Gå til innhold

Bør de uføretrygdede få mere penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er allmennkunnskap. Gå ut i gata så ser du. De fleste får til alt annet enn ja.. å jobbe. Merkelig det der.

Anonymkode: aaae0...2ae

Er du kort… De fleste har sykdom som ikke vises. 
 

En hjertesyk kan klare å shoppe ene dagen men ligge utslitt og helt ødelagt resten av uka. Det er de friske dagene deres du ser.

Anonymkode: 82b0b...d95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tre uføre i vennekretsen min. De har alle mastergrad i Netflix. Hadde de prioriter anderledes, hadde de ikke vært uføre.

Anonymkode: 5cb05...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 16.59):


Gode nyheter!

Reglene er alt endret slik :) 

Anonymkode: 6533c...b91

Siden når?? Jeg får minstesats og ingen barnetillegg siden samboer tjener "for mye".  Gjelder det bare de som får ufør etter denne endringen ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realverdien skrev (2 timer siden):

Poenget er jo at det er en samfunnsløgn at 80% av de uføre ikke kan ta tak i livet sitt.

Der sa jeg det.

Problemet er jo at mens man er i den gullige fasen, så er det altfor mange som liker å ta ansvar på andres vegne, mens man fremdeles har gutsen/energien til det. Har mang en gang fått forespørsmål om andre kan hjelpe meg, når jeg egentlig ikke trenger det. Men når jeg trenger hjelpen er det såpass uattraktivt at det ikke er hjelp å få. Synes egentlig det vitner om en slags lignende holdning til hvordan hjelp skal ses ut i dag, man bare betaler noen kroner hit og dit for å lette samvittigheten sin. Skulle ikke forundre meg at mange er NAV-ere i dag på grunn av mennesker som ønsket å lette samvittigheten sin på enkle og billige måter. Altså, en misforstått måte å ha tillit på. Tror også at hele tillitsbegrepet er totalt skakkjørt. Alle liker vel tillit, men hva er vitsen med tillit når det ikke foreligger noen grunn til å ha tillit. Enkelte mennesker ser på det som en selvfølge at man skal ha tillit til dem, det er en slags menneskerettighet de har. For meg er tillit noe man gjør seg fortjent til, ikke bare noe man FÅR, og hvis man først bare skal FÅ tillit, så betyr det jo at den personen er veldig, veldig bra. Og personer som er veldig, veldig bra, går heller ikke rundt og driver på med det tullet, ergo er det bare tullinger som driver og går rundt og hjelper, som om de nærmest er på jakt etter ofre. Med andre ord kan vel heller nordmenn stolt si at vi har luksusen til å være tullinger. Ikke at vi er så bra. Nordmenn er ekte tullinger. 

Anonymkode: 080cd...96d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han kan få seg en bedre jobb. Ingen skal straffes for at andre som kan ta tak i livet sitt, velger å ikke gjøre det.

Anonymkode: 68e5d...f59

Vel uføre kan jo bo på et sted med meget rimelig leie, men mange velger å bo i byer der det er langt dyrere. Også deres valg.

Anonymkode: 33604...c55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.6.2021 den 16.59):


Gode nyheter!

Reglene er alt endret slik :) 

Anonymkode: 6533c...b91

dette stemmer bare delvis. dette gjelder kun for de som ble (ung) ufør etter 2015 mener jeg det var.

vi som var uføre og gift/ samboende før den tid, blir fortsatt trukket fordi de er gift/ samboende.

vi får heller ikke vår uføretrygd oppgradert til 100% igjen dersom vi skulle bli single nå i ettertid.

Anonymkode: f834e...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja ,det er helt tragisk at man ender på minstesats etter å ha måttet redusere stillingsprosenten pga dårlig helse. Men rettferdig at samboere/gifte får lavere utbetaling enn single som ikke har noen å dele fellesutgiftene med!

Anonymkode: 431d9...f2b

de som er samboende / gifte og som er i vanlig jobb burde få mindre lønn også, de har jo noen å dele utgiftene med de også,..så de trenger jo ikke like mye lønn som de som er single som jobber.

Anonymkode: f834e...c64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo fryktelig synd. Man skal aldri redusere stillingen sin grunnet sykdom uten å sjekke hva man har rett på først. Det er jo noe veldig mange har forsikret seg for privat eller gjennom arbeidsgiver.
 

Basert på svarene til de fleste i denne tråden, og alle andre tråder om uføre, virker det som at de fleste hadde «dårlige» jobber før de fikk innvilget uføretrygd. Da havner man jo dårlig ut ved beregningen av uføretrygd også.

