg var i den alderen ble jeg mobba i garderoben når vi hadde gym fordi jeg var den eneste som ikke hadde stringtruse.

Jeg forklarte for mamma og hun kjøpte stringtruser til meg selv om hun egentlig ikke hadde så lyst. Det er hardt å være utenfor som barn, om det så er ei truse.

Har nå ei datter på ni år og hadde ikke likt det om hun ville ha stringtruse. Ikke fordi jeg seksualiserer plagget, men fordi det vekker litt vonde minner og at jeg synes det er feil at barn skal være innafor eller utafor basert på trusevalg. Men det hadde ikke vært hennes feil, så hadde nok gitt etter om hun var i en tilsvarende situasjon.

Anonymkode: 9c2f1...26a

Jeg kan skjønne den litt. Men samtidig så har vi en jobb som foreldre å lære barna å stå litt i det og ikke måtte gjøre som alle andre alltid òg. 

Her her "alle andre" TikTok, Snapchat, går med mascara og sånn - men etter en liten samtale med 11-åringen i hus om hvorfor jeg ikke synes det er greit, og at hun kan vente noen år - så skjønner hun det. 

Det samme om g-string hadde vært et tema. Jeg som mor synes ikke g-string har noe på en barnekropp i gjøre (mye fordi rumpeballene henger ut og mye pga hygienen), og hadde hadde jeg ikke rykket på det heller.

Selvfølgelig, en velger sine kamper - men alle disse tingene som er med på å bidra til at barna blir fortere voksne enn det de trenger, det er jeg i mot. Å være foreldre er ikke alltid en populær jobb, men noen ganger må man stå på prinsippene sine 💁‍♀️

Anonymkode: c1440...324

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at dette var tema da jeg gikk på barneskolen også. Jeg hadde bare "nerde" venner og var ikke blant de populære, så vi var heldigvis flere i å bruke vanlig truse. Men mange av de kule klassevenninnene brukte det, og de starta jo utforskning med seksualitet og flørting så tidlig som 5. Klasse. Trusene var nok en del av det ("ikke se trusekanten" handler jo om at rumpa di skal se fin ut, ikke sant)

Du får fortelle dattera litt om hvor uhygienisk det er å bruke dem, men prøv å ikke pålegge henne noe skam hvis hun absolutt vil bruke dem. Det kan vel være verre enn å faktisk bruke dem... men syns det var teit at stemor kjøpte til henne! 

I 10. Klasse syntes jeg fortsatt string var så flaut at jeg vaska og tørka mine i skjul for foreldrene😂

Anonymkode: c6ef4...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden):

Enig, det er bare på KG dette er normalt. Man kan jo virkelig begynne å lure på hvem det er som sitter der bak tastene på den andre siden, og fremsnakker seksualisert undertøy på småskolebarn.. 😕

Man fremsnakker ikke seksualisert undertøy, man argumenterer for at undertøyet i seg selv ikke er seksuelt, seksualiseringen kommer fra voksne.

Og i det man skjønner det, skjønner man at alt undertøy kan seksualiseres. En hipster truse er minst like seksualiserende som en string truse. I min erfaring mer. Og jeg kan komme med mange minst like problematiske eksempler. 

Poenget er at Jenta ønsker det, og i den alderen handler det ofte om gruppepress.  Det skal man ikke ta lett på, men det blir viktig å velge sine kamper; hvis man tar alle , mister man autoritet.  Du blir en stabbestein som ignoreres.

Det jeg savner her, er kommunikasjonen: Hvorfor ville hun ha disse trusen? Hva er argumentasjonene? Hva har man snakket om i behandlingen av sånne saker med far og stemor. Jeg ser ingen voksne foreldretanker her, kun "æsj, i mitt hode er det påkledning for å få seg pikk".

Og faktum er at mange bruker stringtruser for komfort. (Jeg har lært at kvinnekroppen ikke bare er ulik men endrer seg over tid. )

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det selges for så små lenger. Men det gjorde det da jeg var den alderen. Da hadde de sommerfugler, Ole brumm, snoopy, kattunger etc på seg. Syns det er greit jeg. Er ingen som skal se de uansett, så da handler det om komfort, og hva hun syns er komfortabelt får være opp til henne. Syns bikini på små barn er mere upassende. 

