Gå til innhold

Vi venter på sistemann

Amatariel

Anbefalte innlegg

Så fint å ta bilder helt ifra begynnelsen for å se hvordan babymagen vokser! Å så fin babymage🥰 siste innspurt nå! 🎊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååå, nå er det spennende å følge med!!😍 Fine gravidmagen ❤️ Snart er veslejenta her. Blir spennende å høre om fødsel og hele pakka 🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38+1

Nå har jeg fått pakken fødebag'en! 😊 I alle fall så mye som det er mulig å pakke nå. Men har lagt et notat øverst som forteller hvilke ting som mangler. Jeg er veldig fornøyd med innholdet. Har gjort dette tre ganger før, så vet ganske sikkert hva jeg trenger og ikke. Prøver å pakke ned akkurat passelig med ting. Hater å drasse på for mye, men liker ikke å mangle noe heller. Dette ble en pen liten medium trillekoffert - til meg og baby sammen. Mannen skal pakke en egen ryggsekk ved avreise med sine ting.

Til mor
Helsekortet
Undertøy (amme-bh, store truser, sokker)
Morgenkåpe
Et skift med behagelige klær
Crocks
Notatbok og penn
Mobil/bankkort
Lader til mobil og klokke
Toalettmappe (tannbørste/krem, lipsyl, deo, paracet, hårstrikk, egen shampo og balsam)
Oppladet kamera
Sjokolade/nøtter og energidrikke
Camelbakflaske
PC med lader

Til baby
Klær (body, bukse, lue, hentesett)
Pledd
Smokk

Annet
Skift, toalettsaker og PC til far
Bbhugme-puten i bilen
Storesøskenpakke mens vi er borte (mat/snacks + brettspill)
Husk å fest bilstolen til hjemturen
Husk veie og ta magebilde før avreise
Lage sladregrupper på mobilen

Når det gjelder sistnevnte her så har jeg god erfaring med å lage noen forskjellige kontaktgrupper på mobilen. Jeg er glad i å dele, og holde folk orientert. Men varierer veldig hva jeg ønsker å dele når med hvem ;) Så disse gruppene er gull verdt. Deilig å skrive èn SMS og få den sendt til mange på en gang. Har tre hovedgrupper. Første er mine aller nærmeste venninner, som er ekstra opptatt av fødsel og alt rundt. Disse + min søster blir å få detaljer fra forløpets start. Neste gruppe er nær familie og venner som skal få beskjed nå snart babyen er født. Og siste gruppen er når det har gått noen timer og som er alle andre jeg ønsker å informere.

Endret av Amatariel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå! 🥰 Fine babymagen! Føles nesten som uke 8 var i går samtidig som det føles lenge siden ut på samme tid… Og når man ser på magen er det jo så mye som har skjedd på den tiden 🥰 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med magebilde! 🥰 Synes det er så spennende å følge med helt i innspurten her nå. Veldig nyttig å se pakkelisten din, der var det flere ting jeg absolutt skal skrive ned og huske på. 😊 Tenk at veslemor kan komme når som helst nå! Jeg håper du får en fantastisk fin fødselsopplevelse med sistemann, og at du får litt bedre tid på deg enn du har hatt tidligere. 💕 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott du er 🥰 Og så kjekt å se fødebag-listen til en erfaren føder! Jobber med å skrive hva jeg selv hadde med og hva jeg brukte, og da kommer du til å se at jeg greide godt å overpakke 😄 

Ble det forresten til at du kjøpte den store bbhugme-puten? Har du hatt nytte av den siden du kjøpte? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (3 timer siden):

Ble det forresten til at du kjøpte den store bbhugme-puten? Har du hatt nytte av den siden du kjøpte? 😊

38+3

Ja jeg kjøpte den i slutten av november, og elsker den så hardt! 😭 Trodde ikke jeg skulle bli såå glad og avhengig av den. Mannen er snurt for at jeg har byttet ut han fullstendig med denne puta :Knegg: Avhengig av den om natten, og nå etter jul tar jeg den også med meg til sofaen når jeg står opp. Ligger med den, har som ryggstøtte osv. Så fornøyd med kjøpet! Men hadde virkelig ikke ant omfanget av bekkenproblemene jeg skulle få denne gangen... 😳

Så ja, etter tips fra andre fødende her inne så tenker jeg å pakke med meg puta i bilen. Blir ikke å drasse den med inn på føden ved ankomst, men skulle jeg ønske den underveis enten ved fødsel eller barsel så er det ikke så lang vei for mannen å hente den. 

