Gå til innhold

I moskeene knegger imamene i skjegget, storfornøyde med hvilket gjennomslag hijaben har fått


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Bølle skrev (På 11.6.2021 den 13.40):

Menn slapp å ha det stemplet på seg. 

Det morsomme er at peppermø er en avledning av peppersvenn: begrepet har ingen egentlig direkte kobling med kvinner.

(Det henger på at ansvarlige handelsmenn, ble nektet å fratinere med kvinner og derfor forble ugift.)

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (På 15.6.2021 den 18.38):

Det morsomme er at peppermø er en avledning av peppersvenn: begrepet har ingen egentlig direkte kobling med kvinner.

(Det henger på at ansvarlige handelsmenn, ble nektet å fratinere med kvinner og derfor forble ugift.)

men hva hadde det med pepper å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brutex skrev (På 11.6.2021 den 13.23):

Den mest dobbeltmoralske innledning jeg har lest på lenge: Mot tvang men for et forbud mot barnehijab. Påbud om hijab og forbud mot hijab er da like mye tvang begge deler!

Enig i at sosialkontroll som ikke har noen rasjonell basis bør man jobbe i mot. Et sivilisert samfunn bør ha regler der hvor det er fornuftig og la folk få velge fritt ellers. Når alle kvinner bruker bikini på stranda, barberer leggene og alle har bh så er det ikke frihet men sterkt sosialt press. Vi bør starte med oss selv først før vi krever så mye av andre.

Barnehijab kan sammenlignes med crop top,  høye heler eller bikini på barn. Jeg forstår vesten er all for personlig valg osv, men å seksualisere barn er vel ikke en grense vi har fullt krysset over enda. Foreldre og skolen vil reagere hvis et barn i barneskolen, kommer med uanstendig klær til skolen, hvorfor er hijab et unntak?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (12 timer siden):

men hva hadde det med pepper å gjøre?

Ahh , sorry: Hanseatiske kjøpmenn som jobbet langt hjemmefra på vegne av sjefene,  handlet med krydder , deriblant pepper, som var nesten like mye verdt som gull, og derfor ønsket man ikke menn som hadde andre forpliktelser enn overfor selskapet.

Jeg mener du ikke fikk ha ansvaret for pepper før du var 30.

Jeg har hørt flere konkurrerende historier om opphavet, men krydder, primært pepper , 30 år og Hanseatene går igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...