Gå til innhold

I moskeene knegger imamene i skjegget, storfornøyde med hvilket gjennomslag hijaben har fått


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Nå er hijab blitt ett statussymbol, det er in å bruke det. Forstår det slik at de som bruker hijab mener de er gode muslimer. Har ved flere anledninger observert jentegjenger hvor flere har på seg hijab, de har både ett språk og oppførsel som jeg aldri ville tenkt at de var religiøse. Sier noen noe til de, skriker de rasister og hånflirer. Er det liksom bare å ta på seg en hijab ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

In absentia skrev (På 7.6.2021 den 1.45):

Jeg tenker at spørsmålet er: ville de blitt møtt med negative konsekvenser hvis de ikke brukte hijab? F.eks. slengbemerkninger, mobbing, baksnakking osv (eller verre). I så fall er det ikke frivillig, det er mobbing/gruppepress/press fra familien. 

Så kort fortalt mener du nå at det å ikke barbere legger/under arma, å gå uten sminke, å kle seg i tettsittende klær er tvang? For jeg har lest kommentarfelt fra flere damer som ikke barberer legga og det er rett og slett mobbing fra andre folk, selv om noen er støttende. Ergo så er det å barbere legga tvang. For helt ærlig, hadde ikke folk brydd seg hadde nok ikke jeg gjort det heller, men hvis jeg ikke gjør det kommer folk med kommentarer, blikk og latter, og det orker jeg rett og slett ikke.

 

Lafamiglia skrev (13 timer siden):

Det jeg etterlyser, og som jeg ikke kan huske å ha sett, er kvinner med hijab som er i stand til å diskutere hva det symboliserer, og som er villige til å gå inn i argumentene til motparten. I stedet sier de alltid "jeg går med det frivillig", "det bringer meg nærmere Gud", "kvinner må få bestemme selv hva de går med", "det er privat", osv. Veldig ullent.

Jeg har aldri sett at de går inn i diskusjonen og argumenterer mot det motparten sier.

Det er mye forsvarsposisjon, og det skjønner jeg veldig godt med hetsen de opplever. Allikevel - de gangene de mottar saklige argumenter, blir de ikke besvart. Det er fremdeles bare de ulne standardsvarene som gjelder.

Så for min del, som respekterer alle kvinner - også de som går med hijab, enten de velger det selv, eller om de blir direkte eller indirekte påtvunget det (kanskje spesielt mye i de siste to tilfellene), lurer jeg VIRKELIG på hva det handler om for alle som ikke opplever seg undertrykt. For jeg har aldri blitt forklart det.

Så vennligst forklar.

Problemet er vel for at det kommer ann på hvilke muslimer du spør. Noen bruker det rett og slett fordi en eller annen fyr sa en gang at ved å tildekke deg så viser du din uskyld og kommer nærmere gud. Også har man de som bruker det av kulturelle grunner for å slippe unna varmen og solen, eller det brukes fordi de andre i miljøet bruker det (f.eks nonner). Men aller mest går det vel på at sånn er det bare. Og det har vi jo slitt med i Norge også. Jeg er født på 80 tallet og konfimerte meg borgerlig og fy som det skapte oppstander, man måtte jo konfimere seg kristelig fordi sånn gjøres det i Norge, altså jeg (om jeg ikke var sta nok) ble påtvunget noe religiøst selv om jeg selv ikke var enig. Min mors generasjon har godtatt at man har de kirkelige ritualene, homofili er feil o.s.v. ikke fordi de selv mener det, men fordi de har blitt impretet dette siden de var små og de har blitt lært til å tenke slik! Jeg har konfrontert mamma på dette flere ganger og når jeg sier hvorfor har hun ingen svar eller egen mening, det bare er sånn!

 

jabx skrev (1 time siden):

Fordi i følge ideologien så er hun ikke en hore, og hun signaliserer sin underdanighet og status som eiendel og objekt til menns forlystelse. Hun viser at mannen bestemmer og at kvinnen er verdiløs. Dette gjør guden deres meget glad.

Hvis noen faktisk svarer dette som argument så tror jeg at jeg hadde ledd. Gud har ingenting med hvordan man kler seg eller ikke, faktisk er h*n mer på kardemomme loven nivå i forhold til hvordan man skal te seg.

