Gå til innhold

Jeg vil bli overvektig!


Luka_S

Anbefalte innlegg

Råååsa skrev (23 minutter siden):

Så fin dagbok🌻 denne vil jeg følge! 

Tusen takk, så artig at du vil følge! :)

Tvist skrev (14 minutter siden):

Samme plan som Ronny i eit feitt liv på NRK. Kan anbefale den, var interessant. Han vil også gå ned til overvektig. 

Har sett den, ja. :) Han ville vel gå ned fra "alvorlig fedme" til "fedme". :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med flott nedgang siden du startet! Veldig inspirerende å lese. Gleder meg til å følge hvordan det går med deg videre 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluvia skrev (48 minutter siden):

Gratulerer med flott nedgang siden du startet! Veldig inspirerende å lese. Gleder meg til å følge hvordan det går med deg videre 😃

Tusen takk! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det gått ganske bra, etter planen, vil jeg si. Holdt meg under 1500 kcal i går og gikk en tur, slik at det ikke blir fire dager med vill utskeiing i helga. 

I dag ble det middag på restaurant, et par is, noe brus med sukker og litt snacks. Merker at overspisetrangen har minsket ganske mye, selv om jeg har gitt meg selv "lov" til å spise det jeg vil i dag, har jeg rett og slett ikke behov for å trøkke i meg noe når jeg egentlig er mett. Det er en god følelse! 

Fikk også gått en times tur i kveld, med noen bratte stigninger på løypa. Synes jeg er blitt ganske flink til å overkomme dørstokkmila, angret ikke på å gå en tur selv om jeg var blaut som en drukna katt da jeg kom hjem. Tenker som så at det er bare å gjøre det, du banker uansett alle som ligger på sofaen! 

En annen morsom ting er at folk begynner å legge merke til at jeg har gått ned i vekt. Fått kommentarer fra både kolleger og familie, det er gøy! 

Endret av Luka_S
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å kunne kose seg litt ekstra og likevel kjenne at man har hatt utvikling mtp. behov for å overspise! Det er jo helt fantastisk utvikling, og vil helt sikkert hjelpe masse både på veien ned og med å holde seg på målvekt 😊 Imponerende at du fikk tatt deg en såpass lang tur også, spesielt i regnet. Med dårlig vær er terskelen min for å gå ut veeeldig høy. Godt jobbet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluvia skrev (1 time siden):

Så deilig å kunne kose seg litt ekstra og likevel kjenne at man har hatt utvikling mtp. behov for å overspise! Det er jo helt fantastisk utvikling, og vil helt sikkert hjelpe masse både på veien ned og med å holde seg på målvekt 😊 Imponerende at du fikk tatt deg en såpass lang tur også, spesielt i regnet. Med dårlig vær er terskelen min for å gå ut veeeldig høy. Godt jobbet!

Takk for det! Jeg hadde planlagt å gå en ekstra "sløyfe" på turen, men jeg var så gjennomvåt at jeg måtte bare sette kursen hjemover. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil jeg følge med 😀 Når det kommer til de usunne tingene har jeg begynt å tenke "Gidder jeg virkelig å løpe så mye ekstra for en sjokolade som varer noen minutter", som gjør at det stadig blir mindre av det i livet mitt. Før jul var det heeeelt krise for meg, med alt for mange sjokoladeplater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (6 timer siden):

Her vil jeg følge med 😀 Når det kommer til de usunne tingene har jeg begynt å tenke "Gidder jeg virkelig å løpe så mye ekstra for en sjokolade som varer noen minutter", som gjør at det stadig blir mindre av det i livet mitt. Før jul var det heeeelt krise for meg, med alt for mange sjokoladeplater. 

Takk for det! Det er morsomt å merke at lysten på junk og godteri avtar litt etter litt. :)

I dag er jeg litt nedfor, egentlig. Føler at alt går så seint, at jeg er kjempetjukk og fæl og at jeg aldri kommer til å greie dette her. Har holdt meg uten å sprekke, men har egentlig lyst til å spise noe, hva som helst, selv om jeg er mett.

Gruer meg også litt til sommerferien, det er så mye lettere å ha struktur og gjennomføre gode planer når man er på jobb og skole og rutinene er faste.

Samtidig vet jeg jo at det skal gå jevnt og trutt det her, og om jeg tar tre uker "ferie" og i det minste klarer å stå på stedet hvil, så er det bare å fortsette etterpå. Jeg vet bare med meg selv at det er så lett å skli ut i sånne perioder, "nei, kan ikke slanke meg nå, nå er det snart jul/påske/mai/sommerferie" osv.

