Gå til innhold

Bør de uføretrygdede få mere penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan tenker du at de som har en lavere utbetaling enn ca 16000 som er utbetalingen en på minstesats har i dag skal klare seg? Mindre enn dette er det vel nesten ikke mulig å leve på med mindre man bor i kollektiv eller en liten hybel noe som ikke er mulig for uføre med utfordringer i helse. Mange er gjerne litt opp i årene også.

Anonymkode: 095af...38c

Man må kutte i utgifter. Kanskje flytte ut av byen eller inn på kollektiv eller hybel, som du sier. Jeg forstår ikke hvordan andre ikke forstår dette. Studenter lever på halvparten av 16000. 

Ellers ville jeg ikke kuttet i minstetrygden. Og jeg ville gjort en del andre ting gratis. For utgifter som medisiner og tilpasset bil og ramper kan man ikke tilpasse uten at det går kraftig ut over livskvaliteten.

Anonymkode: 9b70f...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,diskriminerende og nedsettende innhold,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes absolutt at uføretrygdede skulle fått mer i mnd. Jeg kjenner ei og hun får 18 900 i mnd. Hun betaler 12 000 for leie inkludert alt og da sitter hun jo igjen med bare 6 900.. Hun får såvidt spart penger og må alltid takke nei til å bli med ut på ting. Hun er livredd for at f.eks vaskemaskinen skal bli ødelagt og må fikses. Bare å gå til tannlege en gang i året merkes godt på lommeboka i flere måneder framover. Hun må alltid leve på et strengt budsjett.

Hadde hun fått 10 000 mer hadde det blitt en stor forbedring for henne. Hun blir ofte deprimert og i vintermånedene er hun bare isolert hjemme for å spare mest mulig penger til overs for sommeren så hun kan være litt sosial med venninner og bruke litt mer penger. Vinterhalvåret er hun aldri med på noe sosialt og hun sier hun kan la det gå flere uker mellom hver gang hun går ut av leiligheten. Jeg får jo helt vondt av henne. 

Penger kan kjøpe lykke til en viss grad. Har man penger så man klarer seg og noe til overs for å reise på ferie en gang i året og andre fornøyelser har man det bra. Rik trenger en ikke å være, men å være fattig er ikke en spesielt trivelig situasjon for noen.

Endret av AlisonDiLaurentis
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde iallefall slippe alle disse "uføre" trådene. 

Anonymkode: ecaeb...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 16.50):

Jeg synes ikke uføretrygdede generelt bør få mer penger. Men kanskje lettere å få, men lavere utbetaling. Og så synes jeg kanskje alle som går over til uføretrygd burde få økonomisk rådgivning sånn at det er lettere å tilpasse forbruket. 

Jeg er for borgerlønn, men en lav en. 

Anonymkode: 9b70f...671

Herregud, hvor dumme tror du folk er egentlig? Du snakker som om de uføretrygdede var en egen rase, en dum og uintelligent masse der alle er like.

Uføretrygdede er ikke bare 18 år gamle jenter som aldri har håndert penger før de får sin første trygdeutbetaling! Det er mange som har jobbet i mange år, godt voksne folk som meg, og som har håndert sin egen økonomi i mange år i arbeidslivet. Jeg klarte helt utmerket godt å justere livet mitt etter inntekten da jeg ble uføretrygdet, ved å tenke og bruke min egen hjerne, takk!

Anonymkode: aa0ac...e43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som snakker om minstesats, men er ikke uføretrygd en beregning av tidligere inntekt? Hvis folk har «jobbet og betalt inn til staten i flere år» burde ikke uføretrygden automatisk bli høyere da? Og har ikke alle de som jobber i tillegg uførepensjon fra sin tidligere arbeidsgiver? 

Anonymkode: 91be8...53c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange som snakker om minstesats, men er ikke uføretrygd en beregning av tidligere inntekt? Hvis folk har «jobbet og betalt inn til staten i flere år» burde ikke uføretrygden automatisk bli høyere da? Og har ikke alle de som jobber i tillegg uførepensjon fra sin tidligere arbeidsgiver? 

