Gå til innhold

Bør de uføretrygdede få mere penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Ingen burde få mindre enn 20 000 netto.

Anonymkode: 68e5d...f59

Har en nevø som tjener 330 000 som ufaglært assistent. Han har vel under 20k netto. 

Da jobber'n heltid. 

Skal det lønne seg å ikke kunne bidra? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Laffatus
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):


Gode nyheter!

Reglene er alt endret slik :) 

Anonymkode: 6533c...b91

Er du sikker på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for en flat sats for alle, kanskje på ca. 3,25 G. Og så får man heller sikre seg med private forsikringer dersom man ønsker høyere utbetalintg enn det man får fra Nav.
Og så synes jeg man bør gjeninnføre ordningen der man kunne trekke fra helserelaterte utgifter på skatten. Evt. utvide mulighetene for Grunnstønad slik at man kan få støtte til diverse matriell og medisiner som man ikke kan få på blå resept. 

Anonymkode: d7576...b36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det jo noe helt annet. Du snakker om at satsen må bli lavere men lever ikke selv på minstesats. Du bruker at du klarer å leve på 50% trygd alene som et argument. Ser du urimeligheten i det?

Anonymkode: eb929...e68

Jeg snakker ikke om at satsen må bli lavere nei. Jeg sier meg uenig i at den skal bli høyere. Og OM jeg måtte velge ville jeg heller tenkt at det generelt burde bli lavere, snakker da ikke om minstesatsen, men type ung ufør og sånne som meg. Dette er ikke fordi jeg ikke unner andre penger, men fordi det er kostbart for samfunnet og pengene kunne blitt brukt på andre ting. Men da med gratis tannlege, bil til de som trenger det på grunn av sykdom, lege, medisiner osv. 

Men mine 13 000  i måneden er vel mindre enn minstesats? Jeg har levd flere år på dette.

Anonymkode: 9b70f...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker ikke om at satsen må bli lavere nei. Jeg sier meg uenig i at den skal bli høyere. Og OM jeg måtte velge ville jeg heller tenkt at det generelt burde bli lavere, snakker da ikke om minstesatsen, men type ung ufør og sånne som meg. Dette er ikke fordi jeg ikke unner andre penger, men fordi det er kostbart for samfunnet og pengene kunne blitt brukt på andre ting. Men da med gratis tannlege, bil til de som trenger det på grunn av sykdom, lege, medisiner osv. 

Men mine 13 000  i måneden er vel mindre enn minstesats? Jeg har levd flere år på dette.

Anonymkode: 9b70f...671

Når du bor i en nedbetalt bolig så klarer du selvsagt det fint. De færreste uføre på minstesats bor i en nedbetalt bolig. Du sammelikner epler og påhengsmotorer

Anonymkode: eb929...e68

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ellers reagerer jeg på ordet straffes. Uføre straffes ikke av staten ved å få penger. Vi får fra felleskapet. Et fellesskap vi ofte har betalt inn til, men det er da ingen straff å få gratis penger. 

 

Anonymkode: 9b70f...671

Det der var vel litt motsigende kanskje? I det ene øyeblikket retter du fokus mot en realitet; de fleste uføre har betalt inn til fellesskapet i en årrekke..men etter komma sier du fullstendig mot deg selv ved å si at uføre får gratis penger? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Når du bor i en nedbetalt bolig så klarer du selvsagt det fint. De færreste uføre på minstesats bor i en nedbetalt bolig. Du sammelikner epler og påhengsmotorer

Anonymkode: eb929...e68

Dette er min mening. Jeg tror alle kan leve på 15 000 i måneden. Vet ikke hva minstesatsen er. Men det er vel ikke mye mer enn dette. Barnet mitt og jeg greier oss fint på like over 14 000. Ja, vi bor i nedbetalt bolig, men er også to. 

 

Anonymkode: 9b70f...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg synes ikke uføretrygdede generelt bør få mer penger. Men kanskje lettere å få, men lavere utbetaling. Og så synes jeg kanskje alle som går over til uføretrygd burde få økonomisk rådgivning sånn at det er lettere å tilpasse forbruket. 

Jeg er for borgerlønn, men en lav en. 

Anonymkode: 9b70f...671

Hvordan tenker du at de som har en lavere utbetaling enn ca 16000 som er utbetalingen en på minstesats har i dag skal klare seg? Mindre enn dette er det vel nesten ikke mulig å leve på med mindre man bor i kollektiv eller en liten hybel noe som ikke er mulig for uføre med utfordringer i helse. Mange er gjerne litt opp i årene også.

Anonymkode: 095af...38c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dette er min mening. Jeg tror alle kan leve på 15 000 i måneden. Vet ikke hva minstesatsen er. Men det er vel ikke mye mer enn dette. Barnet mitt og jeg greier oss fint på like over 14 000. Ja, vi bor i nedbetalt bolig, men er også to. 

 

Anonymkode: 9b70f...671

Så du har både nedbetalt bolig OG en partner å dele regningene med? Da er det selvsagt ikke noe problem å klare seg med lite. 

Prøv heller å ta det regnestykket med en enslig ufør på minstesats med leid bolig. Det er realiteten for de fleste av dem.