Kjenner at det er slitsomt mentalt å tenke så mye på mat hele tiden, og det er det som har fått meg til å sprekke tidligere. Hadde en periode for noen år siden hvor jeg telte alle kalorier i et halvt år. Ja, jeg gikk ned 20 kg, men greide til slutt ikke det strenge regimet. Sprakk, og gikk opp igjen alt pluss litt til. 

Jaja. Har iallfall gått tur i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (9 timer siden):

Takk for det! Det er morsomt å merke at lysten på junk og godteri avtar litt etter litt. :)

I dag er jeg litt nedfor, egentlig. Føler at alt går så seint, at jeg er kjempetjukk og fæl og at jeg aldri kommer til å greie dette her. Har holdt meg uten å sprekke, men har egentlig lyst til å spise noe, hva som helst, selv om jeg er mett.

Gruer meg også litt til sommerferien, det er så mye lettere å ha struktur og gjennomføre gode planer når man er på jobb og skole og rutinene er faste.

Samtidig vet jeg jo at det skal gå jevnt og trutt det her, og om jeg tar tre uker "ferie" og i det minste klarer å stå på stedet hvil, så er det bare å fortsette etterpå. Jeg vet bare med meg selv at det er så lett å skli ut i sånne perioder, "nei, kan ikke slanke meg nå, nå er det snart jul/påske/mai/sommerferie" osv.

Kjenner at det er slitsomt mentalt å tenke så mye på mat hele tiden, og det er det som har fått meg til å sprekke tidligere. Hadde en periode for noen år siden hvor jeg telte alle kalorier i et halvt år. Ja, jeg gikk ned 20 kg, men greide til slutt ikke det strenge regimet. Sprakk, og gikk opp igjen alt pluss litt til. 

Jaja. Har iallfall gått tur i dag.

Jeg er helt enig med deg i at et strengt kaloriregime fort gjør at man sprekker. Du klarer ikke beholde det over veldig lang tid, og det er ikke det som er best for oss som skal mye ned i vekt. Vi må gjøre livsstilsendringer som vi kan leve med resten av livet. Det betyr ikke at du aldri mer kan spise en sjokolade, men at du i perioder velger å ta andre valg.

Selv er jeg ganske bevisst på hvor mye jeg spiser nå, men har allikevel lov "å skeie litt ut" på lørdager. Hvis ikke blir dette helt umulig. I forrige uke var jeg også 4 dager på hyttetur med venner og det ble litt snacks og vin. Men når det gjaldt maten prøvde jeg å holde meg til det jeg nå spiser ellers. Det gjorde at jeg hverken har gått opp eller ned.

I sommerferien tenker jeg også at jeg sikkert kommer til å muligens gå opp en kilo eller to, men det er ingen problem. Når ferien er tilbake er jeg tilbake i vanlig regime igjen og fortsetter veien nedover. 

Så i disse korte periodene/dagene du vet det blir ekstra - ikke stress med disse dagene. Det er alle de andre dagene som er viktige. Og ikke mist motet hvis du plutselig falt for fristelsen til å spise en sjokolade. Børst det bort og tenk - ja, ja. Ikke helt som planlagt, men da blir det lenge til neste gang.

Det du skal gjøre nå fremover er å ta fornuftige valg når det gjelder resten av livet. Spise sunnere i hverdagen, bevege deg mer og ha lov til å skeie litt ut når forholdene sier det. Bare du selvsagt ikke lar utskeielsen overta for hverdagene ;) 

Og du er ikke tjukk og stygg ❤ Jeg vet følelsen kan sitte der, men jeg er helt sikker på at du er en vakker dame ❤

Og bruk målebånd for å dokumentere vektnedgangen. Da ser du VIRKELIG hvor mye mindre du blir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Wit!

Jeg vet jo egentlig det der, og jeg har jo gjort det slik som du sier. Og ja, alle sier at det har tatt mange år for kiloene å komme på, så da må det ta lang tid for at de skal forsvinne (for godt). Det er bare enkelte dager man plutselig har lyst til å se ut som Funkygine i morra, ikke sant. 😉

Nei, jeg har bestemt meg for at ferie er ferie. Trenger ikke gå totalt sinnsyk bananas i smågodtet, men jeg orker bare ikke å være så fornuftig og si nei til alt hele tiden de tre ukene. Får tenke på at det er hverdagen som teller, og heller prøve å være litt aktiv selv om det er ferie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempeflink💗 Jeg skal også ned i vekt, men "bare" 8-10 kg, og i tillegg til kostholdet jobber jeg også med tankesettet mitt. Det som fungerer for meg, er for det første å spise variert mat der jeg vet at jeg får i meg nok proteiner, sunt fett og langsomme karbohydrater. Det gjør søtsuget mye mindre.