Anonymkode: bd353...cbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan skjønne den litt. Men samtidig så har vi en jobb som foreldre å lære barna å stå litt i det og ikke måtte gjøre som alle andre alltid òg. 

Her her "alle andre" TikTok, Snapchat, går med mascara og sånn - men etter en liten samtale med 11-åringen i hus om hvorfor jeg ikke synes det er greit, og at hun kan vente noen år - så skjønner hun det. 

Det samme om g-string hadde vært et tema. Jeg som mor synes ikke g-string har noe på en barnekropp i gjøre (mye fordi rumpeballene henger ut og mye pga hygienen), og hadde hadde jeg ikke rykket på det heller.

Selvfølgelig, en velger sine kamper - men alle disse tingene som er med på å bidra til at barna blir fortere voksne enn det de trenger, det er jeg i mot. Å være foreldre er ikke alltid en populær jobb, men noen ganger må man stå på prinsippene sine 💁‍♀️

Anonymkode: c1440...324

Som du sier velger en sine kamper - jeg er nok ikke så "populær" som forelder. Jenta mi har ikke mobiltelefon (men har mobilklokke) da det er mye skadelig å komme over på det store internettet. Ikke har vi iPad tilgjengelig heller. Jeg har rett og slett ikke kapasitet til å holde kontroll på alt hun gjør på nett - og da venter jeg heller til hun er litt større og jeg kan ha større reflekterende samtaler med henne slik hun kan ta kloke valg selv.

I mine øyne er slikt mer skadelig enn undertøy, og det er en kamp jeg velger å ta foran hvilket undertøy hun skal bruke.

Men nå har det ikke vært en problemstilling enda, og det er vanskelig å si hvordan det hadde utspilt seg uten å faktisk ha stått i det.

Anonymkode: 9c2f1...26a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Link? Har aldri sett det. Kjøper alltid undertøy til døtrene mine på HM. Eldste (13) bruker 170-dame small, vi leter i barneavdelingen, hun nekter å se i dameavdeling for underbukser. Fant noen fine med Harry Potter-trykk hun godtok.  Hun er veldig opptatt av klær og å se fin ut, går gjerne med minishorts, magetopp og bruker bh. Har aldri hørt noe som helst om "trusekanter som synes" eller at string i det hele tatt eksisterer.

Anonymkode: c72df...960

Nei, jeg gidder ikke finne link til deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk forsket på dette, og slike klær på tweens handler ikke om å pynte seg for gutta, seksualisering eller male gaze i det hele tatt. Dette handler kun om hva som er "kult" i venninnegjengen, uniformering og stammespråk. Som forelder bør man alltid velge sine kamper, og dette er en kamp som kan gjøre barnet ditt til hun rare som ikke passer inn. Dersom barnet ditt er godt inkludert kan du gjerne ta den, men dersom hun er en av de som ligger på vippepunktet mellom å passe inn, eller falle utenfor, synes jeg faktisk man skal være litt forsiktig.

Og hva er det egentlig dere er redd for at skal skje, dersom de begynner med stringtruser litt tidlig? Tror dere virkelig at dette er en slags gateway til å løpe nakne rundt og debutere seksuelt? For forskning viser ingen slik sammenheng, i forhold til slike ting er gode holdninger og trygghet hjemme mye viktigere. 

Anonymkode: 9c4e0...758

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Moren min lot meg "henge på" i den alderen. Husker det var string fordi synlig trusekant var det værste man kunne bli "tatt for", det var topper selv om man ikke hadde bryst, det var lipgloss og mascara (etterhvert). 

Det gikk helt fint. 

Bruker fortsatt utelukkende string, da det er mer behagelig en en truse som vrir på seg, og man slipper å tenke på sømmer som synes. En enkel bomullstring er ikke et seksualisert plagg. 