Ett slikt svar er mer på nivå med islamister og deres ideologier. Og islamister vil ikke engang muslimene omgås med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pleneier
Loke37 skrev (38 minutter siden):

Nå er hijab blitt ett statussymbol, det er in å bruke det. Forstår det slik at de som bruker hijab mener de er gode muslimer. Har ved flere anledninger observert jentegjenger hvor flere har på seg hijab, de har både ett språk og oppførsel som jeg aldri ville tenkt at de var religiøse. Sier noen noe til de, skriker de rasister og hånflirer. Er det liksom bare å ta på seg en hijab ?

I praksis er hijab et slags frikort til å oppføre seg akkurat hvordan man vil. Se bare hvor mye sminke en del som bruker hijab har på seg, skulle tro de var glamourmodeller.

Så lenge man bruker hijab, er man en dydig muslim og et godt menneske innenfor denne kulturen. Så stiller ingen spørsmål om hva man ellers gjør.

Endret av Pleneier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
In absentia skrev (13 timer siden):

Det handler om å vise at man underkaster seg religion (og med det mannen).

Ser sånn ut ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot tvang, så også mot hijabtvang, og for et forbud mot barnehijab. Sterk sosial kontroll bør et samfunn jobbe imot. Men jeg synes også det er noe skinnhellig ved en del folks liksom frigjøring av muslimske kvinner. Ved å hele tiden påpeke at de ikke egentlig har valgt hijaben selv, men at de enten er indoktrinert eller sosialisert til å bruke hijab. Da mistenker man folk for å leve på illusjoner eller med en falsk bevissthet og man har ikke tillit til at de tar selvstendige valg, ikke engang når de sier de gjør det. I tillegg sier man at man vet bedre og at deres forklaring ikke har noen sannhetsverdi. Det bør være et minstekrav at man faktisk lytter til meningene til de menneskene man ønsker frihet på vegne av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki skrev (2 timer siden):

Også har man de som bruker det av kulturelle grunner for å slippe unna varmen og solen

Hvordan slipper man varmen og solen med et tettsittende hodeplagg som dekker hele hodet? :klo: Og hvordan forklarer man dette med kultur? Det finnes flotte solhatter for damer og barn som dekker minimalt, men lager mye skygge uten at man blir klamt i hodebunnen.

Loke37 skrev (2 timer siden):

Nå er hijab blitt ett statussymbol, det er in å bruke det. Forstår det slik at de som bruker hijab mener de er gode muslimer. Har ved flere anledninger observert jentegjenger hvor flere har på seg hijab, de har både ett språk og oppførsel som jeg aldri ville tenkt at de var religiøse. Sier noen noe til de, skriker de rasister og hånflirer. Er det liksom bare å ta på seg en hijab ?

Slik er det når man oppdras hjemme og gjennom media at all kritikk mot minoriteter er automatisk rasisme. Kanskje må jentungene lære hva rasisme egentlig er? Det er bare et eksempel på hvordan demokratiet, friheten og menneskerettighetene brukes for å fremme holdninger som ikke har noe med moderne vestlige samfunn å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (4 timer siden):

Nei, for ekteskap er ikke et symbol på at en gruppe mennesker er mindreverdige eiendeler.

EGENTLIG er det det. Grunnen til at vi i Norge ser på ekteskapet som en romantisk symbolisme av felles kjærlighet, er fordi samfunnet har endret seg, mens tradisjonen har forblitt den samme.

Alle ekteskap er kontraktsfesting og overdragelse av verdi og følgelig er den som omsettes ett verdiobjekt.  Det er først nå i moderne tid, vi anser hverandre som verdiløse i relasjonen.  Men fordi vi ikke lenger praktisere noen av prosessene som driver behovet for ekteskapet som det var før, så har vi istedet tillegnet det til rent emosjonelle symboler uten reell funksjon.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (15 minutter siden):

EGENTLIG er det det. Grunnen til at vi i Norge ser på ekteskapet som en romantisk symbolisme av felles kjærlighet, er fordi samfunnet har endret seg, mens tradisjonen har forblitt den samme.

