Gå til innhold

I moskeene knegger imamene i skjegget, storfornøyde med hvilket gjennomslag hijaben har fått


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Bølle skrev (7 timer siden):

En gang møtte jeg en ca. 5 år gammel jente som hadde på seg burka. Hun smilte og hoppet rundt omkring og så veldig glad ut. Foreldrene gikk stolt bak, og moren hadde også på seg burka. 

En 5-åring vil ofte være som moren eller faren sin, så det er ikke så rart, men syns det var rart at det finnes så små burkaer. Jenta likte å gå med den, det så jeg, og hun virket stolt. 

Jeg bare begynte å tenke på hvor grensen går. 

Hvordan i allverden kan du se at noen som bruker burka smiler? Jeg har forøvrig tilgode å se noen bruke burka andre steder enn Afghanistan 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

colsey skrev (4 minutter siden):

Hvordan i allverden kan du se at noen som bruker burka smiler? Jeg har forøvrig tilgode å se noen bruke burka andre steder enn Afghanistan 

Jeg har sett masse burkaer i Tyskland om sommeren. Har faktisk sett det på turiststeder i Norge også. Felles for alle gangene jeg har sett det er følgende: mannen og sønnene har på vestlig shorts og t-skjorte i varmen. Kona og større døtre har full burka. Yngre døtre har langærmede klær og hijab.

Hvorfor går ikke mennene tildekt? Hvorfor får de ha shorts og t-skjorte? 

Endret av In absentia
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne muslimer sier barna kan bruke det hvis de vil…. I Oslo nå, ser en barn tom i barnevogner med hijab. Har disse og bedt om å få bruke hijab ?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

colsey skrev (3 minutter siden):

Hvordan i allverden kan du se at noen som bruker burka smiler? Jeg har forøvrig tilgode å se noen bruke burka andre steder enn Afghanistan 

Det er selvfølgelig ønsketenkning. Man kan ikke se ansiktet til en person i burka og da kan man ikke se hva ansiktet uttrykker. Så ting som smile, være glad og være stolt er bare ønsketenkning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (Akkurat nå):

Voksne muslimer sier barna kan bruke det hvis de vil…. I Oslo nå, ser en barn tom i barnevogner med hijab. Har disse og bedt om å få bruke hijab ?

Enkelte steder i Oslo blir ikke-vestlige barn mobbet og plaget hvis de ikke har hijab. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke37 skrev (1 minutt siden):

Voksne muslimer sier barna kan bruke det hvis de vil…. I Oslo nå, ser en barn tom i barnevogner med hijab. Har disse og bedt om å få bruke hijab ?

Det er som med omskjæringen. Ingen har spurt barna om de vil mishandles. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

In absentia skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett masse burkaer i Tyskland om sommeren. Har faktisk sett det på turiststeder i Norge også. Felles for alle gangene jeg har sett det er følgende: mannen og sønnene har på vestlig shorts og t-skjorte i varmen. Kons og større døtre har full burka. Yngre dørte har langsrnede klær og hijab.

Hvorfor går ikke mennene tildekt? Hvorfor får de ha shorts og t-skjorte? 

Du spør meg, som om jeg skulle være en forkjemper for hijab, burka eller nikab, noe jeg ikke er. 
Jeg bare poengterer at jeg aldri har sett noen ikledd burka i Norden. Du kan jo Google hvordan en burka ser ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnøve94 skrev (30 minutter siden):

Jeg er John Stuart Mill fan. Han mente at alle ytringer, til og med de man var grunnleggende uenig i, og rett frem tullete, skulle få lov til å bli ytret. Dette begrunnet med at ytringer, også de som er "feil", må frem i lyset for at man skal kunne argumentere mot dem, og for at samfunnet som helhet skal forstå hvorfor de er feil.