Videre tror jeg at mye at søtsuget sitter i hodet, på samme måte som å være avhengig av røyk. Når det er sagt, er jo ikke løsningen å nekte seg alt, men å jobbe med balanse i forhold til mengde og hyppighet. Man kan kose seg like mye med 100 g sjokolade som med 200 g, og man trenger ikke spise sjokolade hver dag. Dette konseptet med "hverdagskos" og at man skal "unne seg" noe godt til enhver tid, er en dårlig vane spesielt for oss som sliter med vekta i større eller mindre grad.  Barndommens lørdagsgodt hadde noe for seg ;)

Til slutt så er det også dette med å forbinde "kos" med mat/godter. "Kos" må ikke alltid være noe å putte i munnen. Hvis jeg ikke er sulten, så trenger jeg ikke å spise noe mens jeg ser en episode av favorittserien på Netflix om kvelden. Det er en treningssak. Jeg tar et glass vann/farris og kjenner etter - som regel er jeg "fysen" og ikke faktisk sulten, og det handler ofte om at jeg ikke har spist nok tidligere på dagen. 

Dette var mine erfaringer, om det kan være til hjelp :) Ønsker deg lykke til videre med vektnedgangen 😍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, @Roci!

Det verste for meg er egentlig ikke søtsuget sånn sett, men at jeg bare er så sykt glad i mat!

Er ganske lei av brødmat, så kan gjerne spise "middagsmat" til både lunsj, middag og kveldsmat, liksom. Det er en av tingene jeg driver og venner meg av med nå, da. Og tidligere har det vært slik at når jeg har spist et stort måltid, gjerne sent på kvelden, "må" jeg ha noe søtt etterpå, og så må jeg ha noe salt, osv osv. Og denne colaavhengigheten, da. Jeg vil gjerne ha noe å snackse på til colaen, og da er det jo ikke rart at vekta stiger. Det verste er at jeg mange ganger egentlig ikke har så veldig lyst på godteri heller, det er jo ikke så sykt godt etter tiende smågodtbiten, men at jeg spiser likevel, bare fordi jeg har det i hus.

Egentlig synes jeg jo det går ganske greit å kutte ut drittspisingen, men det er av og til jeg får litt panikk for at jeg ikke skal klare å opprettholde det og falle tilbake i gamle uvaner. Det er nesten så jeg ikke tror på meg selv, hvis det høres fornuftig ut.

Dere synes sikkert jeg høres helt gal i hodet ut, men det er vel i hodet det sitter når man har et anstrengt forhold til mat. Sånn pr i dag så tror jeg ikke jeg klarer å ha et normalt kosthold uten at det koster meg utrolig masse mental energi, og det er ganske slitsomt. Håper dette vil bedre seg på sikt og at jeg klarer å slappe av uten å bli så veldig opphengt i mat og spising  på den ene eller andre måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (4 minutter siden):

Takk for det, @Roci!

Det verste for meg er egentlig ikke søtsuget sånn sett, men at jeg bare er så sykt glad i mat!

Er ganske lei av brødmat, så kan gjerne spise "middagsmat" til både lunsj, middag og kveldsmat, liksom. Det er en av tingene jeg driver og venner meg av med nå, da. Og tidligere har det vært slik at når jeg har spist et stort måltid, gjerne sent på kvelden, "må" jeg ha noe søtt etterpå, og så må jeg ha noe salt, osv osv. Og denne colaavhengigheten, da. Jeg vil gjerne ha noe å snackse på til colaen, og da er det jo ikke rart at vekta stiger. Det verste er at jeg mange ganger egentlig ikke har så veldig lyst på godteri heller, det er jo ikke så sykt godt etter tiende smågodtbiten, men at jeg spiser likevel, bare fordi jeg har det i hus.

Egentlig synes jeg jo det går ganske greit å kutte ut drittspisingen, men det er av og til jeg får litt panikk for at jeg ikke skal klare å opprettholde det og falle tilbake i gamle uvaner. Det er nesten så jeg ikke tror på meg selv, hvis det høres fornuftig ut.