Alle ekteskap er kontraktsfesting og overdragelse av verdi og følgelig er den som omsettes ett verdiobjekt.  Det er først nå i moderne tid, vi anser hverandre som verdiløse i relasjonen.  Men fordi vi ikke lenger praktisere noen av prosessene som driver behovet for ekteskapet som det var før, så har vi istedet tillegnet det til rent emosjonelle symboler uten reell funksjon.  

Jeg må bare le av den kreative tolkningen din 😂 Det er ikke personen som gifter seg som er et verdiobjekt, men verdiene personen eier som omsettes. Sånn sett har @jabx helt rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med heller å jobbe med at muslimske land blir mer tolerante for annerledeshet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Hvordan slipper man varmen og solen med et tettsittende hodeplagg som dekker hele hodet? :klo: Og hvordan forklarer man dette med kultur? Det finnes flotte solhatter for damer og barn som dekker minimalt, men lager mye skygge uten at man blir klamt i hodebunnen.

Det dekker for solen og virker avkjølende når ikke solen kommer direkte på kroppen. Men jeg tenker da på hijab, som kan sammenlignes med å ta ett skjerf over og rundt hodet for å slippe unna varmen på de verste skogsturene som jeg gjør, ikke disse tettsittende chador. Jeg brukte f.eks mer løsesittende og dekkende klær når jeg var i Hellas med hetebølge enn jeg gjør her hjemme fordi de gir en kjølende effekt (såfremt de er laget i riktig materiale), jeg bruker også f.eks langermede lettvevde topper på skogtur her hjemme i sola istedenfor kort og tettsitende singlet. Det er jo også vanlig at menn bruker slike plagg, da kalt kufiya.

At det er kultur burde jo ikke være noe rart, det er jo brukt lenge før de morderne religionene var brukt, og ikke bare der. Hodeskjerf (som hijab går under) er mer praktisk ved tungt fysisk arbeid da det beskytter håret fra sand, vind, olje o.l., det har jo også vært godt utbredt her i Norge for ikke å glemme dronningen avv England, da hovbedsakelig for å beskytte håret. En hatt ville jo ikke vært særlig smart mtp hardt arbeid utendørs med mindre den var bundet fast, og selv da dekker den ikke alt håret. Ellers virker det jo generelt å være utbredt med hodeskjerf i midtøsten, sørligere europeiske land og afrika. Flere grener av jødene krever f.eks fortsatt att kvinnene dekker til håret, og mange kristne avgreninger i Afrika krever det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo54 skrev (På 7.6.2021 den 0.05):

Man blir altså ikke mer fri av at man angriper religionsfriheten og også ytringsfriheten til en gruppe mennesker, da bruk av religiøse plagg også er en ytring og uttrykt symbolikk. Legger man begrensninger her, skaper man ikke frihet, men skaper i stedet statlig autorisert tvang og styring, som altså styres av samme tankemønster som i ekstreme, islamistiske land som også har klare lover, forbud og påbud som også omhandler bruk av plagg. Statlig intervensjon mot kultrurelle-, verbale, etc ytringer er nettopp en innskrenking av et menneskes ytringsfrihet. Dette er ikke verdier som det frie vesten bør trykke til sitt bryst.

Å sammenligne bruk av hijab med nazieffekter og KKK-uniformer mener jeg er en forfeilet og misforstått sammenligning. De aller fleste muslimer praktiserer og uttrykker sin religion nøytralt, og har toleranse for annerledestenkende og ulike kulturuttrykk. Meg bekjent finnes det ikke nøytrale og passive varianter av nazisme, derfor blir også all bruk av nazieffekter direkte assosiert med den rene nazismen, som altså er undertrykkende av natur, og historisk sett har hatt hat som en grunnpillar. Med unntak av ekstreme islamister, har ikke islam det samme iboende hatefulle innholdet som nazismen historisk har hatt. Det samme gjelder for KKK-uniformer, det finnes ikke forskjellige tolkninger av symbolikken, en hvit KKK-drakt uttrykker ikke en religiøs tilhørighet, men altså assosiasjon med rasistiske krefter.