Anonymkode: 91be8...53c

Minstesats får de som ikke har jobbet før de ble uføre, eller som jobbet f.eks deltid og/eller hadde veldig lav lønn, sånn at beregningsgrunnlaget for uføretrygden blir minstesats. Man får 66% av tidligere arbeidsinntekt i uføretrygd, men begrenset oppad til 4 x G. Og 1 G /Grunnbeløp er nå rundt 106 000, nylig oppjustert.

For folk som har hatt normal inntekt og jobbet en del år før uførestatus, vil det naturligvis ikke bli minstesats. Man får som sagt 66% av inntekten, men begrenset oppad.

Det er ikke alle som har uføreforsikring fra arbeidsgivere eller fagforeninger. Jeg har det sistnevnte, så jeg klarer meg bra i dag. Det er faktisk skremmende få som har slike forsikringer. Kanskje det er normalt i stat og kommune å ha det?

Anonymkode: aa0ac...e43

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 17.28):

Man må kutte i utgifter. Kanskje flytte ut av byen eller inn på kollektiv eller hybel, som du sier. Jeg forstår ikke hvordan andre ikke forstår dette. Studenter lever på halvparten av 16000. 

Ellers ville jeg ikke kuttet i minstetrygden. Og jeg ville gjort en del andre ting gratis. For utgifter som medisiner og tilpasset bil og ramper kan man ikke tilpasse uten at det går kraftig ut over livskvaliteten.

Anonymkode: 9b70f...671

Studenter har ofte en jobb ved siden av, og kan bo i bofellesskap for å betale lite i husleie. Slutt å sammenligne to grupper som IKKE kan sammenlignes.

Anonymkode: 5a8d5...12c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Minstesats får de som ikke har jobbet før de ble uføre, eller som jobbet f.eks deltid og/eller hadde veldig lav lønn, sånn at beregningsgrunnlaget for uføretrygden blir minstesats. Man får 66% av tidligere arbeidsinntekt i uføretrygd, men begrenset oppad til 4 x G. Og 1 G /Grunnbeløp er nå rundt 106 000, nylig oppjustert.

For folk som har hatt normal inntekt og jobbet en del år før uførestatus, vil det naturligvis ikke bli minstesats. Man får som sagt 66% av inntekten, men begrenset oppad.

Det er ikke alle som har uføreforsikring fra arbeidsgivere eller fagforeninger. Jeg har det sistnevnte, så jeg klarer meg bra i dag. Det er faktisk skremmende få som har slike forsikringer. Kanskje det er normalt i stat og kommune å ha det?

Anonymkode: aa0ac...e43

Ja, og det virker som mange av de som mottar uførepensjon alltid fremhever at de har jobbet og skattet i mange år. Men de kan jo ikke hatt særlig mye inntekt om de er på minstesats. Når det er sagt burde minstesats bli høyere. Alle kan bli syk, uavhengig av status og lønn. Det er jo grunnen til at man har velferdsgoder. 
 

De fleste som jobber i stat og kommune vil være dekket for uførhet (med visse vilkår). I privat sektor er det litt mer ymse, men seriøse arbeidsgivere har stort sett uføreforsikring.

Anonymkode: 91be8...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, og det virker som mange av de som mottar uførepensjon alltid fremhever at de har jobbet og skattet i mange år. Men de kan jo ikke hatt særlig mye inntekt om de er på minstesats. Når det er sagt burde minstesats bli høyere. Alle kan bli syk, uavhengig av status og lønn. Det er jo grunnen til at man har velferdsgoder. 
 

De fleste som jobber i stat og kommune vil være dekket for uførhet (med visse vilkår). I privat sektor er det litt mer ymse, men seriøse arbeidsgivere har stort sett uføreforsikring.

Anonymkode: 91be8...53c

En må jo også tenke at man ikke nødvendigvis går fra 100% jobb med godt utbetalt og rett til ufør. Mange kan også ha måttet trå ned i prosent/byttet jobb/havnet utenfor jobb før AAP og uføre.