Anonymkode: 135fb...270

Litt utenfor tema, men denne påstanden har jeg lest mange ganger. Og forstår den ikke. En string-truse er mer "synlig" enn en ordinær truse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Datteren min på 9 år har en stund ønsket seg g-stringtruser. Jeg synes det er i det tidligste laget for slikt undertøy, og har sagt at hun må vente i noen år før det er aktuelt. I helgen var hun hos sin far og der kjøpte stemor en pakke med slike truser til henne. Tenker dere at dette er innafor? Jeg kjenner det er ubehagelig at stemor gjorde dette uten å snakke med meg, og vet ikke hvordan jeg skal klare å unngå at jenta bruker disse uten å bli den store slemme ulven. Eller overdriver jeg?

Anonymkode: 22c05...eaa

Hun snakket vel med jentas far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Man fremsnakker ikke seksualisert undertøy, man argumenterer for at undertøyet i seg selv ikke er seksuelt, seksualiseringen kommer fra voksne.

Og i det man skjønner det, skjønner man at alt undertøy kan seksualiseres. En hipster truse er minst like seksualiserende som en string truse. I min erfaring mer. Og jeg kan komme med mange minst like problematiske eksempler. 

Jeg kan følge dette poenget til et visst punkt. Punktet stopper når man vet at klærne er stort sett markedsført og rettet mot en seksualisert voksenindustri.

Det er naivt å påstå at ei stringtruse av sorte blonder med teksten «Fuck me» er «like seksualiserende» som ei barnetruse med Paw Patrol motiv. 

Ja; i «rett øyne» kan hvem som helst seksualisere hva som helst, men du kan ikke hoppe bukk over det faktum at ulikt tøy er designet og produsert for å nå ulik type marked med ulik type hensikt. Paw Patrol trusen er ikke laget med intensjon eller hensikt om å vekke seksuell interesse hos andre. Den sorte stringtrusen med blonder er det.

Om du ikke har tenkt å hverken forholde deg til dette eller i det minste opplyse barna om det, så vil jeg påstå at du er aktivt blåøyd og naiv og «at best» oppdrar barn som blir det samme.

Vi lærer barna våre hvilke antrekk som passer til hva, de møter ikke opp i en one-piece med regnbuemønster i en begravelse. Ikke går vi i klovnekostyme i bryllup heller. Alle tar et aktivt valg i hvordan vi kler oss. Det handler om hvordan vi ønsker å bli oppfattet, det er vår måte å «presentere» oss selv for omverdenen. Velger vi da å kjøpe antrekk til små barn som er designet og har til hensikt å være seksuell, så er det en jævlig tynn unnskyldning å si at «ja, men alle antrekk kan jo seksualiseres».

Ja, de kan det, men det er ikke hensikten med dem. Vi kan ikke styre hva andre tenker om oss eller våre klær, men vi kan styre hvordan vi ønsker å presentere oss selv. Så enkelt er det. Og det et en helt naturlig del av barneoppdragelsen å lære bort dette.

Hvorfor er det så problematisk å forstå?

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Datteren min på 9 år har en stund ønsket seg g-stringtruser. Jeg synes det er i det tidligste laget for slikt undertøy, og har sagt at hun må vente i noen år før det er aktuelt. I helgen var hun hos sin far og der kjøpte stemor en pakke med slike truser til henne. Tenker dere at dette er innafor? Jeg kjenner det er ubehagelig at stemor gjorde dette uten å snakke med meg, og vet ikke hvordan jeg skal klare å unngå at jenta bruker disse uten å bli den store slemme ulven. Eller overdriver jeg?

Anonymkode: 22c05...eaa

Nei, det er ikke greit. Har en datter selv, og hun fikk ikke starte med det før ungdomsskolen .. Jeg hadde blitt rimelig forbanna om noen andre kjøpte det til henne på et tidligere tidspunkt 😅

Anonymkode: 275f2...e23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde heller be stemor om å betale for canesten i tillegg da. For stringtruse er uhygienisk. 
Jeg fikk string rundt den alderen. Aner ikke hvordan de ser ut i dag, men den gang så skulle de være så små som overhode mulig. Brukte det i en god del år. Vokst opp og innså at string er kanskje sexy, men soppinfeksjon er ikke det. I dag bruker jeg hipsters/bokser og har ikke hatt soppinfeksjon eller BV en eneste gang siden jeg var sånn 15-16 år. 

Ville heller ha fått ungen over på bokser eller hipsters, for det ser bedre ut enn string og er mer hygienisk. 

Anonymkode: 04072...a36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...