Anonymkode: 91be8...53c

Det er jo ikke gitt at man har du valg. Du kan ikke gå til legen og kreve 100% sykemelding, og du kan heller ikke kreve AAP. 

Anonymkode: 0c50f...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis uføre skal få mer penger så må hardt arbeidende lavtlønnede mennesker i viktige yrker også få mer penger. Ellers er det større fare for at flere velger bort arbeid for å gå på nav. 

Anonymkode: ad5bb...5b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Minstesats får de som ikke har jobbet før de ble uføre, eller som jobbet f.eks deltid og/eller hadde veldig lav lønn, sånn at beregningsgrunnlaget for uføretrygden blir minstesats. Man får 66% av tidligere arbeidsinntekt i uføretrygd, men begrenset oppad til 4 x G. Og 1 G /Grunnbeløp er nå rundt 106 000, nylig oppjustert.

For folk som har hatt normal inntekt og jobbet en del år før uførestatus, vil det naturligvis ikke bli minstesats. Man får som sagt 66% av inntekten, men begrenset oppad.

Det er ikke alle som har uføreforsikring fra arbeidsgivere eller fagforeninger. Jeg har det sistnevnte, så jeg klarer meg bra i dag. Det er faktisk skremmende få som har slike forsikringer. Kanskje det er normalt i stat og kommune å ha det?

Anonymkode: aa0ac...e43

Du glemte å nevne lavtlønnsyrke og at noen har vært selvstendig næringsdrivende. Der lønnen kan være svært variabel.

Anonymkode: 034ee...413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

de som er samboende / gifte og som er i vanlig jobb burde få mindre lønn også, de har jo noen å dele utgiftene med de også,..så de trenger jo ikke like mye lønn som de som er single som jobber.

Anonymkode: f834e...c64

Men de jobber jo for pengene, og bidrar med penger inn i statskassa. Det gjør jo ikke uføre. Ser du virkelig ikke forskjellen?!

Anonymkode: 33604...c55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vel uføre kan jo bo på et sted med meget rimelig leie, men mange velger å bo i byer der det er langt dyrere. Også deres valg.

Anonymkode: 33604...c55

Enig. Her har man alle muligheter. En må vurdere alt på nytt om en blir ufør:-)

Anonymkode: 19d86...749

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt morsomt å se satsene enkelte synes en som går på nav burde få. 25000? 29000? Jobber fulltid i butikk for 22000 i mnd. Noen få tusenlapper mer en kompisen min som er ung ufør og kan bruke dagene akkurat som han vil. 

Det skal lønne seg å jobbe. Om satsene til uføre går opp så må lønna vår også gå opp en god del, og hva skjer da? Prisnivået stiger og dere er like fattige. 

Anonymkode: f8468...20d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke nødvendigvis mer i kronestykker (men minstesatsen er skrekkelig lav), men jeg skulle ønske det kunne vært flere muligheter til et middelmådig (økonomisk sett) liv. Øremerkede penger. For eksempel, så er det vanlig at alle husholdninger har minst ett abonnement på streamingapp, for eksempel Netflix. Det koster ikke mye for hvermansen flest, men har man lite å rutte med, spiller det en rolle. Det kunne vært en øremerket del av trygda. Øremerka kroner til kino, svømmehall, dyrepark/fornøyelsespark eller andre gøyale ting et par ganger ila året eller så, hadde jo også vært fint. 

Jeg fikk billetter til hele familien til badeland fra NAV for et par år siden. Kunne velge mellom badeland og kino. Veileder hos NAV ordnet det. Jeg har AAP, har samboer og barn, og vi har lite å rutte med. Den turen til badeland ga oss mye, den betød veldig mye for oss alle. Vi ville aldri hatt råd til det selv. Fikk tilsendt billetter - ikke i kronestykker. Det gjorde at vi dro til badeland og ikke heller brukte pengene på regninger. Nå ville disse kronene blitt øremerket badeland hos oss, vi ville reist dit uansett om vi fikk penger eller billetter til det, men andre ville kanskje ikke det om de fikk penger i stedet for. 

Jeg synes NAV er fantastiske, om man har den rette veilederen. Jeg har vært borti de beste og de råtneste eggene, det har vært en berg- og dalbane av ulike personligheter og egenskaper. Systemet er ellers firkanta og strengt, men en god veileder er gull verdt. 

Anonymkode: 7d1af...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg mener mange lønninger bør økes. 

Jeg tror ikke at flere kommer til å lure seg til uføretrygd. 

Trenger man bachelor for å jobbe i barnehage? 

Hadde vært fornøyd med 25000 også. 

