Gå til innhold

Bør de uføretrygdede få mere penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Realverdien skrev (Akkurat nå):

Poenget er jo at det er en samfunnsløgn at 80% av de uføre ikke kan ta tak i livet sitt.

Der sa jeg det.

Så du har oversikt over alle landets uføre, siden du vet bedre enn saksbehandlere, leger, advokater, fysioterapeuter, og psykologer? 🤔

Anonymkode: 68e5d...f59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja når man er så syk at man ikke klarer dra på kafé, treningssenter, konserter osv da trenger man heller ikke så mye penger. Ekte syke folk har ikke noe liv. 

Anonymkode: 73559...b85

Det er ganske dyrt og være syk. Det er dyrere og kjøpe medisiner enn og gå på cafe. Hva er et liv ? Kan en feks leie seg en film på Nettkino, delta på onlinekonserter, delta på onlinepubquiz osv ? Ha noen hobbyer som og lese, strikke, ?? Er det gitt at « ekte syke» bare skal ligge/ sitte og stirre inn i veggen hver dag hele livet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (9 minutter siden):

Er det? 

Bare å se i nærmeste pappkonteiner, feks på kjøpesenteret.

Anonymkode: aaae0...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi680 skrev (8 minutter siden):

Er det ikke en gyldig grunn for at de får ufør?

Kanskje 30% av dem.

Anonymkode: aaae0...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han kan få seg en bedre jobb. Ingen skal straffes for at andre som kan ta tak i livet sitt, velger å ikke gjøre det.

Anonymkode: 68e5d...f59

Noen må gjøre disse jobbene. Hva skulle grupper av pensjonister og uføre gjøre om alle assistenter og lignende valgte det vekk?

Likeledes er det fascinerende å lese at det alltid er så enkelt for arbeidsføre å gjøre endringer i livet sitt, mens det tilsvarende er umulig for uføre.

Endret av Grandidosa83
gjentatt ord
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare å se i nærmeste pappkonteiner, feks på kjøpesenteret.

Anonymkode: aaae0...2ae

Jobber på kjøpesenter, men har nok dårlig syn, kjøpte pappesker når jeg flyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hv

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje 30% av dem.

Anonymkode: aaae0...2ae

Hvordan vet du det? Jeg har aldri ønsket sykdommen min velkommen til meg, nå skal jeg slippe å jobbe, bare leve late dager, er det det du mener? Har ikke bedt livet om å få hard epilepsi slik at jeg kan få ufør,ville du gjort det?

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (Akkurat nå):

Jobber på kjøpesenter, men har nok dårlig syn, kjøpte pappesker når jeg flyttet. 

Selv om du må kjøpe er det fortsatt billigere enn husleie på 10K. Fikk en svær pappeske da jeg kjøpte nytt møbel her om dagen, og kan med glede donere den. En god gjerning er alltid bra!

Anonymkode: aaae0...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi680 skrev (Akkurat nå):

Hv

Hvordan vet du det?

Er allmennkunnskap. Gå ut i gata så ser du. De fleste får til alt annet enn ja.. å jobbe. Merkelig det der.

Anonymkode: aaae0...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonyminist said:

Er det? 

Nytt for meg og. Svidde nettopp av 500 kroner på flyttekasser. Burde jo fortalt dem på Clas at pappesker er gratis, så jeg hadde sluppet å betale.

Anonymkode: 0c50f...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er allmennkunnskap. Gå ut i gata så ser du. De fleste får til alt annet enn ja.. å jobbe. Merkelig det der.

Anonymkode: aaae0...2ae

Jeg går på bena mine, når jeg er ok. "Frisk". Ingen ser at jeg har min sykdom før jeg faller om, og da blir en omtalt som beruset og havner i arresten. Det har jeg lest om flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 17.25):

Jeg hadde vært veldig fornøyd med 10000kr mer i måneden, som ville gitt meg ca 29000 kr i måneden. Der hadde hjulpet MYE. 