Jeg kommer ikke på eksempler på nynazister som vil bruke nazieffekter fordi symbolet er kult eller fint, eller fordi de legger en annen mening i det enn det symbolene historisk har vært koblet opp til. All bruk av nazieffekter symboliserer altså historisk tilhørighet til nazismen, og er ikke et religiøst uttrykk som i sin alminnelighet er harmløst. Derfor er altså bruk av nazieffekter forbudt ved norsk lov, mens religiøse plagg altså ikke er det.

Hvorvidt muslimske kvinner har rett i sin tolkning eller ikke, er egentlig underordnet. Alle har rett til å praktisere og uttrykke sin tro i Norge. Den kan være feil i manges øyne, men jeg respekterer et menneskes rett til å uttrykke sin tro. Det er dette jeg finner paradoksalt med deler av høyresiden, de vil "bekjempe" tvang ved å innføre tvang og forbud, som i sin natur ligner på forbudene man nettopp har i disse landene som høyresiden kritiserer for å skape ufrie individer. Å angripe religionsfriheten og ytringsfriheten gjennom statlig intervensjon er jo nettopp de samme virkemidler man bruker i disse landene, det er pussig at noen ønsker seg klespoliti og rigide regelverk for bekledning i Norge, landet som nettopp skal symbolisere valgfrihet og toleranse.

At man på papiret har straffeloven som et virkemiddel mot husarrest, hjelper egentlig lite da man uansett ikke kan gå dør til dør og undersøke hvorvidt kvinner holdes innendørs av sine menn fordi de vil bryte norsk lov hvis de da beveger seg utenfor husets frie vegger, og man hadde heller ikke hatt noen effektiv metode for å granske dette skikkelig. Ekstreme islamister forandrer ikke oppfatning av begrensninger i lovverket, de bare tilpasser terrenget for å kunne opprettholde sin bruk av tvang. Vi gjør det ikke lettere for disse kvinnene ved å innskrenke bevegelsesrommet i tillegg til de restriksjoner de allerede lever under.

Klokt innlegg. Takk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki skrev (Akkurat nå):

Det dekker for solen og virker avkjølende når ikke solen kommer direkte på kroppen. Men jeg tenker da på hijab, som kan sammenlignes med å ta ett skjerf over og rundt hodet for å slippe unna varmen på de verste skogsturene som jeg gjør, ikke disse tettsittende chador. Jeg brukte f.eks mer løsesittende og dekkende klær når jeg var i Hellas med hetebølge enn jeg gjør her hjemme fordi de gir en kjølende effekt (såfremt de er laget i riktig materiale), jeg bruker også f.eks langermede lettvevde topper på skogtur her hjemme i sola istedenfor kort og tettsitende singlet. Det er jo også vanlig at menn bruker slike plagg, da kalt kufiya.

At det er kultur burde jo ikke være noe rart, det er jo brukt lenge før de morderne religionene var brukt, og ikke bare der. Hodeskjerf (som hijab går under) er mer praktisk ved tungt fysisk arbeid da det beskytter håret fra sand, vind, olje o.l., det har jo også vært godt utbredt her i Norge for ikke å glemme dronningen avv England, da hovbedsakelig for å beskytte håret. En hatt ville jo ikke vært særlig smart mtp hardt arbeid utendørs med mindre den var bundet fast, og selv da dekker den ikke alt håret. Ellers virker det jo generelt å være utbredt med hodeskjerf i midtøsten, sørligere europeiske land og afrika. Flere grener av jødene krever f.eks fortsatt att kvinnene dekker til håret, og mange kristne avgreninger i Afrika krever det samme.

Hijabene er tettsittende på hodet. Stramme og tettsittende. Det er ikke en løs sjal man har rundt hodet hvor håret vises foran. En løs sjal kan jeg forstå som en måte å beskytte håret fra sol og støv på, men når man begynner å argumentere med å være nærmere gud, være ren og beskytte seg fra menns lyster, osv, så forsvinner argumentet med det praktiske. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

Hva med heller å jobbe med at muslimske land blir mer tolerante for annerledeshet?

