Gå til innhold

Bør de uføretrygdede få mere penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 16.59):


Gode nyheter!

Reglene er alt endret slik :) 

Anonymkode: 6533c...b91

Nei? Minstesats og ung ufør går ned i trygd hvis de får samboer. 

Anonymkode: c5b55...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange som snakker om minstesats, men er ikke uføretrygd en beregning av tidligere inntekt? Hvis folk har «jobbet og betalt inn til staten i flere år» burde ikke uføretrygden automatisk bli høyere da? Og har ikke alle de som jobber i tillegg uførepensjon fra sin tidligere arbeidsgiver? 

Anonymkode: 91be8...53c

Har du jobbet i lavtlønnet yrke eller ikke full stilling så havner du på minstesats. 

Anonymkode: c5b55...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 17.28):

Man må kutte i utgifter. Kanskje flytte ut av byen eller inn på kollektiv eller hybel, som du sier. Jeg forstår ikke hvordan andre ikke forstår dette. Studenter lever på halvparten av 16000. 

Ellers ville jeg ikke kuttet i minstetrygden. Og jeg ville gjort en del andre ting gratis. For utgifter som medisiner og tilpasset bil og ramper kan man ikke tilpasse uten at det går kraftig ut over livskvaliteten.

Anonymkode: 9b70f...671

Du har tydeligvis null peiling på hva det vil si å være alvorlig syk

Anonymkode: fe852...e71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nesten 360 000 nordmenn mottar uføretrygd i året. Det er helt sykt. Og hva utgjør det? Ti prosent av arbeidsstyrken? Enda mer? Jeg unner de som faller utenfor et sikkerhetsnett, men det er også 100 prosent åpenbart at dette ikke kan fortsette. 

Anonymkode: 74756...665

Det kommer til å fortsette så lenge det ikke er rom i det ordinære arbeidsmarkedet til syke mennesker. Mange av de uføre har en restarbeidsevne selv om den er ustabil, men ingen inntektsevne fordi arbeidsgivere kun vil ansatte friske mennesker. Der koster for mye å ansette syke mennesker i en bedrift som du aldri vet når kan komme på jobb.

Skal uføre få utnyttet deres restarbeidsevne, må bedriftene ha økonomien til å ha en ekstra ansatt på en måte, som det stilles lite krav til iht antall timer/dager. Personen må egentlig være overflødig/egentlig ikke nødvendig og all sykefravær må dekkes av Nav økonomisk. Kun da er det kanskje en ørliten sjans for at en ufør person kan brukt sin resterende arbeidsevne.

Slik er det derimot ikke, og syke mennesker stiller bakerst i køen til noen som helst jobb. Arbeidsgiver vil ha friske ansatte som kan ute 110 % om ikke mer til enhver tid.

...

Så en annen ting.. De uføre du ramser opp inkluderer alt fra 18 - 66 år. Det inkluderer også alt fra 50% til 100 prosent uføretrygd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har erfart det helt motsatte. Mindre boutgifter ja, men når den andre har et helt annet syn på penger så blir det ikke billigere gitt. 

Anonymkode: c5b55...b73

Man velger jo en samboer med samme syn på penger!

Anonymkode: 431d9...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må si jeg ikke helt kjenner til hvordan NAV beregner uføretrygd for de som går på AAP i en del år før uføretrygden innvilges. Det er jo vanligvis en rekkefølge som er slik: jobber, blir syk, blir sykemeldt maks et år, må kanskje over på AAP og til sist enten bli friskmeldt eller få uføretrygd. Jeg trodde man var sikret hvis man gikk denne veien. 
 

Angående din situasjon så høres det fryktelig ut. Og veldig leit om det betyr minstesats. 

Anonymkode: 91be8...53c

Det er årene før dokumentert sykdom som gjelder. Men hvis lav inntekt har skyldtes jobbsøk uten hell (gjerne pga. diskriminering, eller et trått arbeidsmarked, som vi har nå), nødvendige studier (min situasjon etter finanskrisen) eller frivillig redusert stilling pga. et pleietrengende familiemedlem, blir det minstesats, selv om du altså har jobbet 100% flere år eller tiår før det.

Med andre ord har vi folk som aldri har vært i arbeidslivet (unge uføre) og folk med 3-4 år i jobb før sykdom, med betraktelig høyere utbetalt trygd enn vi som har jobbet i mange år før ting falt fra hverandre, rett og slett pga. timingen. Dette synes jeg er ganske urimelig.

Anonymkode: 0c50f...51a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er årene før dokumentert sykdom som gjelder. Men hvis lav inntekt har skyldtes jobbsøk uten hell (gjerne pga. diskriminering, eller et trått arbeidsmarked, som vi har nå), nødvendige studier (min situasjon etter finanskrisen) eller frivillig redusert stilling pga. et pleietrengende familiemedlem, blir det minstesats, selv om du altså har jobbet 100% flere år eller tiår før det.

Med andre ord har vi folk som aldri har vært i arbeidslivet (unge uføre) og folk med 3-4 år i jobb før sykdom, med betraktelig høyere utbetalt trygd enn vi som har jobbet i mange år før ting falt fra hverandre, rett og slett pga. timingen. Dette synes jeg er ganske urimelig.