Jeg tenker at vi her i Norge ikke har noen ting å frykte ved at to hijab kledde kvinner blir redaktører og får offentlige stemmer. La dem få lov til å spre sitt budskap. Vi skal alltids klare å argumentere i mot dem. Det viktigste er at vi er saklige og rasjonelle, slik at man blir hørt med argumentene sine. Også burde flere av oss ta oss tid til å lytte, slik at vi kan bli kjent med argumentene til den andre siden, så vi kan bli flinkere til å argumentere i mot dem :)  Ut ifra hva jeg har sett så langt i denne tråden, er jeg mer bekymret for vår manglende evne til å argumentere på en måte som ikke fremstår aggressiv, emosjonell og usaklig...


 

Jeg er absolutt for at alle skal kunne komme med sine meninger, men en redaktør vil jo kunne ha kontroll over hva som deles i ett magasin, vil det da ikke være feilt signal at kvinner med hijab, som for mange er et kvinneundertrykkende plagg, skal ha kontrollen på feministiske blader? 
Jeg støtter retten til å kle seg som man vil, men som redaktør har man ett annet ansvar enn som en journalist eller kommentator. Og de feministiske bladene skal vel støtte alle våre søstre, også de som tvinges til å bruke plagget, som det jo er mange som blir, både direkte og subtilt.

For meg blir det like naturlig at en redaktør for et feministmagasin bruker hijab, som at en redaktør for Dagen bruker palestinaskjerf. 
Mange bruker palestinaskjerf uten å vite hva det står for, noe som da Dagenredaktøren kunne påstått, men ville likevel blitt oppfattet av mange som feil person i redaktørrollen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke menn hijab, eller må dekke seg til? Hijabgirl (?) skriver at dette plagget får henne til å føle at hun er nærmere «Gud». Er da mennene innenfor denne troen lengre borte fra «Gud» ettersom de ikke bruker hijab? 
 

For meg gir dette null mening. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narad skrev (2 minutter siden):

Jeg er absolutt for at alle skal kunne komme med sine meninger, men en redaktør vil jo kunne ha kontroll over hva som deles i ett magasin, vil det da ikke være feilt signal at kvinner med hijab, som for mange er et kvinneundertrykkende plagg, skal ha kontrollen på feministiske blader? 

Nettopp. Blir det noen hijabkritiske artikler der? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (7 minutter siden):

Enkelte steder i Oslo blir ikke-vestlige barn mobbet og plaget hvis de ikke har hijab. 

Googlet hijab baby, helt utrolig hvor utbredt dette er blitt , mange som selger babyhijab, babyer har jo så vidt hår ?  Kan umulig være meningen i islam at babyer skal dekke til håret for å komme nærmere gud.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (7 timer siden):

Burde ikke folk få velge selv? Burkini, hijab, toppløs eller naken? Er det ikke veldig dobbeltmoralsk med de som mener at den vestlige majoritetskulturen er den eneste riktige og de som kler seg mer eller mindre enn denne tar feil?

 

Den vestlige majoritetskulturen er den som gjelder i Vesten. Derfor blir hijab, burkini og de andre kvinneundertrykkende plaggene feil her. De kan godt være riktige i muslimske land hvor lovene er slik og det kreves at kvinner dekker hodet med begrunnelse i religion eller til og med hele kroppen, men det betyr ikke at disse symbolene er riktige å bruke i Vesten.

Mange bader toppløse og det finnes nudiststrender. Ikke i muslimske land, men i Vesten. Hva med å respektere vestlig majoritetskultur når man har valgt å bosette seg i Vesten?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Den vestlige majoritetskulturen er den som gjelder i Vesten. Derfor blir hijab, burkini og de andre kvinneundertrykkende plaggene feil her. De kan godt være riktige i muslimske land hvor lovene er slik og det kreves at kvinner dekker hodet med begrunnelse i religion eller til og med hele kroppen, men det betyr ikke at disse symbolene er riktige å bruke i Vesten.