Dere synes sikkert jeg høres helt gal i hodet ut, men det er vel i hodet det sitter når man har et anstrengt forhold til mat. Sånn pr i dag så tror jeg ikke jeg klarer å ha et normalt kosthold uten at det koster meg utrolig masse mental energi, og det er ganske slitsomt. Håper dette vil bedre seg på sikt og at jeg klarer å slappe av uten å bli så veldig opphengt i mat og spising  på den ene eller andre måten.

Du trenger ikke spise brød, varm mat metter jo mye bedre! Selv spiser jeg nesten aldri brød - det er godt, men metter ikke spesielt godt, synes jeg.  Kan du heller spise mindre porsjoner? F.eks. ta en halv middagsporsjon til lunsj og kvelds? Du trenger jo ikke kutte ut alt du liker, du kan også kutte ned på mengden.  Hva som er et "normalt" kosthold kan jo variere fra person til person - du skal finne det kostholdet som passer for deg, der du kjenner at du kan leve slik resten av livet. Det viktigste er at du får i deg nok proteiner, sunt fett, langsomme karbohydrater og det nødvendige av vitaminer og mineraler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roci skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke spise brød, varm mat metter jo mye bedre! Selv spiser jeg nesten aldri brød - det er godt, men metter ikke spesielt godt, synes jeg.  Kan du heller spise mindre porsjoner? F.eks. ta en halv middagsporsjon til lunsj og kvelds? Du trenger jo ikke kutte ut alt du liker, du kan også kutte ned på mengden.  Hva som er et "normalt" kosthold kan jo variere fra person til person - du skal finne det kostholdet som passer for deg, der du kjenner at du kan leve slik resten av livet. Det viktigste er at du får i deg nok proteiner, sunt fett, langsomme karbohydrater og det nødvendige av vitaminer og mineraler.

 

Jo, det er sånne ting jeg må finne ut av. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nesten ingen brødmat i det hele tatt :) Til lunsj lager jeg meg en salat, en omelett (uten brød) eller tar 2 knekkebrød med sunt pålegg.

Til frokost spiser jeg havregryn.

Det er som @Roci skriver mye annet du kan spise som er like sunt og metter like godt (om ikke mer). Har jeg spist laks for eksempel til middag, så blir det jeg gjerne en laksefilet til lunsj dagen etterpå på knekkebrød eller med litt salat ved siden av.

Google litt også så finner du mange sunne og gode retter du kan spise til frokost og middag, men som IKKE inneholder brød 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver, Luka! Jeg er også utålmodig og vil helst være i mål NÅ, at det går mye tankekapasitet til mat, og at suget etter mat generelt er verre enn søtsuget, for mat er jo så godt! Og du høres virkelig ikke gal ut. Dette er jo en lang prosess der vaner som sitter ganske godt i oss skal endres, og det er klart det tar tid og er vanskelig. Du har gjort en fantastisk jobb til nå, og er på god vei mot målet ditt.

Jeg har alltid kost meg veldig med mat, og stort sett spist mat fordi det er godt, ikke fordi det er funksjonelt. Selv om jeg prøver å fokusere litt mer på hva som er funksjonelt nå (f.eks. spise mer grønnsaker), jobber jeg med å finne mat som passer inn i den mer kalorifattige livsstilen og gi rom for variasjon så jeg ikke skal gå lei. Er du glad i varmmat så synes jeg du skal tillate deg det ❤️ Mine alternativer til frokost/lunsj/kvelds når jeg er lei av den mer vanlige maten er forøvrig bananlapper, Linda Stuhaug sine frokostmuffins og speltlomper med philadelphia, rødløk og spekeskinke/røkt laks (det siste spiser jeg vel i grunn omtrent "hele" tiden), kanskje noe av det kunne vært noe?

Og ang. sommeren så synes jeg det virker som du har gjort et godt valg med å tenke at ferie er ferie og at du skal tillate deg  å ikke være helt restriktiv. Jeg har gått ned mye i vekt en gang tidligere, og skulle på en 5 ukers tur til utlandet mens jeg var midt i det, og synes det la en veldig demper å skulle tenke kalorier på en sånn tur. Bestemte som deg at ferie var ferie, og at fokus heller skulle ligge på å prøve å spise balansert og å stoppe å spise når jeg var mett + holde meg aktiv, og da jeg kom hjem hadde jeg mot mine forventninger faktisk gått ned. Ikke like mye som hvis jeg holdt strengt regime, men de ukene med "forsinkelse" på vektnedgang var jo null stress, og jobben du har gjort til nå blir ikke eliminert om du så skulle gå opp litt heller :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for gode ord, @Fluvia!

