Gå til innhold

I moskeene knegger imamene i skjegget, storfornøyde med hvilket gjennomslag hijaben har fått


von Dünkel

Anbefalte innlegg

Gjest havrekaffe
5 minutter siden, Anki said:

Personlig tenker jeg de kan helt få lov til å bruke relgiøse symboler såfremt det ikke går under brudd på norsk lov, muslimer kan bruke hijab på lik linje som at nonner kan bruke sine plagg og kristne kan bruke kors. Men at religion og stat ikke hører sammen stemmer jo, og der er det mange land i midt-østen som gjør feil og selv bryter det deres profet har sagt!

Jeg tenker at f.eks i visse roller i yrkeslivet bør det være nøytralt typ lærere, politi mfl. For min del er hijab en identitetsmarkør og et ønske om å bli oppfattet på en viss måte (som muslim). Man kommer i så måte nærmere Allah i andres øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

havrekaffe skrev (1 time siden):

Jeg tenker at f.eks i visse roller i yrkeslivet bør det være nøytralt typ lærere, politi mfl. For min del er hijab en identitetsmarkør og et ønske om å bli oppfattet på en viss måte (som muslim). Man kommer i så måte nærmere Allah i andres øyne.

Uniformer må være nøytrale, så hijab hører ikke hjemme i uniformer. Dommere, politi, leger, sykepleiere, osv uniformert personale må forbli nøytrale. Noen tenker at det er inkluderende å tillate hijab i uniformen, men det er mer ekskluderende enn noensinne i tillegg til at nøytraliteten av uniformen og hva den representerer blir fjernet i sin helhet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anki said:

Det er nok noe i det du sier der, at når man først er inne i varmen så går det greit, dessverre er det der vi sliter, vel, ikke så mange av oss yngre, men de eldre. Og alderstrinnene omgås jo mest med egne alderstrinn. Dermed vil det nok være vanskeligere og integrere de eldre fordi de som oss (nordmenn) har nok en liten, man skal respektere sine eldre holdning, ergo er det ikke alle om tenker det er "bra" nok å integreres med yngre nordmenn, og de eldre har lite interesse. Jeg har selv jobbet med eldre utenlandske, ikke bare fra midt-østen, men også fra øst-europeiske land som har en holdning som tilsier at de kan overstyre meg, som har en høyere stilling enn dem, rett og slett fordi de er eldre og de har tidvis valgt å ikke høre på meg av den grunn. Nå har dette ofte vært når de kommer på arbeidsutprøving o.l. så jeg er forberedt på det og kan nå kjapt og greit forklare at slikt er det ikke her, dette er hvorfor o.l. Respekt er noe de må gjøre seg fortjent til, ikke noe de automatisk for pga alder, eller stilling for den saks skyld, men i arbeid har man ett hieraki og man oppfører seg deretter. Noen har syntes det er helt merkelig at man strengt tatt ikke trenger å respektere sjefen for å høre på han, det er ukjent for mange merker jeg.

Men selv nordmenn sliter jo med nordmenn, gudene vet hvor mange grupper det finnes for å få nye venner her i Norge, for nordmenn til nordmenn, men omtrent 80% av alle forespørslene går jo på skal noen være med på fylla, for det å få venner i Norge i dag er vanskelig.

Og jo større kulturforskjellene er, jo mer hjelp trenger de. Jeg har hatt diskusjoner med f.eks polakker som mener Norge er ett mindreverdig land fordi vi tillater at folk gifter seg to ganger i kirken, at prester kan ha familie o.l. fordi de selv har blitt oppdratt i en kultur som lærer dettet. De har slengt med kommentarer i forhold til lgbtq+ fordi de selv er så innprenta at det er feil, de som gjør det er syke o.s.v, men som sagt, etterhvert har de også gitt seg her fordi de selv ikke kan forklare hvorfor det er sånn, og hvorfor man skal tenke sånn. Men det er vel noe av essensen i all religion, at spør man nok så ender man ofte opp med å miste troen fordi man lærer at det man står for ikke har noe grunnpunkt for seg. Eller man blir mer involvert fordi det føles mer riktig å leve deretter (dog som oftest er dette på feil grunnlag).

