Gå til innhold

Jeg vil bli overvektig!


Luka_S

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dundre skrev (1 time siden):

Godt jobba, og lykke til videre! 

Tusen takk!
Jeg føler virkelig at jeg har knekt en slags kode mentalt nå. Tidligere har jeg vært ganske "all or nothing" og hvis jeg har hatt en sprekk eller dårlig dag, har jeg gitt helt opp. Nå føles det som jeg har mer ro på at jeg skal greie det uten å være kjempestreng med meg selv, hvis det gir mening.

Nå kjennes det ut som jeg har skjønt at ja, brus og godteri er godt, men man trenger ikke spise det hver dag! Det høres kanskje teit og selvfølgelig ut, men under tidligere slankekurer har jeg nesten hatt en panikkfølelse for at jeg aldri kommer til å få spise noe som jeg liker igjen noensinne, så derfor må jeg spise så mye av det som jeg kan mens jeg har sjansen! Nå tenker jeg at jeg kan ta meg noe sjokolade på lørdag, så jeg trenger ikke på trass spise det når som helst.

Det høres sikkert ganske dumt ut for andre, men det er jo faktisk et helt skakkjørt spisemønster som forhåpentligvis skal komme på rett kjøl etterhvert.

  • Liker 13
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba 👏👏 Du har vært kjempeflink så langt.

Jeg har også "lov" til å spise/drikke litt anderledes på lørdager. Dette er et maraton og ikke en sprint, så da må jeg ha et opplegg som funker for meg. Hvis jeg skal nekte meg alt hele tiden så sprekker jeg bare, og det blir jeg jo ikke lettere av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (6 timer siden):

Bra jobba 👏👏 Du har vært kjempeflink så langt.

Jeg har også "lov" til å spise/drikke litt anderledes på lørdager. Dette er et maraton og ikke en sprint, så da må jeg ha et opplegg som funker for meg. Hvis jeg skal nekte meg alt hele tiden så sprekker jeg bare, og det blir jeg jo ikke lettere av.

Takk! Akkurat sånn tenker jeg også, og jeg må også lære meg å ikke gi opp hvis jeg går på en smell. Er jo så utålmodig og vil se resultater NÅ, men får bare smøre meg med tålmodighet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en som prøver å gå ned i vekt selv leser jeg disse dagbøkene med stor interesse, og når det gjaldt din må jeg si det var overskriften som fanget blikket! Mener du egentlig at du vil bli normalvektig? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pås skrev (53 minutter siden):

Som en som prøver å gå ned i vekt selv leser jeg disse dagbøkene med stor interesse, og når det gjaldt din må jeg si det var overskriften som fanget blikket! Mener du egentlig at du vil bli normalvektig? 😉

Det var egentlig en litt flåsete overskrift, og den fanget tydeligvis din oppmerksomhet. 😉

Som jeg skriver i HI, jeg har lyst til å gå fra BMI-kategorien "svært alvorlig fedme" til "overvekt". Etter å ha vært i kategorien "fedme" +++ i hele mitt voksne liv, vil det å komme seg ned i overvektkategorien være en lang reise og et stort mål for meg. Og ikke minst mye bedre for kroppen og helsa.

  • Liker 29
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du tar grep! 👏👏 Bare husk på å ikke spis fritt i helgene, da er du like langt: det er ikke noe vits i å være streng på ukedagene for så å spise ALT en har lyst til i helgene. Totale kcal-inntaket på en uke vil derfor havne over. Så prøv å begrens deg i helgene også, selv om en skal kose seg. Kan du bytte ut sjokolade/kaker/is/godteri med boe annet? Husk at en mååå ikke kose seg sånn hele tida 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (5 minutter siden):

Kjempebra at du tar grep! 👏👏 Bare husk på å ikke spis fritt i helgene, da er du like langt: det er ikke noe vits i å være streng på ukedagene for så å spise ALT en har lyst til i helgene. Totale kcal-inntaket på en uke vil derfor havne over. Så prøv å begrens deg i helgene også, selv om en skal kose seg. Kan du bytte ut sjokolade/kaker/is/godteri med boe annet? Husk at en mååå ikke kose seg sånn hele tida 😊