Jepp, må bare tenke at dette er maraton, ikke sprint. Hvis dette skal holde livet ut, så må jeg rett og slett bare unne meg noe innimellom, for ikke å gå på en dundrende sprekk igjen. Hver gang jeg har slanket meg, har jeg gått opp igjen alt pluss litt til, og det kan jeg bare ikke gjøre lenger. Hvor skal det da ende?

Trikset nå er å kunne endre tankegangen fra "alt er tapt" til å faktisk fortsette med gode vaner etter ferier, jul og slike perioder. Så enkelt, men så vanskelig. Jeg tror jeg skal klare det. :)

Endret av Luka_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (26 minutter siden):

Takk for gode ord, @Fluvia!

Jepp, må bare tenke at dette er maraton, ikke sprint. Hvis dette skal holde livet ut, så må jeg rett og slett bare unne meg noe innimellom, for ikke å gå på en dundrende sprekk igjen. Hver gang jeg har slanket meg, har jeg gått opp igjen alt pluss litt til, og det kan jeg bare ikke gjøre lenger. Hvor skal det da ende?

Trikset nå er å kunne endre tankegangen fra "alt er tapt" til å faktisk fortsette med gode vaner etter ferier, jul og slike perioder. Så enkelt, men så vanskelig. Jeg tror jeg skal klare det. :)

Ikke sant! Jeg tror også du vil klare det, og heier på deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg! :klappe: :heiajente:

Jeg var i fedmekategorien (ca 30 BMI, startvekt 101 kg) og har siden september registrert alt jeg spiser i Myfitnesspal og gått i anbefalt underskudd. Dette har fungert temmelig bra, til tross for at jeg verken har sultet eller nektet meg noe godt av og til. Jeg har kjørt ca samme plan som deg; sakte vektnedgang, mange små delmål og heller begrensning enn totalforbud på godis o.l.
Jeg hadde en runde i november der jeg gikk opp 2 kg og slet litt med å gå ned igjen, men så løsnet det litt igjen. Har så langt gått ned nesten 11 kg til 90 kg og er nå "bare" overvektig (passerte grensen ved ca 93 kg). Dette var det store hovedmålet mitt (fordi jeg aldri har gått ned så mye før, og ville være realistisk), men jeg har definitivt ikke sluttet. Jeg tenker å fortsette med stadig bedre vaner så dette blir varige endringer. Skulle vekta stoppe fullstendig opp eller at jeg synes kaloriregnskapet blir for snevert etterhvert som det justeres ned med vekta, så går jeg for vedlikehold og forhindre at vekta går opp igjen. Jeg kommer nok aldri til å bli direkte slank, men det er helt greit.

Jeg kjenner også som du at tanken på å aldri mer skulle spise snop og sånn, bare gjør meg frustrert og gir større risiko for å bare gi opp. Jeg spiser nok litt for ofte noe søtt enda, men jeg holder meg alltid innenfor kaloriregnskapet og tenker at gamle vaner må fjernes gradvis.  Jeg merker også at kaloriene blir som sparepenger på konto; man vil jo helst ikke svi dem av på bare tull som man angrer på etterpå.

Nå har jeg vært sykemeldt i snart to måneder på grunn av autoimmun sykdom som slo litt beina vekk under meg, og merker at aktivitetsnivået har blitt lavere pluss at vekta er bittelitt vanskeligere å holde nede. Men har fått medisin og er snart klar for å komme tilbake i jobb. Er overhodet ikke i toppform, men kjenner at formen er bedre. Håper det fortsetter så jeg kan gå tilbake til å trene igjen. Var så godt i gang før jeg ble syk, og jeg savner å trene ordentlig.

Så lykke til videre, dette klarer du! Jeg synes du har en fornuftig og realistisk plan, så dette har jeg troa på! Vær stolt for hvert gram som forsvinner, og ikke mist motet om vekta flater ut eller går litt opp av og til. Dette får du til! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dagboken skal jeg følge. Godt jobba så langt og jeg gleder meg til å følge deg videre! Skal selv starte på en slik reise nå i juni, så denne dagboken kan bli stor inspirasjon for meg :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...