 

Hva i alle dager har dette MD saken å gjøre. 

Lag deres egen tråd! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anki skrev (1 time siden):

Akkurat der har han faktisk rett. Pr 2010 var ca 6% av innbyggerne i Europa muslimer, og innen 2030 er det beregnet å være opp 8-9% av innbyggerne, altså er fortsatt mesteparten ateister eller kristne til tross for at de er den andre største religionen i Europa. Kristendommen tror jeg fortsatt står for sånn 60% av de, også er vel agnostikere/ateister rett under de (26%), før det er muslimer og de resterende religionene. Ergo er Islam en av de mindre religionene i Europa hvis det er som du sier 49 mill som er muslimer, også er vi vel 750 mill i Europa.

Nettopp. Den muslimske befolkningen i Europa øker de siste årene på grunn av masseinnvandring fra Midt-Østen og Afrika, men selv i dag er muslimer en veldig liten del av den europeiske befolkningen. Samtidig står muslimer for de aller fleste terrorangrep i Europa de siste årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK omtaler saken også.

https://www.nrk.no/kultur/hun-blir-moteredaktor-for-skandinaviske-vogue-1.15507879

''Moteriktig hidjab'', skriver NRK 😄:klo: Er hijab blitt en mote nå?

Hun vil fremme historiene vi ikke har hørt før nå. Hvilke historier er det snakk om? Plussize ot annerledeshet blir den nye normalen. Plussize OK, men annerledeshet? Ut fra artikkelen og hyppig bruk av ord som mangfold og annerledes, kan man anta at det blir mange bilder av kvinner med hijab. Det blir den nye normalen, et kvinneundertrykkende hodeplagg normaliseres i Vesten. Tiden vil vise.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, krenkende innlegg, spekulasjon, innlegg fra utestengt bruker og brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest havrekaffe
On 6/8/2021 at 6:52 PM, Drizzt said:

Uniformer må være nøytrale, så hijab hører ikke hjemme i uniformer. Dommere, politi, leger, sykepleiere, osv uniformert personale må forbli nøytrale. Noen tenker at det er inkluderende å tillate hijab i uniformen, men det er mer ekskluderende enn noensinne i tillegg til at nøytraliteten av uniformen og hva den representerer blir fjernet i sin helhet. 

Tråden var blokkert når jeg prøvde å svare sist så litt sent svar, men er helt enig med deg.

Sånn umiddelbart tenker jeg at hijab og uniform kan så tvil om de avgjørelsene og uttallelser som gjøres av f.eks sykelpleiere er basert på religiøs overbevisning eller faglig fundamentert. Enda mer problematisk er det om det gjelder dommere eller politi. Er det Allah som straffer eller er det dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/8/2021 at 9:03 PM, Drizzt said:

NRK omtaler saken også.

https://www.nrk.no/kultur/hun-blir-moteredaktor-for-skandinaviske-vogue-1.15507879

''Moteriktig hidjab'', skriver NRK 😄:klo: Er hijab blitt en mote nå?

Hun vil fremme historiene vi ikke har hørt før nå. Hvilke historier er det snakk om? Plussize ot annerledeshet blir den nye normalen. Plussize OK, men annerledeshet? Ut fra artikkelen og hyppig bruk av ord som mangfold og annerledes, kan man anta at det blir mange bilder av kvinner med hijab. Det blir den nye normalen, et kvinneundertrykkende hodeplagg normaliseres i Vesten. Tiden vil vise.

 

Heldekkende telt, altfor store billige joggesko og vraltende gange blir in nå....

også må vi lære å skrevesom menn på bussen. Teltet dekker jo alt, så drit i kroppsholdning 🤫

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 8.6.2021 den 19.07):

Nettopp. Den muslimske befolkningen i Europa øker de siste årene på grunn av masseinnvandring fra Midt-Østen og Afrika, men selv i dag er muslimer en veldig liten del av den europeiske befolkningen. Samtidig står muslimer for de aller fleste terrorangrep i Europa de siste årene.