Anonymkode: 0c50f...51a

Skal en satse på uføretrygd må en jobbe hardt årene før en blir sykemeldt.  Så en får høyest sats, også betale inn på forsikring så en får litt ekstra å rutte med.

Anonymkode: 7e60d...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ufattelig irriterende at i tråder om uføretrygd griner og sutrer studenter  :  men VI får mye mindre penger!   Å være student er frivillig og selvvalgt.  Å bli syk/skadet osv er ikke det.  Å være student er tidsbegrenset til noen få år mens kroniske sykdommer/skader/uføretrygd er livsvarig.    Så vær så snille å kutt ut den gjentakende idiotsammenligningen.  Takk!!!

Anonymkode: eac39...aa3

Jo, men dere uføre på minstetrygd har jo gjerne valgt å ikke studere, ikke ha god jobb etc. Derfor får dere da minstesats, for mange har valgt å ikke bidra tidligere. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 5b2ad...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

det er det for folk som jobber også, men ser ingen som mener gifte folk i jobb fortjener mindre lønn fordi de deler utgifter med noen.

Anonymkode: f834e...c64

Jo, det er vel ganske mange som har snakket om at det bør være en viss skattelette for de som bor alene.

Anonymkode: 5b2ad...c41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vert om ein kunne få flere uføre i  en jobb, men desv så har vi fått eit arbeidsliv som ikkje er tilpasset folk som   kan yte maksimalt.  

Endret av Skybe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jo, men dere uføre på minstetrygd har jo gjerne valgt å ikke studere, ikke ha god jobb etc. Derfor får dere da minstesats, for mange har valgt å ikke bidra tidligere. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 5b2ad...c41

Tror du alle har hatt mulighet og kapasitet til det, før de ble syk/ufør?

Anonymkode: 7a2e6...950

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du alle har hatt mulighet og kapasitet til det, før de ble syk/ufør?

Anonymkode: 7a2e6...950

Nei, og det er vel hovedsaklig de som er unge uføre? Og derfor får mer penger? Som det virker som de fleste «vanlige» uføre ikke unner dem.

Anonymkode: 5b2ad...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Man velger jo en samboer med samme syn på penger!

Anonymkode: 431d9...f2b

Forholdet samboer har til penger får man dessverre som regel ikke se før man flytter sammen.

Anonymkode: c5b55...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jo, men dere uføre på minstetrygd har jo gjerne valgt å ikke studere, ikke ha god jobb etc. Derfor får dere da minstesats, for mange har valgt å ikke bidra tidligere. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 5b2ad...c41

Aha, så siden jeg som har hatt psykiske problemer fra jeg var barn som har hindret meg i å ta utdanning, så skal jeg altså straffes med minstesats som voksen fordi jeg var så dum og prøvde meg i arbeid. Det er en grunn til at jeg aldri tok utdanning og fikk meg en bedre betalt jobb. 

Anonymkode: c5b55...b73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aha, så siden jeg som har hatt psykiske problemer fra jeg var barn som har hindret meg i å ta utdanning, så skal jeg altså straffes med minstesats som voksen fordi jeg var så dum og prøvde meg i arbeid. Det er en grunn til at jeg aldri tok utdanning og fikk meg en bedre betalt jobb. 

Anonymkode: c5b55...b73

Men er du da ikke ung ufør?

Anonymkode: 5b2ad...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forholdet samboer har til penger får man dessverre som regel ikke se før man flytter sammen.

Anonymkode: c5b55...b73

Da flytter man ut, og vips så får man bedre uføretrygd:)

Anonymkode: 5b2ad...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, og det er vel hovedsaklig de som er unge uføre? Og derfor får mer penger? Som det virker som de fleste «vanlige» uføre ikke unner dem.

Anonymkode: 5b2ad...c41

Mange har vært syke fra de var veldig unge, men prøvd seg i jobb og derfor straffes de med minstesats. Det er ikke noe om at vanlige uføre ikke unner dem det, men at ung ufør er veldig urettferdig. Man blir belønnet for å ikke ha prøvd seg og straffet hvis man har prøvd. 

Anonymkode: c5b55...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er du da ikke ung ufør?

Anonymkode: 5b2ad...c41

Nei, siden jeg jobbet 40 prosent stilling i fire år så er jeg ikke det. Siden sjefen uttalte at jeg om sommeren i en mnd jobbet mer enn 40 prosent så fikk jeg avslag på ung ufør. 

Anonymkode: c5b55...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da flytter man ut, og vips så får man bedre uføretrygd:)

Anonymkode: 5b2ad...c41

Ja, og det gjorde jeg. Skal aldri ha samboer igjen! :fnise:

Anonymkode: c5b55...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forholdet samboer har til penger får man dessverre som regel ikke se før man flytter sammen.

Anonymkode: c5b55...b73

Jo,hvilket forhold folk har til penger....  merker man kjapt på butikken og ute på byen.

Anonymkode: 431d9...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...