 Takk for tips du, det har gått greit så langt. Når jeg tenker over hvor mange kcal det er i den sjokoladen eller brusen, frister det faktisk ikke så veldig å hive ukritisk innpå slik jeg gjorde før. Så enn så lenge går det fint å regulere dette. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (Akkurat nå):

 Takk for tips du, det har gått greit så langt. Når jeg tenker over hvor mange kcal det er i den sjokoladen eller brusen, frister det faktisk ikke så veldig å hive ukritisk innpå slik jeg gjorde før. Så enn så lenge går det fint å regulere dette. 😊

Ikke sant! Ihvertfall når en tenker over at en blir satt mange kcal tilbake bare pga den sjokoladen. Mye annet en kan unne seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (3 minutter siden):

Ikke sant! Ihvertfall når en tenker over at en blir satt mange kcal tilbake bare pga den sjokoladen. Mye annet en kan unne seg!

Jepp! Samtidig orker jeg ikke ha dårlig samvittighet for lørdagsgodtet mitt, når det å se fram til den kosen er noe av det som får meg til å holde meg i skinnet resten av uka. 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så stolt over meg selv!

I dag var det både kake og sjokolade på jobb, og jeg spiste ikke en eneste bit! Fy søren, jeg følte meg prektig, ass. 😄

Nå skal jeg ut og gå tur. :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag er veiedag! I dag ble det 400 g ned, til 127,1. Godt fornøyd med det. :)
Jobber nå mot et delmål, som er ned til/under 125 kg innen 1. juni.

Trening denne uka har vært to skogs/fjellturer i ganske bratt terreng. Rakk ikke mer, siden jeg har vært på jobb etc.

Spent på hvordan kommende uke blir, med 17. mai og pinsehelg. Jeg skal også ta vaksine neste fredag, så må regne med at jeg kanskje blir litt utslått.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heier!! Jeg kan skjønne at sånne mindre mål kan være mye lettere enn å tenke at man må gå ned et stort og urealistisk nummer. Bra at du tar grep og det virker som at du er på god vei! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (1 minutt siden):

Jeg heier!! Jeg kan skjønne at sånne mindre mål kan være mye lettere enn å tenke at man må gå ned et stort og urealistisk nummer. Bra at du tar grep og det virker som at du er på god vei! 👍

Tusen takk! :)
Det er godt å være på vei, iallfall! Å tenke at man skal ned 5 kg er litt lettere enn å tenke 50 kg + i ett jafs, ja. ;)
Så har jeg en liste på telefonen over "belønninger" jeg kan unne meg når delmålet er nådd. Det kan f.eks. være noen fine, nye klær, spabehandling etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin nedgang, og gratulerer med at du klarte å motstå kake-fristelsen på jobb. 
God helg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dundre skrev (4 timer siden):

Fin nedgang, og gratulerer med at du klarte å motstå kake-fristelsen på jobb. 
God helg

Takk, god helg til deg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det en dag hvor jeg slo meg litt mer løs, ble både litt dessert og et lite kakestykke på jobb. På kvelden var vi på kino, og da ble det 1/2 l cola og popcorn/snacks + litt godteri. Og så fikk jeg så lyst på nudler da jeg kom hjem, så det gikk også ned. 😋

Istedet for å spe på med mer cola, mer potetgull og godteri og masse ekstra mat utover helga slik jeg nå ville gjort tidligere, har jeg lagt en plan for dagen. Har funnet ut at jeg egentlig driver med en slags periodisk faste, og det gjør meg ikke noe å vente med å spise til middag (og magen blir også fortere full når jeg ikke har "spist meg opp" i løpet av dagen).  Så til middag blir det taco, og skal ta meg litt snacks til Kompani Lauritzen i kveld. Skal også prøve å få gått en tur hvis jeg rekker det.

Får prøve å være litt mer forsiktig i helga, siden det også er "helg" på mandag og lett å la helga skli utover i hele uka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme plan som Ronny i eit feitt liv på NRK. Kan anbefale den, var interessant. Han vil også gå ned til overvektig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...