Islamistisk terror, ja. Organisert terror, kanskje - men her er jo den muslimske andelen uvesentlig, i og med at de som trekker i trådene ikke sitter i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (Akkurat nå):

Islamistisk terror, ja. Organisert terror, kanskje - men her er jo den muslimske andelen uvesentlig, i og med at de som trekker i trådene ikke sitter i Europa.

Faktum er at de er muslimer og begår terrorhandlinger i islams navn i Europa for å ramme ikke-muslimer. Så kan man fint argumentere til man blir lilla om de representerer islam og hvilke verdier de har. Det er personer som ikke har hatt planer om å integrere seg. Istedet for at andre muslimer går samlet mot disse terrorhandlingene og tar intern oppgjør mot delene i islam som er uforenelige med et liv i Vesten, er det usedvanlig stille og det er knapt noen få som uttaler seg. Hvorfor? Det er uansett ikke trådens tema.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva "undertrykkende" klesplagg angår...

Den eneste forskjellen mellom oss og dem er at de krever flere kroppsdeler tildekket. Vi tillater jo ikke at hva som helst vises vi, heller. Brystene skal i stor grad tildekkes, deriblant nipplene - skjønt reglene er ikke like strenge for menn. Menn har faktisk lov til å vise seg offentlig i bar overkropp. Vi pålegger oss selv å dekke en viss prosentandel av kroppen, men vi synes ikke dette er "undertrykkende" - vi kaller det bare anstendighet. Og så skal vi liksom kalle det undertrykkende når folk fra en annen kultur krever litt mer av kroppen tildekket på nøyaktig samme grunnlag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Faktum er at de er muslimer og begår terrorhandlinger i islams navn i Europa for å ramme ikke-muslimer.

Dette er ikke faktum. Breivik er ikke muslim. Det er ikke han dusten som fikk skambank før han fikk drept noen, heller. Også på kontinentet er det separatister som står for storparten av terrorangrep.

 

Sitat

Så kan man fint argumentere til man blir lilla om de representerer islam og hvilke verdier de har. Det er personer som ikke har hatt planer om å integrere seg.

Egentlig tvert imot. De som blir rekruttert til terrorhandlinger er som regel ungdommer med rulleblad - ungdommer som har prøvd å være en del av samfunnet, men sklidd ut. Disse er de enkleste å rekruttere, siden de dermed får føle tilhørighet, og at de har fått et mål med livet - ting de føler de ikke fikk av samfunnet.

 

Sitat

Istedet for at andre muslimer går samlet mot disse terrorhandlingene og tar intern oppgjør mot delene i islam som er uforenelige med et liv i Vesten, er det usedvanlig stille og det er knapt noen få som uttaler seg. Hvorfor? Det er uansett ikke trådens tema.

Hvor har du dette fra? Muslimer er da alltid de første som fordømmer islamistisk terror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (2 minutter siden):

Hva "undertrykkende" klesplagg angår...

Den eneste forskjellen mellom oss og dem er at de krever flere kroppsdeler tildekket. Vi tillater jo ikke at hva som helst vises vi, heller. Brystene skal i stor grad tildekkes, deriblant nipplene - skjønt reglene er ikke like strenge for menn. Menn har faktisk lov til å vise seg offentlig i bar overkropp. Vi pålegger oss selv å dekke en viss prosentandel av kroppen, men vi synes ikke dette er "undertrykkende" - vi kaller det bare anstendighet. Og så skal vi liksom kalle det undertrykkende når folk fra en annen kultur krever litt mer av kroppen tildekket på nøyaktig samme grunnlag?