Anonymkode: 04195...ee6

Da må mange andre lønninger økes, hvis ikke vil du tjene omtrent det samme som meg som har bachelor og jobber 100% i bhg, og du vil tjene mye mer enn mange andre yrker. Da kommer folk til å lure til seg uføretrygd for hvorfor skal man jobbe 100% å få utbetalt 20 000 når man kan gå hjemme og får 2900kr?

Anonymkode: 19240...047

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må mange andre lønninger økes, hvis ikke vil du tjene omtrent det samme som meg som har bachelor og jobber 100% i bhg, og du vil tjene mye mer enn mange andre yrker. Da kommer folk til å lure til seg uføretrygd for hvorfor skal man jobbe 100% å få utbetalt 20 000 når man kan gå hjemme og får 2900kr?

Anonymkode: 19240...047

Ja, jeg mener mange lønninger bør økes. 

Jeg tror ikke at flere kommer til å lure seg til uføretrygd. 

Trenger man bachelor for å jobbe i barnehage? 

Hadde vært fornøyd med 25000 også. 

De fleste jobber av mange andre grunner enn at de er friske. Tviler på at flesteparten ønsker seg et liv uten jobb. Kanskje i en periode, men de fleste ser stor verdi av arbeid utover lønn. 

Anonymkode: 04195...ee6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om du må kjøpe er det fortsatt billigere enn husleie på 10K. Fikk en svær pappeske da jeg kjøpte nytt møbel her om dagen, og kan med glede donere den. En god gjerning er alltid bra!

Anonymkode: aaae0...2ae

Ja.. pappesker er billig. Jo da, det følger gjerne med pappesker på store kjøp, og skjønner du donerer den bort. Jeg vet ikke helt hvor gratis pappesker kom inn i diskusjonen, men nå jeg mer gira på husleie på bare 10k enn gratis donert pappeske 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør vel uføre begynne å jobbe. De flest uføre bør vel heller omtales som «uføre». Har hatt folk via Nav på arbeidstrening på jobben min, og de hadde først og fremst vondt i viljen.

Anonymkode: 5cb05...e94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble ufør i 40 årene, hadde da jobbet siden jeg var 13 år. Men da jeg startet å bli syk, så gikk jeg ned til deltidsjobb, og satte meg på skolebenken for å omskolere meg, i håp om å kunne fortsette i arbeidslivet. Dermed endte jeg med minstesats. Siden jeg da hadde hatt lav inntekt de siste årene. Ikke fikk jeg uføre forsikring heller. Siden 3 av mine diagnoser på fysisk sykdom, har jeg hatt siden jeg var barn.

Jeg synes minstesatsen skal økes, til det ung ufør er i dag, så kan ung ufør fjernes. Og vi som har minstesats bør ikke bli straffet hvis vi får oss samboer. Er jo helt tragisk at det kun er vi med minstesats, som skal miste noen tusen i måneden. Mens de som har mer utbetalt ikke mister noe.

Anonymkode: f6fd2...577

Dette er jo fryktelig synd. Man skal aldri redusere stillingen sin grunnet sykdom uten å sjekke hva man har rett på først. Det er jo noe veldig mange har forsikret seg for privat eller gjennom arbeidsgiver.
 

Basert på svarene til de fleste i denne tråden, og alle andre tråder om uføre, virker det som at de fleste hadde «dårlige» jobber før de fikk innvilget uføretrygd. Da havner man jo dårlig ut ved beregningen av uføretrygd også.

Anonymkode: 91be8...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja men kan ikke alle uføretrygdede få 20.000/mnd ?

Anonymkode: 431d9...f2b

Helt sikkert. Om en tar årlige utbetalinger nå og deler det på antall uføre i snitt er det sikkert mer og.

Anonymkode: 19d86...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper du tuller

Anonymkode: 88d58...3cf

Selvfølgelig tuller jeg ikke. Det er ikke samfunnets ansvar å gi deg rett til å opprettholde en dyr livsstil når du ikke jobber lenger.

Du skal være glad for at vi ikke sender deg hjem til barna dine, for å bo i generasjonsbolig. Slik man gjorde før i tiden. At jeg ikke ønsker det er av hensyn til familien din - ikke deg.

Anonymkode: 2dcf9...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...