Gå til innhold

Jeg vil bli overvektig!


Luka_S

Anbefalte innlegg

Bokdamen skrev (4 minutter siden):

Tenkte på det og om du kom deg ut, for en god innledning på helgen 👏👏 Jeg har oppdaget at jeg liker å gå og høre på lydbok, føler jeg får dobbelt så mye ut av det tiden og glemmer litt at jeg puster og peser 😅 Nyt kvelden ❤️

 Jeg hører også på lydbok når jeg går, har fått god valuta for Storytel-abonnementet, for å si det sånn. 😄

Så er det en deilig form for avkobling og egentid også. Vinn-vinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så motiverende du er! Jeg startet for ett par år siden med vektnedgang selv, da veide jeg 125kg, og ifølge mannen min var jeg større før jeg gikk på vekta. Da var det første tur på vekta på mange år. Gikk hardt inn og holdt ut med strenge regler i fire måneder, før jeg begynte å Skeie ut. Da hadde jeg gått ned 14kg og var så stolt!

Har siden det gradvis gått nedover og nå er jeg på 102kg. For noen mndr siden var jeg faktisk nede i 100,8! Nå er jeg igang på nytt (denne uken faktisk) med et fryktelig hårete mål om en kg i uka. Har ikke helt trua, men jeg trenger de hårete målene.

I motsetning til deg så må jeg telle kalorier, ellers føler jeg at jeg har spist såååå sunt så en liten sjokolade må da være lov (gjerne hver kveld siden jeg har vært så flink). Fordelen med å telle for min del er at jeg da er nødt til å trene slik at jeg kan spise en ekstra brødskive eller to 🙈

Jeg skal nå ned 17g på 5mndr, og det betyr fryktelig hardt regime for egen del, men det er ikke verdt å kutte ut lørdagsgodtet av den grunn. Litt mindre mengder, men jeg må ha det! Noe må jeg kunne unne meg, så får det heller ta litt lenger tid om det er konsekvensen - det er jo tross alt en livsstilsendring vi driver med! 
 

Jeg håper det er greit at jeg bruker deg som motivasjon fremover. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, spesielt frustrasjonen om å stå på stedet hvil i lengre tid. 
Heia deg! 👏👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @Cambria , så hyggelig å høre! 😄

Du har jo også sannelig vært superflink! Gleder meg til jeg også kan droppe "hundre og-" i begynnelsen av vekttallet.

Jeg teller litt sånn ca i hodet, og noen ganger kontrollveier jeg og fører inn i Lifesum. Jeg ønsker ikke at det skal bli så mye fokus på veiing av mat og kaloritelling i hverdagen, pga jeg vil ikke sende slike signaler til barnet mitt. Jeg har bare sagt at jeg har begynt med trimming for å bli i bedre form, og at jeg har sluttet å drikke cola fordi det ikke er bra for kroppen og tennene. 😄

Bruk meg gjerne som motivasjon, jeg "bruker" deg gjerne tilbake! 😅 Utrolig morsomt å høre at du har klart alt det på et år, da har jeg trua på at jeg faktisk skal få det til også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av den gode følelsen du tok med deg inn i helgen, og tok meg en yogaøkt før jeg satt meg ned for kvelden 😘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (4 minutter siden):

Ble inspirert av den gode følelsen du tok med deg inn i helgen, og tok meg en yogaøkt før jeg satt meg ned for kvelden 😘

Veldig bra jobba! Har akkurat tatt meg et kveldsbad i sjøen. Sommeren! ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (3 timer siden):

Tusen takk, @Cambria , så hyggelig å høre! 😄

Du har jo også sannelig vært superflink! Gleder meg til jeg også kan droppe "hundre og-" i begynnelsen av vekttallet.