Anonymkode: 5a8d5...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesats ufør bør være såpass høy at man ikke er avhengig av supplerende sosialstønad for å overleve. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 16.44):

Jeg lurer på om dere synes at uføretrygdede bør få mere penger? Om så, hvor mye mere?

Anonymkode: 887b0...711

Ja, flat utbetaling etter skatt på 20000 til alle. Da har man i bøtter og spann når man innretter seg etter de faktiske forhold.

Anonymkode: 19d86...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, flat utbetaling etter skatt på 20000 til alle. Da har man i bøtter og spann når man innretter seg etter de faktiske forhold.

Anonymkode: 19d86...749

Ikke alltid så lett å kutte kontakten med familien pga dårlig økonomi...

Anonymkode: 431d9...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og det virker som mange av de som mottar uførepensjon alltid fremhever at de har jobbet og skattet i mange år. Men de kan jo ikke hatt særlig mye inntekt om de er på minstesats. Når det er sagt burde minstesats bli høyere. Alle kan bli syk, uavhengig av status og lønn. Det er jo grunnen til at man har velferdsgoder. 
 

De fleste som jobber i stat og kommune vil være dekket for uførhet (med visse vilkår). I privat sektor er det litt mer ymse, men seriøse arbeidsgivere har stort sett uføreforsikring.

Anonymkode: 91be8...53c

Jeg ble ufør i 40 årene, hadde da jobbet siden jeg var 13 år. Men da jeg startet å bli syk, så gikk jeg ned til deltidsjobb, og satte meg på skolebenken for å omskolere meg, i håp om å kunne fortsette i arbeidslivet. Dermed endte jeg med minstesats. Siden jeg da hadde hatt lav inntekt de siste årene. Ikke fikk jeg uføre forsikring heller. Siden 3 av mine diagnoser på fysisk sykdom, har jeg hatt siden jeg var barn.

Jeg synes minstesatsen skal økes, til det ung ufør er i dag, så kan ung ufør fjernes. Og vi som har minstesats bør ikke bli straffet hvis vi får oss samboer. Er jo helt tragisk at det kun er vi med minstesats, som skal miste noen tusen i måneden. Mens de som har mer utbetalt ikke mister noe.

Anonymkode: f6fd2...577

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke alltid så lett å kutte kontakten med familien pga dårlig økonomi...

Anonymkode: 431d9...f2b

Hvorfor skulle en måtte det?

Anonymkode: 19d86...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja synes trygden fra de 50% som ikke skulle hatt den kunne fordeles på de reelle syke resterende 50% 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De burde få mye mer utbetalt pluss oppreisning for årene på aap som er klin umulig å få til å overleve på. De ender opp som uføretrygdede MED gjeld. Ikke rart selvmordsraten blant uføre er stor… 

Anonymkode: 82b0b...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt tanken om at dette kan ramme deg selv, for du er i en forferdelig ulykke, må sitte i rullestol resten av livet?  Hva får en igjen for det? En haug av smerter både psykisk og fysisk. Får økonomiske prbl. da er det greit å få litt kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg ble ufør i 40 årene, hadde da jobbet siden jeg var 13 år. Men da jeg startet å bli syk, så gikk jeg ned til deltidsjobb, og satte meg på skolebenken for å omskolere meg, i håp om å kunne fortsette i arbeidslivet. Dermed endte jeg med minstesats. Siden jeg da hadde hatt lav inntekt de siste årene. Ikke fikk jeg uføre forsikring heller. Siden 3 av mine diagnoser på fysisk sykdom, har jeg hatt siden jeg var barn.

Jeg synes minstesatsen skal økes, til det ung ufør er i dag, så kan ung ufør fjernes. Og vi som har minstesats bør ikke bli straffet hvis vi får oss samboer. Er jo helt tragisk at det kun er vi med minstesats, som skal miste noen tusen i måneden. Mens de som har mer utbetalt ikke mister noe.

Anonymkode: f6fd2...577

Ja ,det er helt tragisk at man ender på minstesats etter å ha måttet redusere stillingsprosenten pga dårlig helse. Men rettferdig at samboere/gifte får lavere utbetaling enn single som ikke har noen å dele fellesutgiftene med!

Anonymkode: 431d9...f2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...