Gå til innhold

I moskeene knegger imamene i skjegget, storfornøyde med hvilket gjennomslag hijaben har fått


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Bølle skrev (5 timer siden):

En gang møtte jeg en ca. 5 år gammel jente som hadde på seg burka. Hun smilte og hoppet rundt omkring og så veldig glad ut. Foreldrene gikk stolt bak, og moren hadde også på seg burka. 

En 5-åring vil ofte være som moren eller faren sin, så det er ikke så rart, men syns det var rart at det finnes så små burkaer. Jenta likte å gå med den, det så jeg, og hun virket stolt. 

Jeg bare begynte å tenke på hvor grensen går. 

Hvis hun gikk i burka hadde du aldri kunne sett øynene hennes eller smilet. Burka er heldekkende plagg som også dekke hele ansiktet https://images.app.goo.gl/KbxXqgVU7NaQnLmC7

Endret av Coronas
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bølle skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner kvinner i Norge som har kastet hijaben og blir sett ned på av andre i dette miljøet. 

Jeg kjenner kvinner i Norge som syns det er tull med hijab, men de tør ikke ta den av. 

Jeg kjenner kvinner i Norge som bruker hijab for å bli respektert og de tror det skjer dem noe vondt om de tar den av. 

Jeg kjenner kvinner i Norge som er hjernevasket på at kvinner er fri med hijab og at kvinnen er fri til å styre i hjemmet. Dvs de har kun rettigheter i sitt private hjem, utenfor hjemmet må de være tildekket for å få respekt. 

Da jeg satt på tbanen en gang satt det en mor med hijab og hadde med sin datter som var kanskje 12 år uten hijab. En annen kvinne med hijab stod og hetset den unge jenta for ikke å bruke hijab. Hun var ganske stygg mot jenta. 

På samme tid blir kvinner uten hijab kalt nakne... Er ikke lov å være naken i Norge, det kan du være i ditt eget hjem eller på en nudiststrand. 

Dessuten, når det er så varmt som det er nå er det kriminelt å gå tildekket på denne måten. Jeg hadde ikke klart det. Ser mange kvinner med hijab og sjal og lange jakker og kjoler i sommervarmen, mens mennene går med lettkledd. 

Kjenner du MEG? Jeg bruker hijab fordi jeg VIL!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Synnøve94 said:

Så interessant å høre fra noen som bruker det. Kan du forklare hvorfor du føler deg nærmere Gud når bruker hijab? :) 

Hijab reprenserer min religion og min tro, jeg er stolt og være muslim.  så det at jeg ber lar meg føle meg nærmere gud og når jeg I tillegg bruker hijab føler jeg meg extra nærmere gud, jeg føler også at og bruke hijab er meget beskyttende I hvertfall for meg, og jeg kan bare snakke for meg selv.  det er veldig vanskelig og beskrive egentlig og noe personlig og meget privat det jeg føler mellom meg og gud. Det er rett og slett en gave jeg har fått og den følelsen av og føle seg nærmere gud og ha ett sterkere bånd til sin gud er en veldig spesiell følelse. Men ja hijaben gjør at jeg føler meg nærmere gud. Også føler jeg meg komfortabel og fin I hijaben🙂 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Urwa said:

Kjenner du MEG? Jeg bruker hijab fordi jeg VIL!!

Jeg og🙂 vi bestemmer selv om vi vil bruke det og det er vårt valg❤

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Hvorfor snakker dere om å gå i burka på stranda? Det er jo gjerne der man går for å få litt glød og farge i huden, da er bikini mest praktisk. Og bading med en stor heldekkende tung kjole på, det er jo direkte farlig fordi man synker som en stein og det er vanskelig å svømme i. Dere må bare bruke hva dere vil for min del, men ikke reis opp hit til et fremmed land og begynn å preike om at guden deres dømmer oss for verken ditt eller datt, det er faktisk vår kultur og den bør dere egentlig respektere når dere først er her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijabgirl skrev (20 minutter siden):

Hijab reprenserer min religion og min tro, jeg er stolt og være muslim.  så det at jeg ber lar meg føle meg nærmere gud og når jeg I tillegg bruker hijab føler jeg meg extra nærmere gud, jeg føler også at og bruke hijab er meget beskyttende I hvertfall for meg, og jeg kan bare snakke for meg selv.  det er veldig vanskelig og beskrive egentlig og noe personlig og meget privat det jeg føler mellom meg og gud. Det er rett og slett en gave jeg har fått og den følelsen av og føle seg nærmere gud og ha ett sterkere bånd til sin gud er en veldig spesiell følelse. Men ja hijaben gjør at jeg føler meg nærmere gud. Også føler jeg meg komfortabel og fin I hijaben🙂 

Så spennende å høre. Jeg er ikke religiøs selv, og prøver å være åpen, men det er vanskelig for meg å forstå hvordan et klesplagg kan gjøre at noen føler seg nærmere en Gud. Er det noe Gud har sagt dere burde/skal gjøre? Eventuelt hvorfor har Gud sagt at kvinner skal ha på hijab og ikke menn? :) 