Mange bader toppløse og det finnes nudiststrender. Ikke i muslimske land, men i Vesten. Hva med å respektere vestlig majoritetskultur når man har valgt å bosette seg i Vesten?

Jeg mener vi må ønske hijab velkommen i Norge nå. I Norge skal vi jo være frie individer med frie valg. Å forby et spesifikt plagg fører oss paradoksalt nok nærmere land som Saudi-Arabia og Iran som har klare og strikte lover om bekledning og opptreden - er det ikke akkurat slike holdninger og en slik kultur man tar avstand fra i det frie Norge? Strenge påbud og forbud er nettopp en grunnpillar i disse landene, hadde Norge innført forbud mot religiøse plagg hadde vi også vært mer like disse landene. Jeg ønsker ikke et slikt forbud. Nazieffekter og KuKluxKlan-uniform er vel forbudt fordi de symboliserer hat. Men det viktige er at kvinnene som ønsker å kle seg i hijab ikke selv ser på sin bruk av plagget som en representasjon av undertrykking. I et land som nettopp Norge, med verdiene vi har, bør de få muligheten til det, ikke å ilegges forbud, som er hvordan land som nettopp Saudi-Arabia, Iran, Irak m.v opererer. Vi bør ikke følge disse landenes eksempel.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest havrekaffe

Hijaben er ikke undtrykkende for dem som mener at det ikke skal være noe skille mellom stat og religion. En islamistisk stat som styres av imamer og sharia er ønsket av disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
Just now, Loke37 said:

Googlet hijab baby, helt utrolig hvor utbredt dette er blitt , mange som selger babyhijab, babyer har jo så vidt hår ?  Kan umulig være meningen i islam at babyer skal dekke til håret for å komme nærmere gud.

Kalles indoktrinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo54 skrev (22 minutter siden):

Jeg mener vi må ønske hijab velkommen i Norge nå. I Norge skal vi jo være frie individer med frie valg. Å forby et spesifikt plagg fører oss paradoksalt nok nærmere land som Saudi-Arabia og Iran som har klare og strikte lover om bekledning og opptreden - er det ikke akkurat slike holdninger og en slik kultur man tar avstand fra i det frie Norge? Strenge påbud og forbud er nettopp en grunnpillar i disse landene, hadde Norge innført forbud mot religiøse plagg hadde vi også vært mer like disse landene. Jeg ønsker ikke et slikt forbud. Nazieffekter og KuKluxKlan-uniform er vel forbudt fordi de symboliserer hat. Men det viktige er at kvinnene som ønsker å kle seg i hijab ikke selv ser på sin bruk av plagget som en representasjon av undertrykking. I et land som nettopp Norge, med verdiene vi har, bør de få muligheten til det, ikke å ilegges forbud, som er hvordan land som nettopp Saudi-Arabia, Iran, Irak m.v opererer. Vi bør ikke følge disse landenes eksempel.

Jeg mener at Norge og Vesten for øvrig ikke bør falle for fristelsen å ønske velkommen symboler for kvinneundertrykkelse. Vi er kommet lengre i vårt demokrati enn dette. Åpner man for kvinneundertrykkende symboler, er vi farlig nært å åpne også for nazikors og KKK-påkledning. 

Når det gjelder påbud og forbud - alle samfunn har sine påbud og forbud. Man blir ikke bedre eller verre enn andre bare fordi man har påbud og forbud. Vi har en hel straffelov fordi mye og mangt er forbudt i dette landet! 

Saudi Arabia, Iran og Irak har ikke forbudt bruk av hijab, så det der ble litt feil ;) Europa er godt på vei allerede å forby noen kvinneundertrykkende plagg.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, Drizzt said:

Det er som med omskjæringen. Ingen har spurt barna om de vil mishandles. 