Jeg mistenker at dette er noe som blir bedre når den yngre generasjonen slipper til. Det er allerede forandringer og mer flyt i den vestlige og midt-østriske(?) verden enn det var før. De som profilere seg som ekstremister og som mener det er ett klart skille mellom oss og dem mister mer og mer fotfeste, men blir samtidig også mer og mer ekstreme fordi de blir desperate. Men problemet vil jo også fortsette såfremt vi i den vestlige verden dømmer alle som er muslimer nedenom og hjem fordi de er muslimer og blander muslimer og islamister!

Man kommer også langt med dialog fremfor bedømming. Mange, både nordmenn og utlendinger, har mye rare meninger som rett og slett bunner i at det er slik vi er oppdratt og dermed så mener vi dette. Folk er rett og slett saueflokker samme hvilken leir man er i, og jeg mener man oftere burde tenker over hva man står for og hvorfor, hvilke erfaringer man har rundt det, og hva man egentlig tenker er grunnen til at man har den menningen man har. Jeg har selv tatt bekjente som er utenlandske og muslimske i lås når de sier at vesten ødelegger for muslimene og jeg ber de forklare meg nøyaktig hvorfor og hvordan, og hvorfor f.eks det min regjering gjør skal gå utover meg som privatperson. Som oftest er de så foret på denne oss og dem ideologien at de ikke skjønner at det ikke lengre går på folkegrupper, men enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Hijabene er tettsittende på hodet. Stramme og tettsittende. Det er ikke en løs sjal man har rundt hodet hvor håret vises foran. En løs sjal kan jeg forstå som en måte å beskytte håret fra sol og støv på, men når man begynner å argumentere med å være nærmere gud, være ren og beskytte seg fra menns lyster, osv, så forsvinner argumentet med det praktiske. 

 

De er ikke noe mer tettsittende enn det jeg har brukt på sommeren, jeg har ikke underbiten, men overbiten er omtrent like stram og det hjelper på nedkjølinga. Sånn kulturelt, hva de mener relgiøst gir jeg beng i såfremt de greier å oppføre seg som folk flest, og det greier de fleste etter en god diskusjon. Men da tenker jeg også på den yngre generasjone, ikke den eldre for de er vel mer en lost cause generelt slik eldre nordmenn er. De er så oppbygd i sitt syn at det blir mer mas og kav å få de til å være fornuftige enn det er verdt det. Litt av det samme vi sliter med her i Norge mtp homofili og resten av lgbtq+ regla.

Religion i Norge er rimelig greit, hey du er hva du er, fint for deg, gjør hva du ønsker om det er å be 15 ganger daglig, ikke eta på en måned eller lignende, men ikke prakk det på meg og ikke forvent at jeg skal følge din religions regler. Og de aller, aller fleste skjønner det så fort de integreres godt nok. Om de ikke har skjønt det har de jo ikke vært godt nok integrert. Da har de mest trolig heller ikke lest hvordan Sharia loven skal tolkes og opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki skrev (17 minutter siden):

De er ikke noe mer tettsittende enn det jeg har brukt på sommeren, jeg har ikke underbiten, men overbiten er omtrent like stram og det hjelper på nedkjølinga. Sånn kulturelt, hva de mener relgiøst gir jeg beng i såfremt de greier å oppføre seg som folk flest, og det greier de fleste etter en god diskusjon. Men da tenker jeg også på den yngre generasjone, ikke den eldre for de er vel mer en lost cause generelt slik eldre nordmenn er. De er så oppbygd i sitt syn at det blir mer mas og kav å få de til å være fornuftige enn det er verdt det. Litt av det samme vi sliter med her i Norge mtp homofili og resten av lgbtq+ regla.

Religion i Norge er rimelig greit, hey du er hva du er, fint for deg, gjør hva du ønsker om det er å be 15 ganger daglig, ikke eta på en måned eller lignende, men ikke prakk det på meg og ikke forvent at jeg skal følge din religions regler. Og de aller, aller fleste skjønner det så fort de integreres godt nok. Om de ikke har skjønt det har de jo ikke vært godt nok integrert. Da har de mest trolig heller ikke lest hvordan Sharia loven skal tolkes og opprettholdes.