Jeg teller litt sånn ca i hodet, og noen ganger kontrollveier jeg og fører inn i Lifesum. Jeg ønsker ikke at det skal bli så mye fokus på veiing av mat og kaloritelling i hverdagen, pga jeg vil ikke sende slike signaler til barnet mitt. Jeg har bare sagt at jeg har begynt med trimming for å bli i bedre form, og at jeg har sluttet å drikke cola fordi det ikke er bra for kroppen og tennene. 😄

Bruk meg gjerne som motivasjon, jeg "bruker" deg gjerne tilbake! 😅 Utrolig morsomt å høre at du har klart alt det på et år, da har jeg trua på at jeg faktisk skal få det til også! 

Tenker det er et veldig fornuftig valg å ikke ha så stor fokus på kalorier og veiing av mat foran barnet ditt, hadde nok valgt det samme selv i din situasjon. 😊 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fyttigrisen! Det var jaggu meg siste tur i den løypa før høsten! Gikk skogs/fjellturen jeg pleier å gå når jeg er på hytta, og gikk meg på to orm i løpet av turen! Blir ikke gått der igjen før de knektene går i hi, for å si det sånn! 😨😱🥵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ubehagelig 😱 Min sønn trakket nesten på en hoggorm tidligere i sommer på et sted vi ofte går. Så min første hoggorm i fjor sommer, og har sett litt flere enn jeg er komfortabel med etter det…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (2 timer siden):

Så ubehagelig 😱 Min sønn trakket nesten på en hoggorm tidligere i sommer på et sted vi ofte går. Så min første hoggorm i fjor sommer, og har sett litt flere enn jeg er komfortabel med etter det…

Uff, ja, nå blir det bare gått på "motorvei", dvs de turstiene hvor alle andre går. Selv om jeg hater å gå i kø fordi jeg går så sakte og puster som en hval i oppoverbakkene. 😅 Men heller det enn å gå seg i et ormebol, altså! 

Ellers har det vært en strålende dag i dag, har kost meg med tur, bading, soling, taco og lørdagsgodt. Livet er herlig. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøørgh, i morra må jeg seriøst gå en skikkelig tur. Ble en kosetur med familien i dag, men ble ikke akkurat andpusten av det da. 

Har vært bra med kos i helga, så håper jeg får snudd trenden i løpet av neste uke. Var jo så godt igang denne uka, så må prøve å holde stimen oppe. 

Har kikket litt på nett etter andre turer i nærheten etter det ormesjokket i går, og tror jeg har funnet en bra løype som jeg har lyst til å prøve i morra. Var bra stigning på den, så gruer meg litt, men må bare prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har vært flink i ferien jeg @Luka_S 👍👏 Kiloene går opp og ned litt hele tiden avhengig av hva du spiser. Sånn er det bare.

Det er flott med nye løyper, så blir du ikke så lei heller, og forhåpentligvis blir den "ormefri" 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i dag, litt lenger og med 400 høydemeter. Det var blytungt på slutten der, men jeg ville bare ikke gi meg! Nydelig utsikt på toppen, og så var det bare å hive seg i sjøen når jeg kom ned. Utrolig sliten på tur opp, men veldig, veldig glad for at jeg gjennomførte. 😄

(Og gnagsår på tærne av de shitty skoene mine, nå går jeg bare på trass så jeg kanskje kan få meg nye snart. 😅)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (På 2021-5-9 den 13.03):

Ja, hvordan starter man en slik dagbok?

Har slitt med vekta hele livet, men i februar toppet det seg (igjen) da "alle" klærne var for små. Vekta stoppet på all time high, 138,9 kg.
Innser at jeg er lei av å ha det så tungt, så er nødt til å gjøre noen forandringer før det er for sent. Målet er 85 kg, da har jeg gått fra kategorien "svært alvorlig fedme" til "overvekt". Tror ikke jeg har vært så lett på over 20 år.