Uansett, takk for at du svarte! Jeg skjønner at dette er veldig personlig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk om å innføre aksept for hijab, når man kommuniserer det som at det er mote. Her har det vært dyktige kommunikasjonsfolk inne i bildet tydeligvis, men det gjør det ikke mer greit av den grunn. Et politisk plagg som hijab er ikke forenlig med typisk vestlige verdier. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Snakk om å innføre aksept for hijab, når man kommuniserer det som at det er mote. Her har det vært dyktige kommunikasjonsfolk inne i bildet tydeligvis, men det gjør det ikke mer greit av den grunn. Et politisk plagg som hijab er ikke forenlig med typisk vestlige verdier. 

👏

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten observasjon jeg har gjort meg.

I muslimske land, er det gjerne liberale/progressive som er veldig anti hijab, og de konservative er for. I vesten er det motsatt. De såkalte progressive/liberale er veldig for, og de konservative i mot.

Personlig tror jeg de som er anti hijab i muslimske land lever mye farligere enn de i vesten som er for.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijabgirl skrev (3 timer siden):

Det er ikke undertrykkende når kvinnen selv velger om hun vil gå med det. Det er undertrykkende når hun blir tvingt til og ta den av mot sin vilje. Vi har religionsfrihet I dette landet. Jeg bruker hijab Fordi jeg selv ønsker og bruke det da jeg føler med nærmere gud når jeg bruker det. 

Hijab er et kvinneundertrykkende hodeplagg, skapt av menn som vil undertrykke kvinner. Når du tar på deg din hijab bruker du et symbol på kvinneundertrykkelse og viser til omverden ''jeg er ikke en fri kvinne''. Paradoksalt nok fordi Norge har likestilling og kvinner har samme rettigheter som menn. Det er ikke tilfelle i de muslimske landene. Det er derfor det er så provoserende å se kvinner med hijab i Norge. Fordi hijab ikke hører i Norge hvor kvinner er frie og har samme rettigheter. Det er ikke et moteplagg - kvinner fengsles og dør hvis de går uten. Å ta på seg hijab og hevde at man gjør det frivillig i Norge er å spy på alle muslimske kvinner i verden som ikke kan velge å ta den av. 

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som siviliserte mennesker burde vi ha regler når det er (vitenskapelig) fornuftig og la folk få velge fritt ellers. Dermed bør vi har regler for bilbeltebruk og regler mot røyking men la folk få kle seg som de vil.

I Nice ville myndighetene forby muslimske kvinner å bruke burkini på stranden. Da gikk den franske naturistbevegelsen (som er en av de største i Europa) hardt ut og sa at myndighetene ikke skulle blande sig inn i hvordan folk var kledd. Forslaget ble dermed trukket.Empowering.jpg.b49b207fc37a703142a76d7743b693e9.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (33 minutter siden):

Hvorfor snakker dere om å gå i burka på stranda? Det er jo gjerne der man går for å få litt glød og farge i huden, da er bikini mest praktisk. Og bading med en stor heldekkende tung kjole på, det er jo direkte farlig fordi man synker som en stein og det er vanskelig å svømme i. Dere må bare bruke hva dere vil for min del, men ikke reis opp hit til et fremmed land og begynn å preike om at guden deres dømmer oss for verken ditt eller datt, det er faktisk vår kultur og den bør dere egentlig respektere når dere først er her. 

Til venstre ser vi en av de lokale praktisk kledd i forhold til klima og omstendighetene. Til høyre en kvinne på besøk, tydeligvis fra en kultur med sterk skamfølelse rundt kropp og hvor tydeligvis kvinner må dekke seg godt til for å unngå ubehageligheter fra menn. Kvinnen vil åpenbart ikke tilpasse seg den lokale kleskulturen mens hun er på besøk der.

536299458_NNNorthSudan1882899_2411000_jpegf6e53ac58a812e2c7ae5bf3449a23fe0.jpg.245eb41a2349093167dcad8f070e8db3.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dømmer ikke andre paga klesvalg osv det må de få styre med selv, jeg er ikke gud jeg er bare ett menneske.. jeg gjør feil som alle andre og jeg er ikke perfekt. jeg syns bare at det er utrolig trist I 2021, at folk skal snakke ned andre og komme med nedlatende og diskriminerende påstander om at muslimske kvinner med hijab ikke burde bli sett osv, Fordi jeg syns det er like viktig at kvinner som velger og bruke hijab blir sett på lik linje som kvinner som blir presset til og bruke hijaben.. det er like undertrykkende og bli snakket stygt til og bli angrepet Fordi en bruker hijab på lik linje som om at noen blir angrepet for og ikke bruke den. Uansett jeg er stolt over og være muslim og bruke hijab Takk for meg.