Hijab for småjenter og bikinitopper for prepubertale jenter blir akkurat det samme. Det er snakk om mote innen hver sin kultur. Når så høye andeler bruker dette innen hver kultur så kan man vel regne med at det er et betydelig sosialt press. Men vi kan jo ikke forby jenter å bruke hijab og bikinitopp før de kommer i puberteten heller.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Drizzt said:

Jeg mener at Norge og Vesten for øvrig bør ikke falle for fristelsen å ønske velkommen symboler for kvinneundertrykkelse. Vi er kommet lengre i vårt demokrati enn dette. Åpner man for kvinneundertrykkende symboler, er vi farlig nært å åpne også for nazikors og KKK-påkledning. 

Når det gjelder påbud og forbud - alle samfunn har sine påbud og forbud. Man blir ikke bedre eller verre enn andre bare fordi man har påbud og forbud. Vi har en hel straffelov fordi mye og mangt er forbudt i dette landet! 

Saudi Arabia, Iran og Irak har ikke forbudt bruk av hijab, så det der ble litt feil ;) Europa er godt på vei allerede å forby noen kvinneundertrykkende plagg.

Vi må skille mellom hva som virkelig er kvinneundertrykkende i kulturen og hva som folk utenfor kun assosierer med den aktuelle kulturen men som ikke er undertrykkende i seg selv. Vi må gå på realitetene og ikke symbolene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at Norge og Vesten for øvrig bør ikke falle for fristelsen å ønske velkommen symboler for kvinneundertrykkelse. Vi er kommet lengre i vårt demokrati enn dette. Åpner man for kvinneundertrykkende symboler, er vi farlig nært å åpne også for nazikors og KKK-påkledning. 

Når det gjelder påbud og forbud - alle samfunn har sine påbud og forbud. Man blir ikke bedre eller verre enn andre bare fordi man har påbud og forbud. Vi har en hel straffelov fordi mye og mangt er forbudt i dette landet! 

Saudi Arabia, Iran og Irak har ikke forbudt bruk av hijab, så det der ble litt feil ;) Europa er godt på vei allerede å forby noen kvinneundertrykkende plagg.

Saudi Arabia, Iran og Irak har ikke forbudt bruk av hijab, men de har påbudt bruk av hijab for kvinner, og de har ellers lignende forbud i sine land som hadde lignet dette hijabforbudet som enkelte ønsker seg. Uansett er både påbud og forbud av bruk av hijab tvang, og skulle Norge ilegge kvinner et forbud mot å bruke dette plagget, følger man også samme logikk og prinsipp som disse landene vi sjelden liker å sammenligne oss med.

Du får ikke frihet ved forbud av plagg, du får det motsatte. Det er ikke det Norge jeg har vokst opp i. Jeg mener at en kvinne som frivillig bruker hijab symboliserer det hun selv mener om plagget og sin bruk av det, det er egentlig ikke opp til deg eller meg å definere hennes motiver for sin bruk av plagget. Forbud mot å symbolisere en annen kultur og religion enn den ønskede er veldig populært i Saudi-Arabia, Irak, Iran osv. Det er ikke en linje jeg ønsker Norge skal legge seg på. Disse landene styres av sterke religiøse lover, et hijabforbud hadde vel kunne gått inn i den kategorien. Islamsk kultur skal være styrende i disse landene, samme tankemodell benyttes av flere når "norsk kultur" skal være førende i Norge, man har jo egentlig bare byttet på hva som skal være det ønskelige og dominerende. 

Jeg tror egentlig heller ikke de blir mer integrerte av å nektes å kle seg som de vil, faren er vel heller at de som blir tvunget inn i denne drakten heller nektes å bevege seg fritt ute av sine menn, fordi de da "bryter loven." 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (4 minutter siden):

Vi må skille mellom hva som virkelig er kvinneundertrykkende i kulturen og hva som folk utenfor kun assosierer med den aktuelle kulturen men som ikke er undertrykkende i seg selv. Vi må gå på realitetene og ikke symbolene.

Symboler oppstår på grunn av og som et resultat av realiteten. 

Fortell litt mer om dette skillet du viser til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...