Jeg er bekymret for at yngre generasjoner blir enda mer radikalisert enn sine foreldre. Det er en slags identitetskrise de gjennomgår og fanges av radikale muslimer som fyller hodene deres med radikale tanker. Så det er viktig å fange og følge opp de unge og unngå at de radikaliseres. Det er utrolig synd på unge muslimer som har vokst opp her, kanskje til og med blitt født her, og likevel er de i et annet og mer konservativt land mentalt. Integreringen har sviktet. De svikter også sine barn ved å ikke la dem bli integrert, men bidra til at de blir ekskludert. For hva er mer ekskluderende enn holdninger og påkledning som viser at man ikke hører til samfunnet man befinner seg i? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Jeg er bekymret for at yngre generasjoner blir enda mer radikalisert enn sine foreldre. Det er en slags identitetskrise de gjennomgår og fanges av radikale muslimer som fyller hodene deres med radikale tanker. Så det er viktig å fange og følge opp de unge og unngå at de radikaliseres. Det er utrolig synd på unge muslimer som har vokst opp her, kanskje til og med blitt født her, og likevel er de i et annet og mer konservativt land mentalt. Integreringen har sviktet. De svikter også sine barn ved å ikke la dem bli integrert, men bidra til at de blir ekskludert. For hva er mer ekskluderende enn holdninger og påkledning som viser at man ikke hører til samfunnet man befinner seg i? 

Jeg har jobbet en del med barn og unge og sånn det er nå er dessverre vi en del av grunn til at disse ungdommene radikaliseres. Hvem har vel ikke falt innenfor en undergruppe som kanskje ikke var bra for de når de var yngre fordi de ble utstøtt av de andre. Nå havnet jeg selv heldigvis ikke innenfor noe mer "radikaliserende" enn goth/emo sjangeren med de følgene som kom der, men det var ene og alene fordi jeg ble ustøtt fra de "normale" gruppene. Og det skjer enda i stor grad. Mørkhudet ungdom blir utstøtt og mobbet fordi de er den de er, og dette er noe de aller fleste ungdommene adopterer fra sine voksne omgangspersoner.

Men, vi har kommet ett lang vei fra hvordan det var når jeg var ung. Det skjer enda, men det skjer i mindre grad at folk blir utstøtt fordi de kler seg rart (om det så er hijab eller rare klær), oppfører seg rart (ber en del ganger om dagen, eller uhu, leser bøker som jeg gjorde). Det er også mindre fysisk mobbing enn før, men det er nok i større grad psykisk mobbing.

Folk burde ikke bli utstøtt ford hvordan de kler seg, ter seg eller at de har dårlig språk, men nordmenn er ett kaldt og usosialt folk og ett fåtall av nordmenn er villige til å hjelpe med integreringen av nye nordmenn. Mine bekjente har lært mer norsk og om norsk kultur ved å kjenne meg enn hva de gjorde når de kom til Norge og fikk nødvendig "opplæring", men de har meg å henvende seg til, de har en person på innsiden som kjenner kultur og som kan forklare hvilke forskjeller som er mellom dem og oss, ikke bare midøsten og vesten, men også vesten og vesten (amerikanere er sinnsykt sære på en del ting og mange skjønner ikke deler av norsk kultur). Da hjelper det lite av størstedelen av nordmenn fortsatt har ett oss og dem synspunkt som forsterker dems allerede innprentede oss og dem kultur, vi bare forsterker den. 

Og helt ærlig, ungdommer søker til steder de for forståelse og støtte, dessverre er det ofte snakk om hvem som fanger de opp først, om det er gaming, radikalisering, sport e.l. Jeg har selv vært en utenforstående for ungdommen og jeg har fått forklart mye som de kanskje ikke ville fortalt lærere, foreldre o.l. rett og slett fordi jeg ikke har vært en autoritetsperson, jeg har bare vært en ehm, eldre, like gaminggal og rar, men voksen person som hører på hva de har å si uten å dømme.