Oss og dem, ja. Nei, nå kommer noen til å kritisere deg for å skrive ''oss og dem'' og være polariserende ;)

Det er mange flere forskjeller mellom oss og dem. Blant annet likestilling og kvinners rettigheter på lik linje med menns. Men også frihet og uavhengighet hvor kvinnen selv bestemmer hvordan hun skal kle seg uten at hennes far, bror, onkel eller mann skal blande seg i det og kreve at hun dekker hår, føtter eller hender. At menn dekker sine reproduktive organer og at kvinner gjør det samme pluss å dekke til brystene, er noe som gjøres i hele verden bortsett fra noen stammer som lever utenfor sivilisasjonen. Dette kravet for kvinner å dekke hår og store deler av kroppen er ikke vanlig hos oss. Det er heller ikke vanlig hos oss at kvinner i familien bærer hele slektens ære på sine skuldre mens det samme ikke gjelder menn. Det er egentlig ganske mange forskjeller mellom oss og dem.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Oss og dem, ja. Nei, nå kommer noen til å kritisere deg for å skrive ''oss og dem'' og være polariserende ;)

Det er mange flere forskjeller mellom oss og dem. Blant annet likestilling og kvinners rettigheter på lik linje med menns. Men også frihet og uavhengighet hvor kvinnen selv bestemmer hvordan hun skal kle seg uten at hennes far, bror, onkel eller mann skal blande seg i det og kreve at hun dekker hår, føtter eller hender. At menn dekker sine reproduktive organer og at kvinner gjør det samme pluss å dekke til brystene, er noe som gjøres i hele verden bortsett fra noen stammer som lever utenfor sivilisasjonen.

 

De fleste gjør det, så da er det riktig. Mhm.

Sitat

Dette kravet for kvinner å dekke hår og store deler av kroppen er ikke vanlig hos oss.

Du skal ikke mange tiårene tilbake før det var det. Selv så jeg aldri min bestemor uten skaut. Jeg så henne tilfeldigvis vaske håret sitt en gang, og da tenkte jeg forbløffet, "bestemor har langt hår".

 

Sitat

Det er heller ikke vanlig hos oss at kvinner i familien bærer hele slektens ære på sine skuldre mens det samme ikke gjelder menn. Det er egentlig ganske mange forskjeller mellom oss og dem.

Hva har vel dette med hijab å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke faktum. Breivik er ikke muslim. Det er ikke han dusten som fikk skambank før han fikk drept noen, heller. Også på kontinentet er det separatister som står for storparten av terrorangrep.

 

Egentlig tvert imot. De som blir rekruttert til terrorhandlinger er som regel ungdommer med rulleblad - ungdommer som har prøvd å være en del av samfunnet, men sklidd ut. Disse er de enkleste å rekruttere, siden de dermed får føle tilhørighet, og at de har fått et mål med livet - ting de føler de ikke fikk av samfunnet.

 

Hvor har du dette fra? Muslimer er da alltid de første som fordømmer islamistisk terror.

Dette er faktum og har ingenting med Breivik å gjøre nettopp fordi han ikke er muslim. Terror i islams navn i Europa https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_terrorism_in_Europe

De aller fleste muslimer som begikk terror i Europa var ikke muslimer som har bodd lenge i Europa og har bare klikket sånn plutselig. Flere av terroristene i Frankrike for eksempel hadde nylig kommet til landet, så de hadde ikke prøvd en gang å integrere seg. Kanskje noen få var ungdommer som har prøvd, men ikke fått det til, men de fleste var ganske nyankomne.

Hvor er disse muslimene i Norge som fordømmer terror, utført av andre muslimer? Jeg har ikke fått med meg de hundrevis av  leserinnlegg eller artikler hvor de gjør det? 

Uansett er det ikke trådens tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (6 minutter siden):

De fleste gjør det, så da er det riktig. Mhm.

Du skal ikke mange tiårene tilbake før det var det. Selv så jeg aldri min bestemor uten skaut. Jeg så henne tilfeldigvis vaske håret sitt en gang, og da tenkte jeg forbløffet, "bestemor har langt hår".

 

Hva har vel dette med hijab å gjøre?