Siden midten av februar har jeg altså tatt noen små grep. Jeg er cocacoliker i øverste klasse, så det måtte iallfall ta slutt. Har greid å kutte ned cola til noen få koseglass i helgene, og bruker Pepsi Max i hverdagene til hverdagskos. (Drikker selvfølgelig også vann.) Godteri har også blitt kuttet ned fra hverdagskost til helgekos. Det jeg har funnet ut som funker for meg, er å være relativt streng i ukedagene, og heller spise mer "fritt" i helgene. Spiser f.eks. 2-3 Rugsprø med magerost og kokt skinke/kyllingpålegg og tomater/agurk/paprika på til lunsj. Frokost har jeg aldri spist, så hopper lett over den. Til middag spiser jeg meg mett på en vanlig porsjon av det resten av familien spiser, teller ikke noe kalorier her. Pleier ofte å være mest sulten på kvelden, så må ha noe kveldsmat. Kan da ta meg et par brødskiver med variert pålegg, cottage cheese med frukt eller bare oppskåret frukt som snacks hvis jeg ikke er så sulten en kveld. Pepsi Max med sitronskiver i døyver den verste "snacksesulten" på hverdagene.

Prøver å være litt mer aktiv, går 2-3 turer pr uke eller trener cardio hjemme foran TV. 

Har nå gått ned 11,4 kg til 127,5 kg siden midten av februar, håper jeg greier å fortsette med endringene til målet om overvekt er nådd!

 

Legger inn litt oppdatering på vekt her!

Delmål 1 - 125 kg innen 1. juni - oppnådd 28.05.21
Delmål 2 - 120 kg innen 1. september


Startvekt 15.02.21 - 138,9 kg
Vekt 07.05.21 - 127,5 kg (-11,4 kg, totalt -11,4 kg)
Vekt 14.05.21 - 127,1 kg (-0,4 kg, totalt -11,8 kg)
Vekt 21.05.21 - 125,8 kg (-1,3 kg, totalt -13,1 kg)
Vekt 28.05.21 - 124,0 kg (-1,8 kg, totalt -14,9 kg)
Vekt 03.06.21 - 122,9 kg (-1,1 kg, totalt -16,0 kg)
Vekt 11.06.21 - 122,5 kg (-0,4 kg, totalt -16,4 kg)
Vekt 18.06.21 - 122,4 kg (-0,1 kg, totalt -16,5 kg)

- Ferie - 

Vekt 19.07.21 - 124,9 kg (+2,5 kg, totalt -14,0 kg)
Vekt 23.07.21 - 123,4 kg (-1,5 kg, totalt -15,5 kg)
Vekt 30.07.21 - 123,9 kg (+0,5 kg, totalt -15,0 kg)
Vekt 05.08.21 - 122,4 kg (-1,5 kg, totalt 16,5 kg)

Bra jobbet .  Samboeren min gikk ned fra 130kg til 80 ved å trene styrke og skrive ned hva han spiste.
du har den rette kroppen til å gjøre styrketrening for du er allerede veldig sterk etter å ha bæret vekten din. ikke vær redd for å bli for  "maskulin" for det blir du ikke. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kunstnerfluen skrev (19 minutter siden):

Bra jobbet .  Samboeren min gikk ned fra 130kg til 80 ved å trene styrke og skrive ned hva han spiste.
du har den rette kroppen til å gjøre styrketrening for du er allerede veldig sterk etter å ha bæret vekten din. ikke vær redd for å bli for  "maskulin" for det blir du ikke. 

 

 

Flott for ham! Vurderer å melde meg inn i treningsstudio til høsten, men ennå er det så fint å være ute, at jeg vil trimme på tur så lenge det lar seg gjøre. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tur her jeg bor hvor det er veldig bra stigning. Jeg synes det er helt forferdelig å gå oppover, det er så tungt! Men har god hjelp i mannen min som motiverer meg på vei oppover. Gikk der igår og klarte nesten ikke siste stigning (gått der mange ganger egentlig, men lenge siden sist), så han gikk bak og dytta meg oppover, nesten så jeg måtte småjogger 😅

Jeg vurderer helt seriøst å kjøpe meg en vektvest hvor jeg kan legge inn opp til 20kg, bare for p kjenne hvordan det var å gå en vanlig tur for meg før jeg gikk ned første runden. Tror kanskje det er noe som kan gi meg motivasjon. Jeg kjenner jo selv hvor mye lettere ting er nå med 20kg mindre enn for 2-3 år siden. 
 