Men generelt når det gjelder radikalisering av ungdom driver jeg akkurat og roter meg gjennom "The Islamist" av Ed Husain som er en veldig god bok som tar for seg hvordan det er og hva hans tanker i ettertid er, og vel, jeg kjenner meg igjen i mye av hvordan han tenkte før, bortsett fra at jeg ble ikke dratt til radikalisering, men andre utenforstående grener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anki skrev (8 minutter siden):
Spoiler

 

Jeg har jobbet en del med barn og unge og sånn det er nå er dessverre vi en del av grunn til at disse ungdommene radikaliseres. Hvem har vel ikke falt innenfor en undergruppe som kanskje ikke var bra for de når de var yngre fordi de ble utstøtt av de andre. Nå havnet jeg selv heldigvis ikke innenfor noe mer "radikaliserende" enn goth/emo sjangeren med de følgene som kom der, men det var ene og alene fordi jeg ble ustøtt fra de "normale" gruppene. Og det skjer enda i stor grad. Mørkhudet ungdom blir utstøtt og mobbet fordi de er den de er, og dette er noe de aller fleste ungdommene adopterer fra sine voksne omgangspersoner.

Men, vi har kommet ett lang vei fra hvordan det var når jeg var ung. Det skjer enda, men det skjer i mindre grad at folk blir utstøtt fordi de kler seg rart (om det så er hijab eller rare klær), oppfører seg rart (ber en del ganger om dagen, eller uhu, leser bøker som jeg gjorde). Det er også mindre fysisk mobbing enn før, men det er nok i større grad psykisk mobbing.

Folk burde ikke bli utstøtt ford hvordan de kler seg, ter seg eller at de har dårlig språk,

 

men nordmenn er ett kaldt og usosialt folk og ett fåtall av nordmenn er villige til å hjelpe med integreringen av nye nordmenn.

Spoiler

 

Mine bekjente har lært mer norsk og om norsk kultur ved å kjenne meg enn hva de gjorde når de kom til Norge og fikk nødvendig "opplæring", men de har meg å henvende seg til, de har en person på innsiden som kjenner kultur og som kan forklare hvilke forskjeller som er mellom dem og oss, ikke bare midøsten og vesten, men også vesten og vesten (amerikanere er sinnsykt sære på en del ting og mange skjønner ikke deler av norsk kultur). Da hjelper det lite av størstedelen av nordmenn fortsatt har ett oss og dem synspunkt som forsterker dems allerede innprentede oss og dem kultur, vi bare forsterker den. 

Og helt ærlig, ungdommer søker til steder de for forståelse og støtte, dessverre er det ofte snakk om hvem som fanger de opp først, om det er gaming, radikalisering, sport e.l. Jeg har selv vært en utenforstående for ungdommen og jeg har fått forklart mye som de kanskje ikke ville fortalt lærere, foreldre o.l. rett og slett fordi jeg ikke har vært en autoritetsperson, jeg har bare vært en ehm, eldre, like gaminggal og rar, men voksen person som hører på hva de har å si uten å dømme.

Men generelt når det gjelder radikalisering av ungdom driver jeg akkurat og roter meg gjennom "The Islamist" av Ed Husain som er en veldig god bok som tar for seg hvordan det er og hva hans tanker i ettertid er, og vel, jeg kjenner meg igjen i mye av hvordan han tenkte før, bortsett fra at jeg ble ikke dratt til radikalisering, men andre utenforstående grener.

 

 

Jeg har ikke opplevd nordmenn som kalde, men som reserverte mot fremmede. Hyggelige, men reserverte. Når du først er ''inne i varmen'', er de faktisk ganske sosiale og liker selskap og å kose seg med andre. Jeg har heller ikke opplevd nordmenn som ikke var villige til å hjelpe med integreringen, men kanskje har jeg vært usedvanlig heldig og blitt kjent med nordmenn som gjerne hjalp til med å både forklare og korrigere språkfeil? 😄 Når det gjelder kulturforskjeller er det så klart forskjeller mellom landene i Europa eller vestlige land imellom, men forskjellene er sjeldnere av en slik art at de hindrer integreringen. Det oppstår oftere konflikter mellom Vesten og Afrika eller Vesten og Midt-Østen når det gjelder kultur og religion og det virker logisk med tanke på at tross noen kulturforskjeller er jo landene i Europa/Vesten ganske like kulturelt og så er mesteparten av europeerne kristne eller ateister og de færreste er muslimer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd nordmenn som kalde, men som reserverte mot fremmede. Hyggelige, men reserverte. Når du først er ''inne i varmen'', er de faktisk ganske sosiale og liker selskap og å kose seg med andre. Jeg har heller ikke opplevd nordmenn som ikke var villige til å hjelpe med integreringen, men kanskje har jeg vært usedvanlig heldig og blitt kjent med nordmenn som gjerne hjalp til med å både forklare og korrigere språkfeil? 😄 Når det gjelder kulturforskjeller er det så klart forskjeller mellom landene i Europa eller vestlige land imellom, men forskjellene er sjeldnere av en slik art at de hindrer integreringen. Det oppstår oftere konflikter mellom Vesten og Afrika eller Vesten og Midt-Østen når det gjelder kultur og religion og det virker logisk med tanke på at tross noen kulturforskjeller er jo landene i Europa/Vesten ganske like kulturelt og så er mesteparten av europeerne kristne eller ateister og de færreste er muslimer.