Anonymkode: 0c50f...51a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er min mening. Jeg tror alle kan leve på 15 000 i måneden. Vet ikke hva minstesatsen er. Men det er vel ikke mye mer enn dette. Barnet mitt og jeg greier oss fint på like over 14 000. Ja, vi bor i nedbetalt bolig, men er også to. 

 

Anonymkode: 9b70f...671

Hvordan var det å leve for 15.000,- i mnd når du hadde lån å betale, samt et barn å forsørge? 

Anonymkode: 7a238...0b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera said:

Det der var vel litt motsigende kanskje? I det ene øyeblikket retter du fokus mot en realitet; de fleste uføre har betalt inn til fellesskapet i en årrekke..men etter komma sier du fullstendig mot deg selv ved å si at uføre får gratis penger? 

Vet du hva straff er? På wikipedia står dette: Straff er en negativ reaksjonsform på uønsket oppførsel eller handling.

Å få penger fra staten er ikke en negativ reaksjonsform. Du kan klage på at du burde fått mer. Men straff, nei, det er det ikke.

Anonymkode: 9b70f...671

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du hva straff er? På wikipedia står dette: Straff er en negativ reaksjonsform på uønsket oppførsel eller handling.

Å få penger fra staten er ikke en negativ reaksjonsform. Du kan klage på at du burde fått mer. Men straff, nei, det er det ikke.

Anonymkode: 9b70f...671

Og det var svar på hva jeg spurte om..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er min mening. Jeg tror alle kan leve på 15 000 i måneden. Vet ikke hva minstesatsen er. Men det er vel ikke mye mer enn dette. Barnet mitt og jeg greier oss fint på like over 14 000. Ja, vi bor i nedbetalt bolig, men er også to. 

 

Anonymkode: 9b70f...671

Hadde dere ikke bodd i nedbetalt bolig så hadde dere potensielt hatt boutgifter på 10-12 000. Det betyr at du og barnet ditt måtte klart dere på 2000 kr til alt annet enn bolig. Det hadde også gått helt fint mener du?

Anonymkode: eb929...e68

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hvordan var det å leve for 15.000,- i mnd når du hadde lån å betale, samt et barn å forsørge? 

Anonymkode: 7a238...0b1

Jeg valgte å selge sånn at jeg ikke måtte betale huslån. Om jeg ikke hadde eid, hadde jeg leid. Når jeg hadde huslån på i overkant av 3 millioner og fikk utbetalt 14 000 så kunne jeg ikke betale avdrag og var stresset over det. 

Anonymkode: 9b70f...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg valgte å selge sånn at jeg ikke måtte betale huslån. Om jeg ikke hadde eid, hadde jeg leid. Når jeg hadde huslån på i overkant av 3 millioner og fikk utbetalt 14 000 så kunne jeg ikke betale avdrag og var stresset over det. 

Anonymkode: 9b70f...671

Jeg satser på at du troller. Ingen er så lite opplyst.

Anonymkode: eb929...e68

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera said:

Og det var svar på hva jeg spurte om..?

Jeg kan være mer konkret:

Du: Det der var vel litt motsigende kanskje?

Jeg: Nei, det er ikke motsigende. Hva mener du er motsigende i så fall?

Du: I det ene øyeblikket retter du fokus mot en realitet; de fleste uføre har betalt inn til fellesskapet i en årrekke..men etter komma sier du fullstendig mot deg selv ved å si at uføre får gratis penger? 

Jeg: Nei, jeg sier ikke i mot meg selv. Kanskje bruken av "gratis penger" ble misforstått. Jeg mener at man får penger uten å yte noe for det. 

Anonymkode: 9b70f...671

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Jeg satser på at du troller. Ingen er så lite opplyst.

Anonymkode: eb929...e68

Hvorfor mener du jeg troller? Man må leve etter evne. Om jeg ikke hadde hatt muligheten til egen bolig hadde jeg leid. Kanskje jeg hadde kuttet ut på mat og kuttet helt i kafé og kino. Kanskje jeg ikke hadde hatt råd til å gi barnet mitt ukepenger. Jeg kommer fra et fattig land og kanskje derfor jeg ikke forstår disse norske holdningene.

Anonymkode: 9b70f...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg synes man burde avskaffe ordningen ung ufør, og så sette minstesatsen til det ung ufør er i dag. Da blir det mulig for de på minstesats å leve et verdig liv, samtidig som man kan fjerne store mengder kostbart byråkrati. Bostøtten kan de gjerne også avskaffe (og fjerne enda mer byråkrati der) så lenge minstesatsen er til å leve på.

Anonymkode: 0c50f...51a

Nei, det en ung ufør har idag er ikke så mye som du skal ha det til. Jeg har 17500 etter skatt.. hilsen ung ufør.

Anonymkode: 0969f...28f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært veldig fornøyd med 10000kr mer i måneden, som ville gitt meg ca 29000 kr i måneden. Der hadde hjulpet MYE. 

Anonymkode: 04195...ee6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg. Man kan kutte i lønn og frynsegoder til random byråkrater og politikere på ulike nivåer. De er så godt foret på rundstykker, frynegoder og etterlønninger at det er en skam.

Anonymkode: 641ca...7dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...