I dag er det TO uker til termin!! Holy moly! 😱 Begynner å bli spent... på en måte klar, på en annen måte ikke. Lurer virkelig på når hun tenker å komme 💕

Endret av Amatariel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å følge med på oppdateringer her. Bare to uker igjen til termindatoen og greier 😱

Og så fin babymage da 🥰❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg masse lykke til med siste innspurt og fødsel når den tid kommer! Er så fint å følge deg❤️😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, jeg synes det er så koselig å se magebilder! Såå fin du er😍 Tenk så utrolig mye som har skjedd der inne mellom disse to bildene? Fra et bittelite foster/embryo(?) til en fullvoksen, liten baby ❤️ Helt utrolig å tenke på.

Og to uker til terminen din!! Shit. Det er rart når man har fulgt noen så tett over en lang periode, for jeg føler liksom på en genuin spenning på dine vegne🤭 Nyt den siste tiden "alene" og masse lykke til de siste ukene her nå! :klem:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38+5

Takk for koselige kommentarer alle sammen 😊 ❤️ Det er så stas å tenke på at dere har vært her fra jeg var prøver og nå straks skal føde. Verdens beste heiagjeng!

Tenkte jeg skulle skrive litt nå om hvordan dagene mine forløper seg nå.

Bekkenet har altså tatt helt knekken på meg, og disse tre ukene med permisjon før fødsel ble ikke noe lik slik jeg husker fra de andre tre. Da fikk jeg gjort mye, vært på kjøpesenter, spise på restaurant alene med en god bok osv. Tok meg litt tid i slutten av desember her å innfinne meg med situasjonen nå, og at denne gangen blir det på ingen måte sånn her.

Jeg får gjort veldig lite om dagene, og det jeg gjør må planlegges nøye og fordeles utover. Hvis jeg skal ned på vaskerommet en tur så må jeg 'samle opp' ting som skal fraktes ned, og gjøres nede. Trapp er verst, men bare generelt det å gå rundt her i hovedetasjen også. Det tærer så klart noe på psyken, for jeg var jo en travel trebarns-husmor for ikke lenge siden som alltid føk rundt og gjorde ting. Og disse tingene forsvinner ikke fra hodet. Jeg ser ting - og vet ting - som må gjøres, men nå klarer jeg det ikke. 

Jeg får selvfølgelig hjelp av familien, som absolutt forstår at jeg er inmobil for tiden. Men det finnes grenser også for hvor mye jeg kan pålegge f.eks barna når de kommer hjem fra skolen. Å bare ha en mamma som sier "plukk opp det", "legg på plass det", "hent det", "rydd det" osv. er ikke særlig gøy. Er ikke dèt jeg vil bruke timene med dem på om dagene. Så det er mannen som får høre dette mest, men også der må jeg begrense meg. Men jeg har vært flink de siste dagene til å innse at vi alle har begrensninger og altså da fordele ting utover disse dagene. Det har f.eks klødd i fingrene mine i dagevis på å bli kvitt all julepynten. Men først har jeg/vi brukt laang tid på å få den ned i eskene sine, og først på tirsdag ble det satt av tid til at mannen skulle bære alle eskene opp på loftet. Og i går var planen å flytte over 11-åringens plakater, pynt o.l fra hans rom til det andre rommet han skal ha i barseltiden vår. Og det er sånt jeg ikke orker, så da sitter jeg bare der og peker og forklarer, mens mannen utfører. Etterpå er jeg utslitt, selv om jeg ikke gjorde så mye av det fysiske :roll:

I dag har jeg to hovedplaner. 1) ta en dusj 2) re opp babysengen. Første er gjort, og det er absolutt en utmattende seanse. Har sittet en god stund i sofaen nå og spist og sett på TV. Og skal egentlig begynne å utføre punkt 2. Men jeg må først ned på vaskerommet for å hente ferdigvasket sengetøy o.l, og så opp i 2.etg hvor sengen står for å fikse den. Og bare tanken på dette sliter meg ut :roll: så må kanskje vente litt til... derfor jeg gikk inn her nå for å skrive litt.

Men ja, har altså innfunnet meg med at jeg ikke får gjort så mye fornuftig om dagene. På en måte litt godt å innse det også, så har man ikke så dårlig samvittighet. En vanlig dag hos meg er som følger:

Står opp kl. 7 sammen med familien for å hjelpe til med småting. Finner frem klær til minsta, ordner håret hennes o.l. Vinker hadet for skoledag (mannen har gjort og gjør all levering og henting til skolen nå etter nyttår). Etter dette spiser jeg frokost, ser på TV og sover på sofaen. Etter oppvåkning prøver jeg å gjøre de få fornuftige tingene jeg har sett for meg den dagen. Alltid sliten etter det (er snakk om å kun sette på èn oppvaskmaskin f.eks) og videre utover dagen gjør jeg rolige ting. Blir mye TV, men leser også bok og lager fotobok på PC'en. 
Når ungene kommer hjem fra skolen i 15-tiden hjelper jeg til med leksene, og hvis jeg klarer så finner jeg frem middagsingredienser evnt. setter ting inn i ovnen om det skal stå lenge. Mannen er ferdig på jobb kl.16, og ettersom han har hjemmekontor så er han plutselig hjemme da også, og tar over middagslagingen. Etter middagsspising er jeg utslitt igjen (!) og må hvile litt. Så mot tidlig kveld har jeg noe ork igjen og har mannen tilgjengelig. Så da må vi ta i et tak for å få gjort ting som jeg har måtte utsette til han var ledig, herunder alt som er noe slitsomt og tungt (bæring, flytting, løfting). Så er det leggetid på barna etterpå og vi bytter på kveldsmat og tannpuss. Da er klokken 20-21 og verken jeg eller mannen orker gjøre noe mer, og resten av kvelden går til sofa og TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres virkelig ut som du står på og hjelper i den grad du har mulighet ❤️ Det er vanskelig å innse at man ikke får til de tingene man vanligvis får til, men det er heldigvis begrenset for en periode ☺️ Det du skal ha fokus på nå er å hvile og samle energi til den lille jenta deres kommer ❤️ Det nærmer seg virkelig nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38+6

Ja nå nærmer det seg virkelig. Bare så utrolig ubehagelig for meg som er en kontrollfreak som ikke har noe kontroll på når det faktisk skjer noe 😅 Skjer det i natt, eller blir det februarbaby?? Begge deler er jo mulig 🤪

Men som om ikke denne følelsen er utmattende nok, så plager pandemien meg veldig. Det er så mye usikkerhet... og med stadig daglige smitterekorder i landet så føler jeg bare at det kommer til å snike seg innpå oss når det passer som minst. Mark my words!

Jeg har for lengst oppdatert meg på sykehusets regler for fødende, og de er stabile. De forsto heldigvis etter åpningen i august at det er for inngripende å nekte far inn i fødestuen. Dette kommer de ikke til å gå tilbake til. Men det er selvfølgelig en helt annen situasjon dersom noen av oss blir syke..! Eller rett og slett følgende: far får ikke bli med på fødsel dersom han har symptomer på luftveisinfeksjon, ikke har mistenkt eller påvist covid-19 eller er definert som nærkontakt.

Og det er jo dette jeg nå frykter. For et halvt år siden kjente jeg ingen som hadde fått korona. Nå klarer jeg nesten ikke telle folk jeg kjenner som har fått det. Det bare sniiiiker seg innpå. Pr. nå har ingen av oss fem i huset vært syke, så dere kan jo banne på at når vi blir det så blir det akkurat rundt fødselen 😑 Hva er oddsen for å slippe unna liksom?? Kan hende vi får svaret allerede i morgen. Ene barnet mitt har fått smitte på skoletrinnet sitt, og skal teste seg i morgen. Baah jeg bare liker ikke dette! Jeg tolker det slik at om noen av oss i husstanden får påvist viruset så kan ikke mannen bli med på fødselen! For da blir han jo betegnet som nærkontakt. Det eneste jeg ikke helt forstår er hva som skjer dersom jeg får viruset. Får jeg komme inn på sykehuset?

Så ja, disse tankene tar litt knekken på meg for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler mye av det samme ang viruset. Føler det er et kappløp mot fødsel og at det blir umulig å unngå smitte uansett hvor flinke vi er.

Har mannen din 3 doser med vaksine? For vis man har 3 doser og det har gått mer enn 1 uke siden 3 dosen trenger man ikke gå i karantene dersom man er symptomfri. Må kun teste seg ofte (husker ikke hvor ofte). Her får mannen 3 dose neste uke. 

Men samtidig så har sykehusene ofte strengere regler enn det samfunnet har. 

Vis du har korona ved fødsel må du føde på isolat og personale ha på seg smittevernsutstyr. Jeg tror mannen din får være med da, men er usikker. 

De forandrer jo regler hver uke og er så forskjellig fra sykehus til sykehus. 

Krysser fingrene for at alle holder seg covid friske til etter fødsel 🤞🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (5 minutter siden):

Har mannen din 3 doser med vaksine? For vis man har 3 doser og det har gått mer enn 1 uke siden 3 dosen trenger man ikke gå i karantene dersom man er symptomfri. Må kun teste seg ofte (husker ikke hvor ofte). Her får mannen 3 dose neste uke. 

Nei det er bare 15 uker siden han fikk dose 2 :( Så da får han vel ikke ta dose 3 nå, da jeg tror det må gå minst 20 uker. Så vi har begge to to doser (+ husets tenåring). De to på barneskolen har ingen vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Nei det er bare 15 uker siden han fikk dose 2 :( Så da får han vel ikke ta dose 3 nå, da jeg tror det må gå minst 20 uker. Så vi har begge to to doser (+ husets tenåring). De to på barneskolen har ingen vaksine.

Skjønner. Er 20 uker ja. Derfor mannen min tar den neste uke og jeg om 2 uker. 

Heldigvis skal man være godt dekket av 2x vaksine også, iallefall når det ikke har gått så lang tid siden dose nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...