Jeg visste ikke at ''mange tiår'' tilbake i tid bestemte norske menn hvordan norske kvinner skulle kle seg :klo:😂 Er du sikker på at det skjedde? 

Ingenting av det du skriver har med hijab eller trådens tema å gjøre.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Dette er faktum og har ingenting med Breivik å gjøre nettopp fordi han ikke er muslim. Terror i islams navn i Europa https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_terrorism_in_Europe

Jo det er klart: om man ser bort fra all terror som ikke er islamistisk, ja da er all terror islamistisk. 😔

 

Sitat

De aller fleste muslimer som begikk terror i Europa var ikke muslimer som har bodd lenge i Europa og har bare klikket sånn plutselig.

Det er da ikke snakk om å "klikke plutselig". Rotløs ungdom blir ikke rotløs over natten.

 

Sitat

Flere av terroristene i Frankrike for eksempel hadde nylig kommet til landet, så de hadde ikke prøvd en gang å integrere seg. Kanskje noen få var ungdommer som har prøvd, men ikke fått det til, men de fleste var ganske nyankomne.

Tror du har motsatt blandingsforhold, der.

 

Sitat

Hvor er disse muslimene i Norge som fordømmer terror, utført av andre muslimer? Jeg har ikke fått med meg de hundrevis av  leserinnlegg eller artikler hvor de gjør det? 

Grunnen til at du ikke har fått det med deg er fordi dette ikke er artikler du er interessert i.

Sitat

Uansett er det ikke trådens tema.

For all del. Men det var du som satte avsted på dette sporet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 minutt siden):

Jeg visste ikke at ''mange tiår'' tilbake i tid bestemte norske menn hvordan norske kvinner skulle kle seg :klo:😂 Er du sikker på at det skjedde? 

Snakk om stråmann.

 

Sitat

Ingenting av det du skriver har med hijab eller trådens tema å gjøre.

Krav om tildekking har ikke med hijab å gjøre? Godt å vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.A. skrev (5 minutter siden):

Snakk om stråmann.

 

Krav om tildekking har ikke med hijab å gjøre? Godt å vite.

Hvilken stråmann? Du svarer meg med en påstand om at det var slik i Norge for noen tiår tilbake, så jeg lurer oppriktig på når i Norges historie, for noen tiår tilbake konkret, har norske menn bestemt over hvordan norske kvinner skulle kle seg og stilt krav til dem angående påkledning? Jeg spør helt seriøst.

Kom gjerne med de hundrevis av lenker til artikler og leserinnlegg i media hvor norske muslimer fordømmer en konkret terrorangrep utført av muslimer i Europa. Husk at jeg skrev at noen få har gjort det, men jeg etterspør det store antallet som ville vært representativt. Men kom gjerne med alle disse artiklene jeg ikke har lest (leser ikke Dagbladet, så hvis de var der, da har jeg nok ikke fått de med meg).

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 8.6.2021 den 21.03):

NRK omtaler saken også.

https://www.nrk.no/kultur/hun-blir-moteredaktor-for-skandinaviske-vogue-1.15507879

''Moteriktig hidjab'', skriver NRK 😄:klo: Er hijab blitt en mote nå?

Hun vil fremme historiene vi ikke har hørt før nå. Hvilke historier er det snakk om? Plussize ot annerledeshet blir den nye normalen. Plussize OK, men annerledeshet? Ut fra artikkelen og hyppig bruk av ord som mangfold og annerledes, kan man anta at det blir mange bilder av kvinner med hijab. Det blir den nye normalen, et kvinneundertrykkende hodeplagg normaliseres i Vesten. Tiden vil vise.

 

Det blir spennende å se. Jeg kan med hånda på hjertet si at ingen jeg kjenner vil gå med hijab, bortsett fra de som er muslimer og ønsker å gå med det. 

Det som er merkelig er at hijaben skal fremmes sånn når det er et personlig valg og har ingenting med mote å gjøre.

Hvorfor er ikke nonnehette vært på moten? Jo, fordi nonner ikke blander seg i mote. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...