De fleste jobber av mange andre grunner enn at de er friske. Tviler på at flesteparten ønsker seg et liv uten jobb. Kanskje i en periode, men de fleste ser stor verdi av arbeid utover lønn. 

Anonymkode: 04195...ee6

Man kan jobbe i bhg som barne og ungdomsarbeider også, da tjener man rundt 20-25 000kr stort sett. Hadde jeg fått nesten det samme for å våre hjemme hadde jeg lett sluttet å jobb. Det tærer virkelig på å gå konstant underbemannet, ingen vikarar, klaging og mas og et ræva lønnsoppgjør. Jeg hadde mye heller kost meg med venner, familie, gått på tur, slappet av osv.

Anonymkode: 19240...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (På 3.6.2021 den 17.04):

Minstesatsen burde opp til 3G for at noen skal kunne leve av den.

Jeg støtter denne. 3G er ikke akkurat flott det heller, men at samboere på minstesats får 2,28 er nesten uholdbart. Ikke alle har fellesøkonomi med samboer. Jeg synes selvfølgelig det skal lønne seg å jobbe, men jeg har fortsatt til gode å se noen i 100% stilling tjene 3G eller under. 

Anonymkode: 03010...f20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er litt morsomt å se satsene enkelte synes en som går på nav burde få. 25000? 29000? Jobber fulltid i butikk for 22000 i mnd. Noen få tusenlapper mer en kompisen min som er ung ufør og kan bruke dagene akkurat som han vil. 

Det skal lønne seg å jobbe. Om satsene til uføre går opp så må lønna vår også gå opp en god del, og hva skjer da? Prisnivået stiger og dere er like fattige. 

Anonymkode: f8468...20d

Minstelønn i samfunnskritiske yrker i Norge er dessverre altfor lav. Butikkansatte, renholdere og lignende burde absolutt få en lønnsøkning. Samtidig er det viktig å huske på at også i disse yrkene kan man jobbe seg oppover for en høyere lønn. Uføretrygdede på minstesats har ikke den muligheten. Friske har mulighet for omskolering, stige i gradene, høyere lønn pga ansiennitet, forhandle om lønn, bytte jobb osv. 

Anonymkode: 03010...f20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke gitt at man har du valg. Du kan ikke gå til legen og kreve 100% sykemelding, og du kan heller ikke kreve AAP. 

Anonymkode: 0c50f...51a

Det kan man ikke, men det er jo snakk om de samme menneskene ender opp med uføretrygd. Da skulle man jo tro det som gjør at de ikke er i stand til å jobbe i stillingen sin i utgangspunktet, gir rett på sykemelding? 
 

Poenget er vel at de som ender opp med minstesats uførepensjon, og som selv mener å ha bidratt med inntekt i en årrekke, sannsynligvis ikke har det. Og det er greit nok det, de fortjener stønader på lik linje som andre. Men størrelsen på uførepensjonen gjenspeiler jo ofte yrkeslivet.

Anonymkode: 91be8...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig tuller jeg ikke. Det er ikke samfunnets ansvar å gi deg rett til å opprettholde en dyr livsstil når du ikke jobber lenger.

Du skal være glad for at vi ikke sender deg hjem til barna dine, for å bo i generasjonsbolig. Slik man gjorde før i tiden. At jeg ikke ønsker det er av hensyn til familien din - ikke deg.

Anonymkode: 2dcf9...e2d

Før i tiden, det var i gamledager det. Det var før vi fikk lov om folketrygd, og folketrygden skulle finansieres med innbetaling av skatt - OG TRYGDEAVGIFT -slik at vi rettmessig kunne få tilgang til velferdsordningene som ble innført ved lov. Den tryggheten har vi selv finansiert gjennom arbeidslivet.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har tre uføre i vennekretsen min. De har alle mastergrad i Netflix. Hadde de prioriter anderledes, hadde de ikke vært uføre.

Anonymkode: 5cb05...e94

Det er mange som får «mastergrad» i nettflix, KG og sosiale medier når det er den eneste form for adspredelse man kan klare. Selv så jeg nesten aldri på tv før, men det siste året med sykdom og jeg egentlig er på vei ut av et langt arbeidsliv + koronarestriksjoner + +, så har jeg nesten oppnådd mastergrad i krimserier og nettbruk.  Jeg har en slags hage, som krever plenklipp og hekkeklipp. Jeg gjør det jeg klarer på en god dag og bruker 2 uker på det jeg gjorde på få timer bare for noen få år siden. Resten av tiden er jeg lei meg fordi jeg ikke klarer mer, kjeder meg og blir sittende og glane på en dum skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...