Jeg synes du virker så tøff og sterk! Går du opp disse stigningene helt alene? Jeg har bare gått opp den bakken vi går alene en gang, jeg skulle liksom klare det alene. Usikker på om jeg hadde hatt viljestyrke ti det igår. 🙈

Hvis det er tungt med treningsstudio så er det også mye muligheter for styrketrening hjemme. Har du ikke vekter kan man komme langt meg flasker med vann og en sekk. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,  @Cambria !

Jeg går helst alene, ja, for jeg har så dårlig kondis at jeg skjemmes over hvor tungt jeg puster og peser i oppoverbakkene. Når jeg går alene, kan jeg puste så tungt jeg vil, og ta så mange pauser jeg vil. 

I går var jeg så sliten på tur oppover at jeg sikkert måtte stoppe og få igjen pusten 10 ganger på de siste 100 meterne før toppen. Men hva så? Jeg deltar ikke i noen konkurranse, må jeg stoppe hver femte meter, så ok! Så lenge det går framover, så kommer man seg opp til slutt. Det tar bare litt lenger tid. 😄

Vektvest er sikkert lurt, ja! Da får man seg i det minste en aha-opplevelse over hvor mye vekt man har mistet. Jeg tror ikke jeg hadde greid den turen med 15 kilos vektvest, iallfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Luka_S skrev (2 timer siden):

Takk,  @Cambria !

Jeg går helst alene, ja, for jeg har så dårlig kondis at jeg skjemmes over hvor tungt jeg puster og peser i oppoverbakkene. Når jeg går alene, kan jeg puste så tungt jeg vil, og ta så mange pauser jeg vil. 

I går var jeg så sliten på tur oppover at jeg sikkert måtte stoppe og få igjen pusten 10 ganger på de siste 100 meterne før toppen. Men hva så? Jeg deltar ikke i noen konkurranse, må jeg stoppe hver femte meter, så ok! Så lenge det går framover, så kommer man seg opp til slutt. Det tar bare litt lenger tid. 😄

Vektvest er sikkert lurt, ja! Da får man seg i det minste en aha-opplevelse over hvor mye vekt man har mistet. Jeg tror ikke jeg hadde greid den turen med 15 kilos vektvest, iallfall! 

Jeg har det også litt som deg at jeg helst ikke går med andre venner som er sprekere enn meg (tror jeg ihvertfall) for jeg vil gå i mitt tempo og stoppe når jeg må 😉 

Hørtes ut som en flott tur, og klapp på skulderen for at du gjennomførte 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (45 minutter siden):

Jeg har det også litt som deg at jeg helst ikke går med andre venner som er sprekere enn meg (tror jeg ihvertfall) for jeg vil gå i mitt tempo og stoppe når jeg må 😉 

Hørtes ut som en flott tur, og klapp på skulderen for at du gjennomførte 👍

Takk for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (9 timer siden):

Jeg har det også litt som deg at jeg helst ikke går med andre venner som er sprekere enn meg (tror jeg ihvertfall) for jeg vil gå i mitt tempo og stoppe når jeg må 😉 

Hørtes ut som en flott tur, og klapp på skulderen for at du gjennomførte 👍

Jeg liker ikke å gå med så mange, men mannen min og søstera mi er ok å gå med da de bare motiverer meg på veien og heller skryter litt av hva jeg får til. De er begge sprekere enn meg, men også de som jeg føler jeg kan skryte av egen innsats til. Men en kompis av mannen min foreslo å gå den turen en dag i sommer, og da ble jeg ikke med fordi jeg er i så mye dårligere form og synes pustinga mi er flaut 😅 

Jeg er som sagt imponert over alle som går tunge turer alene uten å være skikkelig spreke! Synes det er godt gjort å beholde viljestyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cambria skrev (31 minutter siden):

Jeg er som sagt imponert over alle som går tunge turer alene uten å være skikkelig spreke! Synes det er godt gjort å beholde viljestyrken.

Jeg er en einstøing som liker meg godt alene, så å gå tur alene er bare rekreasjon. :)
Og så er jeg såpass sta at jeg ikke vil gi meg før jeg kommer på toppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...