Det er nok noe i det du sier der, at når man først er inne i varmen så går det greit, dessverre er det der vi sliter, vel, ikke så mange av oss yngre, men de eldre. Og alderstrinnene omgås jo mest med egne alderstrinn. Dermed vil det nok være vanskeligere og integrere de eldre fordi de som oss (nordmenn) har nok en liten, man skal respektere sine eldre holdning, ergo er det ikke alle om tenker det er "bra" nok å integreres med yngre nordmenn, og de eldre har lite interesse. Jeg har selv jobbet med eldre utenlandske, ikke bare fra midt-østen, men også fra øst-europeiske land som har en holdning som tilsier at de kan overstyre meg, som har en høyere stilling enn dem, rett og slett fordi de er eldre og de har tidvis valgt å ikke høre på meg av den grunn. Nå har dette ofte vært når de kommer på arbeidsutprøving o.l. så jeg er forberedt på det og kan nå kjapt og greit forklare at slikt er det ikke her, dette er hvorfor o.l. Respekt er noe de må gjøre seg fortjent til, ikke noe de automatisk for pga alder, eller stilling for den saks skyld, men i arbeid har man ett hieraki og man oppfører seg deretter. Noen har syntes det er helt merkelig at man strengt tatt ikke trenger å respektere sjefen for å høre på han, det er ukjent for mange merker jeg.

Men selv nordmenn sliter jo med nordmenn, gudene vet hvor mange grupper det finnes for å få nye venner her i Norge, for nordmenn til nordmenn, men omtrent 80% av alle forespørslene går jo på skal noen være med på fylla, for det å få venner i Norge i dag er vanskelig.

Og jo større kulturforskjellene er, jo mer hjelp trenger de. Jeg har hatt diskusjoner med f.eks polakker som mener Norge er ett mindreverdig land fordi vi tillater at folk gifter seg to ganger i kirken, at prester kan ha familie o.l. fordi de selv har blitt oppdratt i en kultur som lærer dettet. De har slengt med kommentarer i forhold til lgbtq+ fordi de selv er så innprenta at det er feil, de som gjør det er syke o.s.v, men som sagt, etterhvert har de også gitt seg her fordi de selv ikke kan forklare hvorfor det er sånn, og hvorfor man skal tenke sånn. Men det er vel noe av essensen i all religion, at spør man nok så ender man ofte opp med å miste troen fordi man lærer at det man står for ikke har noe grunnpunkt for seg. Eller man blir mer involvert fordi det føles mer riktig å leve deretter (dog som oftest er dette på feil grunnlag).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe

Helt greit å være muslim, men man trenger ikke annonsere det for hele verden og religion og stat hører ikke sammenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havrekaffe skrev (4 minutter siden):

Helt greit å være muslim, men man trenger ikke annonsere det for hele verden og religion og stat hører ikke sammenn.

Personlig tenker jeg de kan helt få lov til å bruke relgiøse symboler såfremt det ikke går under brudd på norsk lov, muslimer kan bruke hijab på lik linje som at nonner kan bruke sine plagg og kristne kan bruke kors. Men at religion og stat ikke hører sammen stemmer jo, og der er det mange land i midt-østen som gjør feil og selv bryter det deres profet har sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...