Endret av Hijabgirl
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hijab-mote kan også være slik. Men ikke stirr for lenge, da faller skjegget av.

image.png.2515c995a8ee645dcec4e5d5c4faea34.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
Hijabgirl skrev (1 time siden):

Hijab reprenserer min religion og min tro, jeg er stolt og være muslim.  så det at jeg ber lar meg føle meg nærmere gud og når jeg I tillegg bruker hijab føler jeg meg extra nærmere gud, jeg føler også at og bruke hijab er meget beskyttende I hvertfall for meg, og jeg kan bare snakke for meg selv.  det er veldig vanskelig og beskrive egentlig og noe personlig og meget privat det jeg føler mellom meg og gud. Det er rett og slett en gave jeg har fått og den følelsen av og føle seg nærmere gud og ha ett sterkere bånd til sin gud er en veldig spesiell følelse. Men ja hijaben gjør at jeg føler meg nærmere gud. Også føler jeg meg komfortabel og fin I hijaben🙂 

Hvem er det du skal beskyttes fra når du går med hijaben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnøve94 skrev (1 time siden):

Så spennende å høre. Jeg er ikke religiøs selv, og prøver å være åpen, men det er vanskelig for meg å forstå hvordan et klesplagg kan gjøre at noen føler seg nærmere en Gud. Er det noe Gud har sagt dere burde/skal gjøre? Eventuelt hvorfor har Gud sagt at kvinner skal ha på hijab og ikke menn? :) 

Uansett, takk for at du svarte! Jeg skjønner at dette er veldig personlig :) 

Nei, ingen gud eller Gud har sagt at kvinner skal ha på hijab for å være nærmere ham eller Ham. Det er noe menn har funnet på for å kontrollere kvinner og lagt skylda på gud eller Gud. I samfunn hvor kvinnen er mindre verdt enn mannen og har færre rettigheter enn ham.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Callisto83 said:

Bare en liten observasjon jeg har gjort meg.

I muslimske land, er det gjerne liberale/progressive som er veldig anti hijab, og de konservative er for. I vesten er det motsatt. De såkalte progressive/liberale er veldig for, og de konservative i mot.

Personlig tror jeg de som er anti hijab i muslimske land lever mye farligere enn de i vesten som er for.

Korrekt observert. Vestens venstresider tror av forvirrede grunner at de skal være på lag med rettroende muslimer i å styrte det fæle kapitalistiske patriarkiet som visstnok styrer verden. Men om de skulle komme så langt at de får denne fellesrevolusjonen sin, så er de de første som blir tuppet ut og undretrykt av militante islamister. De som tror dette er fri diktning, les Irans historie. Delvis Libanon og Palestina og flere steder også.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er John Stuart Mill fan. Han mente at alle ytringer, til og med de man var grunnleggende uenig i, og rett frem tullete, skulle få lov til å bli ytret. Dette begrunnet med at ytringer, også de som er "feil", må frem i lyset for at man skal kunne argumentere mot dem, og for at samfunnet som helhet skal forstå hvorfor de er feil.

Jeg tenker at vi her i Norge ikke har noen ting å frykte ved at to hijab kledde kvinner blir redaktører og får offentlige stemmer. La dem få lov til å spre sitt budskap. Vi skal alltids klare å argumentere i mot dem. Det viktigste er at vi er saklige og rasjonelle, slik at man blir hørt med argumentene sine. Også burde flere av oss ta oss tid til å lytte, slik at vi kan bli kjent med argumentene til den andre siden, så vi kan bli flinkere til å argumentere i mot dem :)  Ut ifra hva jeg har sett så langt i denne tråden, er jeg mer bekymret for vår manglende evne til å argumentere på en måte som ikke fremstår aggressiv, emosjonell og usaklig...


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring, krenkende innlegg, spekulasjon, avsporing og brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Synnøve94 said:

Jeg er John Stuart Mill fan. Han mente at alle ytringer, til og med de man var grunnleggende uenig i, og rett frem tullete, skulle få lov til å bli ytret. Dette begrunnet med at ytringer, også de som er "feil", må frem i lyset for at man skal kunne argumentere mot dem, og for at samfunnet som helhet skal forstå hvorfor de er feil.

Jeg tenker at vi her i Norge ikke har noen ting å frykte ved at to hijab kledde kvinner blir redaktører og får offentlige stemmer. La dem få lov til å spre sitt budskap. Vi skal alltids klare å argumentere i mot dem. Det viktigste er at vi er saklige og rasjonelle, slik at man blir hørt med argumentene sine. Også burde flere av oss ta oss tid til å lytte, slik at vi kan bli kjent med argumentene til den andre siden, så vi kan bli flinkere til å argumentere i mot dem :)  Ut ifra hva jeg har sett så langt i denne tråden, er jeg mer bekymret for vår manglende evne til å argumentere på en måte som ikke fremstår aggressiv, emosjonell og usaklig...


 

Veldig enig med deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...